Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mus använder du?

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 02:09

Ingen mer än jag som provar wacom och Ink
[använder frekvent är väl synd att säga ]

Har prövat köra Wacom Graphire ritbord med både penna och medföljande mus, men inget som föll mig i smaken speciellt mycket (annat än när man ska rita för hand med tryckkänslighet i tex Flash MX eller Photoshop då)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-21 11:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Just det där med rengöring tycker jag är en stor fördel. Jag minns hur man höll på med att rengöra kulan, hur bökigt det var, och det känns som stenålder nu. Dessutom krävdes musmatta, något jag slipper med en optisk mus (jo, jag vet att vissa hävdar att musmatta krävs ändå - men uppenbarligen går det utan eftersom pekaren rör sig på skärmen nu när jag rör musen).

Har du kollat hur jävliga dina skates ser ut efter ett par dagar på ett bord? Dom är förmodligen slitna i botten.
Dessutom är det minda skit på en musmatta då den är lite upphöjd från bordet

JAg har haft MS wireless explorer , men bytte till "vanliga"med svans ,

( jag fick lit eångest över att radiolänken var ett till källa för problem )

Använder alla 5 knappar , till olika grejer i Photoshop , kan inte jobba utan den .
Skall även försöka använda "sidoscroll" funktionen i stora dokument .
( har inte haft den nya explorer så länge, den gamla explorer så lite sliten ut bredvid min nya G5 a )

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-12-21 13:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Och det förklarar varför man fortfarande använder kula också.

Jag kan inte se någon fördel med optisk mus. Förstår ine alls det där med stor precision, skulle optisk mus gå lättare att kontrollera på något sätt eller? Det har iaf jag inte märkt. Dessutom är de extra känsliga när det gäller underlag. En kulmus kan jag ha i knät, men om jag gör samma sak med en optisk så fladdrar bara pilen runt.

Tillägg: Och man måste rengöra även en optisk mus också eftersom det fastnar mycket smuts på undersidan och i springor mm.

Ehh...rengöra en optisk? Har då aldrig rengjort en optisk mus! Finns ju inte en chans att de ska kunna fastna smuts i springan, den är alldeles för stor för att de ska kunna fastna smuts där.
Kanske att det skulle kunna fastna lite på kanterna, men inget som gör att den funkar sämre av det.
Och en kulmus e ju omöjlig att köra på tex låret, dock så funkar de hur bra som helst med en optisk.

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 14:34

Har jag den mest udda lösningen?

MacAlly iSweet, 1 knapp, kula. Kanonbra mus. Skön ergonomiskt och bra precision.
+ Griffin Powermate som scrollhjul m.m.

Jag gillar inte möss med 5-6 olika knappar och hjul där man måste använda alla fingrarna.

På jobbet har jag samma mus + en Wacom Graphire ( använder inte musen på den )

/C

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Har du kollat hur jävliga dina skates ser ut efter ett par dagar på ett bord? Dom är förmodligen slitna i botten.
Dessutom är det minda skit på en musmatta då den är lite upphöjd från bordet

Jag vet inte hur hårt du pressar din mus mot bordet, men mina "skates" (om det syftar på vad jag tror det syftar på) är inte ett dugg slitna. Och då snackar vi år av användande.

• Medlem
  • 2003-12-21 23:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Har använt Apples standardmöss i alla tider fram till för ett drygt år sedan.
Problemet som uppstått är att tidigare brukade jag med jämna mellanrum byta hand för musen. Några månader höger, några månader vänster. Sen jag skaffade en tvåknappars har jag inte bytt hand en enda gång. Det blir helt enkelt för knasigt med två knappar och byte av hand.

Min slutsats är att det är oergonomiskt med tvåknappars. För mig iaf. Vet inte hur jag ska lösa det här... Högeraxeln börjar bli sliten nu känner jag. Karpaltunnelsyndromet och sånt.

Övning, övning, övning. Jag är nästan lika bra med vänstern vid det här laget! Funkar förståss inte med den "ergonomiska" varianten, men den är för stor för min smak.

Bytte till en optisk (en ms variant - orkar inte springa och kolla efter) för ett år sedan ungefär och det funkar fint som snus - jag föredrar utan musmatta, men sambon lägger dit den varje gång så jag slutade flytta på den till sist. En fördel med kula är att man kan skicka iväg kulan (:confused: och pilen, då) till andra sidan skärmen och slippa röra armen så långt.

Helt klart måste det till något med fler knappar än pekplattan på min iBook på sikt. Enknappsvarianten är inte bra på något sätt alls. Just snyggheten räcker inte so margument för min del.

Kanske skulle man inte fråga ifall det är någon som har musarm, kanske skulle man frågan ifall det är någon som *inte* har musarm?

En intressant sak är att scrollen funkar även i listor, menyer osv. Också i Apple-menyn.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-21 23:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
En intressant sak är att scrollen funkar även i listor, menyer osv. Också i Apple-menyn.

WOW, det hade jag ingen aaaning om.

Jag rekar en Case Logic Mousepad med gelfyllt hadledsstöd el motsvarande från 3M (årets dataprodukt el så). Jag flyttar aldrig handleden, bara vickar lite lätt på min MS IntelliMouse Explorer. Har även ett Case Logic handledsstöd till tangentbordet.

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 20:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas

Jag rekar en Case Logic Mousepad med gelfyllt hadledsstöd el motsvarande från 3M (årets dataprodukt el så). Jag flyttar aldrig handleden, bara vickar lite lätt på min MS IntelliMouse Explorer. Har även ett Case Logic handledsstöd till tangentbordet.

Att aldrig flytta på handleden är riktigt dåligt för armbåge och handled. Du menar stå still amed hela armen och bara vrida med handleden?

Enligt läkare,TCO osv, så skall man arbeta med hela armen så mycket man kan, minskar risken för gamnacke, musarm, tennisarm osv...

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 20:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas

Japp. Och tryck mer Skift så scrollar den i sidled också.

Tryck alt-cmd och dra... ja du hajar.

Det är ju en Mac, ingen sketen Windows-burk.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-23 21:43
Citat:

Japp. Och tryck mer Skift så scrollar den i sidled också.

Tryck alt-cmd och dra... ja du hajar.

Vet jag väl!

Men jag har aldrig rullat hjulet i menyer. Inte så att jag är jätteimpad, det är ju ganska naturligt att det funkar på det viset, endast förvånad över att jag aldrig upptäckt detta själv. Det knasiga är att när jag väl rullat till ett menyval och klickar så händer just ingenting, lite PC om man så vill... Ännu mer PC är att fram och bak inte funkar i Finder-fönster.

Och visst flytttar jag händerna fram å tebax mest hela tiden, men för att manövrera musen så är det inga vidlyftiga manövrer som krävs.

Senast redigerat 2003-12-23 22:08
  • Medlem
  • 2003-12-23 21:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Skriv gärna ett inlägg och berätta vilken mus du använder ihop med din mac.

Personligen använder jag en Logitech Mouseman Wheel med kula. Fungerar utmärkt än idag med 4 knappar och scrollhjul. Lite av en gammal relik som hängt med sedan min PowerMac G4 sawtooth.

jag har en exakt likadan (när jag jobbar utanför hemmet). Har du varit med om att den blir svampig i gummit? Jag funderar på om jag har råkar spilla nån sorts gummiupplösande vätska på, för jag kan korva av jox ungefär som man kan gnugga fram svarta strängar i en skitig näve en stekhet sommardag.

Eh...

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-24 22:47
Citat:

Tyvärr är det MS, de som tillverkar Windows du vet, som gjort drivern!

När de nu nyligen släppte ver 5.0 så funkar inte fram och bak i Safari längre, och en del andra finesser försvann. En aning beige;-)

Bevaka tråden