Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu ett företag som har valt bort Apple

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-02-06 12:08
Ursprungligen av Micke W:

"AMF Pension håller sig till standard när vi utvecklar vår Internettjänst, men eftersom antalet Linuxanvändare och Mac-användare är ringa, har vi av kostnadsskäl endast testat ut och kvalitetsäkrat
tjänsten för PC-användare och Windows."

Märker ni inte? Håller sig till standard. Vad är standard för AMF? Mycket använt eller...

Det är inte bara kunderna de borde pensionera.

• Medlem
  • 2004-02-06 12:36

har just varit inblandad i ett nytt "windows är standard" resonemang, denna gång med praktikertjänst...

praktikertjänst är en paraplyorganisation för privatpraktiserande läkare och de sköter hela administrationen åt anslutna läkare. fram till i höstas kunde även macanvändande läkare ladda ner sin månadsrapport med bokföring och annan ekonomisk info som pdf via valfri browser, men plötsligt hade de "vidareutvecklat" sin portal och då funkade det inte längre.

efter ett antal samtal med deras supportavdelning stod det klart att deras enda lösning för macanvändare var att köpa virtual pc och windows xp professional (varför det nu inte skulle räcka med home-versionen?) och dessutom installera senaste versionen av acrobat för pc. allt detta för att kunna ladda ner och läsa en pdf-fil?!?

men skam den som ger sig så jag installerade istället senaste explorer-versionen på min kunds gamla imac (som skulle tvärnitat med den rekommenderade vpc-installationen) och tillsammans med en gammal acrobat 4.0 funkade det alldeles utmärkt att ladda ner och läsa månadsrapporten!

så vad lär man sig av detta? kanske att det ibland inte är så att webbfunktioner inte funkar på mac utan att windows-frälsta it-ansvariga tror att det inte ska funka och därför säger att det inte funkar och till och med spärrar för andra browsers än ie av samma ogrundade uppfattning. det senare är se-bankens internetbank ett exempel på. försöker man logga in med safari får man besked om att det inte funkar men om man via debug-menyn väljer att safari ska presentera sig som explorer funkar det hur bra som helst...

Ursprungligen av ove:

har just varit inblandad i ett nytt "windows är standard" resonemang, denna gång med praktikertjänst...

Den senaste månaden har jag gjort detsamma med Folksams webbsida. En exakt kopia av fallet AMF alltså.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41469&highlight=folksam

Det slutade ungefär på samma sätt som i fallet AMF. De ska "titta vidare" på stöd för Mac under 2004.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-26 15:34

Att Skatteverket favoriserar Windows tolkar jag som att Macare slipper deklarera.......

• Medlem
  • London
  • 2004-04-27 09:58

Och hela deras webredaktion sitter också på mac...

• Oregistrerad
  • 2004-04-28 12:56

Ur AMFs Bokslut för 2003

"Resultatet för moderbolaget uppgick 2003 till 10,1 (-24,1) miljarder kronor."

Ur AMFs brev ovan

" (...) vi har mindre än 2 % Macanvändare som besöker vår hemsida."

Okej, 2% av 10 miljarder kronor är...200 000 000 kr. Bravo, AMF.

Härligt!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-04 12:41

Jag tycker det börjar bli dags att skapa en "svart lista" här på 99.mac.....

Hur faan kan man lägga ut MER pengar för att få tjänsterna att funka på FÄRRE datorer?

Ursprungligen av AMF:

Svar från ansvarig på AMF pension.

Hej
Tack för ditt mail...

AMF Pension håller sig till standard när vi utvecklar vår Internettjänst,

I helvete att ni gör! Om ni gjorde det skulle er sida funka i de flesta webbäsarna. Men ni lägger ju gärna ned mer tid på utvecklingen för att nå ut till färre människor.

Ursprungligen av AMF:

... men eftersom antalet Linuxanvändare och Mac-användare är ringa, har vi av kostnadsskäl endast testat ut och kvalitetsäkrat
tjänsten för PC-användare och Windows.

Visst, det är ju bara ett par miljoner som inte kör Windows. Vore ju dumt att bry sig om dem.
Men hur får ni orden kvalitet, säker och Windows att gå ihop?

Ursprungligen av AMF:

Med vänliga hälsningar
Gun-Britt Larsson

-------------------------------------------------------
Gun-Britt Larsson
Chef Internet

Har ni ert eget internet?

Senast redigerat 2004-10-04 13:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-04 12:45

Apple borde bli bättre att med rationella argument förklara VARFÖR Nisse i Bandhagen ska välja en Mac och inte en Windows-hoj. Det räcker inte med dagens luddiga känslopjunk, utan det ska vara iskalla, hårda fakta. Det räcker inte med att reklamen är snygg. Apple måste ge konkreta svar på VARFÖR Nisse ska välja en Mac: VARFÖR Macen är bättre.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-10-04 17:50

Det skall bli _väldigt_ kul när företag börjar förbjuda folk att anväda IE. Det har hänt på vissa ställen och det kommer att hända igen. Säkerheten är ju erkänt usel i IE och det blir bara värre och värre. Vad ska då alla dessa nissar hitta på? Då blir det riktigt dyrt. För när företag som SE, Volvo och några stora IT-firmor förbjuder IE på sina burkar av säkerhetsskäl så kommer det att osa hett...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-04 18:41

Jag tror att det är första gången jag har en önskan om ett program till Windows, men nu önskar jag verkligen att MS släpper en helt ny version av IE, som är mer fristående från systemet, men framförallt som strikt håller sig till standarder!

Det skulle innebära att sidor som funkar för WinIE automatiskt skulle funka i alla andra webläsare som följer standard. Tänk så mycket lättare livet skulle bli. Om man dessutom kunde börja köra med PNG fullt ut så blev det ju ännu bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-04 19:25

Kanske ska skaffa en 99surströmming pris. En burk och ett fult diplom...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-10-04 19:57

Vad är det nu för fel på surströmming??

Ursprungligen av bollman:

Vad är det nu för fel på surströmming??

Typ allt, typ inget rätt, typ Jisses....

räkna själv, amf:are

Det är klart att AMF inte kan veta vem som använder Mac. För om de kunde det, så skulle de inte skicka brev med erbjudande om en räknare till mig. Då skulle de ha räknat ut att jag som använder Mac har en räknare som är så kraftfull att det skulle ta var och en av deras anställda ett manår att räkna fram hur snabbt jag räknar.

AMF skryter med att de förvaltar bra och billigt. De har dock missat att Mac:are tillhör en marginalgrupp, som anser sig ha råd. Det har de tytt som att den som har Mac också har pengar till en winpc. Ett rimligt antagande om det inte vore för det att "ha råd" inte direkt styr mot dumma köp. Mycket tyder på att Mac:are är köpstarka kunder som vill ha det bästa. AMF övertygar då inte.

Har en grupp gott om pengar kan det antas att den oxå tjänar bra. Det kan vara något för AMF att tänka på när de på sina överblivna miniräknare knappar fram hur stor marginalförlusten blir på deras "standard"-lösning. Och Folksam skall tydligen inte heller räkna med att jag gör några nya affärer med dem ...

• Oregistrerad
  • 2004-10-21 23:38

När jag läste denna tråden fick jag en liten idé...
Varför inte upprätta en förteckning av "svartlistade" företag/sajter här på 99mac?

Senast redigerat 2004-10-22 00:03
  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 09:09

Utmärkt idé. Nu krävs bara att någon/några av oss medlemmar kan avsätta lite tid till det. Jag tror admins & redaktörer har fullt upp som det är.

Bevaka tråden