- anon1894
- Medlem ●
Vad fick dig som nyligen bytt från PC till Mac att fatta det beslut som du fattat? Påtryckningar från vänner? Den tusende blåskärmen? Ett förmånligt erbjudande, eller bara ren och skär nyfikenhet? Ja, vad var det som slutligen avgjorde?
/M
Operativsystemet (Mac OS X) och möjlighet att testa och utveckla webbplatser även för Mac. Och så en dos nyfikenhet förstås.
Jag hittade en nybegagnad G4 Dual 1 ghz med en massa RAM i för en realtivt billig penning här i Finland iallafall.
På jobbet kör jag enbart med MAC och sen Panther kom har jag funderat mer på att switcha vilket jag gjorde i fredags.
Om nån har ett Apple Pro tangent bord till salu skulle jag vara intresserad annars...
//Peppe
ville testa hur macen fungerade, köpte då en beige G3 av kompisen, blev tagen av hur enkelt det fungerade, köpte ett tag senare en iBook för att kunna använda OSX bättre än vad den gamla G3 gjorde, är idag den enda på jobbet som jobbar på mac och även den enda som slipper en massa problem hela tiden, så switchen kom till av ren nyfikenhet
Jag blev aldrig vän med min Dell, trots supportavdelningen hade jag till och från stora problem, jag började ledsna på allt jävla snack om att "nu ska det fungera", från supporten på jobbet. Först tänkte jag byta til en annan PC men så av en tillfällighet ringde en kamrat som kör Mac och erbjöd sig att låna ut en iMac SE, allt fungerade alltid, nu är jag lojal med macen, sitter med en G5 och stor skärm. Programköpen blev dyrbara, men jag tar ett i taget. Saknar fortfarande Quark i min arsenal, men har kommit på att jag nog försöker klara mig utan. 24.000 och taskig support är bara för mycket.
Jag beställde min första mac, en ibook 14" med extra allt i torsdags
I skolan kör vi med mac och jag tänkt utöka Klejm tjänster med tryck-formgivning och sånt så jag tänkte kul att pröva.
Är trött på PC och windows. Vill ha något nytt!
Och nu när jag fick möjligheten att köpa bärbar dator var det ända jag kunde tänka mig mac!
Fick upp ögonen för mac i och med de sista grå powermacarna. När så första iMacen kom så var jag såld. Hade dock inte möjlighet att köpa en förrän långt senare och min önskan att switcha byggdes upp alltmer ju fler grejer som lanserades och genom att jag fick tillgång till macintosh på jobbet. När så den vita iBook G3 kom så hade min ekonomi och apples priser äntligen mötts någonstans i mitten. Så en switch blev det...
Mac OS X, med dess Unix-grund och fantastiska användargränssnitt, samt datorer med kvalitet in till minsta detalj fick mig att switcha från framför allt Linux.
Ciryon
Word!
Men jag har alltid haft en mac hemma, tyckte dock inte om gamla systemet så mkt...
mvh
b0bben
Har sedan jag började med att klippa i Avid - 94 velat byta till mac men steget över blev inte förrän 2001. Jag har alltid känt mig mer hemma i mac miljö och när X kom så fanns det ingen, INGEN anledning att stanna kvar på den andra sidan.
Det som fick mig att överhuvudtaget tänka Apple var när de släppte MacOSX.
Jag har länge använt FreeBSD och det har fungerat för mig men det är ju trots allt inte det bästa desktop operativ systemet.
När sen en arbetskompis köpt sin TiBook så visste jag att Mac var det som gällde och nu två år senare sitter jag och skriver detta inlägg på min egna Powerbook, nöjd som få.
Jag har inte bootat upp min PC på två veckor och har nu till och med ställt den i garderoben, den får fungera som en filserver nu istället. Det var ganska kul att efter två dagars intensivt lekande i MacOS logga in på windows maskinen, det var först då jag verkligen märkte hur mycket bättre mac är och ställde mig frågan varför jag inte skaffat mig en mac tidigare.
Min switch var fram till förra sommaren något som varit i ständig planering sedan 1993. En sådan där grej som man visste att man kanske borde göra, men aldrig fick tummen ur arslet och gjorde. Ett visst mått av snålhet, och en hel del ignorant dumhet spelade i ärlighetens namn också in.
Kännedomen om att "man borde" fanns insorterad i skallen under mappen "stabila och pålitliga saker", framför allt. Macar kraschar inte lika ofta, helt enkelt. Men det funkade ju fortfarande hjälpligt med Windows, så varför krångla med att byta, och göra det "onödigt" dyrt?
Den avgörande faktorn kom till slut i och med att Apple köpte Emagic, och därmed gjorde Logic helt Mac-exklusivt. Då var det "nu eller aldrig", för första gången. OSX kom påpassligt in i bilden och stärkte den estetiska lusten ytterligare.
Och trots vissa tråkiga och icke-användarvänliga barnsjukdomar, framför allt i form av en rad "oväntade avslut" i såväl Jaguar som Panther, så har jag aldrig varit så nöjd med någon pryl i hela mitt liv som min G4.
Började mediegymnasiet -96 då jag köpte en PC, som jag djupt ångrar nu... Under dessa tre år ville jag bara ha mac mer och mer... efter gymnasiet så gjorde jag lumpen och jopbbade därefter ihop tillen powermac G4, som jag fortfarande har kvar (dock rejält uppgraderad). Spara för tillfället ihop pengar till en ny powerbook 15"...
--
Daniel
Quark var anledningen (tryckerierna hade Mac). Jag var nöjd med PC/Windows. Jag trodde att "det skulle vara så"... Dvs att man utgår från att saker inte funkar, och blir glatt överraskad när de gör det. Nu vet jag bättre. Jag hade använt Macar i jobbet länge, men aldrig reflekterat över att köpa en själv.
Det här var 1999. Nu är jag Macolist.
Har tidigare varit en riktigt Windows-nisse och alltid tyckt (trott i min enfald) att Mac inte var något att ha. Men när jag såg iMacen (flat-panel) visste jag att jag MÅSTE ha en sådan. När jag sedan i o m byte av jobb hamnade vid en beige G3 med os 9.1 (inte fullt så hett ) tjatade jag omedelbart till mig ett personalköp - lägligt nog samtidigt som 17" iMacen kom, jag är fortfarande störförälskad i den, och mina vänner fortfarande lika gröna av avund. Nu har jag dessutom en 12" PB.
Går aldrig tillbaka till den mörka sidan.
Skaffade en powerbook tidigare i höstas
Mac spontana +/-
+ snygga och kvalitativa datorer
+ snyggt, användarvänligt och stabilt os
+ skönt med förändring
+ bra andrahandsvärde
+ vänliga användare
- irriterande typsnittshantering i os x, att all text blir utjämnad
- dyra tillbehör (adaptrar osv...)
- dålig bakåtkompatiblitet
- dåliga fildelningsprogram
Varför jag bytte:
* Windows S-U-G-E-R.
* OS X är underbart bra (stabilt, säkert, snyggt och enkelt)
* Mac verkar alltid ligga längst fram när det gäller teknik (AirPort, Bluetooth, FireWire osv)
* Macar är otroligt snygga
* Det händer alltid någonting, antingen om det är nya iMacar eller iTMS så sker det saker på Mac och med Apple på ett sätt som Microsoft inte kan mäta sig med.
Windows NT fick mig att switcha!
Jag jobbade ett tag på IT-avdelningen på Hewlett-Packard. En av mina sysslor var att supporta en massa NT-burkar. Jag blev så jäkla less på Windows-strul att jag köpte en iMac DV SE när jag skulle börja plugga -99. Nu har jag en PB 12".