Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken och Mac OS X

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 14:30

Äumm, den här frågan har varit uppe tidigare men åtminstone för egen del fick jag ingen klarhet i hur det blir med Handelsbanken och X. Kommer det att fungera och i så fall med vilka webbläsare?

Handelsbankens it-avdelning tycks inte kunna ge några entydiga besked angående X. Kommer jag att bli tvungen att byta bank?

[ 02 Augusti 2002, 14:32: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 14:34

Byt bank, eller installera en classicmiljö med Netscape 4.7...

// kimmo - har samma problem

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 15:47

Men var f-n... SHB är Sveriges andra bank! De måste väl få det att fungera med X? Å andra sidan har det inte hänt ett dugg med deras webbtjänster sedan 1997 eller så...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 15:49

Just nu använder jag Nätscräp och 9.2.2, men enkom för SHB.

[ 02 Augusti 2002, 15:49: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag har pratat med SHBs support vid ett flertal tillfällen, senast i våras. Deras inställning är att browsers som är open source inte har den säkerhet som krävs för att kvalificera sig för bankärenden. Eftersom alla Netscapevarianter efter 4.x är open source så...

Jag frågade även om Explorer. Den lösningen fanns inte planerad och eftersom antalet Macanvänder var så litet så var det inte troligt att det skulle komma heller. Att antalet Macanvändare kunde vara fler om de hade rätt lösningar ferkar inte vara en faktor.

Jag ställer samma frågor varje kvartal till deras support och det är väl dags igen snart. Hoppas ni andra gör det också. Det är nog bara tjat från kunderna som kan få detta att hända.

Det finns ju ingen garanti att Classic funkar med framtida OS X så nåt slags strategi bör de ju ha.

Det bästa vore ju om vi fick ihop en namnlista där vi alla sa att vi byter bank om inte de ger besked för framtiden. Jag är lite osäker på hur man går till väga dock. Man bör ju få ihop ett antal namn innan man kan presentera en sån lista.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 16:45

Jag ska ta kontakt med SHB igen och begära definitiva besked. Om det inte blir något stöd för X byter jag bank.

Börjar också lessna på SHB och deras attityd mot Macanvändare. Funderar på att skaffa FSB som komplement till SHB. Mest för internetbetalningar och så ...

Är också med på att skriva ner mitt namn på en lista och skicka till ansvariga på SHB. Tycker att det är dags för dem att bestämma sig vad gäller Mac. Antingen stöder man det fullt ut, eller så lägger man ner det helt ! Finns ingen anledning att ha det som det är nu.

Vad gäller Opensource så finns det väl ingen anledning att misstro det. Bara för att källkoden till krypteringen är öppen betyder inte detta att man kan dekryptera koden enklare. Dessutom se bara hur många buggar som man hittat i IE. Mozilla har inte klarat sig helt utan, men absolut inte lika många buggar.

/henrik

Har de inte stöd för Macar så kommer ju inga Macar att kunna nyttja deras sidor heller. Då får de ju inga kunder med Mac.

FSB fungerar utmärkt, men lite synd är det att man måste köra Internet Explorer.

Handlar man Aktier via Föreningssparbankens Nettrade spelar det ingen roll vad man har för webläsare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Jag har pratat med SHBs support vid ett flertal tillfällen, senast i våras. Deras inställning är att browsers som är open source inte har den säkerhet som krävs för att kvalificera sig för bankärenden. Eftersom alla Netscapevarianter efter 4.x är open source så...

Hahahahahahahahaha.... det där var det löjligaste jag har hört på flera veckor. Snacka om att ha noll-koll. Hohoho.. skrattar fortfarande så tårarna rinner.

Ciryon

Alltså... BYT BANK... hur kan ni ha förtroende för en bank som både visar enormt förakt för er som macanvändare och som visar enorm okunskap?

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men var f-n... SHB är Sveriges andra bank! De måste väl få det att fungera med X? Å andra sidan har det inte hänt ett dugg med deras webbtjänster sedan 1997 eller så...

SHB är som bekant "en riktig bank". Det innebär väl i praktiken att man måste in på bankkontoret för att få något gjort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 22:09

Alltså, jag vill inte uppmana till brott eller så, men kan vi inte mejlbomba Handelbanken om det här och på ett vänligt men bestämt sätt informera dem om det dåraktiga i deras Mac-fientliga attityd? Eller är en namninsamling bättre?

Här är epostadresserna.

[ 02 Augusti 2002, 22:13: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Hahahahahahahahaha.... det där var det löjligaste jag har hört på flera veckor. Snacka om att ha noll-koll. Hohoho.. skrattar fortfarande så tårarna rinner.

Problemet för mig är att jag är grafiker (liksom många andra macanvändare). Kunskaper om nätverk, kodning, säkerhet etc är inget jag har med mig i bagaget. Jag kan inte ställa rätt motfrågor. Jag vet inte om du tyckte det var jag som har noll koll eller om det var banken (förmodligen båda), men kom gärna med motargument till ett sådant påstående som jag kan använda mig av i kontakter med banken istället för att bara garva.

Det jag inte hade vid senaste korrespondansen med SHB var någon att backa upp mig när diskussionerna blir för tekniska. Nu är jag medlem här på 99mac och hoppas det kan leda till något slags framsteg.

• Oregistrerad
  • 2002-08-03 08:29

Som jag ser det är deras okunskap inte bara ett mac problem. En bank som inte kan, vill bemöta alla typer av kunder kommer på sikt få problem på alla fronter.
Vi går mot en allt större internetbaserad (hem)ekonomi, och där måste bankerna kunna möta alla typer av kunder, precis som på bankkontoret. De som inte hänger med här kommer att få problem. Jag ska bara avsluta mina sista transaktioner på SHB. Jag har bytt till SEB som faktiskt efter 99mac diskussioner och inringningar till deras support fixade OS X IE 5.x stöd. SHB har inte visat något som helst intresse till förändring. Hjälpte FSB med att speca upp deras tjänster för något år sedan. De visade stort intresse för att kunna bemöta även en liten kundkrets (macanvändare). De t o m betalade för att jag skulle åka ut till några utvalda kunder för att undersöka vad som fungerade och vad som inte fungerade....

Jag frågar Handelsbanken om X-stöd med jämna mellanrum. Senast i dag (eftersom det är lördag får jag väl svar någon gång nästa vecka). Ingenting de har sagt hittills har varit speciellt goda nyheter.

Dagsnoteringar från SHB supporten:

"Tack för ditt mail.

Vi kan i nuläget inte svara på om och i så fall när säkerhetsprogrammet kommer att karboniseras mot Mac OS X, så i nuläget måste jag hänvisa dig till att använda säkerhetsprogrammet genom OSX med
Classic mode. OS X är Unix-baserat vilket gör att det kommer att behövas ett nytt säkerhetsprogram som det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om.

Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet"

- - -

Att byta bank är något jag kan tänka mig i slutändan men det är i dagsläget inte bara att ta sina pengar ock sticka som börsen ser ut. Så mycket pengar är inte detta värt. Jag bor även på en liten ort och efter 5 år som egen företagare med SHB som finansiär så är jag känd på banken. Vill jag låna pengar ringer jag direkt till kontorschefen som säger "det ska vi väl kunna fixa?". Jag räds lite att bli anonym på en ny bank om jag ska vara ärlig. Jag behöver en OS X lösning på SHB som läget är idag.

• Oregistrerad
  • 2002-08-03 12:51

fick samma klipp o klistra...

Tack för ditt mail.

Vi kan i nuläget inte svara på om och i så fall när säkerhetsprogrammet kommer att karboniseras mot Mac OS X, så i nuläget måste jag hänvisa dig till att använda säkerhetsprogrammet genom OSX med 9.2
som bas (Classic mode - vilket naturligtvis fungerar lika bra som att använda programmet direkt under 9.2). OS X är Unix-baserat vilket gör att det kommer att behövas ett nytt säkerhetsprogram som
det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om.

Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet

• Medlem
  • 2002-08-03 12:56

Byt bank! Jag har SEB, och kan utföra mina bankaffärer i Chimera...

Om det vore enkelt att byta bank så skulle det inte vara något snack om saken. Men det är ju inte bara att ta pengarna och gå till en annan bank, speciellt då man har lite andra placeringar hos SHB, och givetvis med dagens börssituation.

Blir nog att skaffa FSB som en temporär lösning för att kunna betala räkningar smidigt i OSX.

Låter iaf positivt att de håller på och "samtalar med sin underleverantör". Så har det inte låtit då jag mailat dem tidigare. Kanske något på gång ?

Jag tycker att det är dags att skippa lösningen med ett sk säkerhetsprogram och certifikat. Är lite tveksam vad gäller säkerheten jmf. motsv lösning hos ex FSB med en dosa. Någon kan ju faktiskt sitta och hacka sig in på din dator och kopiera säkerhetsprogrammet. Lite svårare att sno dosan på distans om ni förstår hur jag menar.

Dessutom är ju dosan 100ggr smidigare. Även om det kan kännas lite känsligt att betala räkningar på en publik dator så är ju detta mycket enklare med en dosa jmf säkerhetsprogrammet, inget behöver ju installeras ...

/henrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 13:54

Handelsbankens lösning med certifikat är uråldrig och krånglig - elektronisk dosa är mycket modernare och smidigare - men det visste inte jag 1997 när jag började använda SHB:s internettjänster. Det har inte skett någon som helst utveckling av SHB:s internetbank sedan 1997!

Dosa är överlägsen certifikat ur smidighetssynpunkt och tillräckligt säker ur säkerhetssynpunkt.

MEN ...

Förra gången vi diskuterade det här (för ett halvår sedan?), så hade någon kommitté eller något utskott eller något liknande i EU-byråkratin just föreslagit att certifikat på sikt skulle bli den enda _tillåtna_ lösningen vid banktjänster och myndighetskontakter med mera över Internet. Dosor och engångslösenord skulle alltså "förbjudas" (eller på annat sätt göras omöjliga att hantera).

Någon som hört hur detta gått?

När det gäller banker på Internet är det alltid lika tragiskt/komiskt att ta en titt hos Autark eller Magnus Stålnackes utredning om Internetbanker.

//Mikael

En annan intressant fråga är ju bankernas stöd för bank via mobiltelefon. Eftersom jag har tröttnat på överpriser på "bredband" kommer Bostream och mitt fasta telefonabb att åka ut.

Den bank som kan erbjuda vettiga tjänster som jag kan hantera via nallen får mig som kund. I annat fall fortsätter jag med stenåldern (skriver betalordrar för hand - gör det fortfarande p.g.a att många nätbanker har bökiga systemkrav).

Det är ju rent komiskt att ePostgirot anser att det är "fel" att köra med 1600 x 1200 och att Mozilla är "fel". Mitt krav är att det ska fungera med det jag använder, nämligen Mozilla 1.1b eller senare, Mac OS X 10.1.5 eller senare, samt 1600 x 1200 på skärmen. Funktion som kräver Explorer kan jag inte riktigt godta.

Fick samma mejl som Anders T och depee, ungefär samtidigt dessutom... har de verkligen någon personal, eller har de perl-skript som svarar på frågor? Tycker annars det är synd att de har så dålig internettjänst, för de har så underbar service i övrigt! Skulle ha bytt till en annan bank direkt om det bara vore för nättjänsten, men precis som Anders T värderar jag den där "det ska vi väl kunna fixa"-attityden...

Men allvarligt - det är rent skrämmande uselt att det ska vara på det sättet. Seså allihop, epostbomba SHB tills de kommer med några vettiga svar!

Jag skummade de där webblänkarna lite snabbt. Intressant att Handelsbanken i Finland verkar acceptera Netscape 6 m m.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 16:46

Jag tycker att det verkar som om Handelbanken väntar på att Apple ska försvinna. Men det har de väl hoppats på sedan 1976 eller så. Nu gäller det att få SHB att förstå att de måste överge sin urmodiga lösning och tänka lite rationellt.

[ 03 Augusti 2002, 16:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Här fiinns svar från "centrala utvecklingsavdelningen". Det kanske är samma sak som tekniska supporten men annars låter det som ett snäpp högre.

http://w1.970.telia.com/~u97007522/banker/banksvar/shb.htm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 17:09

SHB är rena stenåldern alltså. (Vansinnigt irriterande popupmeny på den där sidan förresten! Men det är min enda invändning mot den här sidan.)

Såg att killen använder Mandrake Linux. Bra system och enklare att få att fungera än Windows 2000 - men inte lika bra som X.

[ 03 Augusti 2002, 17:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Kunskaper om nätverk, kodning, säkerhet etc är inget jag har med mig i bagaget. Jag kan inte ställa rätt motfrågor. Jag vet inte om du tyckte det var jag som har noll koll eller om det var banken (förmodligen båda), men kom gärna med motargument till ett sådant påstående som jag kan använda mig av i kontakter med banken istället för att bara garva.

Jag syftade på banken, inte på dig. Givetvis begär jag inte att alla ska veta allt om säkerhet, men banken borde veta det. Nu tror jag inte detta är nåt "officellt" svar från banken du fått. Snarare att du pratat med någon praktikant eller liknande. Annars slutar jag skratta och blir rädd istället.

Programvara som har öppen källkod anses generellt vara säkrare än annan programvara eftersom den hela tiden kontrolleras av många många människor. Till skillnad från t.ex. Microsoft så rättas eventuella säkerhetshål till på bara några timmar. Att sen en bank säger att de vill användare ska köra med Internet Explorer istället för t.ex. Mozilla är skrattretande. Explorer och Windows i sig har haft riktigt stora säkerhetshål de senaste åren och de flesta rättar heller inte till dem.

Ciryon

Bevaka tråden