- Dasse
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Håller med! Tänk om man typ kunde få en intervju med Jonathan Ives (chef för designavdelningen på Apple) eller dylikt och pryda "ettan" med honom. Bara som exempel. Mac-världen är full av profiler som är människor och inte maskiner. Dessa skulle jag vilja ha belysta.
MYCKET bra förslag!!!, det var ett tag sedan Thomas meyhhfrfnkviogrglk intervjuades för eMate
Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Framför era åsikter till chefred. Peter Widén. peter@datormagazin.se
http://www.datormagazin.se/redax.shtml
Finns det en permanent Linux-del så borde väl även en Mac-del rymmas.
/M
Bra! Det skulle göra tidningen tydligare:
1. Allmänna nyheter om teknik och medier
2. Tester: mest plattformsoberoende utrustning och program
3. Windows: mest om problem
4. Linux/Unix: av naturliga skäl mer tekniskt om servrar osv
5. Macintosh: lättare reportage, knep och knåp och tyngre teknikgrejor
6. Kreativt: "Så fixar du..."
Här kommer jag med facit...
Ny Mactidning bör fundera på vad det är som är intressant för målgruppen, så intressant att de är villiga att betala för det. Direkt blir då slutsatsen att nyheter är ointressant som ämne i tidningen, inte för att målgruppen är ointresserade av nyheter, men för att målgruppen inte är villiga att betala för detta, då det finns gott om webbplatser som erbjuder gratis macnyheter. En del av dem mycket mycket bra dessutom (nu menar jag alla utländska, de svenska är i princip värdelösa).
Så vad är då målgruppen intresserade av? Det beror på om du är konsument eller företag faktiskt. Jag tycker det går ganska tydliga skiljelinjer där.
Konsumenten är intresserad av att göra bra köp på mera grejer och uppskattar att få jämförelser mellan de produkter denne funderar på att spendera pengar på, så att den mindre mängd med pengar man har, läggs på rätt saker. Så recensioner är alltså en mycket bra och självklar sak att ha och i samand med det produktjämförelser. Notera att de traditionella tidningarna inte lägger ut denna del av sin tidning på webben, den sparas för den tryckta tidningen för att kunna ta betalt för något.
Nästa sak som målgruppen konsumenter är intresserade av är att lära sig mera om sin apparat. De köper den för att de ser att de kan göra saker med den, men de vet förstås inte hur. Antingen spenderar man timme ut och timme in med att på måfå klicka på saker och hoppas att det blir ett bra resultat, eller så går man en kurs, läser en bok eller ber någon annan visa en hur man göra. Här ser jag flera intressanta möjligheter till utbildning via internet och diskussionsforum för att lära sig mera om maskinen och programmen och allt roligt man kan göra med dem. Om man skall man gå in på detaljer så är några förslag: * Hur du bygger ett hemma-nätverk och skaffar bredband. * Hur du sätter upp din Mac som hemma-larm med kameraövervakning. * Hur du restaurerar gamla familjefoton i Photoshop. * Hur du bygger en egen webbsite osv osv.
Det kan vara värt några 10:or upp till någon hundralapp per grej. Kan man spara tre timmar på att gå en onlineutbildning i något istället för att svära lika länge , så kan det ju klart vara värt det.
För samme konsumentanvändare så vill man kunna få tag i experthjälp, helst billigt, då man inte har råd med att betala en ÅF för att få hjälp med tekniska frågor. Så en expertpanel att ställa frågor till och en bra databas över frågor som redan är ställda och kanske en liten skola i att söka supporthjälp med produkter och program på nätet kan vara två andra bra inslag.
Företags-användaren och dennes behov då? Här är de troligen villiga att betala långt mera för experthjälp och då oftare i situationer som är one-to-one. Ett bra register att söka efter experter i och att kommunicera med dem låter vettigt.
Dock har även företagsanvändaren behov av att lära sig mera, så de ämnen som kommer i fråga för en online-utbildning är ungefär detsamma men kanske djupare i vissa och sedan tillkommer ämnen för att använda datorn i yrkesutövningen.
Notera även att det inte är så lätt att hitta utbildning på Macplattformen idagsläget (jag skapade och drev en webbplats som hette macutbildning.com tidigare) så lite hjälp här vore nog inte så dumt.
Detta låter mycket mera som en webbsite än som en tidning och det tror jar är riktigt. För jag tror inte att vad målgruppen vill ha matchar distributionsformen papper speciellt väl.
Jag har många flera tankar om detta, då en av affärsideerna för oss på lång sikt är att starta något liknade det jag skissat på ovan men detta är vad jag kommer på just nu utan att gräva i min hög med affärsplaner.
/Ola
Edit: Stavfel, språk och andra fel.
En annan sak som ingår som en central del i ovanstående koncept är förstås stilen på publikationen och hur den presenterar sig. Då menar jag inte bara typsnitt, färger och sådant fånigt utan hur man formulerar sig. Här ligger MacWorld, 99Mac, Macnytt helt fel ute för att bli en toksucce och MacPower gjorde det helt rätt. Det är därför vi pratar om MacPower så här långt efteråt. Vad är det nu? Åtta år? MacAddict ligger bättre till och den brittiska tidningen .net (allmän tidning om internet) när jag läste den för några år sedan var också helt rätt.
Innehållet i publikationen är inte direkt "Rocket science", jag tycker att alla tidigare inlägg härmar varandra i vad tidningen skall innehålla, vilket iofs är bra, men det är för mycket "härma andra" som gäller. Ingen har tex sagt att: "Vår nya publikation skall ha som mål att du skall ha så kul som möjligt med din dator".
I och med att det perspektivet missas, så tycker jag att allt det andra är "bla ha bla ha" och någon redaktionell profil på tidningen aldrig materialiserar sig.
Humor är ett konkurrensmedel och som en röd tråd i alla klagomål på MacWorld ligger nog att den är inte lika kul längre. Att vara underdog är roligare än att vara dominerande och det gör en roligare tidning. Det återspeglas i allt man gör och därmed avgör det hur pass bra man kan matcha målgruppen. För trots allt är vi Macanvändare inte direkt "corporate" och om någon säger att vi är det så gillar vi det inte. Vi är fribrytare, ironiska, kreativa, trevliga, rebelliska och roliga människor som har gjort det bättre valet. Humor passar oss som handen i handsken. Matchar då MacWorld, 99Mac, Macnytt detta? Nä. För de drivs av personer som antingen inte förstår humor, kan vara roliga eller begriper att det är nödvändigt.
Så om ni tar en tidningside och börjar skissa på avdelningar i den som nästan alla inlägg ovan gör (en del nämner humor och livsstil, vilket är bra), så får ni utan att diskutera stilen på tidningen en "jag kan också"-produkt som är helt ointressant för nya läsare (eller läsare av konkurrenternas tidningar/publikationer).
Om hela det "nya" i den nya tidningen är att den har ett par nya avdelningar i relation vad som finns i MacWorld, som väl på den svenska marknaden får sägas ha en klart dominerande ställning, så har man en konkurrensfördel till det ögonblick då MacWorld lägger till dessa avdelningar och börjar utnyttja den marknadsföringsmaskin de har i IDG-koncernen. Hur lätt blir det att överleva då?
Så innehåll är visserligen en intressant diskussion, men vi vet väl ungefär vad som efterfrågas (listorna ovan är nästan likadana), men stildiskussionen är mycket intressantare och ger även en helt annan innehållsdiskussion, som ärligt talat MacWorld, 99Mac eller MacNytt inte kan matcha.
/Ola
(leg tyckare)....
Edit: Småfel och meningsbyggnad. Vissa ord tillagda för att öka tydligheten.
Skrevs ursprungligen av Dasse
MYCKET bra förslag!!!, det var ett tag sedan Thomas meyhhfrfnkviogrglk intervjuades för eMate
OFF TOPIC, men jag måste ju få svara ...
Har du inte läst tidningen sen dess förstår jag dig om du tycker att det saknas. Senast i våras hade vi ett flertal intervjuer, med bl a Jonas Salling.
Angående reportage så måste jag tyvärr meddela att de flesta i den här tråden är i minoritet - senast vi gjorde en läsarundersökning var "fler tester" och "mer om OS X" de enda som var solklara. Det var inte särskilt många som ville ha reportage. Samma sak med spel. Trist, eftersom reportage är roliga att göra och spel är roliga att testa.
Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Ola sa ordet:
Humor. Världens bästa säljargument.
Jag inser att de flesta här tycker att jag är ett hopplöst fall, men av ren nyfikenhet vore det kul att få höra vilka tidningar ni tycker är roliga, vilka det är som har humor? Har ni tur kanske jag läser dem, inser att det är kört, och beslutar mig för att bli biodlare istället ...
Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Humor är ett konkurrensmedel och som en röd tråd i alla klagomål på MacWorld ligger nog att den är inte lika kul längre.
Som perspektiv - jag började som nyhetsredaktör på MacWorld i september 96 och har hört att "MacWorld var roligare förr" sedan september 96. Det är inte ett försvar, bara en iaktagelse.
Citerad av Nils Holmlöv själv, tackar.
Jag nämnde i mina inlägg två roliga tidningar: Macaddict och .net. Den .net jag känner till är alltså när den var ny, har inte läst den på länge. Men tydligen har förlaget Future Publishing många bra titlar där de låter tidningen ha en utpräglad personlighet.
Vad gäller ditt inlägg "sedan september 96" ger det upphov till två orsak-verkan-teorier. 1. Det har sagts länge, och därmed är det inte sant (på samma sätt man dödförklarat Apple 33 gånger och det har inte inträffat) och 2. När du började blev tidningen tråkig.
Hur ser du på humor som konkurrensmedel, för frågan MÅSTE ha kommit upp förr?
/Ola
Jag skulle vilja ha en tidning som delvis struntade i majoriteten och läsarundersökningar. Med det menar jag artiklar som kan anses vara väldigt djuplodande och avancerade. Hellre en artikel där jag bara fattar hälften än en där jag tycker att hälften saknas. Alltså något över majoritetens och i många fall min egen nivå. Lite nördigare med andra ord.
Genomgångar av till exempel programering, applikationer och hårdvara där skribenten gärna får vara djupt insatt och ha vilja och förmåga att lära ut. Givetvis kan inte en tidning omvandlas till en högskola i pappersformat men det betyder inte att artiklarna kan vara åt det mer avancerade slaget. Det är dock viktigt att det även finns en hel del lättsmält som instegsnivå i ämnesområdet.
Alltså, en tidning som drivs av entasuiasm och sakinnehållsfokus mer än att servera det som läsarundersökningar säger. Hellre spaltmeter med intresant information än en stilstudie i tidningsdesign och överdrivet fokus på detta. Strunta i papperskvaliteten och lägg krutet på informationen! Om alla tidningar ska vara anpassade för majoriteten så kommer dom såsmåningom inte att kunna skiljas från varandra.
Skrevs ursprungligen av John Stalberg
Jag skulle vilja ha en tidning som delvis struntade i majoriteten och läsarundersökningar. Med det menar jag artiklar som kan anses vara väldigt djuplodande och avancerade. Hellre en artikel där jag bara fattar hälften än en där jag tycker att hälften saknas. Alltså något över majoritetens och i många fall min egen nivå. Lite nördigare med andra ord.
Genomgångar av till exempel programering, applikationer och hårdvara där skribenten gärna får vara djupt insatt och ha vilja och förmåga att lära ut. Givetvis kan inte en tidning omvandlas till en högskola i pappersformat men det betyder inte att artiklarna kan vara åt det mer avancerade slaget. Det är dock viktigt att det även finns en hel del lättsmält som instegsnivå i ämnesområdet.
Alltså, en tidning som drivs av entasuiasm och sakinnehållsfokus mer än att servera det som läsarundersökningar säger. Hellre spaltmeter med intresant information än en stilstudie i tidningsdesign och överdrivet fokus på detta. Strunta i papperskvaliteten och lägg krutet på informationen! Om alla tidningar ska vara anpassade för majoriteten så kommer dom såsmåningom inte att kunna skiljas från varandra.
Där har du en massa poänger. Problemet är att det ofta är ytan, den grafiska formen och papperskvalitén, som säljer tidningar och inte minst annonser. Den tidning du beskriver tycker jag likar den utmärkta Datormagazin en hel del. Det enda som saknas nu är en DMZ/Macintosh.
Jag vill ha en Mac-tidning som vågar sticka ut hakan och vågar vara lite vildare, både form- och innehållsmässigt, lite mer yvig och utmanande än MacWorld till exempel. Som det är nu är MW så in i helvete tillrättalagd och tråkig. Man får inte fastna i en så tråkig form. Tekniskt sett är tidningen mycket välgjord. Men det saknas personlighet och udd! Det saknas själ. Det saknas DET.
Där har du en massa poänger. Problemet är att det ofta är ytan, den grafiska formen och papperskvalitén, som säljer tidningar och inte minst annonser. Den tidning du beskriver tycker jag likar den utmärkta Datormagazin en hel del. Det enda som saknas nu är en DMZ/Macintosh.
Jag tror att det jag önskar är en tidning som möjligtvis är mer entasuiastdriven än ekonomiskt försvarbar. Samtidigt är jag inte övertygad om att det inte skulle kunna gå att sälja den till tillräckligt många. Mainstreamtidningar ger ett uppdämt behov av det som skulle kunna kallas hardcoretidningar. Tror jag i alla fall!?
En variant som skiljer sig från tidningar som köps direkt i handeln är att driva en intresseförening som ger ut en medlemstidning. En 99mac-tidning till exempel? Nu är i och för sig 99mac en webbaserad historia och web och tryckt material konkurerar ofta med varandra. Det minskar incitamentet för att köpa en medlemstidning men det kan delvis lösas genom att ha exklusivt stoff i tidningen. En vettig variant är att ha en årlig medlemsavgift i vilket det ingår en prenumeration. Det måste absolut inte vara 99mac, men här har vi redan en bunt medlemmar som skulle vara mer än villiga att hosta upp medlemsavgiften. Det är dessutom lättare att ha med medlemmar i en intresseförening att göra då utgivningsdatumen inte nödvändigtvis måste betyda kniven på strupen. En dos förståelse ger något mer flexibilitet gällande tidningsproduktionen och dess utgivningstakt.
Eventuellt kan en hardcoretidning säljas i handeln så som MacWorld gör idag. Jag tror inte alls att läsarundersökningar nödvändigtvis är det som ska hårdgranskas när man vill sälja en tidning. Delvis ja, men det kan finnas behov som inte läsarna vare sig tänkt på eller ens visste att dom hade. När man sätter sig in i ett område utvecklas behovet att få studera det nogrannare och där tror jag att många befinner sig idag. När man tröttnat på MacWorld skulle man alltså gilla den tidning jag talar om bättre. Kanske? :rolleyes:
Jag vill ha en Mac-tidning som vågar sticka ut hakan och vågar vara lite vildare, både form- och innehållsmässigt, lite mer yvig och utmanande än MacWorld till exempel.
Gärna mycket vildare! Artiklar jag skulle vilja läsa:
Bästa begagnade G4:an för din hemstudio
Vad får man för 8000:-? Vilka modeller skall man undvika? Hur många spår/pluggar i Cubase SX klarar en gammal QS 800?
Hacka Open Firmware på iBook
Hur gör man för att köra dubbla skärmar och utökat skrivbord på iBook? Vad händer med garantin? Kan man återställa originalinställningarna?
Överklocka G4:an
Datorn klockas successivt upp till dess att den blir extremt instabil/CPU:n brinner upp. Temperatur och prestanda mäts för varje steg.
Ken Thompson och Dennis Ritchie om OS X
Skaparna av Unix provkör Panther. Får Apple godkänt?
Förbättra brandväggen i OS X
OS X har ett utmärkt paketfilter. Tyvärr är regelsetet som skapas från GUI:t ytterst primitivt. Med ett enkelt shell-skript kan man förbättra säkerheten avsevärt.
Kom igång med Unix-programmering
Artikelserie som börjar med presentation av vim, gcc, cvs et al och slutar med att en enkel client/server-applikation knackas ihop. C-kunskaper förutsätts.
Vi leker "hacker"
En OS X-burk utrustas med en arsenal av "hacker"-verktyg. Som övning sniffas och scannas dels ett Windows-nätverk, dels ett OS X nätverk...
Edit: typo
Ett till exempel:
OS X/Linux/Windows - fredlig samexistens
Artikelserie om hur en heterogen miljö lämpligast driftas. Hur synka användarkonton och behörigheter (LDAP, NIS, AD, ...)? Hur dela filer (NFS, SMB, ...)? Hur hantera alla små irritationsmoment (CRLF/LF/CR, little-/big-endian, teckenuppsättningar,...)? Hur ge Windowsanvändarna åtkomst till vissa Mac-applikationer och vice versa (emulatorer vs fjärrkörning)?
Undrar varför det egentligen inte finns fler svenska Mac-tidningar? MW verkar tydligen inte täcka alla Macanvändares behov. Uppenbarligen verkar det finnas ett tomrum att fylla? Men varför har MW-monopol trots detta?
/M
Sverige är för litet för flera Mactidningar, just nu. Potentiella läsare finns det säkert, men de som faktiskt skulle beställa en prenumeration eller köpa tidningen ute i handeln är alldeles för få. Folk gillar att få informationen gratis, via nätet eller på annat sätt, och tyvärr så glömmer många bort vad det kostar att ta fram en tidning med god kvalitet. Till det kommer en annonsmarknad som inte direkt är stark när det gäller Macmarknaden.
Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Undrar varför det egentligen inte finns fler svenska Mac-tidningar? MW verkar tydligen inte täcka alla Macanvändares behov. Uppenbarligen verkar det finnas ett tomrum att fylla? Men varför har MW-monopol trots detta?
/M
Självklart räcker vi inte till alla användares behov, det kan ingen tidning göra. Antalet tidningar som kan existera på samma marknad dikteras av hur många potentiella läsare det finns, och på hur många annonsörer det finns. Antalet potentiella läsare beror på antalet Macanvändare, dvs Apples marknadsandel, och det samma kan sägas om antalet annonsörer.
MacWorld når inte 100 procent av alla som är intresserade av att läsa en Mactidning, och vi har inte 100 procent av den budget som går till att marknadsföra Mac och Mac-kompatibla produkter. Vi har inte ens 100 procent av den del som skulle kunna användas för tidningsannonsering.
Men vi har en tillräckligt stor del av antalet potentiella läsare och annonsmarknaden för att det ska vara för lite för att dra igång en konkurrerande tidning.
Så mycket kan jag säga att givet vad jag vet om den svenska Macmarknaden skulle jag inte själv dra igång ett konkurrerande projekt. Kom ihåg MacPressen - vi köpte dom för att de inte såg någon framtid för MacPressen, och då hade de ändå ett väl inarbetat varumärke, tusentals nöjda prenumeranter och den mest uppskattade nyhetsplatsen på nätet ... En ny tidning skulle starta från scratch, utan det.
"Hålet i marknaden" som du pratar om är förmodligen inte heller riktigt så stort som man kan få intryck av om man bara läser den här tråden. Det handlar om en handfull personer som är missnöjda med MacWorld, och då är ändå 99macs medlemmar över lag ganska negativa till MacWorld. De flesta av våra läsare är faktiskt väldigt nöjda med tidningen.
Nota bene - den kritik som framförs här, i privata mail och när jag träffar folk i branschen, är naturligtvis något jag tar till mig. Jag är inte nöjd med MacWorld ännu, och tänker fortsätta att utveckla tidningen. Så den kritik som framförs är jag bara tacksam för, även om det naturligtvis inte alltid är så kul att få den;)
Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Nota bene - den kritik som framförs här, i privata mail och när jag träffar folk i branschen, är naturligtvis något jag tar till mig. Jag är inte nöjd med MacWorld ännu, och tänker fortsätta att utveckla tidningen. Så den kritik som framförs är jag bara tacksam för, även om det naturligtvis inte alltid är så kul att få den;)
Bra Nils!
Man ska aldrig nöja sig. Kvalitetsarbete bygger på strävan efter ständiga förbättringar. Jag säger inte att MW är dålig, tycker tvärt om att tidningen är riktigt bra. Jag prenumererar givetvis, men det är mest av ren nyfikenhet. Problemet är snarare att jag (och många med mig) inte får ut så mycket av den, ni vänder er helt enkelt inte till de lite mer avancerade Mac-användarna. Precis som du nämner så är det förmodligen omöjligt att täcka upp hela marknaden och alla individuella behov. Tycker ert koncept fungerar bra och ni ska givetvis fortsätta på den banan. Men det finns utrymme för mer Mac-bevakning, på det lite mer avancerade planet.
/M
Jag tycker (för att uttrycka en annan åsikt än många i den här tråden) att MW är bra.
Men för att återknyta till tråden.
Även jag skulle uppskatta att läsa mer om människor i de olika branscherna. Allt från musiker (Antiloopreportaget i MW var mycket bra) till nätverksadministratörer, reprofirmor, reklambyråer, TV-produktionsbolag, men även icke-traditionella Macbranscher som museer, mäklare eller vad som helst.
Vilka fördelar ser man med att jobba med Mac, eller nackdelar med att inte göra det? Hur ser supporten ut? Har man några snygga speciallösningar som kan vara kul att läsa om? Hur har man löst det med blandad miljö, och funkar det bra? Osv, osv...
Jag vill ha en Mactidning med tyngdpunkt mot fotofrafering och design. Gärna lite livsstilsartiklar men inte för mycket. En läckert formgiven tidning som riktar sig till avancerade amatörer och proffs. Tror dock inte det finns utrymme för ett sådant svenskt magasin.
Jag ser gärna en papperstidning som har sånt som jag inte orkar läsa på nätet. Dvs djupare artiklar om personer, teknik och så vidare. Gärna lite Sverigecentrerat så känns det lite ombonat. Även personliga artiklar typ Ledare med analyser osv är trevlig läsning.
Nyheter och nya produkter och så gör sig inte så bra i pappersform eftersom man läst det för längesen på macfeber...
Jag skulle vilja att den var väldigt olik dagens svenska MacWorld. Engelska MacWorld och gamla MacPressen är bra förebilder. Den bör innehålla många artiklar, inte ett par långa som svenska MacWorld. En kortfattad nyhetsgenomgång av vad som hänt sedan förra numret.
Den bör vara enkel uppbyggd, men ändå på ett elegant sätt. Man ska tänka Mac när man ser tidningen. Svenska MacWorld hade väldigt bra omslag omkring 2001 som följde det konceptet. Fokus ska ligga på ett innehåll av hög kvalité, inte på att så många färger som möjligt ska användas.
Var tredje till fjärde vecka är passande om den ska hinna fyllas tillräckligt.
Jag skulle helt klart prenumerera. Papperstidningar är bra på sitt sätt. Man kan ha med dem överallt. Jag skulle gärna betala mer för en papperstidning än mindre för ett e-magasin.
Svenska MacWorld tar 69 kronor numret. Så länge priset är under det är jag nöjd.
Jag vill ha en tidning som håller samma klass som engelska macworld. Lite seriösare och flera artiklar gärna någon eller några bra gäst skribenter och kanske olika historer hur folk använder sina macar vilken typ av program etc.
Tidningen för mig får gärna vara dyr typ 70-100kr om det är värt att betala för det. lite tjockare än dagens macworld och gärna varanna månad eller mindre till att börja med. Jag vill främst ha en tidning som man kan läsa och inga sponsor från microsoft med en guide hur man använder office! blää..
Roligt att en sån här tråd tar fart. Jag är väl en rätt ny läsare av macworld (okej, ett halvår)... men till er som var med i slutet av 2003 då tråden var högaktuell: Hur har macworld förändrats om man jämför då mot idag... Vad har blivit bättre och vad har blivit sämre? Vore intressant att höra lite för en som är hyfsat ny på området.
Roligt att en sån här tråd tar fart. Jag är väl en rätt ny läsare av macworld (okej, ett halvår)... men till er som var med i slutet av 2003 då tråden var högaktuell: Hur har macworld förändrats om man jämför då mot idag... Vad har blivit bättre och vad har blivit sämre? Vore intressant att höra lite för en som är hyfsat ny på området.
För det första har de helt ändrat inriktning från att ha många prenumeranter till att sälja lösnummer. Det ska se bra ut i hyllan. Artiklarna är dock välskrivna så där vill jag inte klaga. Färgsättningen kan dock vara lite av och till, ibland är det väldigt bra och ibland undrar man om det egentligen fanns någon tanke bakom. Det är lite som om någon på MacWorld har fått en a-ha-upplevelse och isett att det finns något som heter Aqua, men totalt missat att det var aktuellt för tre år sedan.
Jag gillar dock som sagt tidningen, jag prenumererar till och med på den. Men den är inte elegant. Den påminner inte alls om Macen.
För det första har de helt ändrat inriktning från att ha många prenumeranter till att sälja lösnummer. Det ska se bra ut i hyllan.
Tyvärr lyser den med sin frånvaro i butikerna där jag bor, och det är nog likadant i andra småhålor.
Som tur är har vi en prenumeration på jobbet, och om jag inte skulle få den därifrån skulle jag prenumerera själv.