Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken och Mac OS X

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
[QB]Nu tror jag inte detta är nåt "officellt" svar från banken du fått. Snarare att du pratat med någon praktikant eller liknande. Annars slutar jag skratta och blir rädd istället.
/QB]

Som jag minns det så var det detta jag fick till svar på e-post från deras tekniska support. Det var synd att jag inte sparade brevet. Jag rensade en hel del i vintras när jag bytte OS.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Alltså... BYT BANK... hur kan ni ha förtroende för en bank som både visar enormt förakt för er som macanvändare och som visar enorm okunskap?

Ciryon

SHB var ju faktiskt den enda banken som klarade sig ifrån bankakuten. När alla andra banker lyckades slarva bort våra pengar hade SHB våra kvar. De ska de ha credits för.
SHBs lösning är ju sen den säkraste som finns, med PKI certifikat. Men jag tycker också att det är helt sjukt att de inte ska kunna fixa programmet till X och till alla browsers. Som programmerare anser jag att de förmodligen är helt inkompetenta på den biten.(Och då menar jag de som gör programvaran, fast det kan ju helt enkelt vara så att SHB inte vill köpa någon X version av dem, kanske för dyrt.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 21:32
Citat:

quote: Som programmerare anser jag att de förmodligen är helt inkompetenta på den biten.(Och då menar jag de som gör programvaran, fast det kan ju helt enkelt vara så att SHB inte vill köpa någon X version av dem, kanske för dyrt.)

Ring upp SHB och erbjud dina tjänster då!

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
[QUOTE] Som programmerare anser jag att de förmodligen är helt inkompetenta på den biten.(Och då menar jag de som gör programvaran, fast det kan ju helt enkelt vara så att SHB inte vill köpa någon X version av dem, kanske för dyrt.)[/quote]Det är där skon klämmer antagligen. De säger ju själva att "det kommer att behövas ett nytt säkerhetsprogram som det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om."

Sker samtal om? Här är samtalet, jag råkade snappa upp det via en bugg i högkvarteret...

SHB: "Hej grabbar, vad kostar en Mac OS X lösning för vår internetbank?"

Underleverantör: "Mac OS ska ni inte köra"

SHB: "Nej vi vet att ni sa det förut men det är så många som frågar"

UL: "Har inte Gates köpt å lagt ned det där Mac OS förresten?

SHB: "Njae, det verkar inte så. Det är visst nåt nytt med ett X på slutet. Tror ni att ni kan fixa det? Grabben sa att det borde gå. Han gör lite hemsidor åt klubben..."

UL: "Fast det här går ju på specialtaxan vettu. Det är ju utanför standard"

SHB: "Oj det låter dyrt. Vad tror ni det kostar?"

UL: "Ska det funka oxå eller ska det bara vara en beta?"

SHB: "Beta? Njae, det bör väl funka..."

UL: "Vi kikar påt nästa vecka... skulle komma nån rookie som kör mac hemma"

SHB: "Och priset...?

UL: "Vi skickar en faktura... måste kila. Massa j-vla buggar att fixa. Microslop Exploder... piece of crap. Laters"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 22:44

LOL! Eller så här:

SHB: Ja hallå ja, är det Programmerar-Knutte på Proggy?

Proggy: Spiking.

SHB: Hej, det här är Putte på SH(B)IT. Jo det är så här att vi behöver ordna så att vår bank funkar Mac OS X, Linux och de vanligaste webbläsarna på marknaden. Det har förekommit en del klagomål.

Proggy: Mac? Va e de f´nåt? Aha, ja ja, de där anskrämliga plastburkarna som står i ett hörn och dammar på OffOff och Siba Superskräp va, hä hä hä hä hä hä!

SHB: Ermmm... Precis. Vi måste ha stöd för Mac OS 9 och X, och för Linux...

Proggy: Det går inte.

SHB: Jo, jo, men det ska fungera. Våra konkurrenter har inga problem med det.

Proggy: *suck* (fan va jobbit asså!)* Själv skulle jag skita i det, men OK, hur mycket är ni beredda att lägga ut? Det blir dyrt...

SHB: Det får kosta en slant. Måste funka snarast annars sticker kunderna till FSB, Ikano eller SEB.

Proggy: Får se om jag har tid över någon eftermiddag. *hmmm, min missanpassade 14-årige son Mac-Nisse kanske kan göra det för en spottstyver - och sen kan jag klämma SHB på fett med knaster?* OK, du Putte, inga prob. Det ordnar vi på ett kick! Men du, löpande faktura va, he he he he?

SHB: *click*

[ 03 Augusti 2002, 22:52: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:SHB: "Beta? Njae, det bör väl funka..."

Det bör väl funka......

Den var bra

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
SHB var ju faktiskt den enda banken som klarade sig ifrån bankakuten. När alla andra banker lyckades slarva bort våra pengar hade SHB våra kvar. De ska de ha credits för.

Ja, det ska de ha. Det är en av anledningarna att jag har kvar banken.

Kanske dags att göra en namninsamling på www.petitiononline.com för MacOSX stöd ? Någon som har lätt för att formulera sig i skrift kan väl skriva ner några rader och sen lägger vi upp en insamling.

När vi fått ihop nog många kan det ju vara läge att skicka till SHB.

/henrik

Jag skickade ett följebrev till SHB och frågade om de ville kommentera det faktum att SHB Finland har en annan (öppnare) attityd mot browsers. Svaret är här:

"Jag kan varken kommentera detta eller andra bankers val av säkerhetsprogram/protokoll, utan endast berätta hur Handeslbanken i Sverige resonerar.

Naturligtvis hoppas jag (precis som, antar jag, du) att det inom en snar framtid skall kunna precenteras stöd för Mac OS X, men det är som jag skrev i mitt första mail inte någonting som jag kan utlova några tidsaspekter för i nuläget.

Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Kanske dags att göra en namninsamling på www.petitiononline.com för MacOSX stöd ? Någon som har lätt för att formulera sig i skrift kan väl skriva ner några rader och sen lägger vi upp en insamling.

När vi fått ihop nog många kan det ju vara läge att skicka till SHB.

/henrik

Vet vi hur många vi är ungefär? Faran med en namninsamling är ju att vi får ihop för få namn och när SHB får nys om det så säger de "jasså var ni bara 12 stycken".

Bättre idé tror jag är att kontakta MacWorld och be dom göra samma sorts sammanställning som han den där Linux-snubben hade gjort över alla banker. Är de lata kan de planka hans frågor rakt av. Jag har läst MacPressen tidigare så jag har dålig koll på om de redan kört något sådant nyligen. Nån som vet?

Citat:

SHB var ju faktiskt den enda banken som klarade sig ifrån bankakuten. [/QB]

Nja. Inte riktigt sant. Östgötabanken klarade sig också, men det berodde på att ägaren pumpade in pengar från sina egna besparingar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:

Vet vi hur många vi är ungefär? Faran med en namninsamling är ju att vi får ihop för få namn och när SHB får nys om det så säger de "jasså var ni bara 12 stycken".

Bättre idé tror jag är att kontakta MacWorld och be dom göra samma sorts sammanställning som han den där Linux-snubben hade gjort över alla banker. Är de lata kan de planka hans frågor rakt av. Jag har läst MacPressen tidigare så jag har dålig koll på om de redan kört något sådant nyligen. Nån som vet?

Du har nog rätt i att en sådan namninsamling inte skulle resultera i allt för många namn. Ingen större ide med andra ord. Bättre är väl då kanske en namninsamling där vi efterfrågar en platforms & webbläsaroberoende lösning. Då kan man räkna med stöd från användare som kör Linux, Sun, Mozilla, Opera mm.

/henrik

Har också mejlat, får se om jag får samma svar...

Det tog ungefär 2 minuter att få svar, mycket imponerande!

Men innehållet är tyvärr välkänt:

"Hej William!

Tack för ditt mail.

Vi kan i nuläget inte svara på om och i så fall när säkerhetsprogrammet kommer att karboniseras mot Mac OS X, så i nuläget måste jag hänvisa dig till att använda säkerhetsprogrammet genom OSX med 9.2
som bas (Classic mode - vilket naturligtvis fungerar lika bra som att använda programmet direkt under 9.2). OS X är Unix-baserat vilket gör att det kommer att behövas ett nytt säkerhetsprogram som
det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om.

Anledningen till att vi i nuläget inte kan presentera någon säkerhetslösning för Internet Explorer för Macintosh är att Internet Explorers bakomliggande system inte tillåter den lösning som finns
tillgänglig för Netscape. Lösningen för Internet Explorer hade i nuläget inneburit en proxyinställnigsbunden lösnig vilket inte var aktuellt.

Netscape 6 har en öppen källkod varför Handelsbanken inte anser att denna läsare är lämplig att använda mot Internettjänsten. Om detta förändras i kommande versioner eller om ett stöd för denna
webbläsare kommer att kunna tas fram så kommer förhoppningsvis denna webbläsare att kunna användas längre fram. Någon närmare tidpunkt för detta kan jag dock inte lämna i nuläget. Jag får därför be
dig att använda dig av en webbläsare av version Netscape Communicator 4.73-4.79 tills vidare.

Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet

// xxx"

Det är dock positivt att de för "samtal med deras underleverantör" om Mac OS X.

Utnötningstaktiken fungerar alltid i längden...

Jag har inget intresse att byta bank då jag är nöjd med SHB på alla andra områden.

Detta är ju fan otroligt!

Det där är ju exakt det svar jag fick för 3-4 månaders sedan, det som jag gärna hade visat Ciryon som inte trodde detta svar kunde vara möjligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 01:19
Citat:

quote: Netscape 6 har en öppen källkod varför Handelsbanken inte anser att denna läsare är lämplig att använda mot Internettjänsten.

Ha ha ha ha! Killen är ju bara för festlig alltså. Han använder förresten ordet "nuläget" hela sex gånger i denna lilla text så han är nog en aning begränsad uppe på kontoret om man säger så.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 01:32

Skickade precis dessa frågor till Handelsbanken:

--------------------------------------------

Hej!

Jag har tre frågor jag vill ha svar på:

1) När kommer Handelsbankens internetbank att fungera med Apples nya BSD Unix-baserade operativsystem Mac OS X?

2) När kommer internetbanken att fungera med Internet Explorer, Mozilla, Netscape 6, iCab, Omniweb, Chimera och andra populära webbläsare för Mac OS 9 och X? (Just nu är man som bekant tvungen att använda gamla Netscape 4.7 på Mac OS 9 och äldre Mac-system. Internet Explorer, den vanligaste webbläsaren för Mac, och Netscape 6 fungerar inte.)

3) När kommer internetbanken att fungera med Linux, Solaris och andra Unix-system och de webbläsare som används på dessa plattformar?

Tacksam för svar.

Nu återstår bara att se vad Handelsbanken svarar på det.

[ 05 Augusti 2002, 03:36: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 13:51

Fick detta som svar från Handelsbanken:

Tack för ditt mail.

Vi kan i nuläget inte svara på om och i så fall när säkerhetsprogrammet kommer att karboniseras mot Mac OS X, så i nuläget måste jag hänvisa dig till att använda säkerhetsprogrammet genom OSX med 9.2
som bas (Classic mode - vilket naturligtvis fungerar lika bra som att använda programmet direkt under 9.2). OS X är precis som du skriver Unix-baserat vilket gör att det kommer att behövas ett nytt
säkerhetsprogram som det i nuläget sker samtal med vår underleverantör om.

Netscape 6 och de övriga läsare som du nämner har en öppen källkod varför Handelsbanken inte anser att dessa läsare är lämpliga att använda mot Internettjänsten. Om detta förändras i kommande
versioner eller om ett stöd för dessa webbläsare kommer att kunna tas fram så kommer förhoppningsvis någon/några av dessa webbläsare att kunna användas längre fram. Det finns dock inte några planer på
detta från Handelsbankens sida så någon närmare tidpunkt för detta kan jag dock inte lämna i nuläget. Jag får därför be dig att använda dig av en annan webbläsare tills vidare.

Du kan inte använda Linux mot Handelsbankens Internettjänst och det finns inte några planer på ett stöd för Linux åtminstone under de närmast kommande sex månaderna (längre fram än så kan jag inte
svara för om och i så fall när som ett eventuellt stöd för Linux skulle kunna komma) varför jag måste hänvisa dig till de operativsystem som vi har stöd för - alla Windows från Win 95 och framåt (Win
95, Win 98 Win 98 sec. ed., Win ME, Win NT4, Win NT5 (Win 2000) eller Win XP), eller Mac OS från 8.5 och framåt.

Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet

// Xxxxxxx Xxxxxxxxxxxx

[ 05 Augusti 2002, 13:52: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Otroligt att de tjatar på om Classic och MacOS 9. Det är ju en miljö som i grunden är äldre än Winblows 95! Om man bortser från DOS alltså ( )

Handelsbanken är pinsamt efter i utvecklingen. Säkerhet har inget med open source att göra. Sanningen är snarare den att deras system är föråldrat. De hoppas väl på att .Nät/.Nöt.. aha, .Not! ska slå igenom snart så att de kan uppgradera deras DOS-optimerade banksystem...

Och om man vill ha en viss säkerhet, varför väljer man då att optimera tjänsten för Windows? Större säkerhetsrisk finns ju bara inte...

Tacka vet jag Deutsche Bank, de kör WebObjects...

[ 05 Augusti 2002, 15:43: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Är det bara jag som inte kan köra det i Classic?
Det funkar utmärkt i OS9, men inte i Classic, där verkar den inte hitta säkerhetsprogrammet, eller någe...

iBook 2001, 9.2.1/10.1.5

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 16:35

Det är ett dåligt skämt att Sveriges andra bank, vars it-avdelning säkerligen har en jättebudget, inte kan få det att fungera med Mac OS X, Linux och andra Unix-varianter.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 16:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är ett dåligt skämt att Sveriges andra bank, vars it-avdelning säkerligen har en jättebudget, inte kan få det att fungera med Mac OS X, Linux och andra Unix-varianter.

ja, men så är det när man inte använder standard operativ...

nej, men har ifrån en säker källa hört att arbetet är på g kring Mac OS X stödet...

Citat:

Handelsbanken budgeterar inte, de plannerar.
Så de har ingen budget alls för IT-avdelningen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 16:44
Citat:

quote: ja, men så är det när man inte använder standard operativ...

LOL! Så Unix är inget standardoperativsystem då?

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 16:56
Citat:

LOL! Så Unix är inget standardoperativsystem då?

Nej, det är något litet okänt... MS har det ju inte i sitt sortiment...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 18:08
Citat:

quote: Netscape 6 och de övriga läsare som du nämner har en öppen källkod varför Handelsbanken inte anser att dessa läsare är lämpliga att använda mot Internettjänsten.

Innebär det att SHB anser att FreeBSD och Linux inte är säkra system? Anser de verkligen på fullaste allvar att sluten källkod är säkrare?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-05 18:26
Citat:

quote:
Icon 1 skapad 03 Augusti 2002 14:26 Profil för Mikael Svensson E-post Mikael Svensson Skapa nytt privat meddelande Ändra/ta bort inlägg Reply With Quote Dosa är överlägsen certifikat ur smidighetssynpunkt och tillräckligt säker ur säkerhetssynpunkt.

MEN ...

Förra gången vi diskuterade det här (för ett halvår sedan?), så hade någon kommitté eller något utskott eller något liknande i EU-byråkratin just föreslagit att certifikat på sikt skulle bli den enda _tillåtna_ lösningen vid banktjänster och myndighetskontakter med mera över Internet. Dosor och engångslösenord skulle alltså "förbjudas" (eller på annat sätt göras omöjliga att hantera).

Någon som hört hur detta gått?

Nja, det som är på gång är att man måste använda sig av godkänt certifikatlkösning för elektroniska fakturor, det pratar vi inte här. I övrigt vurmar man för två standards inom EU ISO 15408 (populärt kallad Common Criteria, CC) och ISO 17799 (Ledningssystem för informationsssäkerhet, LIS).
Vad gäller CC så är det i så fall bara att den utrustning man nyttjar är godkänd för en viss klass, vilket måste verifieras i labbtester. Vidare krävs omfattande dokumentation och analys av kravspecifikationer samt en minst sagt grym verifieringsprocess. Men utrustningen kan ju vara en PKI-lösning för certifikat likväl som digipass eller nåt annat listigt (smarta kort...uuurk, väl billigt skämt eller??).

När det gäller detta med opensource så är SHB helt fel ute, vitsen med öppen källkod är ju att man kan inspektera koden och verifiera kvaliteten och säkerheten i den. Det kan man ju inte med Microsofts produkter. Alltså är Open Source säkrare och utav denna anledning skulle flera stora företag och myndigheter vilja gå över till open source om den innehöll tillräcklig funktionailtet. På Office kanske så inte är fallet idag men webbrowsar, skitsnack. Kan SEB så kan naturligtvis SHB också. Problemet SHB har är att dom har målat in sig i ett hörn med en mindre flexibel lösning jmf med SEB. Men att skylla på open source är ju direkt felaktigt. Antingen kan dom själva granska koden eller hyra in nån som gör det åt dom. Inga problem. Skicka dom till mig så ska jag se till att det blir gjort...

Citat:

Är det bara jag som inte kan köra det i Classic?
Det funkar utmärkt i OS9, men inte i Classic, där verkar den inte hitta säkerhetsprogrammet, eller någe...

iBook 2001, 9.2.1/10.1.5

När jag pulat med att flytta min SHB installation till nya system så har jag upptäckt att det namn som startpartition hade när man installerade första gången alltid måsta vara det samma. Jag pratar nu om att flytta in den där p12-filen i ett nytt system. Funkar inte om hårddisken har ett nytt namn.

Detta gäller även under Classic. Jag har en partition på några gig där min Classic OS 9 ligger och det är inte samma partition som jag startar OS X från. Denna Classicpartition måste ha samma namn som vid grundinstallationen.

Vet inte om det är detta som ställer till det för dig men det skulle kunna vara det. Jag har tipsat SHB support om detta i vintras. De tackade och bockade och skickade en tårta som det stod OS X på... njae... not really...

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
[QUOTE] har ifrån en säker källa hört att arbetet är på g kring Mac OS X stödet...[/quote]Måste vara en Explorer-lösning dårå eftersom de fortsätter såga open source varianterna. Finns väl ingen annan browser det kan vara.

MW hade en genomgång för ett par år sedan. Då var Handelsbanken ett problem för Mac-användare. De och boo.com.

Bevaka tråden