Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan man visa på macen som impar på en pc användare.

Tråden skapades och har fått 210 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilka saker kan man göra på en mac som ej går på en pc och som direkt kan imponera på dessa...

-Exposé
-Salling clicker
-skriva "uptime" i terminalen

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Yes man.

Ursprungligen av Martin Belak:

-Salling clicker

/M

Förlåt?
Vad är det?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-10 21:58
Ursprungligen av the örjan:

Förlåt?
Vad är det?

http://www.google.se/search?q=salling%20clicker

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 11:05

Kolla om du kan köra detta och dra igång lite grejor på deras peze - går iofs mellan peze och peze : men ändå…

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 11:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
/M

Den var elak
Tänk på att det är jul…

• Medlem
  • 2003-12-23 11:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Vilka saker kan man göra på en mac som ej går på en pc och som direkt kan imponera på dessa...

Säg att du ska göra en presentation för några på jobbet och du har en Powerbook i väskan som ligger och "vilar". Ta fram den från väskan, lägg den på bordet, lyft upp skärmen och börja presentationen på en gång.
Du kommer onekligen att få frågan: -"Har du haft den igång hela tiden? Hur är det möjligt?"

Har testat det på många och det blir samma reaktioner överallt.

• Medlem
  • 2003-12-23 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Den var elak
Tänk på att det är jul…

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-12-23 13:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak

/M

Haha, klockren!

Användarbyte
Final Cut Pro
MS Office X
Exposé
iChat
iSight

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 13:38

<smöra>
Logga in på 99mac.se, och låt dem träffa allt trevligt folk
</smöra>

/ E

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Den var elak
Tänk på att det är jul…

Varför är detta elakt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Säg att du ska göra en presentation för några på jobbet och du har en Powerbook i väskan som ligger och "vilar". Ta fram den från väskan, lägg den på bordet, lyft upp skärmen och börja presentationen på en gång.
Du kommer onekligen att få frågan: -"Har du haft den igång hela tiden? Hur är det möjligt?"

Har testat det på många och det blir samma reaktioner överallt.

Hmm är inte så kunnig men varför impar detta på pc polarna?

Vore intressant att veta varför det ni skriver är mac unikt

Jag demar Mac nästan varje dag i skolan. Börjar nästan bli lite jobbigt.

* Ögongodis som Exposé, minimera fönster, Dockan (gärna i slow motion när man håller inne Shift) och användarbyte är ett säkert kort.

* Digital Hub-programvaror som iTunes, iPhoto och iMovie för de som håller på med sånt.

* Rendezvous-nätverk om man kan visa två macar samtidigt. Prova SubEthaEdit och iChat utan att behöva några som helst inställningar.

* Plugga in möss, printers, minneskort, monitor, TV, kameror eller vad du har och visa hur det bara fungerar utan drivrutiner.

* Visa att du aldrig stänger av datorn, hur den "sover" och inom två sekunder är igång igen. Det där fungerar så dåligt i windows att ingen använder det.

* Låt peze-folket ta på datorn och märka hur den "andas kvalitet" och inte knakar eller har massa lösa plastbitar överallt.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 16:03

Vad gör egentligen uptime?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mopp
Vad gör egentligen uptime?

Uptime visar hur länge datorn har varit igång (sovande eller inte) sedan omstart. Microsoft har av strategiska skäl valt att inte inkludera ett sådant program i Windows XP.

Ciryon

*Citat* - har inte kollat så det stämmer:
System Uptime
OK, this is always a frequent request, since we've finally gotten rid of that buggy Windows 9x code... the question comes to mind: how long has our system been running?
In Windows XP that's pretty easy to find out (along with some other interesting details):
Select Start > Run
In the Open: box type cmd and press OK
At the command prompt type systeminfo
When Windows has gathered the data, the System Uptime can be found near the top of the report.

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 16:49

Får det inte att fungera på min jobb PC, när jag skivit "systeminfo" får jag följande till svar:

"systeminfo är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil."

• Medlem
  • 2003-12-23 16:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Hmm är inte så kunnig men varför impar detta på pc polarna?

Vore intressant att veta varför det ni skriver är mac unikt

En Windoz-baserad Laptop kräver mycket längre tid att starta. Powerbooken tar du fram ur väskan lyfter upp skärmen och jobbar med den bums.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-23 16:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
* Visa att du aldrig stänger av datorn, hur den "sover" och inom två sekunder är igång igen. Det där fungerar så dåligt i windows att ingen använder det.Ciryon [/B]

Det skulle jag aldrig våga visa med min PB 1,25 SD ...

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-23 17:02

Windows XP Uptime: 8wks 6days 44mins 14secs (kompis dator) *motbevisa*

• Medlem
  • 2003-12-23 17:04

Man kan öppna en 300 meg stor EPS i photoshop, samtidigt som man lyssnar på musik och mailar. Det kan man garanterat inte på någon annan dator än en med OS X. Funkar utmärkt på en G3 iBook.

Jag vet inte om någon blir impad, men det är ganska skönt att aldrig behöva vänta på att något ska bli färdigt.

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 17:06

Ricky: Be honom kolla hur mycket minne som program han kört inte lämnat tillbaka efter avslut... Min pc jag hade innan stog också igång jämt men jag fick starta om den ibland eftersom minnet började bli för .. använt? och datorn började sega ihop... Windows XP Pro körde jag då... och jag hade 768Mb minne...

Nu har jag 256 på min ibook och visst går den segt när jag har många program igång men när jag avslutar program så tycker iaf jag att det verkar som om allt minne lämnas tillbaka som programmet använt

//Trinodia - www.trinodia.net - www.ampcast.com/trinodia

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-23 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Trinodia
Ricky: Be honom kolla hur mycket minne som program han kört inte lämnat tillbaka efter avslut...
//Trinodia - www.trinodia.net - www.ampcast.com/trinodia

Usage: 293/512MB

Apache, ICQ, Diablo 2 igång m.m då

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 19:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Trinodia
Ricky: Be honom kolla hur mycket minne som program han kört inte lämnat tillbaka efter avslut... Min pc jag hade innan stog också igång jämt men jag fick starta om den ibland eftersom minnet började bli för .. använt? och datorn började sega ihop... Windows XP Pro körde jag då... och jag hade 768Mb minne...

Fel, Windosows XP/2000 baseras på Windows NT, Programen lämnar tillbaka allt alkolerat minne efter avslutning, som i OS X körs de separat. MS-DOS, Win 95, Win 98, Win Me däremot, de har jävliga problem med det. Finns några program för att rensa minnet efter avslutning, sådana finns inte till XP eftersom det inte behövs.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky
Windows XP Uptime: 8wks 6days 44mins 14secs (kompis dator) *motbevisa*

Hade 100 dygns uptime på min iBook under sommaren. Stängde bara av för att det var inte kul att förnedra min (dåvarande) PC längre. Macen belastades en hel del för övrigt, spelande, bränning, surf / mail / AIM, D/L:ing, film m.m.

• Oregistrerad
  • 2004-11-19 21:06

Hur e det möjligt - en sommar är ju inte ens hundra dygn lång? Inte här i alla fall
*störa*

Ursprungligen av Sundevall:

Hade 100 dygns uptime på min iBook under sommaren. Stängde bara av för att det var inte kul att förnedra min (dåvarande) PC längre. Macen belastades en hel del för övrigt, spelande, bränning, surf / mail / AIM, D/L:ing, film m.m.

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 20:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
Fel, Windosows XP/2000 baseras på Windows NT, Programen lämnar tillbaka allt alkolerat minne efter avslutning…

Inte fel, för allt som hamnar som 'pagefault' hamnar i systemet med tiden och är då reserverat av systemet…
Hur mycket 'pagefault' man får beror mycket på de enskiljda programmen.

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 20:12

Har man en Wacomplatta och ett vältränat Ink så impar det kanske oxå
Finns ju iofs liknande till peze men inte med i systemet as is…

Bevaka tråden