- Mondo
- Medlem ●
- Stockholm
quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Måste vara en Explorer-lösning dårå eftersom de fortsätter såga open source varianterna. Finns väl ingen annan browser det kan vara.
Stämmer bra! De lär har fått en mac nu med Mac OS X som de har i supporten. Då insåg man problematiken!
Svaret på frågan (varför Logga in 2 ggr) lyder...
"Hej
Tack för din mail
Jag tror att ditt problem kan lösas om du kör den filen jag bifogar som
ändrar avloggningstiden,
prova eventuellt även att göra om steg 1 under installationen.
(See attached file: LOGOFFSE.exe)"
Hahahahahahaaaaaaa... vicka tomtar.
jag byter bank nu...
/ d
Jag fick ett mejl från tomten:
quote:Tack för ditt mail.
Vi kan i nuläget inte svara på om och i så fall när säkerhetsprogrammet kommer att karboniseras mot Mac OS X, så i nuläget måste jag hänvisa dig till att använda säkerhetsprogrammet genom OSX med 9.2
som bas (Classic mode - vilket naturligtvis fungerar lika bra som att använda programmet direkt under 9.2). OS X är precis som du skriver Unix-baserat vilket gör att det kommer att behövas ett nytt
säkerhetsprogram som det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om.
Netscape 6 och de övriga läsare som du nämner har en öppen källkod varför Handelsbanken inte anser att dessa läsare är lämpliga att använda mot Internettjänsten. Om detta förändras i kommande
versioner eller om ett stöd för dessa webbläsare kommer att kunna tas fram så kommer förhoppningsvis någon/några av dessa webbläsare att kunna användas längre fram. Det finns dock inte några planer på
detta från Handelsbankens sida så någon närmare tidpunkt för detta kan jag dock inte lämna i nuläget. Jag får därför be dig att använda dig av en annan webbläsare tills vidare.
Du kan inte använda Linux mot Handelsbankens Internettjänst och det finns inte några planer på ett stöd för Linux åtminstone under de närmast kommande sex månaderna (längre fram än så kan jag inte
svara för om och i så fall när som ett eventuellt stöd för Linux skulle kunna komma) varför jag måste hänvisa dig till de operativsystem som vi har stöd för - alla Windows från Win 95 och framåt (Win
95, Win 98 Win 98 sec. ed., Win ME, Win NT4, Win NT5 (Win 2000) eller Win XP), eller Mac OS från 8.5 och framåt.
Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet
// Xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxxx
Varpå jag svarade:
quote: Innebär det att Handelbankens it-avdelning anser att FreeBSD och Linux inte
är säkra system? Anser ni verkligen på fullaste allvar att sluten källkod
är säkrare? Ni måste väl skämta med mig ändå?
Snubben på SHB svarar:
quote: Jag kan tyvärr endast förse dig med information om den policy som Handelsbanken har i nuläget, och det är så som företaget i nuläget resonerar.
Naturligtvis hoppas jag att det längre fram kan komma att presenteras ett stöd för såväl Mac Os X som de övriga OS och läsare som du tog upp, men jag kan tyvärr inte utlova det i nuläget.
Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet
// Xxxxxxxx Xxxxxxxxxxxxx
Jag skickade ett mejl till:
quote: Är det inte dags att tänka om och satsa på en säkrare lösning än Internet Explorer och certifikat?
Microsoft anser sig tydligen kunna strunta i det där med datasäkerhet. Folk köper ju skräpet i alla fall.
[ 14 Augusti 2002, 20:29: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Killen försöker nog lite i alla fall, men antingen sitter stora blomsklossen Jabba the Hutt där som en fet plös och stoppar all utveckling för Mac OS X.
Handelbanken-killen använder ordet "i nuläget" i var och varannan mening vilket är vansinnigt irriterande. Antagligen har han lärt sig det på någon internkurs.
Det som retar mig egentligen är att SHB inte kan lämna några raka besked: blir det stöd för X eller hur ska de ha det?
Mac OS X är ett Unix-system för tusan hakar, bomber och granater, vid alla underjordens skräckmonster! SHB kör ju HP-UX eller var det är på sin servrar!
[ 14 Augusti 2002, 20:48: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Det verkar som snubben man får kontakt med via supporten svarar så gott han kan men på den enda viktiga frågan - varför inget OS X stöd? - så har han inte befogenhet att svara.
Vi måste hitta nån ett pinnhål högre att ställa samma frågor till.
quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Måste vara en Explorer-lösning dårå eftersom de fortsätter såga open source varianterna. Finns väl ingen annan browser det kan vara.
Vet faktiskt inte de tekniska specarna, men explorer på macen är ett skämt då det gäller säkerhet. Det är knappt implementerat vettig kryptering.
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nä, nu tyckte han nog att det fick räcka. Men hur ska de göra nu när - ojsan! - IE inte är säkert?
Det blir nog en lösning med Netscape om jag får gissa lite... De håller på att omvärdera sin syn på det. Deras IT avdelning håller på att förändras, de har snart nått 90-talet i IT Knowhow...
Apropå, open-source och säkerhet...släppte inte Netscape källkoden till 4.xx fri eller minns jag fel. Borde vara dåligt argument isåfall när nuvarande säkerhetslösning kräver Netscape 4.xx
Jag mailade faktiskt SHB ganska friskt en gång i tiden för att dom skulle stödja Macen i första omgången (måste ha varit 96-97 nånting), slutade faktiskt att någon högre IT-chef ringde upp mig, han var faktiskt ganska trevlig och stödet kom så småningom(men det tog en j-v tid...)
Nu tror jag väl inte att jag hade sådan "pondus" så jag fick SHB att ändra policy, men mailväxlingen och samtalet med IT-chefen är faktiskt ganska likt det som har kommit fram i den här tråden trots att det är mer än 5 år sen. Då som nu verkar det ta en jäkla tid att fixa Macstödet.
*host* Jag fixade Macstödet förra gången, den här gången får någon annan fixa det. *host*
[ 15 Augusti 2002, 22:05: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]
Som sagt det var 96-97 någonting, ett par äpplen har passerat i revy efter det och ännu fler namn...inte sjutton kommer jag ihåg det. Om jag kommer ihåg rätt så skrev jag nog första mailen i det ärendet på en Mac IIcx med stående svartvit A4-skärm och 120Mb HD, huh, långt innan aqua. Eudora, algonet och 28.8 modem, det var tider det! (Jodå, Powermacen var uppfunnen på den tiden, men CSN var en oförstående arbetsgivare för sådana utsvävningar
).
Nåväl, synd att man inte sparar gamla mail, hade varit kul att läsa brevväxlingen nu...
Nutscrape 4.80 har släppts så jag uppdaterade - hade 4.79 tidigare.
Nu säger SHBs web så här:
"Du har en webbläsare som vi för närvarande ej stöder. Klicka till vänster för mer info"
Jag tittar i deras info och mycket riktigt står där att man stöder Netscape 4.7 (borde väl vara 4.7.x egentligen).
Jag har mejlat supporten. kan inte tänka mig annat än att deras webbsida som checkar browser är det enda de behöver uppdatera men det blir intressant att se...
Jobbet med att få ihop ngt sorts öppet brev/namnlista till Handelsbanken om avsaknaden av stöd för X fortskrider så sakteliga.
Jag har lagt upp en lista över macstöd hos de stora bankerna som jag tänkte skulle vara en bakgrund till vårt brev till SHB.
Jag har dock inte konton på alla banker och inte heller 9an installerat längre. Därför hoppas jag att ni 99macare kan hjälpa till och bli av med de kvarvarande frågetecknen i tabellen.
Här är sidan
Jag har redan kollat hos Macnytt men de har endast info om X och inte heller alltid med opensource bläddrarna i sin lista.
Tack för hjälpen. Ni kan antingen skriva här eller maila mha länken på sidan.
[ 15. februari 2003, 15:36: Meddelandet ändrat av: mattan ]