Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdaterad, G3 - processorn skrotad

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-22 21:48

Vad kan man anta att den får för prestanda? Räcker den för NVN, AOM, C & C Generals och liknande spel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-22 22:17

Finns väl en nackdel till med iBook kontra Powerbook som inte är helt oviktig. iBooken kan ju ej köpas med Superdriven om jag förstår rätt. Kan ju vara en avgörande faktor för vissa. (som för mig t.ex. )

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 22:23

Jag är ganska förvånad att det blev G4 i iBooken. Trodde att Moto var på väg bort helt och hållet och att det skulle bli någon nyare generation av G3 istället. Det känns inte som att det var så länge sedan som någon exec på Apple uttalade sig om att "G3 kommer att leva länge länge". Men men.

Vilken sorts G4 är det vi snackar om? Samma som i PB?
Och vad kan anledningen vara att iBook har en timme längre batteritid (iaf enligt spec) är PB? Större batteri?

Någon som kan förklara VARFÖR egentligen vi helt plötsligt har G4 iBooks? För jag vet inget riktigt övertygande argument. Trodde att det enda som egentligen (nåja) skiljde G3 och G4 var AltiVec-enheten. Men detta kanske är skäl nog? Kan det vara någon iApp eller liknande (superdrive) på G som kommer att kräva G4? Om inte PBG5 kommer snart så fattar jag nada.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Jag är ganska förvånad att det blev G4 i iBooken. Trodde att Moto var på väg bort helt och hållet och att det skulle bli någon nyare generation av G3 istället. Det känns inte som att det var så länge sedan som någon exec på Apple uttalade sig om att "G3 kommer att leva länge länge". Men men.

Vilken sorts G4 är det vi snackar om? Samma som i PB?
Och vad kan anledningen vara att iBook har en timme längre batteritid (iaf enligt spec) är PB? Större batteri?

Någon som kan förklara VARFÖR egentligen vi helt plötsligt har G4 iBooks? För jag vet inget riktigt övertygande argument. Trodde att det enda som egentligen (nåja) skiljde G3 och G4 var AltiVec-enheten. Men detta kanske är skäl nog? Kan det vara någon iApp eller liknande (superdrive) på G som kommer att kräva G4? Om inte PBG5 kommer snart så fattar jag nada.

kanske är G5 PowerBook på väg...

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
kanske är G5 PowerBook på väg...

M

Hoppas dom släpper G5or i PowerBöckerna till våren... håller tummarna

Apropå batteritiden...

http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook/stats/mac_portable.html

6-12 timmar, det skulle man ha på sin iBook.

Citat:

Skrevs ursprungligen av metallman
Just typiskt!
Här hinner man ha sin nya ibook/vara macanvändare i hela 5 dagar innan Apple släpper en uppdaterad modell.

Well, det var allt annat än oväntat att det skulle komma en ny iBook i höst, faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 22:42

Vad jag förstår så är det 7455 utan L3 cache som sitter i iBook nu, dvs inte samma som i PB.

Men vad hände egentligen med G3 750 FX eller vad det hette? Fortfarande skumt IMHO.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Jag är ganska förvånad att det blev G4 i iBooken. Trodde att Moto var på väg bort helt och hållet och att det skulle bli någon nyare generation av G3 istället. Det känns inte som att det var så länge sedan som någon exec på Apple uttalade sig om att "G3 kommer att leva länge länge". Men men.

Kan bara hålla med. Lägg därtill att rykteskretsarna pratade flitigt om nästa generation av G3:an (750GX eller vad den heter).

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Någon som kan förklara VARFÖR egentligen vi helt plötsligt har G4 iBooks? För jag vet inget riktigt övertygande argument. Trodde att det enda som egentligen (nåja) skiljde G3 och G4 var AltiVec-enheten. Men detta kanske är skäl nog? Kan det vara någon iApp eller liknande (superdrive) på G som kommer att kräva G4? Om inte PBG5 kommer snart så fattar jag nada.

Jag är också lite förbryllad över detta. Att PB G5 skulle vara pågång snart tror jag fortfarande inte på (till våren kanske). Men Apple kanske kände en press på sig att kliva bort från G3 helt? Alltså att dom av "politiska" skäl valde G4 för att det låter bättre?

Näe, på det hela var det en skum uppdatering med många tråkiga begränsningar. Priset är dock positivt. Men jag antar att Apple inte kommer att låta iBook-modellerna blomma ut förrän PowerBook-modellerna kör ifrån dom rejält. Tråkigt också att Apple anser att 12" iBook inte ska få vara lika snabb som 14". Men det kanske är för att tvinga folk som vill ha en liten snabb dator att köpa en PowerBook?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 22:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Apple borde bygga dem i fler färger så att man kunde välja

Visst! Om inte annat så kunde dom sälja lösa skal som på mobiler.

Men den stora frågan är...

Kommer iBook G4´s fläkt att låta lika litet som i iBook G3?

G3 modellens starkaste "feature" är att den är knäpptyst.

.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Hoppas dom släpper G5or i PowerBöckerna till våren... håller tummarna

Något måste dom hitta på. Apple kanske skruvar upp klockfrekvenserna några snäpp till på PB G4. Fast jag undrar om det går med dagens G4 processorer?

Kanske kommer vi att få se en PowerBook 17" Dual 2x 1,42Mhz till våren, det borde finnas plats för dubbelpropp i PB 17" i alla fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Och vad kan anledningen vara att iBook har en timme längre batteritid (iaf enligt spec) är PB? Större batteri?

I och med att iBook-modellen är tjockare kan man utnyttja den extra volymen till utökad batterikapacitet. Dessutom gör flera saker i iBook:en, bland annat processorns lägre klockhastighet, att batteriet räcker längre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Någon som kan förklara VARFÖR egentligen vi helt plötsligt har G4 iBooks?

Se nedan för några av de viktigaste skillnaderna mellan 12-tumsmodellerna av de två datorerna:

iBook:
800 MHz PowerPC G4
256 K L2-cache
Upp till 640 MB DDR266-minne
30 GB Ultra ATA-enhet

PowerBook:
1 GHz PowerPC G4
512 K L2-cache
Upp till 1,256GB DDR266-minne
40 GB Ultra ATA/100-hårddisk
Inbyggt Bluetooth
Mini-DVI-ut

Sammanfattningsvis kan man säga att dessa skillnader motiverar skillnaden i pris för olika köpare - de mer initierade ser till mängden L2-cache, mini-DVI-utgången och hårddisktyperna, medan lekmannen ser att PB-modellen har mer krut i processorn, större hårddisk och inbyggd Bluetooth. Inte för att jag tror att så många lekmän kommer att köpa PowerBook nu, men det är en annan historia.

Sedan finns ju också teorin att de uppdaterade PowerBook-modellerna egentligen bara är hållplatser på vägen mot en snar uppgradering till G5 ...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:07

Visst är prisskillnaden motiverad. Och visst, jag köper att PB ska vara bättre specad än iBook. Men varför G4?

De första modellerna av G3:an släpptes 1997, om jag inte missminner mig. Apple ville säkert ha en cut-off nu för att visa att de är på gång in i framtiden och då är det minsann minst G4:or och Combo drives som gäller över hela linjen av datorer, såväl stationära som portabla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-22 23:29

Eftersom iMacen blivit en G4 tror jag att iBooken kommer att bli detsamma (en vacker dag).

Har Apple egentligen någonsin haft mer än två processorgenerationer i sitt sortiment under någon längre tid? Bara undrar...

Kan det möjligen vara så att Apple inte vill ha kvar G3:an i sitt sortiment på grund av att det blir för krångligt om kommande mjukvara ska fungera med tre processorgenerationer? Att sälja G3:or idag innebär ju ett visst ansvar gentemot konsumenterna för ett tag framöver, och därför kanske det förenklar mjukvaruutvecklingen på sikt?

Det är ren spekulation från min sida. Jag har ingen aning om huruvida det finns skillnader mellan G3 och G4 som motiverar en sådan strategi.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Eftersom iMacen blivit en G4 tror jag att iBooken kommer att bli detsamma (en vacker dag).

Vet inte om jag missuppfattar dig, men hela denna tråd handlar om att iBook har fått G4-processor idag?
I mina ögon var detta en vacker dag!

Skulle döda för att veta hur värmeutvecklingen i ibooken är jämfört med powerbooken.

Är det plast eller magnesium där man håller händerna på ibooken? Plast borde ju isolera värmen på ett annat sätt än aluminium(powerbook). Men hur är magnesium som värmeledare jämfört med aluminium?

Värmen från den heta G4an måste ju ta vägen någonstans.

en kort jämförelse mellan powerbook och ibook g4 från barefeats:

http://www.barefeats.com/quick.html

håll koll på sidan, tester utlovas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-23 00:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av superduperjacob
Vet inte om jag missuppfattar dig, men hela denna tråd handlar om att iBook har fått G4-processor idag?
I mina ögon var detta en vacker dag!

Jag hade missat detta! Så kan det gå när man inte läser trådar från början...Sorry. Detta var ju en välkommen nyhet. Det trista är dock att Apple redan plockat bort iBook G3 från Applestore. Den borde ju bli billig annars. När iMac G4 lanserades fanns ju iMac G3 kvar ett tag för köp. Jag kikade också på Macotekets sida och deras prissättning är ju minst sagt märklig (som om inget hade hänt!): 11494:- för en 12" iBook G4, combo med 256 mb i ram men 10994:- för en 12" iBook G3, endast cd-drive med 128 mb ram. Borde inte den äldre modellen vara betydligt billigare?

  • Avstängd
  • 2003-10-23 01:30

så sött, nu känns ett iBook-köp ÄNNU mer lockande

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Jag hade missat detta! Så kan det gå när man inte läser trådar från början...Sorry.

Du lyckades läsa och posta i tråden utan att ens läsa rubriken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-23 08:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Visst! Om inte annat så kunde dom sälja lösa skal som på mobiler.

Jag har ingen länk just nu, men det finns en tillverkare som gör "snapp-on" skal i alla möjliga motiv till iBookarna.

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-23 09:02

Radeon 9200 ser ut vara snabbare än Go5200 enligt de tester jag har hittat men jag tycker det låter konstigt att ge iBook ett snabbare grafikkort än PB12" speciellt eftersom båda grafikkorten var tillgängliga när PB12" släpptes. Dessutom ska tydligen Radeon 9600 (och jag antar 9200) vara strömsnålare än Go5200. Så varför valde Apple att sätta in det i PB 12"?
Vad är viktigast för OS X och för att spela i mac? Den 200MHz snabbare processorn med dubbla cachen eller det bättre grafikkortet i iBook?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Visst! Om inte annat så kunde dom sälja lösa skal som på mobiler.

Men den stora frågan är...

Kommer iBook G4´s fläkt att låta lika litet som i iBook G3?

G3 modellens starkaste "feature" är att den är knäpptyst.

.

Min splittnya PB15 kan inte anklagas för att låta så det hörs. Den är s%&%lar tyst av sig. Ville bara påpeka det.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-10-23 10:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av clabur
Finns väl en nackdel till med iBook kontra Powerbook som inte är helt oviktig. iBooken kan ju ej köpas med Superdriven om jag förstår rätt. Kan ju vara en avgörande faktor för vissa. (som för mig t.ex. )

Det borde gå att byta ut själv så småningom... Slot in är ju slot-in. Finns det någon som vet exakt beteckning på slot-in-DVD-R-maskinen som sitter i PB G4? Kan man inte lyfta över den? Borde gå...

Apple-X.net har en artikel om att iBook G4 saknar Velocity Engine samt är gjord av IBM!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Apple-X.net har en artikel om att iBook G4 saknar Velocity Engine samt är gjord av IBM!

Whoa, Nelly! Jag tyckte det osade katt alltså...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 11:28

Jag såg precis att det var ett inlägg på www.macnytt.se som handlade om skillnaderna mellan iBook G4 12" och PowerBook G4 12" som lades in 23/10 10:47.

Rätt intressant överblick. Det är en markant prisskillnad men PB G4 12" har ju en hel del som inte iBook G4 12" har trots allt...

Martin

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Apple-X.net har en artikel om att iBook G4 saknar Velocity Engine samt är gjord av IBM!

Det kanske är en 750 GX som apple valt att kalla G4.

Bevaka tråden