Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tingsrättmål, räcker mail som bevis?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 14:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Anmälningsavgifter till skiljenämnd?
En skiljenämnd består vad jag vet av en juridiskt kunnig person som agerar domare samt två (en för vardera parten) insatta personer. Man använder sig utav skiljedomstol dels för att det inte är offentligt men dels för att det blir billigare än domstol.

Just kostnaden brukar man nämna som den enskilt största nackdelen med skiljeförfarande. Det är därför det inte är tillåtet med skiljeklausuler i konsumentavtal. Däremot kan det vara ett oerhört lönande extraknäck för duktiga och etablerade (dvs kända) jurister... Men har man möjlighet att dra ihop en egen liten skiljenämnd kanske man kan få ner både kostnaden och handläggningstiden.

jag tror faktiskt att baltic inkasso köper upp fakturan om du frågar dem...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag skulle också vägra betala 1.2 miljoner!

Vad har du för timpenning egentligen?

Det är inte timpenningen, det är antalet timmar... Ganska nära en årsarbetstid... Kan inte berätta mera här.

Ett sånt stort projekt borde delbetalas allt eftersom. Spontan tanke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 19:58

Jag tror att Taz är en buse ja
Därav ersättningens storlek....

Hoppas att det löser sig för dig, men jag håller med om att fakturor i den storleksklassen bör delas upp om de spänner över lång tid!

Tack för alla goda råd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 18:29

Ett, med facit i hand gott råd är att som i ditt fall där det kan röra sig om försäljning av immateriell rätt (upphovsrättsskyddat material, t ex ljud, bilder eller program) kan man skriva i följesedel och orderbekräftelse,som båda är bra grejer som man (jag) brukar slarva med, skriva att rätten till materialet övergår först vid full betalning. Då skulle t ex ev STIM ersättningar kunna styras direkt till dig eller att du kräver ersättning av tredje part (kundens kund) för användande av ditt upphovsrättsligt skyddade material. eller i vart fall gör det svårare för kunden att sälja materialet vidare.

Hur slutade egentligen den här tråkiga historien? Den är väldigt gammal men jag tror många råkar ut för samma sak.

Instämmer, man blir verkligen nyfiken på hur det hela slutade.

Jag ska skriva ihop en resumé lite senare ikväll.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-05-02 17:26
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag ska skriva ihop en resumé lite senare ikväll.

Den ser vi fram emot!

Nu när det passerat en hel del tid så är det kul att reflektera lite över hur och varför jag gick på en sådan nit. Hehe.

Jag hade ett relativt nystartat företag (musikproduktionsbolag) och var sugen på att "få in en fot" i branschen. Via en kompis så kom jag i kontakt med ett litet skivbolag, men ägaren kändes hur seriös som helst.
Jag började att spela in en demolåt med en av skivbolagets kontrakterade sångerskor. Resultatet blev bra och det blev snack om att göra en hel skiva "på riktigt" med start på en gång. Vi gjorde upp en budget för produktionen, vi gjorde upp en plan om när och hur de tre delbetalningarna till mig skulle betalas ut, etc.

Inspelningen påbörjades och jag hyrde studios som kostar dyra pengar och börjar bli lite orolig när den första utbetalningen från skivbolaget är två veckor sen. Helt plötsligt blir det väldigt svårt att nå ägaren och när man väl fick tag på honom så kom det löften om att han skulle betala fakturorna på direkten, dock utan resultat.

Helt plötsligt stod jag med dyra studio-fakturor som jag fick betala. Jag blev tvungen att offra större delen av min undanlagda moms, vilket sedan resulterade i en irriterande betalningsanmärkning för att jag inte kunde betala momsen till staten i tid.

Kronofogden tog jag hjälp av efter ett par månader för att sätta lite press på honom. Helt fräckt så motstrider han mina betalningskrav trots att han både muntligen och i mail har godkänt att de fakturorna var giltiga. Och med tanke på skivbolagets uppenbart urusla ekonomi (19 betalningsanmärkningar) så inser jag att det är bara att vänta på konkursen.

Eftersom jag kände mig grundlurad och tyckte att svenska rättvisan inte var speciellt rättvis så nappade jag på ett förslag i denna tråd. Jag kontaktade Baltic Inkasso och försåg de med all korrenspodens mellan mig och skivbolaget. De tog sig an uppdraget och sedan vart det tyst i c.a 3 månader. Då dimper det ner ett brev i min brevlåda. Tydligen har Baltic Inkasso tagit kontakt med skivbolagsägaren för han har skrivit ett riktigt argt brev till mig där han hotar att polisanmäla mig och gå till pressen och en annan massa trams. Jag bryr mig inte om att svara.

Några månader går och jag noterar att skivbolaget försatts i konkurs. Jag ringer konkursförvaltaren som säger att det är kört, det är helt tomt på tillgångar.

Ytterliggare en eller två månader passerar och jag får ett samtal från "Baltic Inkasso" som också noterat skivbolagets konkurs. Han gav mig två val:
-"Antingen så inser vi att det är kört att få in pengarna på traditionellt sätt och avskriver skulden, eller så sätter vi oss ner och diskuterar alternativa metoder".

I det läget så kände jag att "enough is enough" och bad Baltic Inkasso att avskriva skulden.

Jag hade hoppats att skivbolagsägaren i alla fall fått sig en tankeställare. Men tyvärr så verkar han fortsätta i samma kamikaze stil.

Kort efter att skivbolaget gått i konkurs så startar han ett nytt, med exakt samma namn fast med tillägget "Nya" innan i namnet. Efter drygt ett år så gick även det skivbolaget i konkurs.

Men han är återigen på banan och har ett nytt bolag (samma namn igen) men har förutom skivbolagsverksamhet utökat med ett tidningsförlag och bokförlag samt en webshop.

Som sagt, jag var ung, ivrig och naiv. Men jag lärde mig en läxa.

Usch vilken historia. Tror många småföretagare har varit med om någonting liknande i en form eller annan.

Vad heter skivbolaget då?

Skivbolaget som inte betalade mig och sedan gick i konkurs hette "BTM records".

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-03 18:29

Inte ens reklam kan de göra utan att få problem: http://www.etiskaradet.org/fallningar/2007/btm%20records.htm

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-05-03 21:55
Ursprungligen av iggy:

Inte ens reklam kan de göra utan att få problem: http://www.etiskaradet.org/fallningar/2007/btm%20records.htm

Haha, sökte runt lite med och råkade hitta det du just hittat. Usch, vilket skratt man kan få ibland!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-03 21:53

"-"Antingen så inser vi att det är kört att få in pengarna på traditionellt sätt och avskriver skulden, eller så sätter vi oss ner och diskuterar alternativa metoder"."

Underbart...

Rätt ska vara rätt, det skivbolag som fälldes för sexistisk reklam var "Nya Btm records" och är inte samma företag som jag hade problem med. Trots att det är samma person som låg bakom bolaget och även om det också gick i konkurs så är det skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-03 09:20

Trist att det ska gå så här.
Själv har jag fått jättebra hjälp av Kronofogden i ett eget ärende. Visar sig att det också fanns mycket historik hos dom. Man börjar ju undra varför människor/företag inte gör rätt för sig..

Undra just vad deras "alternativa metoder" innebar.... hmmm...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 19:41

Det traditionella sättet vore väl det lagliga sättet, det alternativa sättet skall man nog passa sig rejält för. Man kunde väl lika gärna kontakta någon annan "alternativ" indrivare.

Nu verkar baltic inkasso hamnat i trångmål.. Deras metoder var nog inte helt shyssta ändå

http://www.e24.se/dynamiskt/finans/did_17130192.asp

Bevaka tråden