- Ciryon
- Medlem ●
Nu tror jag visserligen inte det finns någon funktion för att markera en bit på skärmen och ta screenshot i windows, men för att ta på hela skärmen eller ett fönster tycker jag då det är lättare att trycka PrintScreen för hela skärmen respektive Alt+PrintScreen för det aktuella fönstret.
Jag pratade inte om något så simpelt som att ta en bild av hela skärmen. I windows hamnar dessutom bara bilden i clipboardet (vilket gör att de flesta startar "Paint" klistrar in och sparar i något av de extremt få format det programmet klarar, med usel komprimering).
I Mac OS X är det väldigt enkelt att ta en screenshot av en DEL av skärmen. Det är oftast betydligt mer intressant. Dessutom kan man genom att trycka cmd-shift-4 och sedan space ta ett snyggt screenshot av bara ett fönster!
Det var bara något jag spontant kom på. OS X krossar Windows på alla punkter jag kan komma på, och det extremt sällan jag träffar någon som har något att invända mot det.
Ciryon
Det var bara något jag spontant kom på. OS X krossar Windows på alla punkter jag kan komma på, och det extremt sällan jag träffar någon som har något att invända mot det.
Ciryon
Det är skrämmande att läsa folk som tror på och sprider vidare negativa fördomar som här. Det är såna tendenser i samhället som ger upphov till rasism mm. :eek:
Det första man gör för att imponera brukar ju vara att skriva uptimei X11, men det var ju redan taget.
Att öppna och spela ett par filmer i QT samt ett par bilder och andra dokument och sedan köra Expose med shift-tangenten nere kanske kan vara något? Säker också redan sagt men tål att upprepas.. Kan iofs vara bra att testa ensam först för det kräver en hel del om man öppnar för mycket.
Det första man gör för att imponera brukar ju vara att skriva uptimei X11, men det var ju redan taget.
Som blivande Mac-användare fattar jag ingenting. Varför skulle det imponera? Det är uptimen som är häftig då? Hmmz.
Som blivande Mac-användare fattar jag ingenting. Varför skulle det imponera? Det är uptimen som är häftig då? Hmmz.
Det som är imponerande är att en Mac faktiskt kan vara igång och fungera utmärkt utan att behöva startas om, medan en Windows-maskin "behöver" startas om någon/några gånger i månaden för att fungera felfritt. Det gäller även Windows-servrar för stora företag och organisationer som i genomsnitt brukar ha en uptime på ungefär en månad.
Helt enkelt ett mycket synligt och uppenbart tecken på stabilitet.
Ciryon
...en Windows-maskin "behöver" startas om någon/några gånger i månaden för att fungera felfritt....
Ciryon
Optimist!? Min Windows burk måste bootas om dagligen. Annars blir det olidligt. Jag har aldrig haft en Windows-burk som kan snurra i en månad i sträck.
Optimist!? Min Windows burk måste bootas om dagligen. Annars blir det olidligt. Jag har aldrig haft en Windows-burk som kan snurra i en månad i sträck.
Min PC brukar ha en uptime på månader o stängs av när jag vill boota upp till mandrake. Det vanligaste problemet till både mac o pc är pissigt skrivna applikationer och skit bakom spakarna. Sen att folk sätter Clas Ohlsson-hårdvara i sin dator kan man väl inte lasta PC-n som koncept?
Sen om man blir imponerad av en dator oavsett sort så kanske man ska rannsaka sig själv o reda ut vad som verkligen är viktigt här i världen. Ska köpa en powerbook snart men inte för att bli imponerad utan för att den verkar bäst til det jag behöver den till.
Vilka saker kan man göra på en mac som ej går på en pc och som direkt kan imponera på dessa...
ja det verkar vara en hel del saker som går att göra på en mac, imrgon blir jag förhoppingsvis ägare till en Imac G5.. men det finns en sak som jag kunde göra på min fd peze som jag inte kan göra på macen, lira half-life 2....
Det enda rätta är att låna ut burken och låta folk uppleva en dator som inte stör användaren konstant och som inte behöver virusuppdateras ännu oftare.
Jag är totalt skitkass på Windows (och orkar inte lära mig då jag sitter nöjd) men helvete vad trött jag är på dialogrutor från min hemma WinXP maskin, främst från nedre högra hörnet..
Öppna ett dokument i ditt favoritordbehandlingsprogram. Öppna din favoritwebbläsare. Markera en text från tex. Aftonbladets webb, dra den markerade texten till ordbehandlingsdokumentet. Gör likadant med några bilder.
Du kan också dra texterna till skrivbordet.
En annan cool grej kan vara att skapa ett rtf-dokument i Textredigeraren. Dra in några texter, bilder och filmer i dokumentet. Spara och döp dokumentet till xxxx.rtfd
ctrl-klicka på filen i Finder, välj, "Visa paketets innehåll"
En annan cool grej kan vara att skapa ett rtf-dokument i Textredigeraren. Dra in några texter, bilder och filmer i dokumentet. Spara och döp dokumentet till xxxx.rtfd
ctrl-klicka på filen i Finder, välj, "Visa paketets innehåll"
Text går bra att dra in, men bilder går inte att dra in dokumentet. I vart fall inte för mig. Inte heller får jag fram " Visa paketets innehåll "
Text går bra att dra in, men bilder går inte att dra in dokumentet. I vart fall inte för mig. Inte heller får jag fram " Visa paketets innehåll "
Det går bra, men se till att du använder rich-text format. Du kan inte bara dra in text och bilder utan väldigt många olika objekt. Kolla bilden jag bifogar:
Ciryon
I ärlighetens namn startar jag om min mac rätt ofta, framförallt för att frigöra utrymme och ibland för att det löser mystiska problem som jag inte orkar felsöka på annat sätt.
Ja för oss som inte har 40p i Tillämpad UNIX är detta en praktisk workaround.
Med risk för upprepning (då jag inte orkar läsa igenom nio-sidor.)
Det som jag blir mest uppretad på när jag sitter vid en päzä är alla j*vla guider! Den värsta är den som dycker upp när man loggar in förstagången, då kommer "Guiden rensa upp skrivbordet". Så inga guider om man inte vill är en bra funktion i X
- Salinger Clicker
- Skriva ut till PDF i t.e.x webbläsaren eller vilket program som helst direkt ut boxen.
- VPC *s*
- Systeminställningarna (ja, folk blir impader av dom att dom ligger på ett ENDA ställe)
- Fast user switching
- Ikonerna
- Minimering
- Alla *-nix verktyg
etc etc.. Olika folk, blir olika impade av olika saker..
- Salinger Clicker
- Skriva ut till PDF i t.e.x webbläsaren eller vilket program som helst direkt ut boxen.
- VPC *s*
- Systeminställningarna (ja, folk blir impader av dom att dom ligger på ett ENDA ställe)
- Fast user switching
- Ikonerna
- Minimering
- Alla *-nix verktyg
etc etc.. Olika folk, blir olika impade av olika saker..
ok, men jag saknar inbyggt stöd för packade filer på samma sätt som man kan browsa zippade filer i xp. stuffit kännl lite 90-tal. Samma sak med bildvisningsfunktionen i finder. Segt och behövs fixas. Ok, finns andra program men inget out of the box.
Tänker heller inte försvara XP o bidra till nåt krig för jag gillar min mac egentligen. Tycker tanken på att bli imponerad av ikoner mm känns märklig..
Lustigt att du kallar dig för Code Red.
Att du jämför mitt inlägg med rasism är dock inte lustigt.
Ciryon
Men han har ju en poäng, om än på skämtsamt allvar. Byt ut PC mot "invandrare" och Mac mot "arier" i flertalet trådar, och ingen skulle godta liknande uttalanden utan att reagera mot fördomarna som haglar.
Men han har ju en poäng, om än på skämtsamt allvar. Byt ut PC mot "invandrare" och Mac mot "arier" i flertalet trådar, och ingen skulle godta liknande uttalanden utan att reagera mot fördomarna som haglar.
Men nu diskuterar vi inte arier kontra invandrare i den här tråden, eller i någon annan heller för den delen. Jag tycker det var ett ovanligt korkat inlägg. Även om det skulle vara skämtsamt.
Men nu diskuterar vi inte arier kontra invandrare i den här tråden, eller i någon annan heller för den delen. Jag tycker det var ett ovanligt korkat inlägg. Även om det skulle vara skämtsamt.
Förövrigt var arierna iranier.