Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdaterad, G3 - processorn skrotad

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-23 11:32

Har inte G4an Altivec så lär gamla iBook G3 köra 8-or runt nya iBooken...Enda fördelen G4an har gentemot G3, är att G4a har en snabb matteprocessor (Altivec).

Jag förstår heller inte varför IBM skulle bygga en processor som är sämre än deras nuvarande G3a

Nä jag tror dom är ute och cyklar...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-23 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Det kanske är en 750 GX som apple valt att kalla G4.

750GX har mer L2-cache än 256k

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Nä jag tror dom är ute och cyklar...

Inte om iBook G4 i sjävla verket kör på den nya G3:an väl? Isf faller ju allt på plats, förutom att de väljer att kalla den G4... Men kanske definitionen på G4 är AltiVec-enhet, och nya G3 ska väl ha en sån.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-23 11:44

Nya G3an som ska få Altivecenhet skulle också få 1Mb fullspeed L2-cache, så jag är övertygad att det är Motorola G4a i den här, men det behöver inte vara något fel i det! Mitt största klagomål mot Motorola-G4a har varit strömförbrukningen, håller Apple vad dom lovar med 6 timmars batteritid så kan jag ju knappast klaga på batteritiden, eftersom det blir en förbättring gentemot G3ans 5 timmar!

Här är den ursprungliga artikeln.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Nya G3an som ska få Altivecenhet skulle också få 1Mb fullspeed L2-cache, så jag är övertygad att det är Motorola G4a i den här, men det behöver inte vara något fel i det!

Den G3:an du talar om är den som sägs komma efter 750 GX, 750VX aka Mojave.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 13:22

Från http://www.apple.com/education/products/ibook/:

Citat:

What's new

Fast G4 processor. The PowerPC G4 with Velocity Engine delivers unparalleled processing power.

Det borde avgöra frågan om AltiVec...

Jämför man nya iBooken med gamla versionen av pb12" så är den nästan identisk. Ungefär samma klockfrekvens, samma cache, samma max ram, ingen dvi port. Egentlingen bara upplösningen när man kopplar in extern skärm som skiljer.

Men efter att powerbooken uppdaterades fick den ju vissa funktioner som den tidigare fått kritik för att den saknade, dvs DVI port och mer Cacheminne.

Så visst är det stor skillnad mellan iBook och Powerbook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 14:10

Man kan inte klaga på priset. iBook 12" är en utomordentligt prisvärd bärbar dator!

G4-processor
Mac OS X Panther, världens bästa OS
Lätt och smidig
Bra skärm
Snygg (dock lite plastig, men det är alla bärbara PC också)

Med tanke på att datorer åldras så snabbt, och att dagens värsting är gammal efter bara sex månader eller så, är det i mitt tycke klokt att satsa på det som fungerar bäst rent praktiskt, som inte mest är en statuspryl, såvida man inte har otäckt mycket pengar förstås. Och jag tror att iBook 12" kommer att fungera alldeles ypperligt.

Enda problemet: för liten upplösning på externa skärmar. Det måste Apple fixa. Man behöver minst 1280 x 1024 pixlar.

så sant mondo.

jag tycker nog också att upplösningen på separat skärm är ibookens enda minus värt att tala om. priset är ju fantastiskt.

undrar om bildskärmshacket dyker upp för denna modell också?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Från http://www.apple.com/education/products/ibook/:

Det borde avgöra frågan om AltiVec...

Det är lite underligt att det bara står där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 14:24

Bara 11 495 kronor för en riktigt bra bärbar dator är inte kattlort! Det är nästan för billigt... Men det är bra, för då har man råd att köpa en iPod, iSight osv också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 14:38

Priserna för iBook är i USA 1 099, 1 299 resp. 1 499 dollar för Apples tre olika modeller.

Valutalkursen är i dag 7,51 kronor för en dollar enligt Forex.

Priserna i Sverige, med moms, borde vara 10 316, 12 194 resp. 14 071 kronor, men ligger på 11 495, 13 495 resp. 15 995 kronor, ett påslag på över 1 000 kr alltså per maskin, UTÖVER momsen!

Hur kan det komma sig? Har jag räknat fel?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Priserna för iBook är i USA 1 099, 1 299 resp. 1 499 dollar för Apples tre olika modeller.

Valutalkursen är i dag 7,51 kronor för en dollar enligt Forex.

Priserna i Sverige, med moms, borde vara 10 316, 12 194 resp. 14 071 kronor, men ligger på 11 495, 13 495 resp. 15 995 kronor, ett påslag på över 1 000 kr alltså per maskin, UTÖVER momsen!

Hur kan det komma sig? Har jag räknat fel?

tror inte du räknat fel, det brukar vara såhär...
det är inte rätt, men det brukar vara såhär...
tyvärr...

så om man vill köpa den billigare så kan man nog köpa den i USA o få den skeppad hit, frakten lär väl bli mindre än priset som ligger i sverige...

"men tangentbordet då ?"
ja jo...
men man kan ju beställa med keyboard (local) och systemet i vilekn språkversion man vill på applestore, så då borde man ju kunna beställa med utländsk tgb på US applestore också kanske?

Garanti sträcker väl sig worldwide eller ?

M

och om man räknar med 8 kr på dollar så blir det 10990 inkl. svensk moms...

och 8.50 kr på dollarn blir ca 10700 inkl. svensk moms

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-23 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Priserna för iBook är i USA 1 099, 1 299 resp. 1 499 dollar för Apples tre olika modeller.

Valutalkursen är i dag 7,51 kronor för en dollar enligt Forex.

Priserna i Sverige, med moms, borde vara 10 316, 12 194 resp. 14 071 kronor, men ligger på 11 495, 13 495 resp. 15 995 kronor, ett påslag på över 1 000 kr alltså per maskin, UTÖVER momsen!

Hur kan det komma sig? Har jag räknat fel?

Dollarn är ju väldigt låg nu dom räknar nog på att den skall bli dyrare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 15:18

Apple Sverige saltar räkningarna med mellan 1 000 och närmare 2 000 kronor med andra ord?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Apple Sverige saltar räkningarna med mellan 1 000 och närmare 2 000 kronor med andra ord?

Sverige är en mindre marknad = dyrare för konsumenterna (plus ev. tull/frakt-avgifter).

Från discusionen på Mac Slash:

"called apple store this morning, and I spoke to Andrew.. he says without a doubt the iBook G4 has Velocity engine"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 15:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Sverige är en mindre marknad = dyrare för konsumenterna (plus ev. tull/frakt-avgifter).

Snicksnack. Vi måste sätta press på Apple så att priserna pressas NER!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 15:49

Det kan ju mycket väl vara så att Apple väljer att tona ned AltiVec-enheten på G4:an i iBook för att PB:erna ska verka kraftfullare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 15:52

Kan man tänka sig att PB G5 kommer i januari eller februari 2004?

Klickade lite på apple store och upptäckte att man får en ibook med 60GB HD, 640 RAM och bluetooth för 14465kr.

Det är alltså 3500kr mindre än vad en standardkonfigurerad PB12" med 256ram och 40gb HD kostar.

Man kanske skulle avbeställa sin Powerbook som aldrig verkar dyka upp och satsa på en ny iBook istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 16:02

Det förefaller att vara en bra idé, ja.

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-23 17:29

Jag såg precis att iBook inte har DDR-minnen! Det borde teoretiskt i alla fall ge betydligt mycket sämre prestanda än PB12" med DDR266 minnen och kan kanske förklara prisskillnaden... Det var ju länge sedan alla nya PC använder DDR och det finns ju en anledning till att snabbare minnen används. Jag ser ingen anlednig fär apple att inte använda det förutom stt hålla prestandan en bra bit under PB. Så med halva L2-cachen och SDR-minnen är nog skillanden ganska märkbar trots bättre grafikkort.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 17:41

det står ju DDR över allt.. vart ifrån har du fått något annat?

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-23 17:50

Det stog inte med på specifikationssidan men nu såg jag att det det står att det är DDR på presentationssidan så jag vet inte riktigt vad som stämmer.
Det står DDR i store med så jag hade väl som tur är fel

YES!

De snälla människorna på Apple låter mig byta ut min en vecka gamla iBook mot en ny. Detta helt ut diskussion, de sa bara japp, det fixar vi. Apple verkar verkligen ha förstått hur man ska agera som företag för att få trofasta kunder. Eller som Cooper skulle sagt "... the difference between a satisfied user and a fanatically loyal user." (hoppas ni ursäktar det interna skämtet som egentligen inte har någonting med ämnet att göra).

Tack Apple och tack olov.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-23 19:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av metallman
YES!

De snälla människorna på Apple låter mig byta ut min en vecka gamla iBook mot en ny. Detta helt ut diskussion, de sa bara japp, det fixar vi. Apple verkar verkligen ha förstått hur man ska agera som företag för att få trofasta kunder. Eller som Cooper skulle sagt "... the difference between a satisfied user and a fanatically loyal user." (hoppas ni ursäktar det interna skämtet som egentligen inte har någonting med ämnet att göra).

Tack Apple och tack olov.

Kul, får du ut mellanskillnaden också?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Kul, får du ut mellanskillnaden också?

Jajomän. Jag får tillbaka alla pengar och gör sedan en ny beställning. Som tydligen skulle få högre prioritet (vad nu det kan betyda i tidsväg vet jag inte, men kanske nån annan vet?). Hur som helst, jag är nöjd.

Bevaka tråden