- ohennig
- Medlem ●
- Malmö
Okej, det var länge sedan jag switchade (tioårsjubileum faktiskt), men jag minns det som i går.
På gymnasiet hade vi precis fått tuffa 486:or med windo(w)s 3.någonting, vilket var så mycket bättre än närradions 286:a med windows 2.någonting. Trots detta kunde jag inte glömma min gamla Amiga, visserligen såld sedan länge.
Så en dag skulle jag skriva en artikel för Norrköpings Tidningar, mitt tredje reporterjobb någonsin, och borta var de gamla dos-maskinerna jag använt tidigare, ersatta av ett par LC 475.
Det var nästan kärlek vid första ögonkastet, inte på samma sätt som min C-64, men snudd på. Och då fanns bara system 7.1. Jag mindes då med skam hur vi mobbat (bakom hans rygg) högstadiets enda macanvändare, vi som sett ljuset i först C-64 och senare Amigan. Jag vill inte påstå att jag var fel ute då, Amigan var faktiskt en ballare och mer användbar maskin än macen på sin tid. Men tiden sprang i från Commodore och jag är glad att jag inte klamrade mig kvar.
Har varit PC fanatiker i ca 14 år. Byggt egna PC, varit med sedan Win 3.11 tiden osv... Men en dag blev jag så trött på Windows instabilitet och trista utseende. Jag testade Linux istället. Enorm skillnad, men alldeles för krångligt att sätta sig in i, kände jag. Strulade med drivrutiner för ljudkort och det var osmidigt att installera program. Och när något blev fel, fattade jag inte riktigt vad jag skulle göra. Jag gillade kanske inte att vara data-okunnig igen?
En dag fick jag av misstag ner ett videoklipp som visade OS X. Jag var såld direkt! Jag började läsa på om Mac, och ju mer jag lärde mig, desto säkrare blev jag på att jag en dag skulle byta. I efterhand kan jag säga att det är det bästa beslut jag fattat! Det finns inte en chans att jag går tillbaka till PC. Alla fördomar jag hade mot Mac, har ersatts av kunskap istället.
Mina viktigaste anledningar till att byta (och vara kvar):
+ Stabilt
+ Säkert
+ Snyggt
+ Lätt att använda
+ Roligt att använda
+ Inga virus
+ Slippa Microsoft
Det tråkiga är att jag var så blind förut. Jag tror inte att jag hade kunnat övertyga mig själv om Macens förträfflighet, om jag så åkt tillbaka i tiden ett par år för att ställa mig själv mot väggen... Så är det nog med många andra "tvivlare", de måste nog få upptäcka det själva. Fast man blir ju som en sektmedlem när man börjat med Mac, så risken är överhängande för att man ska tjata hål i skallen på ens kamrater.
-- Patrik
Jag vet inte om man kan kalla mig switcher egentligen. Växte upp med enbart mac hemma, men sen när det var dags att skaffa sin första egna dator blev valet en PC, dels pga pris, dels för att alla andra hade PC (i de tidiga tonåren faller man lätt för grupptrycket ). Sedan var det enbart PC för min del, under de sista 4 åren i stort sett enbart Linux (Windows har ju alltid varit kasst). Sen såg man OSX, och vips så hade man beställt en iBook. Jag blev helt enkelt kär i ett operativsystem. Dels var jag ute efter ett UNIX-system (hade tänkt köra linux på en pc-laptop först), men med OSX får man ju så otroligt mycket mer.
Har fortfarande en PC med WinXP, som börjar bli lite föråldrad nu, men som ändå är snabbare än iBooken. Använder PCn enbart för musikproduktion. Hade gärna gjort det på en Mac istället, men då behöver jag PCI-platser. Men har jag råd nästa gång jag köper stationärt blir det tveklöst en Mac, eod.
Vet inte om det finns någon kutym för hur man definierar en switcher, men fram till början på 90-talet körde jag faktiskt Atari. Sedan dess har det bara varit Mac. Är man en switcher då?
I alla fall så är denna tråd bland de mest intressanta på detta forum, och nyttig att läsa för oss som aldrig ägt en burk med någon Windowsvariant i. Framför allt så borde Apple läsa denna tråd Väldigt_Noga…
Kul att höra att andra också kört Atari. På den tiden kostade en Atari-dator för trycksaker (Laser och Calamus) hälften av en PC och en TREDJEDEL av en Mac.
Apple hade då ungefär dubbelt så höga priser i Sverige som i USA. Nu är det ju annorlunda.
En Atari-system för trycksaker:
- Calamus - ett av de bästa layoutprogram som skapats. Ingen PostScript. 100% Wysiwyg. Soft ripping (som OSX har med PDF idag). Samma RIP mot skärm som mot skrivare. Total Tysk precision (programmet gjort i Tyskland)
- 8MHz processor
- Fläktlös, tyst dator
- 1MB RAM (med Laser krävdes 4MB), 720 kB diskdrive
- Högupplösta fonter och även högupplöst/riktig vektorgrafik på skärmen (något som inte fanns i Mac/PC då)
- Laser började skriva en skärmdump på 1 sekund!
Allt detta med 8MHz, 1 eller 4MB RAM och en diskdrive!
Systemet låg på kretsar/ROM. Klart driftsäkert.
Det var tider det. Nu behövs en massa MHz/GHz, massa RAM, massa hårddisk för att göra samma sak. Klart, det är ju lite roligare med färg.
•
Vilken reflection, just det att ha varit atari frälst och senda hammna på Mac och OS X, Själv tror jag det har något med helheten att göra. Plus att i dag är det Apple är det företag som står för inovation på marknaden. Kan bara ge bifall för Calamus, som var helt underbart, vad jag vet försökt dom med en Windows version. Men någonstas försvan känslnan. Och det är helt otroligt vad som kunde skapas med en 1040 med mono skärm. Och nu känns det som är på vägen hem när jag köpte mig en Powerbook. Helt nöjd helt smidigt, något nytt frächt och mindre strul.....Mac helt enkelt
//Daniel
I mitt fall så berodde Atarianvändandet på att jag arbetade med musik, och Atarin hade ju inbyggd MIDI. Just Atari var tidigare standard i en stor del av den europeiska musikbranschen. Hade mycket gärna kört Mac då också, men det var helt enkelt lite för dyrt. En kompis till mig köpte en Apple II genom universitet för strax kring 25.000 i mitten på 80-talet, och det var ett kanonpris då. Vågar inte tänka på hur mycket pengar detta skulle vara med dagens penningvärde.
Men när jag några år senare var hemma hos en annan kompis som hade en IIvx, vilken han med viss möda lyckats köpa begagnad så var jag fast. Gick och sneglade i flera år innan jag själv till sist hade råd att byta Atarin mot en Mac.
Min väg går genom 386 med Win3.11, 486 med Win95, tröttnade på skiten, 166Mhz Pentium med SuSe linux, Pentium II med gentoo, fick lön - köpte G4 Cube, fick mer lön köpte 12" Powerbook (i våras) och den kommer jag med största möjliga sannolikhet ha kvar i ett par år innan det blir G5 (G6?)
Det som gör att Mac rockar är helhetsgreppet på konceptet datamaskin Apple har lyckats ta och göra otroligt bra. Jag är oxå en sucker för god design och innovativa lösningar så vad annars än apple ur det perspektivet??? Ett extra plus för att dom byggt sitt OS på BSD/next grund -- geeken i mej myser
/jensa
Kort version:
Mac OS X.
Lång version:
Jag började datorlivet runt -86 med pappas PC AT och DOS, pysslade då med programmering i BASIC och spelade spel med CGA/EGA-grafik.
Sen var det den långa vägen via C-64 till egen PC med DOS -> Win 3.1 -> OS/2 -> Win 3.1 igen (fanns ju inga spel till OS/2 ) -> Win95 -> NT 4.0 -> Win98/ME/2000/XP. Då, runt 2002, tröttnade jag och kastade allt vad Fönster hette och installerade Linux istället. Vilken upplevelse! Allt bara flöt på, stabilt och säkert. Relativt enkla installationsförfaranden med rpm och hela nätet fullt med fria programvaror!
Så där satt jag något år i min vrå, körandes min stabila SuSE-dist och kände mig allmänt nöjd. Då intensifierade min kära Mac-vän sin Operation Övertalning som han påbörjat lite lätt redan 5 år tidigare. Han visade mig Jaguar. Förvisso på en G3 och förvisso inför en lätt skeptisk publik. Jag var ju helt övertygad om att jag redan befann mig i den sjunde datorhimlen tillsammans med Tux. Men oj vilket soft OS. Det var ju som Linux, fast mycket snyggare och sju resor enklare! Den eftermiddagen bestämde jag mig för att köpa en Mac på prov. Efter några veckors surfande på ett välkänt torg för beggade Macar stod en PM G4 med dubbla 1,25 GHz-proppar på mitt skrivbord. Det är ungefär ett år sen nu...
Men den första tiden var riktigt jobbig för en inbiten nörd; det fanns ju inget att konfa och pilla med! :eek:
Att förstå att datorn är till för att skapa med - inte att mecka med - tog ett tag. Men sedan dess är jag fast och min PC har varit igång precis noll minuter sedan dess...
Har alltid kört PC och strul har varit vardagsmat. Köpte innan sommaren en bärbar PC som var rent skräp, den var t.o.m. slöare än min gamla 1 Ghz, och denna låg på 2.8. Fick tillbaka pengarna och köpte en begagnad som strulade också. Tangentbordet hade ett glapp i sig (vilket var likadant för hela serien) så det lät en hel del när man skrev, vilket irriterade en rejält. Batteritiden låg på cirka 1 1/2 timme när man satt och surfade, tog runt 4-5 timmar att ladda upp, har inte varit med om sämre. Sålde den dock för mer än vad jag gav
Började därefter leta runt efter en ny bärbar, kom av händelse in på Mac som en kul grej för att se vad en sådan kostade. Ville ha en liten bärbar så att det var enkelt att ta med den till biblioteket när man sitter där och pluggar så jag fastnade direkt för en Ibook. Hamnade på detta forumet när jag började kolla upp hur det egentligen låg till med Mac. Mina fördomar verkar vara bara byggda på gammal skröna och efter ungefär en veckas informationssamlande var jag övertygad. Så igår beställde jag mig en Ibook och Ipod och går och väntar på att den ska vara så bra som jag tror den ska va.
* Vad jag har tröttnat så otroligt på PC är att programmen konstant hänger.
* Massa konsiga felmeddelanden dycker upp konstant.
* Datorn blir slöare och slöare tills man får formatera skiten (om den nu inte har totalhängt sig och man redan fått göra detta moment)
* Känns dumt att kunna produktnyckeln i huvudet (bara det säger mycket)
Klarare en Mac detta så kommer jag aldrig att gå tillbaka till PC
Windows NT fick mig att switcha. Innan jag började plugga konsultade jag på IT-avdelningen på Hewlett-Packard under en period. Allt meckande med servicepackar och hotfixar för att få arbetsstationer och servrar att rulla fick mig att börja snegla på Mac (gräset är alltid grönare..). När plugget började och det var dags att fixa en ny burk hemma blev det den då nysläppta iMac DV SE 400MHz. Jag visste inte ens att OS X var på gång då, så det blev en glad överraskning. Skälen att köra Mac har ju bara blivit fler sedan dess.
Det blev aldrig någon Atari eller Amiga för mig när jag var liten. Farsan var IBM:are så jag fick snällt spela mina spel på en PC XT.
kör cube hemma sedan drygt tre år tillbaka. mestadels på grund av min kompis tjat... kände att jag var tvungen att prova. och ångrar mig inte en sekund, efter att ha supportat pc-folk på jobbet hela dagarna känns det som en riktigt oas att komma hem till sin cube. men börar blir riktigt sugen på att ersätta den (eller komplettera den iaf) med en imac g5.
os x är ju grymt bra också, men jag köpte min innan os x levererades... inte det som fick mig att byta alltså...
jag är less på all jävla malware, spyware, loopholes ja the list goes on för winplattformen.
jag är less på all terminalknackande och bristande drivare till gnu/linux... det roar mig inte en sekund. Skönt med lite genomtänkt hårdvara för en gångs skull...
i mitt fall är ickevalmöjlighet = driftsäkerhet.
jag switchade pga. musikproduktion. jag har spelat in musik i ett antal år på pc med windows och trott att det funkade jättebra.. tills jag installerade ett ljudkort på en kompis mac och insåg att jag i princi kunde göra det och blunda samtidigt. och efteråt fungerade det ljusår bättre.. efter lite research insåg jag att det inte var tillfällighet, utan det var mac.
sen också för att jag gillar teknik och gillar att "uppdatera" mig, så för mig var det ganska naturligt att byta nu.. kommer dock aldrig byta tillbaka..
sen anledningen att jag ber andra byta är för att jag ska slippa sitta flera kvällar i veckan och laga deras windows..
Fick första generationens powerbook G4 hösten 2001 genom jobbet. Efter det kastade jag ut PCn! Problematisk, bullrande (störde mig mest) beige burk. Jag använder fortfarande PowerBooken, som nu på söndag har en uptime på 450 dagar
För att jag var nyfiken och för att jag ville slippa Windows och ha ett UNIX som "just works".
Jag skaffade en MBP i April detta år och fick en Mini på jobbet samma månad. Jag har kört lite Windows och ganska mycket GNU/Linux tidigare.
Jag förstår såhär i efterhand att jag alltid har varit en Apple fan boy, men bara inte förstått att det är ett äpple jag saknat i mitt liv.
Jag tar egentligen inte steget än på en månad eller två, men det som fällde avgörandet var helt klart "JUST WORKS", och sedan skadade det ju inte att de är obotligt snygga...
Är som så många andra här en "gammal" Amiga-räv (har konstaterat att jag kan köpa 2st iMac 20" för vad jag gav för min Amiga4000 en gång på världen, då känns de inte så dyra helt plötsligt) tillbaks till historien efter att Commodore gick i graven och till viss del Amiga'n också sålde jag mina Amigor och köpte en Dell 486.
Efter ett antal egenbyggda burkar med olika Windowsversioner och fler omformateringar än kalsongbyten på ett år (nåja nästan) så började jag meckla med linux, som inte kändes som något för mig utan jag bytte fram och tillbaka mellan XP och olika linux varianter men inget kändes rätt, började trötta rejält på att just mecka med datorn, började snegla lite åt mac'en men ansåg det vara för dyrt... men så tittade jag på den keynote där Steve Jobs presenterade Mac mini för allra första gången, då kände jag ett sug i mitt hjärta samma känsla av "vill ha" som när jag första gången såg en Amiga 1000... jag visste då direkt att jag var såld... så sommaren 2005 blev jag en Mac ägare och aldrig har jag haft så kul och varit så nöjd med en dator!!! Att jag sedan upptäckt iPod och 99mac har ju bara höjt upplevelsen till högre höjder!
För ett par år sedan var jag världens mest inbittna PC lover ... Huvudsakligen producerar musik & jobbar grafiskt och har alltid varit tvungen att ha PC & Windows ... Så för drygt 2-3 år sedan fick jag jobb på en reklam-byrå i Borås efter att dom set lite av vad jag tidigare producerat . Dom sa att jag var tvungen att jobba med Mac och jag ville promt ha en PC. Jag fick då beskedet att dom verkligen ville ha mig på byrån men att jag var tvungen att jobba med Mac.. Jag funderade länge på att tacka Nej ... men som sagt så tog jag jobbet (bra LÖN) och lärde mig att jobba med Mac ... och vad jag blev förvånad ... man kan väll säga att jag fick upp ögonen för ett helt nytt sätt att jobba med datorer ...
Jag har sedan den tiden lärt mig allt jag kan om OS X och Mac och är mer eller mindre frälst .. Vi har inskaffat fler Macar på Byrån och det är enbart säljarna som sitter på PC datorer .. men Virus och annat krångel gör att vi kommer ersätta även dessa maskiner med Macar .... så nu är det inte längre bara vi i produktionen som jobbar med Mac utan snart hela företaget ...
Privat så har jag 2 PC Datorer som bara står i studion och sammlar damm just nu... har inte gjort någon musik eftersom jag vägrar att jobba med något annat än Mac ... så jäkla bra är det .... orkar inte med kronglet med PC & Windows .... när jag var yngre så var det lite kul att greja och mojsa med systemet ... men idag vill man bara få jobbet gjort med datorn .. och inte jobba och mojsa med datorn för att kunna jobba.
snart så kommer en Mac till studion och jag längtar så att sätta igång med musiken igen ... fast på riktigt ...
mac är den tyngsta drogen ... har du en gång börjat, finns eller duger inget annat ..
Jag var länge inbiten Amigafantast. Det fanns inget som fungerade lika bra. Min Amiga 3000 med 68040 processor kanske inte var lika snabb som en PC men den fungerade desto bättre. Jag körde Amiga OS 3.5 och var sugen på att uppgradera både operativ och dator. Till sist gav jag upp väntan på att en ny dator skulle komma och Windows hade nu blivit nästintill lika bra och på några områden passerat Amigan. Var sugen på Mac och hade även kört en del Mac emulerat på Amigan men priserna var inte så lockande.
Eftersom jag jobbade som IT-tekniker och det då var Windows som gällde så gjorde jag misstaget att tro att en PC skulle vara det jag behövde. Otaliga formateringar och ominstallationer senare så lockade OSX och iMac med 17" widescreen. Testade ett tag att köra Linux men det var lite knöligare och bristen på program för t.ex. videoredigering gjorde att det föll bort till förmån för Macen. iMac var en bra pröva på modell och snart körde jag bara Mac trots att PC:n inte var så gammal. Jag kunde inte förstå varför jag väntat så länge på att köpa Mac. Även då jag jobbat med äldre Macar var det något speciellt med dem som lockade.
I år kommer det att bli en ny Mac. Har dock lite svårt att bestämma mig för vilken modell jag ska köpa. MacBook Pro uppfyller alla krav men är lite dyr. iMac är mycket dator för pengarna men saknar mobiliteten. MacBook skulle ha varit perfekt om den hade haft ett riktigt grafikkort. Skulle man ha råd så skulle man köpa en bärbar och en stationär och problemet skulle vara mycket mindre. Med en stationär iMac eller ännu hellre kommande PowerMac så skulle jag kunna ha en MacBook då mobilitet krävs.