- Alphonze
- Medlem ●
- Göteborg
Jag switchade inte heller
Fick en Mac II 1993 och några år senare blev det en LC 1998 fick jag en Power Mac 5500/225, 2001 blev det en Quicksilver 733 och 24:e September 2003 så stod det en fin Dual 2 GHz med en 17" Apple Studio Display utanför min dörr
att ha ett Unixsystem som det finns massor av program till, en 64-bitarsdator med dubbla processorer lockade också. Har en PC 3.2 GHz som jag nästan aldrig använder, strular en hel del jämfört med Os X även om mysko saker kan hända även med OsX då och då. X blir dock bättre och bättre för varje uppgradering.
Det är några av anledningar varför jag valde mac
1. Nyfikenhet
2. Näst in till virus fri miljö
3. Mac Os X Panther ( Stabilitet ) ( Snyggt OS X )
4. Mest Valuta för pengarna vid tillfället av köp!
5. Bättre rå prestanda än Pc vid tillfälle av köp!
6. Till gång till program
7. Design av Os och Hårdvaran!
8. Tröttnat på Windows!
9. Ville ha något nytt
10. Har inget behov av att spela spel på datorn!
Har bara drabbats av virus ca 1 gånger sedan 1990 där jag fick installera om allt. Hade inte då ett antivirus program!
Fått virus ca 6 gånger totalt men där Anti virus löste problemet!
Vid tiden för köp av datorn hade mitt spelande av spel på datorn utgjort ca 1 - 2% av mitt totala datoranvändning!
Spel är ett av de stora argument varför man väljer att köpa en Pc!
Spelen kommer bra mycket snabbare till Pc än Mac.
Pillade ihop egna PC där på slutet av 80-talet, körde DOS och trivdes faktiskt ganska bra med det. Sedan när Windows 3.11 tröttnade jag totalt på allt vad datorer hette, sålde iväg alla jag hade och var datorlös i några år...ända tills en kompis demonstrerade sin IIcx, woa!!! Sedan efter det var jag såld, har kört Mac efter det, har iofs försökt köra PC i flera omgångar efter det men det blir som inte samma sak...
Skrevs ursprungligen av Hunter78
Det är några av anledningar varför jag valde mac
1. Nyfikenhet
2. Näst in till virus fri miljö
3. Mac Os X Panther ( Stabilitet ) ( Snyggt OS X )
4. Mest Valuta för pengarna vid tillfället av köp!
5. Bättre rå prestanda än Pc vid tillfälle av köp!
6. Till gång till program
7. Design av Os och Hårdvaran!
8. Tröttnat på Windows!
9. Ville ha något nytt
10. Har inget behov av att spela spel på datorn!
Har bara drabbats av virus ca 1 gånger sedan 1990 där jag fick installera om allt. Hade inte då ett antivirus program!
Fått virus ca 6 gånger totalt men där Anti virus löste problemet!
Vid tiden för köp av datorn hade mitt spelande av spel på datorn utgjort ca 1 - 2% av mitt totala datoranvändning!
Spel är ett av de stora argument varför man väljer att köpa en Pc!
Spelen kommer bra mycket snabbare till Pc än Mac.
Bra lista men jag bara undrar.
"2. Näst in till virus fri miljö"
Tänker du i os9 eller i osx, för om du pratar osx så undrar jag vilka virus som finns överhuvudtaget.
"Har bara drabbats av virus ca 1 gånger sedan 1990 där jag fick installera om allt. Hade inte då ett antivirus program!
Fått virus ca 6 gånger totalt men där Anti virus löste problemet!"
Är detta i os9 eller i win eller vad pratar du om?
Skrevs ursprungligen av draags
Bra lista men jag bara undrar.
"2. Näst in till virus fri miljö"
Tänker du i os9 eller i osx, för om du pratar osx så undrar jag vilka virus som finns överhuvudtaget.
"Har bara drabbats av virus ca 1 gånger sedan 1990 där jag fick installera om allt. Hade inte då ett antivirus program!
Fått virus ca 6 gånger totalt men där Anti virus löste problemet!"
Är detta i os9 eller i win eller vad pratar du om?
När det gäller punkt 2 så läste jag en artikel att det fanns ett tiotal virus till Unix/Linux! Det utvecklades 1st/Månad virus till Unix/Linux ( de flesta trojaner icke skadliga virus ) medan Windows hade 3 - 5st om dagen ( Det var något åt det här hållet om jag inte mins fel tror det var i Dator Magasin jag läste det eller Computer Sweden ).
När det gäller Virus så gällde det Windows 95/98
Var en inbiten MS-fantast enda sedan jag bytte från Amiga till PC någon gång för sisådär 13 år sedan. Minns att jag gillade DOS (ja faktiskt!). Sen kom windows 95 och det verkade ju trevligt och så, men det kändes alltid lite som en betaversion. Och samma sjuka har alla windowsversioner därefter lidit av. Hade egentligen aldrig övervägt mac som ett alternativ av någon anledning. Tror jag tyckte att alla mac-människor skröt så mycket om sina datorer att jag tyckte att "de kan ju inte vara så bra, de vet inte vad de snackar om".
Sen i våras var det dags att skaffa en ny bärbar. Övervägde alla alternativ i min prisklass och kom fram till att en 12" PB var den enda dator som uppfyllde mina krav: enkel att handha; vill ju inte behöva sita och meka med en bärbar i två timmar för att få nätverket att funka på varje ny plats, mycket portabel, trots att den har allt man vill ha inbyggt, tillräcklig prestanda. Att det desutom var ett Unix-system samt att jag var väldigt nyfiken bidrog.
När jag köpte den var dessutom viktiga kriterier att den skulle kunna interagera med windowsmiljöer på ett enkelt sätt. Jag trodde att min PC fortfarande skulle vara min huvuddator.
Ju längre jag hade min nya PB ju mer insåg jag dock att det inte fanns något som den inte gjorde lika bra eller bättre än min PC. Dessutom på ett mycket trevligare sätt. På slutet har det bara kännts som en belastning varje gång jag var tvungen att starta min PC för att komma åt någon fil i den och jag stängde av eländet så fort jag kunde. Då insåg jag att jag var fast. Sagt och gjort, ut med den. Idag ersätter min PB, kompletterad med mus, tangentbord, externa hårddiskar och en extra skärm allt min PC användes till, utom möjligtvis spel. Där har jag faktiskt fortfarande en MS produkt: en X-box, som jag numera tycker är den bästa produkt det företaget har lyckats åstakomma.
Kan med säkerhet säga att jag aldrig mer kommer att köpa en PC. Är däremot väldigt sugen på en G5, men ekonomin tillåter inte den investeringen just nu.
Jag skulle vilja sammanfatta min mac med att jag äntligen har hittat rätt: det här är vad en dator ska vara, men som ingen annan har lyckats åstakomma. Min enkla test är att sätta mamma framför min mac eller framför deras PC. Hon förstår hur hon ska göra med macen utan någon hjälp från mig. Det är fantastiskt
Skrevs ursprungligen av bewing77
Jag skulle vilja sammanfatta min mac med att jag äntligen har hittat rätt: det här är vad en dator ska vara, men som ingen annan har lyckats åstakomma. Min enkla test är att sätta mamma framför min mac eller framför deras PC. Hon förstår hur hon ska göra med macen utan någon hjälp från mig. Det är fantastiskt
När jag lånade en mac dator från jobbet och då hade os9 tyckte min fru att det var betydligt enklare med mac, nu har jag en pbook och osx och ibland kan hon tycka att det är svårt och ologiskt, då kan hon säga att det är enklare i windows, kanske lite för att jävlas med mig men den största anledningen är nog att hon glömt hur det var i windows.
Min switchanledning: Aldus PageMaker. (jo det var på en MacPlus och det var visst ett tag sen nu...)
Körde innan en grej som vi kallade för 4-sight om jag minns rätt. Man skrev på terminaler med svart BG och grön text. När man "layoutat" ett tag, tryckte man på Preview och gick in i ett annat rum där en monitor stod och efter någon minut magiskt trollade fram sidan så som den eventuellt skulle se ut om man "printade" ut det. (Då det kom ut en hålremsa som man stoppade in i en annan maskin som omvandlade det till nån slags exponerat fotopapper på rulle, som man bar in i mörkrummet och körde genom framkallningsmaskin, sedan tvätta och hänga upp i torkskåp)
Ja jäsiken vilken revolution det var med "Aldusen" som vi sade när det begav sig.
Dessutom: Äpple-P så hade man det färdigt på papper!...
Jag läser grafisk kommunikation och då lämpar sig en mac mycket bättre än en PC.
Mina erfarenheter av PC har bara varit krångel och strul, ingenting har egentligen fungerat riktigt bra...
Sedan jag bytte har allting gått smidigare, jag är mer effektiv i mitt arbete. Det är en riktig fröjd att göra läxor, speciellt när man gör dem på en mac!
Om du inte switchat, gör det NU!
Macos X Panther fick mig att switcha! Detta härliga operativsystem med t.ex. exposé är ju rena drömmen för ögat. Var grymt trött på alla windowsversioner som ändå ser lika ut och fungerar ungefär lika dåligt..
Design är viktigt för mig, och då finns det ju inga egentliga alternativ till PowerBooken!
X11 som kom i Panther var ytterligare en anledning då jag jobbar i UNIX-miljö i skolan.
Jag bytte till MAC vintern 2000. Hade innan dess en stånkig gammal PC som min föräldrar köpt 1995.
Jag ville ha en liten smidig dator som tog minimalt med plats. Jag såg kollade då upp imacen och blev helt såld. Åkte och köpte en veckan därpå. Nu har jag skaffat mig en iMac G4 och stormtrivs.
Kommer aldrig byta bort den trevliga och problemfria OS X miljön.
/Johan
1. Det otroligt coola OS'et. Jag är mäkta imponerad av vad apple lyckats skapa med OSX. Stabil Kärna! Fantastiskt användarvänligt GUI!
2. Design. Apple vet att skapa vackra saker. Jag är defintivt en sucker för väl designade tingestar! Har en G4Cube som jag tänkte uppgradera med minne, CPU och större disk.
Egentligen är jag nog inte nån egentlig switcher eftersom jag aldrig kört Win - inte annat än vid de arbeten som tvingat mej...
När min Cube ger upp(!) kommer det antagligen bli en G5 Powerbook - om det nu kommer några...
My name is Jens and Im a switcher
Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Vad fick dig som nyligen bytt från PC till Mac att fatta det beslut som du fattat? Påtryckningar från vänner? Den tusende blåskärmen? Ett förmånligt erbjudande, eller bara ren och skär nyfikenhet? Ja, vad var det som slutligen avgjorde?
/M
Enkelt, jag behövde använda datorn för en del saker, så det var vettiga program som gjorde att jag bytte. Dock har jag inte hittat en vettig PIM än. Men det kanske finns nåt för linux? Och nämn inte barnprogrammet iCal, det är värdelöst till allt
ren tur egentligen när jag ser på det med facit i hand! Jag har en kund som vill ha ett antal konsulttimmar av mig, men han kunde inte riktigt betala mig. Hmmm hur ska vi komma överens? Jooo jag har en dator här borta som ingen använder (PB g4), du kan få den mot dina tjänster? Jo tackade fastän jag inte behövde ännu en dator.. och på den vägen är det
Jag är en switcher som är på G, har en sprillans ny PC här..
Beställde en eMac någon vecka sen för att se hur det är med mac, hade lite stålar över...
Det jag dock inte har upplevt är strul med pc, har byggt ihop min och lägger jag xp och hanterar den rätt så har jag inga problem alls.. Men pratar vi Windows 3.11- Windows Millenium perioden så är det det värsta som hänt med PC...
+ OS X Panther
+ Nyfikenhet
+ Kolla bara på en mac... fucking beautiful
+ Spelar inte spel, på PC..
- Dock trevligt med nya spel då och då..
- Apple borde adaptera PC priser och åtkomlighet till hårdvaran i samtliga modeller...
- Man kan inte maximera/ lägga fullskärm i OS X.. som är mot apples policy.. skönt när man arbetar med stora bilder faktiskt..
Jag är inte en switcher ännu... men kommer bli så snart jag listat ut hur jag skall få råd med en G4 eller G5:a. Det som kommer få mig att switcha är apples uppköp av emagic och efter det beslutet att sluta utveckla logic till pc. Jag har bara använt en sunkig 466mhz med os9.2 så hittills är jag inte alls impad av mac, men jag har ju hört bra grejor om de nya g5orna och om osx.
Så om någon har sisådär 35kkr att avvara så kan ni skicka dem till mig o kalla mig "switcher".
Jag valde mac av följande anledningar
1. Jag var nyfiken
2. Mac OS X
3. Prestandan
4. Designen, både mjukvaran och hårdvaran
5. Det enda Pc plattformen erbjöd mig behövde jag inte längre.
Nämligen spel, har tröttat på det för flera år sedan. Men on jag vill lira något så finns ju iallfall rätt många roliga titlar rill mac:en
Det började väl med at man började fundera över vad man använda datorn till. Det jag håller på mest med, och som var rätt prestandakrävande var Photoshop och vad bättre att köra det på än en mac?.
Tja.. vart ska man börja så det inte blir världens roman om hur man började med mac... *funderar*
Jo. Året är 1987. Desolator får sin första Amiga som levereras med ett multitaskande operativsystem, långsamt men fullt funktionsbart. Nu flyttar vi framåt till år 1992. Desolator får en Amiga 1200, operativsystemet har kommit upp i 3.1 och fungerar underbart, men x86'orna börjar knacka på portarna i de flesta hem... Amigan dör ut, men inte hemma hos Desolator och hos en grupp inbitna fanatiker. Ännu ett tidshopp. Datumer är nu December 4, 2000... AmigaOS 3.9 har nyss släppts men Desolators dator klarar inte av det.. så en emulator får köra det på en Windows maskin. Åldern av operativsystemet märks nu av rejält men fanatiker såsom Desolator vet att känslan är det viktigaste med en dator. Man ska ha ROLIGT när man använder en dator även om det bara är ett verktyg. År 2000 ja...Windows och x86'or är nu standard sedan länge.. ett operativsystem som fungerar men ack så förmårrat lamt gjort, ingen känsla alls.. ofta tuggar den utan att indikera varför.. Desolator använder skiten till att spela med och gör annat kul på sin A1200, men längtar efter något nytt.. många amiga kloner har försökt etablera sig men misslyckats.. hoppet falnar...
Och nu det sista tidshoppet.
Datumet är 11 Februari, 2004. Desolator har efter mycket velande bestämt sig för att köpa en iBook G4/800 efter att Nillon visat sin iBook och visat 99mac forumen. Desolator börjar läsa på om macintosh och Apple och gillar mer och mer vad han ser.. Unix-grund och snyggt grafiskt operativsystem som klarar av att köra flertalet Linux apps.. hmm, Desolator är såld och har nyss hämtat ut sin iBook med darrande händer på Kullander & Kullander i malmö... och livet efter det blev sig aldrig likt... Desolator har hittat hem efter alla år med x86'or.. mac'en är som en Amiga på steroider.
Varför jag switchade frågar ni.. tjaaaa... Totalt ÄLSKAR denna dator och dess operativsystem! Allt fungerar och det fungerar när man vill använda det, inga väntetider, inga obskyra dumdristigheter av systemet som man aldrig får veta av utan full kontroll mestadels. Och lätt är det! varför göra det svårt för sig även om man har datorvana liksom.. Precis som sakerna är på min A1200 med AmigaOS 3.9 fast med nyare operativsystem och bättre hårdvara. OS X är vad jag hade svarat om en gud dök upp och frågade vad det optimala operativsystemet just nu var.
Och communititet som bildats runt denna dator är så likt det community jag levt med så länge med Amigan, vänlighet och informationsbyte.. precis som det ska vara!
Så tack Nillon, och tack 99mac för att ni visat vägen hem för en gammal Amigan som hoppet hade falnat för, och tack till personalen på Kullander för extremt bra å trevlig service. Kommer alltid ha en bärbar mac från och med nu.
och om ni orkade läsa allt det där så säger jag bara.. Wow.. :eek: Tack till er med för att ni tog er tid.
iMacen som stod där helt ensam på OnOff för 4 år sedan, den var som en magnet!!! Konstigt, hade ingen som helst kunskap om Apples maskiner, men var fast besluten att köpa detta exemplar bara efter några minuters rotande på dess hårddisk. Allt kändes så positivt med denna indigoblå skapelse och dess operativsystem, en intuition som visade sig vara en vinstlott för min del.
OSX & iMovie
Köpte min första (eMac) på siba, kungsgatan i mars 03, skulle ha för att leka i iMovie & iDvd annars skulle jag väll använda pecen me XP.
Trodde jag.
Sen Panther kom har jag inte ens slagit på pcn. Skärmsladden sitter inte ens i
1. Känslan. Macen säger " det jag gör, gör jag för dig"
2. 99Mac.se, Finns inget 99dell.se eller 99fujitsu.se .Det är tryggt att veta att , om det blir problem, så kan man rådfråga på lämpligt forum och få ett bra svar.
Jag har inte bytt ennu. Men jag köper antagligrn en 14" iBook i veckan. har kört PC i cirka 9-10 år nu och jag är väl sådär halvnöjd, inte med M$ skit som har sugigt sen 3.11 utan med Linux. Har kört det i ca 1 år nu. Men jag känner att jag vill ha ett OS som är baserat på Unix och som är riktigt optimerat för Hårdvaran. Och eftersom jag inte har råd med en Unix burk får det bli en Mac