Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mus använder du?

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 13:02

Jag använder en Logitech Pilot Wheel Mouse med iMac-färg till min iMac G3/350 och iMac G3/233.

Till iBook G3/600 använder jag en Apple USB Mouse 2 (Den andra pucken som följde med iMac G3/350, är lite mer genomskinlig än den som följde med 233 och den har en skåra på knappen).

MX 700 efter att ha slitit ut två trådlösa microsoft explorer på mindre än ett år.

Använder mig utav en extern laddare till musens batterier då den ordinarie laddaren inte räcker till.;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 13:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Jo, men kula är å andra sidan billigare än optisk

Och det förklarar varför man fortfarande använder kula också.

Jag kan inte se någon fördel med optisk mus. Förstår ine alls det där med stor precision, skulle optisk mus gå lättare att kontrollera på något sätt eller? Det har iaf jag inte märkt. Dessutom är de extra känsliga när det gäller underlag. En kulmus kan jag ha i knät, men om jag gör samma sak med en optisk så fladdrar bara pilen runt.

Tillägg: Och man måste rengöra även en optisk mus också eftersom det fastnar mycket smuts på undersidan och i springor mm.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 13:07
Citat:

Faschinerande hur många det är som kör med sladd…
Vad finns det för fördel med det?
(Mer än batterier som dör hur plötsligt som helst…)

Jag testade den där nya bluetooth-muse från Logitech (MX900) igår. Jag blev rent ut sagt riktigt besviken på precisionen. Då och då laggade den till och ryckte å hade sig. Mina föräldrar kör trådlösa Logitech möss med deras egen radiolänk, jag är väl inte helt imponerad av vikten och precisionen i de mössen tyvärr.

Vad anser folk om optisk/kula då? Jag läste någonstans att Microsofts optiska möss skulle ha 6000dpi upplösning i optiken, lät helt orealistiskt så jag letade runt på Microsofts hemsida för att dementera uppgiften men fann ingen siffra alls. Logitech har väl 800dpi i sin optik?

Angående kula eller inte kula så brukar väl kula vara en fördel om man spelar spel. Det är väl ingen som har testat denna?

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 13:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag läste någonstans att Microsofts optiska möss skulle ha 6000dpi upplösning i optiken, lät helt orealistiskt så jag letade runt på Microsofts hemsida för att dementera uppgiften men fann ingen siffra alls. Logitech har väl 800dpi i sin optik?

Vore kul att veta vad man har för upplösning i armen - och vad slip-stick mellan mus och underlag ger (hur många teflonsprayar sitt skrivbord?)…
Tror dessa har löjligt låg upplösning…
(speciellt handleden - och alldeles speciellt om man har sladdjävel…)

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 13:24

Tillräcklig hög upplösning i arm för att uppleva lagg med vissa optiska/trådlösa möss? Något som säkert har en ganska stor inverkan för armen/handens precision är säkert hur musen sitter i näven.

Ni som testat både Microsofts och Logitechs optiska möss. Vad anser ni om prestandan? Skiljer det något i precision?

Egentligen borde man kompletterat frågeställningen med:
"Har du musarm?"

Tycker det fungerar bra med sladdmöss om de har en tunn o följsam sladd, diameter 2,5mm o under.

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Egentligen borde man kompletterat frågeställningen med:
"Har du musarm?"

Egentligen inte - men sladden känner man av efter ett tag (är ju mer att släpa runt på om den inte är extremt smidig och inte halkar av bordet…)

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 13:30

Ja, det är väl det som är det största minuset med min Logitech Mouseman Wheel... knölig tjock sladd som lägger sig i en stor statisk båge över bordet och aldrig följer mina rörelser.

Det var därför tankarna förde mig till Logitech MX900, men det blev ju en stor besvikelse. Det sägs dock att Logitechs egen radioteknik är bättre än den som de erbjuder i sina BT-möss. Någon nämnde en siffra på 80Hz hos deras BT mus i överföring, och 125Hz i deras "oldschool-radiolänk".

Jag vet dock inte varför de skulle köra just 80Hz överföring i bluetooth-varianten. Bluetooth stödjer ju 2.45GHz överföring, visst drar det batteri men det torde ju inte dra mer batteri än deras egen radiolänk? Den kanske inte var krypterad som allt skall va numera.

Införskaffade denna mus till PB12" på jobbet och det enda som är bra med den är just sladden strax under 2mm tjock. För övrigt en smäckig mus med hackig o tung skroll, extremt mycket kraft går åt att klicka med skrollhjulet+ att även de vanliga mus knapparna är för "tungrodda". Första o sista gången jag köper mus innan jag klämt på den. Men sladden var ju väldigt följsam o smidig.
(Kensington Pocket Mouse Pro)

• Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-20 13:44

Apples vita BT-mus.
Man hänger väl me'! (Även om inte alltid musen gör det)

• Medlem
  • 2003-12-20 14:07

Tumknappen är nu den absolut viktigaste. På min Logitech Dual Optical så är den programmerad till alt+klick för att gömma program. Det är en funktion som jag saknar på nya Logitech möss (skulle aldrig ens fundera på MS) t.ex. MX 500 som är en jätte skön mus att ha i handen men jag känner mig rejält handikappad då den saknar den viktiga tumknappen som sitter perfekt placerad på Dual optical musen. Det finns liknande knappar på MX 500 men dom sitter på tok för högt upp och är små och jobbiga att hitta av. Där har Logitech något att tänka på inför nya modeller.

Däremot så måste jag flika in att Apples optiska mus känns mycket smidigare i Photoshop och andra ritprogram (förutom den sämre precisionen) eftersom den är mindre och man lättare kan låta armen vila mot bordet och styra musen med fingrarna/handen. Till det så känns en flerknappsmus av "ergonomisk form" lite klumpigare eftersom den är bulligare och tyngre, plus att det blir lätt så att man rör hela armen för små rörelser, vilket ger sämre precision när man ritar. Men det kanske är en vanesak?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-20 14:13

Har använt Apples standardmöss i alla tider fram till för ett drygt år sedan. Då köpte jag en tvåknappars med skrollhjul (M$ wheel mouse optical) som är helt ok.

Problemet som uppstått är att tidigare brukade jag med jämna mellanrum byta hand för musen. Några månader höger, några månader vänster. Sen jag skaffade en tvåknappars har jag inte bytt hand en enda gång. Det blir helt enkelt för knasigt med två knappar och byte av hand.

Min slutsats är att det är oergonomiskt med tvåknappars. För mig iaf. Vet inte hur jag ska lösa det här... Högeraxeln börjar bli sliten nu känner jag. Karpaltunnelsyndromet och sånt.

Och nu är jag så himla van vid två knappar, skrollhjul och så. Usch, jag skulle aldrig bytt. :rolleyes:

mx700 & 900

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 14:30

Jag har letat med ljus och lykta efter en lite, optisk mus med Bluetooth till min iBook G4 med inbyggt BT...

Men det verkar som om jag får krypa till korset och köpa en med svans....

Apples BT-mus kommer inte på tal... TVÅ knappar och scroll-hjul skall det vara... men allt annant lull-lull klarar jag mig utan.

Någon som vet om det finns en sådan mus?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 14:33

Finns ju flera modeller som fungerar, även om de inte har fullt macstöd. MX900 exempelvis. Säljs tex av Macoteket. Finns fö. en tråd under Macoteket-avdelningen om "smidig bluetooth-mus", men där kanske du redan har läst? MX900 e ju inte så smidig kanske.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-12-20 14:44
Citat:

(Mer än batterier som dör hur plötsligt som helst…)

Det jag inte pallar med trådlösa är tyngden, har har tom skruvatbort tyngden i min Mx 300 för att få den optimal till q3

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 16:17

Trådlösa möss = Tunga, dåligt för handleden. Jävla jobbigt med batteribyten. Har en lite irriterande lagg på nångra ms, och har sämmre precision.

Möss med kabel = Lätta, bättre för handleden. Skönt att slippa batteribyten. Nya Optiska möss har inget lagg och har dessutom en fantastisk precision.

Det hör med 1 knapps musen, Den är bra och ergonomisk, det är när du använder pekfingeret du skadar handled och arm som mest. Klickar du med hela handen så slipper du få lika tråkiga besvär. Den är ju dock inte lika praktisk, men det handlar mest om att vänja sig. Scroll tycker jag att de skulle kunna stoppa in dock...

Själv använder jag mig av en MacMouse, funkar fin fint.. Smälter in med macen

MacMouse har sämre byggkvalitet än Apples egen optiska mus. Den känns i alla fall betydligt plastigare.

En mus som jag verkligen kan rekommendera är annars Macally iceMouse USB Optical. Lätt och en aning plastig, men mycket skön att använda. Billig. Bellar endast 374 riksdaler med moms på Macoteket.

Jag har den äldre modellen Macally iOptiNet med utbytbara skal.

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 16:58

Här var det Macally iOptinet, optisk med utbytbara skal. Har haft den i ett par år och är jättenöjd, den har aldrig strulat.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-20 17:53

Jag använder nästan bara pekplattan på min iBook numera.
Annars har jag en optisk Logitech också.

• Medlem
  • 2003-12-20 19:14

Jag tycks ha den mest udda musen på 99mac...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-20 20:23

The one and only, Logitech MX500
Kombinerat med en musmatta från fUnc och noname teflontejp, swich sa de

fUnc

Mx 500

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-20 20:29

Logitech iFeel Mouseman...
skitfin mus, varit trogen i flera år dock så börjar den bli sämre nu...

och "Force Feedback" funktionen i den har jag nästan aldrig använt...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-20 21:42

Använder en Microsoft IntelliEye optisk USB mus med scrollhjul. Har funkat klockrent utan strul. Har inte märkt att den mattats av efter knappt 4 års användning. Funkar direkt i Panther utan extra drivrutiner från Microsoft.

Själv kör jag BioTechs IntelliMouse Pro; dubbla optiska avläsare och blåtand.

Minus:
-Kort batteritid
-Den långa antennen på baksidan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Sjöholm
mx700 & 900

Vad tycker du, eller någon annan som testat, om MX900? Jag väntar på att få min levererad...

Logitech MX700 - helt ok... lite fläskig kanske...

Citat:

Lättare mus.

Jag hade en trådlös från MS ett tag, men den laggade påtagligt, så jag lämnade igen den. Jag kom även fram till att jag hursomhelst inte gillade tyngden av batterierna, vill att musen ska vara så lätt som möjligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag kan inte se någon fördel med optisk mus.

[...]

Tillägg: Och man måste rengöra även en optisk mus också eftersom det fastnar mycket smuts på undersidan och i springor mm.

Just det där med rengöring tycker jag är en stor fördel. Jag minns hur man höll på med att rengöra kulan, hur bökigt det var, och det känns som stenålder nu. Dessutom krävdes musmatta, något jag slipper med en optisk mus (jo, jag vet att vissa hävdar att musmatta krävs ändå - men uppenbarligen går det utan eftersom pekaren rör sig på skärmen nu när jag rör musen).

Bevaka tråden