Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu ett företag som har valt bort Apple

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 01:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
…etnisk minoritet…

Torde väl inte vara något problem - vi har ju ett annat språk (i op) än majoriteten…
Nassar skall klias bakom örat, och hjälper inte det så åker slaktmasken fram…

• Medlem
  • 2003-12-23 08:11

Ja, eller så skickar man fram Grismasken. *Brrrr*...

Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Skriv direkt till vd och framför synpunkter. Han heter Christer Elmehagen så man kan väl räkna med att adressen är
christer.elmehagen@amf.se

Undrar vilka andra minoriteter de diskriminerar?

Eller christer.elmehagen@amfpension.se

Christer ser hyfsat äkta ut, men Elmehagen låter fejkat, som en poliskonstapel i en dålig svensk film från 70-talet.

Oj, bara 2 % av besökarna till deras hemsida, som inte fungerar med Mac, använder Mac. Förvånande?

Ciryon

Fan, jag hatar alla korkade människor som inte ens vill testa en Mac, som tror att det är en leksaksdator från 80-talet. Vad är det för fel på dem?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Fan, jag hatar alla korkade människor som inte ens vill testa en Mac, som tror att det är en leksaksdator från 80-talet. Vad är det för fel på dem?

Tryggheten att leva i det förflutna och bekanta!
Allt nytt är farligt - eller kan vara det så det är bäst att låta bli, för säkerhets skull.
(Ät inte okända maträtter nu i helgen!!!)

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-04 12:27
Ursprungligen av Svante S:

Tryggheten att leva i det förflutna och bekanta!
Allt nytt är farligt - eller kan vara det så det är bäst att låta bli, för säkerhets skull.
(Ät inte okända maträtter nu i helgen!!!)

Så ett gott råd lär ju bli: prova inga nya sorter på Systembolaget utan håll er till "standard"

• Oregistrerad
  • 2003-12-25 01:44

Jag vägrar stödja företag som inte stöder mig. Därför har jag vidtagit mått och steg för att detta usla företag inte i fortsättningen skall förvalta några av mina ynka pensionskronor. Jag röstar med fötterna.

Lika är det med Veckorevyn:)

Alltså, de stödjer inte Safari ska jag väl tillägga

• Medlem
  • 2003-12-26 01:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Lika är det med Veckorevyn:)

Och hur fan ska man kunna bojkotta en tidning man ändå inte läser? Jag får helt enkelt larva mig till kiosken i avsikt att inhandla ett nummer, men ändra mig i sista sekund.

• Medlem
  • 2003-12-26 02:05
Citat:

Och hur fan ska man kunna bojkotta en tidning man ändå inte läser? Jag får helt enkelt larva mig till kiosken i avsikt att inhandla ett nummer, men ändra mig i sista sekund.

Du får skaffa ungar, hoppas på en flicka och vänta i tolv år på att förbjuda henne att köpa Veckorevyn. Svårare än så behöver det inte vara.

• Medlem
  • 2003-12-26 02:08

Vackert, har en flicka, 11, bara ett år kvar. Kan jag förbjuda henne redan nu?

• Medlem
  • 2003-12-26 02:15
Citat:

Vackert, har en flicka, 11, bara ett år kvar. Kan jag förbjuda henne redan nu?

Bäst att vänta tills behovet av förbud finns, tror jag... Fast vem vet? Hon kanske helt plötsligt står i hallen med en tidning i tassen. Då är det för sent.

• Medlem
  • 2003-12-26 03:44

Snyft. Min lilla flicka, nyss var det Bamse, nu är det Kalle Anka och i morgon...?
Computer Sweden? Veckans Brott? Dagens Nyheter?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Du får skaffa ungar, hoppas på en flicka och vänta i tolv år på att förbjuda henne att köpa Veckorevyn. Svårare än så behöver det inte vara.

Jepp, brukar ju funka bra att förbjuda...

• Oregistrerad
  • 2003-12-26 13:13

Tyvärr så är det fler och fler sidor som inte fukar med Safari!
Upptäckte precis att STS Solresor har gjort om sin site och numer inte funkar med Safari när man klickar på en del utav menyraderna. Safari hänger sig totalt!!

Funkar bra med att köra Firebird.

Verkligen dåligt eftersom webben ska vara plattformsoberoende.

/Heiko

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-12-26 14:00

Logitech's hemsida lyckas inte visa menyerna längst upp.

Ursprungligen av Clas:

Logitech's hemsida lyckas inte visa menyerna längst upp.

Nu i Safari 1.2 fungerar det!

• Medlem
  • 2003-12-26 14:04

Jag skulle nog, med inte allt för mycket på fötterna, våga påstå att Safari har klara problem med Javascript-menyer. Det är Apple som har bakläxa, och inte resten av världen.

• Oregistrerad
  • 2003-12-27 04:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
I Sverige har vi en officiell valuta. Vi har en grundlag. Vi har en poliskår. Varför inte ha ett officiellt OS. Förslagsvis Windows. Tänk vad web- och datorlivet vore enklare. :rolleyes:

Det är inte så att ett vinstdrivande företag äger och mjölkar pengar ur valutan, grundlagen eller poliskåren. Tämligen avgörande skillnad.

• Oregistrerad
  • 2003-12-27 04:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag har svårt att förstå vad problemet hos webbutvecklarna är?!?

Det enda jag på rak arm kan komma att tänka på när det gäller specialgrunkor i IE/win som man kan tänkas vilja använda är content="editable" för lager om man ska göra en wysiwyg-lösning för redigering av sidorna. Men till och med det fungerar i Mozilla.

I stort sett allt kan man få att fungera med alla (moderna) läsare. Det gäller bara att göra rätt från början. Fuskar man sig igenom formgivningen (för det är bara den det gäller, allt dynamiskt innehåll sköts på serversidan) så tycker jag inte att man som kund ska godta en sån lösning.

Asså, jag har aldrig under min tid som webbproducent sett en enda tjänst som inte går att bygga (iaf så gott som) plattformsoberoende. Kör allt komplicerat server-side och hitta alternativa lösningar till jobbiga client-side-saker. Det är inte svårt! Det är en sån lögn att det skulle va det!

Däremot har jag 1000 ggr sett tekniker som utgår från inställningen att det inte kommer att funka med annat än Explorer på Win och utvecklar tjänsten därefter. De försöker inte ens och sen skyller de bara ifrån sig. Skäms!

Lösningen kanske skulle vara att router företagen (läs Cisco) skulle bygga in filter som inte släpper igenom trafik som inte håller sig till standarder.

• Medlem
  • 2004-02-05 16:36
Ursprungligen av Micke W:

Lösningen kanske skulle vara att router företagen (läs Cisco) skulle bygga in filter som inte släpper igenom trafik som inte håller sig till standarder.

Och du vet vad Microsoft anser vara Standard...

Ursprungligen av orat:

Och du vet vad Microsoft anser vara Standard...

Jag menar naturligtvis att vi I Sverige skall tillsätta en opartisk kommitte som gör en utredning och tillsätter en ombudsman...

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 16:52

Skicka inte mail till företag som inte stöder Mac plattformen. Ring dem. Varje samtal kostar pengar och det torde ge dem ett incitament - var besvärlig!

Svar från ansvarig på AMF pension.

Hej
Tack för ditt mailDu har tidigare haft en diaglog med en medarbetare till mig.

AMF Pension håller sig till standard när vi utvecklar vår Internettjänst, men eftersom antalet Linuxanvändare och Mac-användare är ringa, har vi av kostnadsskäl endast testat ut och kvalitetsäkrat
tjänsten för PC-användare och Windows.

Vi vidareutvecklar vår tjänst, som innebär bla att våra kunder som har traditionell försäkring nu har
möjlighet att se sitt innehav i vår Internettjänst.

Under sen våren kommer vi att gå igenom navigeringsstruktur, teknik etc för Internettjänsten.
Vi kommer då att göra en förnyad kostnadsbedömning av vad det kan kosta att testa och
kvalitetsäkra annat än PC/Windows ex Mac och Linux. Vad beslutet blir kan jag inte nu förutsäga.

Med vänliga hälsningar
Gun-Britt Larsson

-------------------------------------------------------
Gun-Britt Larsson
Chef Internet

Positiva synpunkter via mail telefon etc, och tips till AMF och andra företag som har gått i Pyttemjukfällan ger nog bättre resultat och ger dessutom oss "alternativa användare" bättre renomme än att börja skrika och vara en allmän pain in the ass. Ett sätt är att rösta med fötterna men att berätta innan att nu tänker jag rösta med fötterna.

99mac borde lägga upp en mapp där vi på sighten kan rapportera om företag som accepterar "alternativa användare"! En förlängning av Switch kampanjen, helt enkelt!

Kan det anmälas? Vi har ju konkurrenslagstiftningen.

Om ett privat företag väljer att enbart stödja windows är det en sak. Men om kommunala och statliga myndigheter väljer att stödja enbart en plattform är det fruktansvärt. Vi har en konkurrenslagstiftning. Kan det inte finnas någon paragraf där som ev. skulle kunna lösa ett sådant här problem??

Sedan blir men inte precis glad när våra skattepengar används för att betala bl a licenser till det stora vinstdrivande företaget som levererar den inkompatibla smörjan och gör allt för att ha egna standards.

Det är hemskt att behöva se utvecklingen som går stick i stäv med W3C:s arbete för att underlätta utbyte av information över hela världen. Usch!!!!

Och om man inte fyller i sina papper elektroniskt, betalar elektroniskt osv kommer man i framtiden säkert att få betala en ansenlig summa pengar för att använda Ballografen. Det har redan förts in en massa smygavgifter för vanlig pappershantering.

Vad ska man göra åt problemet?

[QUOTE="Maccan"]Om ett privat företag väljer att enbart stödja windows är det en sak. Men om kommunala och statliga myndigheter väljer att stödja enbart en plattform är det fruktansvärt. Vi har en konkurrenslagstiftning. Kan det inte finnas någon paragraf där som ev. skulle kunna lösa ett sådant här problem??[QUOTE]Tänk om vägvärket bestämde att man bara fick köra Volvo på deras vägar, och att om man inte har en så måste man använda en kompis bil eller köpa en egen Volvo.

Statliga myndigheter ska ju, precis som du sa, vara till för alla. Dags att skriva en insändare till Aftonbladet kanske?

"AMF Pension håller sig till standard när vi utvecklar vår Internettjänst, men eftersom antalet Linuxanvändare och Mac-användare är ringa, har vi av kostnadsskäl endast testat ut och kvalitetsäkrat
tjänsten för PC-användare och Windows."

Märker ni inte? Håller sig till standard. Vad är standard för AMF? Mycket använt eller...

Bevaka tråden