Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu ett företag som har valt bort Apple

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AMF pension informerar inte om nedan begränsning innan kontraktet är påskrivet. Se mitt mail och svar.

Hej
Tack för ditt mail. Internettjänsten hos AMF Pension är utvecklad för PC med Windows och Internet Explorer 5.01 SP2 (Service Pack 2 ) eller senare samt Netscape 7.x.

För att kunna kunna behålla våra låga kostnader, försöker vi utveckla enkla produkter. På grund av kostnadsskäl beslöt vi oss för att endast utveckla och testa Internetetjänsten för PC-användare.

MAC har fn mindre än 3 % marknadsandel i Sverige och vi har mindre än 2 % Macanvändare som besöker vår hemsida.

Vi skriver på vår hemsida att Internettjänsten är för PC/Windows användare, men vi måste bli tydligare i vår pappers information.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

AMF Pension
Annika Belin
info_teknik@amfpension.se
http://www.amfpension.se

Din fråga:
Namn: Göran K

Fråga: Hej!
Jag har precis bytt till AMF pension, efter att ha läst er information, gjort analys och jämfört olika alternativ.

Döm av min förvåning när jag får hem info om er internettjänst som kräver att jag är PC/Windows-användare._ Ingenstans i era prospekt framgår det att ni enbart vänder er till PC/Windows världen, något som naturligtvis hade varit en del i min analys._ Att AMF inte har låtit denna begränsning ingå i informationen börjar få mig att undra över om det flera motsvarande brister, både i information, funktionalitet och kanske på andra ställen inom AMF._ Det sista sett ur skuggan av Skandia affären. Det är också av flera skäl mindre lämpligt att utföra privata transaktioner på företagets dator, eller hur.

Fast det kanske är så att ni arbetar intensivt på och snart kommer att introducera en Mac lösning?_ Är det så och när kommer den i så fall?

För er information pågår fortlöpande en diskussion och informationsutbyte om just den typ av användbarhetsbegränsning AMF gjort i och med att ni väljer bort Mac-användarna, som trots allt står för omkring 8-10 % av marknaden._ Dessutom är det en mer aktiv och kunnig grupp än den genomsnittlige PC brukaren._ Följ länken för att följa en diskussion http://99mac.se/forum/showthread.php? s=&threadid=1373&perpage=15&pagenumber=1

Detta är sannolikt en policyfråga hos er och därför är det viktigt att frågan besvaras av den som har policyansvar och inte någon från IT-sidan._ Det är går naturligtvis att bygga system som klarar båda världarna och det finns flera goda och dåliga exempel, även inom finanssektorn.

Med vänliga hälsningar
Göran K

Jahapp, då hamnar AMF på den svarta listan. Oacceptabelt att inte erbjuda tjänster för alla medborgare. Varför ska de särbehandla Microsofts kunder?

Det blir till att dra iväg en massa sura mail till dem nu.

/M

Eh. Jag som trodde att webbtjänster var till för WEBBEN och inte ett operativsystem.

• Medlem
  • 2003-12-22 14:38

Microsoft har verkligen lyckats med att få resten av näringslivet sittande i sitt knä... sorgligt. Och onödigt.

Jag hatar...:mad:

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 15:32

Trygg- Hansa gör på samma sätt. Deras webbsvar är enbart utvecklade för pc och internet explorer.. Kan detta bero på att lärare i webbkurser sitter och tutar i folk att Mac är utdött och inget att lägga pengar eller tid på.

/Johan

Tänk nu på att jag är amatör på webblösning:
Men att göra en lösning som är beroende av Windows innebär väl att den också är mer osäker och öppen för hackningar jämfört med en plattformsoberoende lösning? Eller?

• Medlem
  • 2003-12-22 15:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Tänk nu på att jag är amatör på webblösning:
Men att göra en lösning som är beroende av Windows innebär väl att den också är mer osäker och öppen för hackningar jämfört med en plattformsoberoende lösning? Eller?

Jag är ingen expert heller, men jag tror inte att så är fallet. Säkerhetslösningarna är framtagna av tredje part, och är nog lika säkra som något annat. Tyvärr uttalas seriös, i dessa sammanhang, precis likadant som Windows. Dator är ju också synonymt med Windows för de flesta. Det är nog problemet.

De hävdar alltid att de inte kan rikta in sig på 2% av marknaden. Vad de inte känner till/väljer att blunda för är att de kommer behöva uppdatera sin tjänst varje gång Microsoft bestämmer sig för att uppdatera Internet Explorer. Handelsbanken har haft problem med det. Där kan ingen, som har uppdaterat, komma in på några veckor. Varken PC, Mac eller något annat.*

Med en standardiserad lösning slipper man det, och man sparar pengar över en längre period.

*Mac stödjs endast med Netscape 4.75, och Linux inte alls.

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 17:19

Våra blanketter i kassan fungerar bara med ballograf kulpennor - parker har enligt våran undersökning bara 10% av marknaden varför vi beslutat att inte stödja dessa kulpennor med våra blanketter…

Tycker det är sorjligt att IT-avdelningar inte kan analysera vad dom köper in innan det är för sent : Men har man mött lite sådana folt så kan man börja förstå varför…

Tja, om de utvecklar själva kan man ju förstå att de misslyckas, men när företag plockar in tjänster från så kallade webbyråer och dessa inte klarar av att följa standarder blir man mörkrädd.

Hörde ryktas från en vän på Malmö högskola att de sitter i förhandlingar med WM Data (*ryyyyys*) om att köpa in ett CMS som endast går att använda med Wintendo™-IE.

Detta till trots att väldigt många sitter med Macar, och till trots att de i första hand borde se över sin webbplats struktur och göra den logisk så man hittar istället för att köpa in ett system för att i ännu högre hastighet spotta ur sig sidor som hamnar under obskyra rubriker med noll eller mindre relevans till sakinnehållet...

WM och DM

Ursprungligen av scooterbabe:

Hörde ryktas från en vän på Malmö högskola att de sitter i förhandlingar med WM Data (*ryyyyys*) om att köpa in ett CMS som endast går att använda med Wintendo™-IE.
.

Intressant! Jag har dock sett att på Högskolan Kristianstad har WM Data lyckats sälja ett webbpubliceringssystem som gör att sidorna kan användas med Safari. Så var det inte innan. Då fungerade varken Safari eller Opera som läsare. Det var liksom blankt, med undantag av den övre och under bilden som inramade sidan. Så där togs ett steg framåt. Jag antar att det handlar om att sidorna inte kan skapas i Mac?

Ja, det är väl bara så att multikulturellt inte gäller på webben?

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Intressant! Jag har dock sett att på Högskolan Kristianstad har WM Data lyckats sälja ett webbpubliceringssystem som gör att sidorna kan användas med Safari. Så var det inte innan. Då fungerade varken Safari eller Opera som läsare. Det var liksom blankt, med undantag av den övre och under bilden som inramade sidan. Så där togs ett steg framåt. Jag antar att det handlar om att sidorna inte kan skapas i Mac?

Ja, det är väl bara så att multikulturellt inte gäller på webben?

Det kommer direktiv och lagförslag så småningom i EU att offentliga instanser bör eller skall använda s.k. open source program och öppna standarder. Hänvisa skolor och myndigheters beslutsfattare till eEurope 2005 Action Plan . http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/index_en.htm

Det företag som inte kan få sin webbtjänst att fungera med Mac, Windows och Linux har en inkompetent, arrogant och lat it-avdelning. Handelsbanken är ett skräckexempel.

Ser ut som att plantorna på AMF Pension valt Microsofts ASP .NET som leveransplattform. Jag undrar (vet egentligen inte!) om Pyttemjuk bygger in begräsningar i plattformen från början - i syfte att se till att applikationerna bara fungerar på IE/Win...? OK, jag blir inte förvånad om svaret är ja, men samtidigt är jag rätt övertygad om att så inte måste vara fallet, även om man levererar applikationer med ASP .NET. Det hela är nog en fråga om att utvecklarna envisas med att inkludera proprietära ActiveX-komponenter och vb-skript i html-koden. Oftast är ju detta inte alls helt nödvändigt, även om det kan ge vissa bekvämlighetsvinster för användare som passar in på plattformskraven.

Där jag jobbar har vi inte heller råd att anpassa för alla olika webbläsare (Safari är inte en primär bläddrare, till exempel), men vi är väldigt noga med att se till att grejerna åtminstone fungerar på IE på Win och Mozilla på allt annat. Vi sitter inte i en position där vi bara kan strunta i en del av användarna och uppmana dem sälja sina själar till ett visst företag (läs: Pyttemjuk). Men AMF Pension (med flera) kanske har så många och glada kunder att de inte behöver bry sig om sådana saker som några ytterligare användare på marginalen. Slött är det hur som helst.

ASP .net

Ursprungligen av Pegges:

Ser ut som att plantorna på AMF Pension valt Microsofts ASP .NET som leveransplattform. Jag undrar (vet egentligen inte!) om Pyttemjuk bygger in begräsningar i plattformen från början - i syfte att se till att applikationerna bara fungerar på IE/Win...? OK, jag blir inte förvånad om svaret är ja, men samtidigt är jag rätt övertygad om att så inte måste vara fallet, även om man levererar applikationer med ASP .NET. Det hela är nog en fråga om att utvecklarna envisas med att inkludera proprietära ActiveX-komponenter och vb-skript i html-koden. Oftast är ju detta inte alls helt nödvändigt, även om det kan ge vissa bekvämlighetsvinster för användare som passar in på plattformskraven.

Senaste cms-systemet jag jobbade med var på -net plattform och det fungerade bra i Safari, så även om m$ är djälvuen så vet jag det går att få .netlösningar att fungera på mac. Man måste förstås bygga olika css-er för de olika läsarna och det vanliga strulet. Men det går.
/t

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 20:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Eh. Jag som trodde att webbtjänster var till för WEBBEN och inte ett operativsystem.

klocka!

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 20:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Våra blanketter i kassan fungerar bara med ballograf kulpennor - parker har enligt våran undersökning bara 10% av marknaden varför vi beslutat att inte stödja dessa kulpennor med våra blanketter…

klocka igen!

Jösses. Detta snack om procent är ju inte riktigt klokt. Det är väl inte bara Mac det gäller. Alla typer av OS som har webfunktioner ska väl kunna använda sånt som ligger på webben.

Det går väl inte som webutvecklare att försöka förutse vilken browser eller OS som användaren har. Det kan ju vara en telefon, en Mac, linux, en framtida version av iPod, vad vet jag...

Följer man webstandarder så är det ju enkelt! Då är det upp till webläsaren att kunna tolka riktig kod, vilket för övrigt IE för Windows är ganska kass på.

För sjutton, min nästa bil kanske kan surfa på webben. Vad säger AMF då? -Vi stödjer inte Volvo, bara SAAB. Eller ska dom bygga om sin webtjänst varje gång det kommer något nytt som får marknadsandelar.

Vad är webstandarder till för egentligen?

Väl talat! Det är så man bör tänka.

AMF:s utvecklare borde ta sig en funderare. Tänk om Statoil skulle sälja en sorts bensin som funkar med alla bilar utom BMW och Ferrari?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-22 21:39

Det äckliga är väl egentligen att MS skiter i W3C (alltså dom som försöker få lite ordning på all kodning av webblatser) och kör sitt eget race med SINA små fiffiga koder (som bara funkar i IE på Win) eller struntar i andra, generellt accepterade tolkningar av kod.

Har man 95% av webbläsarmarknaden, så kan man visa arsch.. förlåt, ändan åt hela världen och gapflabba hela vägen till banken....

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-22 21:56

I Sverige har vi en officiell valuta. Vi har en grundlag. Vi har en poliskår. Varför inte ha ett officiellt OS. Förslagsvis Windows. Tänk vad web- och datorlivet vore enklare. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
I Sverige har vi en officiell valuta. Vi har en grundlag. Vi har en poliskår. Varför inte ha ett officiellt OS. Förslagsvis Windows. Tänk vad web- och datorlivet vore enklare. :rolleyes:

Vi har ju redan en standard för sidor HTML a´la 3W, stylesheets a´la 3W, XML a´la 3W - och körningar på klientmaskinen enligt en standard som heter Java…
(ooops… där rök alla med std. Win - men det är klart MS vill ju ha in .NET istället - nu när ActiveX visat sig livsfarligt säkerhetsmässigt…)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-22 22:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton

Instämmer! Att en webblösning blir plattformsberoende är ett tekniskt misslyckande! Om det dessutom inte ingår något annat än webbsidor är det faktiskt pinsamt.

Det handlar ju inte heller om att bara stödja "de båda världarna", vi har ju Linux och handdatorer som stöds bara man uppfyller w3c-kraven. Självklart är det enklast att bara behöva testa en enda plattform - men hur lat/oproffsig får man va?

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Självklart är det enklast att bara behöva testa en enda plattform - men hur lat/oproffsig får man va?

Tycker snarare att om det är helt i linje med W3 så är det nog - ser det fan ut i läsarna så är det ju faktiskt där i dom problemet ligger…

Sen kan browsern heta MSIE, Safari, Lynx, iCab eller vad fan som helst…
Problem skall åtgärdas där problemet är!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-22 23:35

Jag har svårt att förstå vad problemet hos webbutvecklarna är?!?

Det enda jag på rak arm kan komma att tänka på när det gäller specialgrunkor i IE/win som man kan tänkas vilja använda är content="editable" för lager om man ska göra en wysiwyg-lösning för redigering av sidorna. Men till och med det fungerar i Mozilla.

I stort sett allt kan man få att fungera med alla (moderna) läsare. Det gäller bara att göra rätt från början. Fuskar man sig igenom formgivningen (för det är bara den det gäller, allt dynamiskt innehåll sköts på serversidan) så tycker jag inte att man som kund ska godta en sån lösning.

Tänk om jag var tvungen att ha en Philips-teve för att kunna titta på texteve från SVT?!?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-05 13:43
Ursprungligen av Kalle W:

Jag har svårt att förstå vad problemet hos webbutvecklarna är?!?

Det enda jag på rak arm kan komma att tänka på när det gäller specialgrunkor i IE/win som man kan tänkas vilja använda är content="editable" för lager om man ska göra en wysiwyg-lösning för redigering av sidorna. Men till och med det fungerar i Mozilla.

I stort sett allt kan man få att fungera med alla (moderna) läsare. Det gäller bara att göra rätt från början. Fuskar man sig igenom formgivningen (för det är bara den det gäller, allt dynamiskt innehåll sköts på serversidan) så tycker jag inte att man som kund ska godta en sån lösning.

Tänk om jag var tvungen att ha en Philips-teve för att kunna titta på texteve från SVT?!?

Utvecklarna - de tänker inte alls att det är någon problem för de tänker inte.
Majoriteten av folket (alltså de 97%) tänker inte det finns något problem för de tänker inte.
- Det de inte tänker är att det kan finnas något annat än Wintel. De föds med det och växer upp med det. Det är naturlig.
Det är vi Macare som ser det som ett problem för det funkar inte för oss.

Webbutvecklarna tänker nog så här: eftersom hela världen (97%) dansar som MS spelar och inte som "musikreglerna säger" då gör de det så att det funkar som bäst med deras lösning och inte med standarder.
Det är väl alla (?) som vill ha det så.
I verkligheten ser det ut att det är MS som är standard och inte de några små företag som följs av några procent användare.
MS är nog den siste som vill följa standarder - det är nog en principfråga för de.

Dyster sanning.

Det enda sättet att få bort MS dominans skulle vara ett TVÅNG för ALLA webbutvecklare att följa givna standarder till punkt och pricka i de större viktigare lösningar, framförallt byggda för företagen och institutioner.

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 01:03

Skriv direkt till vd och framför synpunkter. Han heter Christer Elmehagen så man kan väl räkna med att adressen är
christer.elmehagen@amf.se

Undrar vilka andra minoriteter de diskriminerar?

Eller christer.elmehagen@amfpension.se

Senast redigerat 2003-12-23 01:24
  • Medlem
  • 2003-12-23 01:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av condon

Folk som stavar Christer med K?

• Medlem
  • 2003-12-23 01:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av condon

Vi kanske kunde registrera oss som erotisk eller etnisk minoritet och sålunda åtnjuta lagskydd? Enda nackdelen vore väl att nynassar skulle kasta sten på oss, men det får man ta.

Bevaka tråden