- Kenneth Pilo
- Medlem ●
- Göteborg
Om det fanns en konkurrent till MacWorld på svenska. Vad skulle du önska av den?
Vad skulle den innehålla?
Hur skulle den se ut (format/papper/design etc)?
Hur ofta skulle den komma?
Skulle det vara en papperstidning eller e-magasin?
Vilket pris?
Annat?
Nej, jag ska inte starta en. Det är en rent påhittad fråga
Gärna stora temanummer, kanske som extrabilagor. Affischer var en bra idé. Seminarier i tidningsform. Små korta "så här gör man". Nya nyheter. Flexibel utgivning, är det expo 24:e skall inte tidningen komma ut dagarna innan. En riktig shareware-sida. Bara OS X.
Egentligen så skulle jag inte vilja ha en ny Mactidning. Det skulle räcka med att DMZ ägnade lite mer tid åt Mac.
Kanske ha MacMagazin precis som de har LinuxMagazin.
Då skulle jag vara helnöjd.
Med andra ord en multitidning på högnivå, med brett utbud.
Allt från design till programmering.
Gamla MacWorld hade ofta "såhär används macar ute i verkligheten"-artiklar. Jag skulle vilja läsa mer om sånt, som Cap&Designs kampanjartiklar. Artiklar om feta reklamkampanjer, musikvideos och sånt - med hårdare fokus på vilken hård- och mjukvara som används. Jag saknar ofta detaljerna i dessa artiklar idag.
Jag tror det skulle vara ett skönt sätt att tagga ned i "senaste & värsta prylarna-racet" genom att se att många stora och bra jobb etc faktiskt fortfarande görs på TiBooks och MDD.
Nya MacWorld är redan ganska bra på detta, och jag hoppas det kommer mer i framtiden. Vill egentligen inte ha en till tidning och hoppas att svenska MW kan växa utan konkurrens.
Sedan skulle jag vilja veta hur Tony Hawk och Tom Clancy etc använder sina macar. Celebrity MAC OS X desktop of the month. Och hur mycket kör WETA egentligen Shake? Och hur jobbar de stora tidningarna?
Gillar två saker med Cap&Design som gärna fick hitta sin väg in i ett macmagasin. Dels att den (oftast) trycks på matt papper, vilket jag tycker ger ett lyxigare intryck (och gör det lättare att läsa) samt den återkommande delen "mitt skrivbord" där grafiska proffs och andra visar hur deras desktop ser ut...
Annars tycker jag att fler "livsstils" relaterade delar skulle vara bra, lite Wired stuk på tidningen. (Wired har också skönt papper för den delen)
Sen är det ju som tidigare inlägg sagt jobbigt när tidningen är hopplöst efter redan dagen den kommer ut för att det varit ett expo. Men det kanske är svårt (dyrt) att fixa med varierande tryckdatum.
Fler/snyggare bilder vore nice också, bildreportage från maciga arbetsplatser och liknande, detta hör väl kanske lite ihop med livsstilsdelen.
Sist men inte minst skulle ju jag jobba på en dylik tidning )
/Pappersfetischisten
Jag ville bara säga att ni inte talar för döva öron här, jag följer diskussionen. Så kom med förslag ...
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se
Ingen mossig papperstidning med lång pressläggning. Datornyheter skall läsas online. En onlinetidning med låg månadskostnad innehållande färska artiklar, tester, nyheter samt forum skulle få mig att betala. Jag förväntar mig lika hög kvalitet som ett pappers dito.
Angående flexibel utgivning - problemet är oftast inte trycket utan snarare distributionen. Man knallar inte bara in på posten med 15 000 tidningar utan att säga till först ... och de som distribuerar MacWorld till kiosk gör det varannan vecka.
Sedan får man ju fundera på hur mycket en redaktion kan prestera också. Även om man skulle tidigarelägga distributionen så måste ju materialet hålla en viss kvalitet. Nyheterna skulle kanske vara färskare, men resten av tidningen ska ju också hålla en viss kvalitet. Det är inte alltid helt enkelt.
I alla händelser så försöker vi planera utgivningen så att den passar med de stora mässorna så långt det går.
Personligen tycker jag att det är för lite människor på omslagen på datortidningar. Att dregla över hårdvaror är en sak men inte i VARJE nummer.
Pryluppslagen är trevliga i MW, mer sånt!
Lite mer "M3 feeling"
Det MÅSTE vara en tidning som kan hitta balansen mellan redaktionellt och annonsmaterial. Givetvis ska en tidning innehålla annonser, men det får inte bli en tredje klassens reklamblaska som MW är idag.
Gärna en fristående tidning som är oberoende och gör som den själv vill och inte styrs av ett multinationellt profitdrivande mediebolag (läs IDG).
Givetvis finns det gränser på hur mycket en tidning får kosta. Men ett riktigt schyst Mac-magasin skulle inte jag tveka att dunka upp en hundring eller mer i kvartalet för. Den behöver med andra ord inte komma varje månad, utan säg fyra gånger per år.
Sedan måste man våga utgå från att folk inte är dumma i huvudet. Våga skriva tekniskt avancerat utan att tro att man skriver för farmor liksom.
Jag har säkert massor av fler idéer, men detta är det första som dyker upp i mina tankar.
Släpp inte tanken på en fiktiv konkurent till MW. Annars blir det ingen distans.
Vinner papper före nätpublicering fortfarande?
Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
Personligen tycker jag att det är för lite människor på omslagen på datortidningar. Att dregla över hårdvaror är en sak men inte i VARJE nummer.
Håller med! Tänk om man typ kunde få en intervju med Jonathan Ives (chef för designavdelningen på Apple) eller dylikt och pryda "ettan" med honom. Bara som exempel. Mac-världen är full av profiler som är människor och inte maskiner. Dessa skulle jag vilja ha belysta.
Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
I alla händelser så försöker vi planera utgivningen så att den passar med de stora mässorna så långt det går.
Något ni lyckades ypperligt med i sommras...:D
*Förlåt, det var öppet mål så jag var tvungen att "peta dit den"...*
En Mac-tidning skall givetvis hadla om personerna bakom macen. Utvecklingsteamen, idéerna, Apple-specifika teknologier. Integration mellan plattformarna är A-O, mera sådant. Hårdvarunyheter är inte lika viktiga, dessa kan man få annanstans. Tester sedda ur ett Mac-perspektiv är däremot bra och viktiga.
Jag tycker också att MW kunde ha ett skönare papper. Papperstidningar är ju det bästa som finns (jag=analogromantiker). Byt till oglättat Nils, please.
Sedan skulle jag vilja läsa objektiva (!) Mac vs PC-reportage. Seriösa datorkrig-artiklar liksom. Intervjua två studiomusiker/reklamare/grafiker/etc (1 PC & 1 Mac) om hur de använder sina burkar. Vad som funkar bra och vad som strular mest osv.
En halvsides intervju med "den vanlige användaren" i varje nummer skulle vara intressant.
Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
Vinner papper före nätpublicering fortfarande?
Det finns egentligen bara två ställen jag läser tidningar på.
Då jag åker tåg (vilket jag gör ca 16timmar i månaden) och då jag ligger i sängen. Än så länge kan i alla fall inte jag läsa nyheter/artiklar bekvämt på något av de ställena. Så tidningar fyller en mycket bra plats än.
Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Något ni lyckades ypperligt med i sommras...:D
*Förlåt, det var öppet mål så jag var tvungen att "peta dit den"...*
Tänk vad mycket lättare livet varit om man hade en kristallkula
Nu har vi inte det, och får titta i backspegeln för att få en uppfattning om vad som ska hända nästa år. WWDC är sällan platsen för jättelanseringar av den typ som inträffade i somras. Men även om vi hade planerat för det sommaren 2002 (då planerna lades) så hade vi inte kunnat förutse att WWDC skulle flyttas framåt en månad.
Hade vi senarelagt utgivningen hade läsarna fått tidningen två veckor för sent, eller två månader efter nummer fyra.
Hade vi tidigarelagt nummer sex hade det numret varit en ekonomisk katastrof, eftersom annonsörerna inte bara flyttar sig hur som helst. Och vi hade kunnat glömma semester.
Det är mycket som ska stämma när man producerar tidning, vilket grabbarna på Macnytt av allt att döma börjat märka.
Inget ont om Svenska MacWorld, men jag som yngre läsare tycker tidnigen är alldeles för stel för min smak. En av anledningarna varför MacAddict tilltalade mig då den först kom ut var för att den var kaxig och väldigt fräsch jämtemot konkurrenterna. Visst, det går i perioder huruvida tidingen är rolig att läsa, men den nya redaktören är väldigt bra. Kaxig där det räcker tycker jag.
Så en påhittad konkurrent till Svenska MacWorld skulle nog vara en lite mer färggladare konkurrent, en som kanske är mindre seriös och strålar mer om att Macen är cool och bäst.
Det påhittade alternativet till MW skulle kunna ta hem enkla poäng mha papper och formgivning.
Matt papper skulle kännas mindre stel datortidning och mer livsstil och värme, vilket jag tycker en mactidning bör förmedla. Jag kör Mac bl a för jag avskyr stela och svåra datorer.
Grafiskt sett så ser t ex dagens MW bättre ut än innan men fortfarande så håller den till på samma sida skalan som Svenska FOTO (hrrrRRrrys). Där kan man göra en hel del. Bort från den delen av skalan tack. CAP kör mycket människor på sitt omslag, vilket funkar bra. Mera skön livvstil och mindre M3/PCFürAlle/FOTO. Visst, kanske prylar säljer lösnummer, så kanske vi prenumeranter kan få annorlunda omslag?
Jag tycker MW växer. MW skall vara en papperstidning, inget annat. MW Online var en annan sak förrut. Men nu, papperstidning only.
Ett par saker från NollEtt och Capen är som tidigare sagt fler och större reportage om olika jobb. T.e.x "Svenska Popwire AB, en maktfaktor i MPEG4 branschen - Följ med MW till drömfabriken" eller "Max Rudberg sminkar om ditt OS X - För MW så visar Max hur han jobbar..." etc etc...
Mindre shareware nyheter, dom blir snabbt inaktuella. Men däremot tips om just sådana.
Det med expertsidorna är mycket bra. Och som Pilo sa, mer människor på omslagen! Omslagen nu är svåra att skilja åt från andra MW nummer p.g.a datorporr...
Sen är väl det en kostnadsfråga, men ett papper mer likt NollEtt eller Capen skulle vara trevligt
Svenska Mackändisar, kultur, media, show och marknadsföring (OBS! Behöver inte räknas upp i denna tråd).
Även om ett online-magasin vore tilltalande fyller ställen som 99mac upp det behovet för mig. Papperstidningar är fortfarande det jag helst läser, nätet får stå för kommentarer, snabba nyheter och rykten. Trots detta är det naturligtvis synd om en tidning hamnar i fel fas i förhållande till lansering av prylar, som Macworld gjorde, om än naturligtvis oavsiktligt.
Men som sagt, fler människor, internationella reportage med svensk vinkel. Livsstil! Se på Cap&Design som har en bra blandning mellan teknik, praktik och människor. MacWorld kan bli roligare med mer sådant, men jag skulle inte ha något emot att det dök upp en ny tidning som fyllde den platsen. Frågan är om den skulle överleva...