- cubeuser_vol2
- Medlem ●
Max 20 kr och en hel bibba med reklam om så krävs. Betoning på "tips från proffsen" och vara inspiration för mac användare inom video, grafik 3D och musik. Kanske en artikel om en produktion från början till slut med roller i teamen, tillväga gångs sätt etc.Fokusering på macen som ett verktyg som vilket som helst fast med pricken över i:et just för att man valt macen. Titta på nyttan med mac utöver dator krigs sandlåda och kolla på var macen med sin unikt tillgängliga mjukvara gör en skillnad i ett projekt. Gärna med några inslag om e-learning i skolor och företag och dess möjligheter på macen idag och framtiden. Detta skulle få mig att återgå till papper
Med tanke på diskussionen om Macmagazin kvarstår min första fråga i denna tråd.
Om det fanns en konkurrent till MacWorld på svenska. Vad skulle du önska av den?
Vad skulle den innehålla?
Hur skulle den se ut (format/papper/design etc)?
Hur ofta skulle den komma?
Skulle det vara en papperstidning eller e-magasin?
Vilket pris?
Annat?
Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
Vinner papper före nätpublicering fortfarande?
Jag tycker det är just frågan om vad en papperstidning skulle kunna erbjuda som är intressantast. Det är alltid mycket härligare att få en välgjord tidning i sin hand än att sitta vid skärmen och läsa små uppdateringar efterhand.
Jag tror att den som vill se nyare nyheter i en papperstidning ber om någonting omöjligt. Nyheter kommer via nätet när det gäller Mac, och en papperstidning kan inte konkurrera med ett medium som uppdateras dagligen.
När jag håller en papperstidning i handen så har jag alltid avsatt en del tid för att läsa, och för mig känns det som om det är långa artiklar jag vill ha i det läget. Vanligtvis ligger det också mer arbete bakom tryckta artiklar, och de är mer välskrivna och behagliga att läsa. Så får det gärna fortsätta var för mig.
Vad en tryckt tidning måste rikta sig mot är nog läsvärda artiklar som inte dyker upp i det vanliga nyhetsflödet på nätet. Någonting som man känner att det ligger lita journalistiskt arbete bakom. Reportage från arbetsplatser där Mac används har någon nämnt. Intervjuer med diverse branschfolk kan också vara intressant — både med folk som arbetar med Mac och med folk som jobbar med utveckling eller distribution/försäljning av olika Mac-produkter (mjukvara och hårdvara.)
Genomgångar av programvara och trix med systemet som gör att man kan få ut mer av sin Mac är också trevligt, men i så fall måste man ha i baktanke att det är lätt att söka information på nätet när man behöver veta någonting om hur man använder sin mjukvara i praktiken. Artiklarna måste alltså skrivas med hänsyn till att de konkurrerar med all möjlig information på nätet. Kanske enkla artiklar som lockar in folk på områden de tidigare inte testat är vettiga med tanke på det? Exempelvis: hur gör man om man vill börja förvandla alla sina gamla vinylskivor till mp3:or? Vilken mjukvara finns och hur fungerar den? Vad behöver man för hårdvara och kringutrustning? Det finns förmodligen många liknande områden som man skulle kunna täcka, och som skulle kunna bli intressanta sammanställningar till skillnad från det allmänna bruset av information på nätet.
Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
WWDC är sällan platsen för jättelanseringar av den typ som inträffade i somras.]
SvMacWorld nr 5 24 juni 2003 sid 112:
"Nyhetsspäckad sommar
I slutet av juni har Apple sin årliga World Wide Developer Conference. Den mässan har gått från att vara en angelägenhet för personer med töntiga T-shirts och pennhållare i brösfickan till att bli en av Apples största lanseringstillfällen."
Skrivet och publicerat före WWDC!
För övrigt så har ju SvMacWorld lyckats igen kan man säga. I julkalendern som de har ska man hitta dagens dolda lucka. Men väljer man Innehåll-Visa källa med t.ex. Safari så ser man URL:en som finns bakom luckan och kan gå till den.
Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Gärna en fristående tidning som är oberoende och gör som den själv vill och inte styrs av ett multinationellt profitdrivande mediebolag (läs IDG).
Givetvis finns det gränser på hur mycket en tidning får kosta. Men ett riktigt schyst Mac-magasin skulle inte jag tveka att dunka upp en hundring eller mer i kvartalet för. Den behöver med andra ord inte komma varje månad, utan säg fyra gånger per år.
Eftersom det är ganska dyrt att göra en tidning så är annonser viktigt. Och attraherar man inte annonsörerna så måste man ha snuskigt många prenumeranter istället. Och hur mångs som egentligen skulle prenumerera på en raklamfri mactidning för de tekniktokiga är en bra fråga. Jag tror själv inte att det är så himla enkelt.
Man kan ju ta gamla tidningen Amiga Info som ett exempel, det var en tidning som av naturliga skäl inte hade många annonsörer. De hade runt 3500 prenumeranter, vilket resulterade att det var en person som arbetade på tidningen, och allt material köptes in av frilansare till en mycket blygsam ersättning. I ett försök att skapa en större läsarkrets så började man att skriva om Linux också. En marknad som är större än Amigans, men som inte hade annonsörer heller. Allt gick åt pipan till sist.
Så att skapa en reklamfri tidning som riktar sig till personer som är mer tekniskt kunnig än Svenne Banan tror jag är svårt. Men det kanske går? Antagligen är det lättare att dra igång något på Internet, typ som att 99mac skulle utvidga och skriva fler reportage, fler recensioner och kanske börja skriva tekniska artiklar?
Nilsanders: släpp MW-handtaget och kom in trådens match.
Vinner papper före nätpublicering fortfarande?
Tyska MacNews.de började med en tabloidtidning a la gamla Macpressen i somras. Den kommer ut var fjortonde dag, har runt 20-30 sidor, alla aktuella nyheter, några tester och kostar 1,50 ojrå (euro på tyska ).
Funkar tydligen riktigt bra...
Skrevs ursprungligen av Nilsanders
SvMacWorld nr 5 24 juni 2003 sid 112:
"Nyhetsspäckad sommar
I slutet av juni har Apple sin årliga World Wide Developer Conference. Den mässan har gått från att vara en angelägenhet för personer med töntiga T-shirts och pennhållare i brösfickan till att bli en av Apples största lanseringstillfällen."
Skrivet och publicerat före WWDC!
Den där texten skrevs på eftermiddagen den 6 juni 2003. Dvs ett knappt år efter att vi lagt fast utgivningsplanen för 2003. Och om jag inte lyckats kommunicera det ordentligt ännu, utgivningsplanen är inte något man ändrar hur som helst, speciellt inte i anslutning till semestrar.
Angående att hacka html-koden till adventskalendern - adventskalendern är en lek. Meningen är att man ska ha roligt. Gillar man den inte behöver man inte leka ...
Jag tycker MacWorld är en bra tidning på många punkter. Dock har den sina brister.. Ofta tycker jag att delar av tidningen känns tunna, t ex spel-delen. Det finns ju varken en pappertidning eller nättidning på svenska om macspel, så i MacWorld finns det plats för MER spel! Speciellt nu, när fler och fler spel blir tillgängliga för mac. "Spelavdelningen" nu är så liten att den känns ihophastad och onödig - det är nästan så den sänker totalbetyget på tidningen med ett snäpp.
I största allmänhet tycker jag att de delar som finns i tidningen gärna skulle utökas! Och om det inte finns tid/plats tycker jag det är bättre att ta bort någon avdelning för att ge mer plats/tid åt de kvarstående.
*Pekar m3d hela handen* Detta är en tråd om en påhittad ny, svensk mactidning. Inte vad MW är eller borde vara
*Pekar m3d hela handen* Detta är en tråd om en påhittad ny, svensk mactidning. Inte vad MW är eller borde vara
Om man tänker introducera en ny produkt så är det väl en ganska bra/naturlig/självklar utgångspunkt att man först tar reda på vad som är starka/svaga sidorna med befintlig konkurrens?
Jag tycker MW lyckats rätt bra med uppstramningen av den grafiska formen och ahr ett rätt välriktat utbud av artiklar. Att rikta det ytterligare med bättre (?) pappersval etc. öppnar för en kompletterande och lite sjaskigare blaska. Kollar in ungarnas magasin (Bamse och Kalle Anka), som numera alltid bifogar ngn tramsig, men kul leksak. Tror jag skulle gilla att nån gång få en fånig present, men så är jag lite töntig också.
<-- Sånt här kan man inte få i en pappersversion.
Jag tycker konceptet med en Onlinebetaltidning är riktigt bra. Jag vill läsa färskvaror och samtidigt kunna ha blixtsnabb åtkomst till tidigare publicerat material. Ex: Guider, tester, vanliga problem, ”roadmaps”, intervjuer mm. Självklart så skall man kunna hänvisa till materialet i ett tillhörande forum.
Har genom åren samlat på mig en massa tidskrifter med matnyttiga artiklar som jag någon gång skall orka igenom. Det blir aldrig av då informationen snabbt blir inaktuell, och det som jag eventuellt skulle kunna ha nytta av idag kan jag inte hitta.
Kostnaden för en Online publikation borde rimligtvis vara betydligt lägre, då man kapar ett flertal mellanhänder. Alltså: Tryckerierna, transporter, distribution, lager samt försäljningsnätverk. "Prenumerationskostnaden" borde därför kunna bantas ner rejält jämfört mot dagens pappersblaskor. Vilket borde innebära att man fick fler läsare samt en högre lönsamhet.
En ny Mac-(Online)tidning tycker jag bör kartlägga Mac-sverige. Man bör tillägna ansenlig tid åt humankapitalet i branschen. Intervjuer med Mac-personligheter samt inblick bakom kulisserna. Hur jobbar man rent praktiskt, vilken hårdvara används, vilken utbildning samt bakgrund finns.
Sen tycker jag att man självklart inte skall sticka huvudet i sanden och låtsas som om inte andra plattformar existerar. Integrationsfrågor är ytterst viktiga för Mac-plattformens överlevnad. Man bör även satsa mycket på UNIX då många program och kommande Mac-användare kan värvas från UNIX-världen.
Skrevs ursprungligen av magnus.n
Om man tänker introducera en ny produkt så är det väl en ganska bra/naturlig/självklar utgångspunkt att man först tar reda på vad som är starka/svaga sidorna med befintlig konkurrens?
NEJ NEJ NEJ !!!!
Fruktansvärt tråkigt med de som är så fixerade vid MW.
Tråden började väldigt roligt, men blev starkt begränsad när Åke Tråk drog in MW.
Tycker precis som Pilo, låt kreativiteten flöda.
Så till tråden. Vore bra med en tidning som vände sig till användare på företag. -MacOsx server i praktiken, hur man integrerar med Linux och (pust & huh) Win. En tidning som inte är rädd för att kritisera svagheter i operativet. Gärna reportage om företag (som mitt:)) som slängt ut Winservrar till förmån för MacosX. Hur säkert är MacOsX? Lite proffsiga artiklar alltså!
Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Nyheterna skulle kanske vara färskare, men resten av tidningen ska ju också hålla en viss kvalitet. Det är inte alltid helt enkelt.
Vilket man ju kan se i t.ex tidningen Mobil, som jag tycker känns ganska slarvig med både språk och "rätt bild till rätt text"-problematiken(!). Känns lite prao. Däremot finns ju en utmärkt pryltidning - M3 (tycker att tidningarna inte kompletterar varandra utan snarare tar ut varandra). Även den har såklart sina brister, men den känns gedignare, rejälare och de som jobbar där verkar ha KUL hela tiden. De som gör Mobil verkar mest ha bråttom. Äsch nu är jag orättvis kanske, men det känns i alla fall så för mig. Dessutom tycker jag att tidningen känns onödig eftersom M3 finns. Där får jag läsa och framförallt titta på "det senaste" inom samma områden. Det som är unikt för Mobil är väl de mångsidiga täckningsundersökningarna. Som får mig att tänka: Vem bryr sig? Visst, det är bra att informationen finns, men kanske borde den ligga på typ PTS-websidan i stället?
NILS: Senaste numrena av MW har jag blivit lite orolig att just såna här "fräcka prylar" stjäl viktig plats i MW. Det känns som att de som är intresserade av t.ex. pratande dammsugare och sånt (kom inte på ngt bättre exempel just nu) förmodligen redan läser M3, och behöver inte dubbletten i sin Mac-tidning. Så fall inte för djupt i den fällan. Satsa hellre på inressanta grejer som t.ex. förslaget ovan - nåt i stil med "mitt skrivbord" i CAP.
Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Vad en tryckt tidning måste rikta sig mot är nog läsvärda artiklar som inte dyker upp i det vanliga nyhetsflödet på nätet.
Artiklarna måste alltså skrivas med hänsyn till att de konkurrerar med all möjlig information på nätet... [klipp] ...intressanta sammanställningar till skillnad från det allmänna bruset av information på nätet.
Bra sagt. Jag har läst MW sedan dagen den kom ut för första gången. Jag vill inte sluta med det. Men om jag ska betala 65 spänn för att läsa Andreas notiser som han hittat på nätet i samma forum och ryktessammanhang som jag själv, känns det mindre och mindre motiverat. Däremot tycker jag att AL har gjort underverk med websidan. Helt super!
Jag har inte läst hela tråden än, men ser att det kommit in massor med bra förslag. Riktigt bra förslag. Tack tack tack Nisse för att du läser denna tråden
Synd Pilo, att detta kom att handla om annat än du ville, men så kan det gå...
Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Skriv istället vad ni skulle vilja se i en NY Macpublikation.
Kalla mig mossig och så vidare, men jag har svårt att se framför mig hur en NY Macpublikation kan komma igång i lilla sverige. Inget projekt jag skulle hoppa på bara sådär, inte idag iaf (det är fredag, jag = slutkörd & hängig ). Så därför blir det naturligt att tänka i termer av hur nuvarande svenska Macpublikation kan förbättras.
Skrevs ursprungligen av pjutsi
Kalla mig mossig och så vidare, men jag har svårt att se framför mig hur en NY Macpublikation kan komma igång i lilla sverige
Tråden handlar ändå om hur du skulle vilja hur en NY Mac-publikation skulle se ut, inte hur Maworld ska förändras.
Så till alla som vill diskutera Macword, starta en ny tråd. Här diskuterar vi hur en ny Mac-publikation kan se ut. Jag repeterar vad Kenneth Pilo skrev i trådens första inlägg
Om det fanns en konkurrent till MacWorld på svenska. Vad skulle du önska av den?
Vad skulle den innehålla?
Hur skulle den se ut (format/papper/design etc)?
Hur ofta skulle den komma?
Skulle det vara en papperstidning eller e-magasin?
Vilket pris?
Annat?
Nej, jag ska inte starta en. Det är en rent påhittad fråga
Så - in i ringen och häng med i matchen!
Jag vill ha mer från "gråzonen". Hur lång tid tog det inte innan jag visste vad Limewire var och Serial Surfer t ex. Mer sånt! Obs! Jag har aldrig själv provat nåt olagligt så klart!
Vad övrigt är saknas det en Mactidning ute i tidningshyllorna. Att MacPressen köptes upp av MW var synd. Det behövs fler röster och macen måste synas på många olika sätt och på olika ställen, också i Pressbyrån. Kanske skulle den ena rikta sig främst till proffsen och den andra till amatörerna, lite som Mac Magazine som dog för tidigt. Som det är nu blir det för många grupper som ska täckas av en tidning (ursäkta jag skriver om en verklig tidning nu och inte om en än så länge fiktiv, framtida tidning). Två tidningar kan ju enklare dela marknaden (om den finns!?). Och Thomas Ytterberg kan gärna skriva mycket i båda!
Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Det bästa vore kanske en permanent Mac-del i Datormagazin. Då skulle jag bli prenumerant i alla fall!
Prenumererar redan.
Men visst, jag eftersöker också en mer permanent Mac del i DMZ.
Åter igen. DMZ är redan nu en kanon tidning som kan bli ännumera kanon.
Framför era åsikter till chefred. Peter Widén. peter@datormagazin.se
http://www.datormagazin.se/redax.shtml
Finns det en permanent Linux-del så borde väl även en Mac-del rymmas.
/M