- Hunter78
- Medlem ●
- Malmö
Att man kan hiva upp en ny Sony Ericsson K700i direkt ur kartongen, aktivera BT, parkoppla, och allt fungerar. Behövs inga obstinata BT-drivrutiner, ingen tredjepartsprogramvara, ingenting! För de av mina kompisar som irrar i Windows-dimman är det fortfarande ren science fiction.
Jasså det var bra men vad säger du om att min Dell hittade min telefon automatiskt utan att behöva synka eller installera några drivrutiner! Datorn synkade direkt över min Telefonlista med endast en knapptryckning.
Det var allt jag gjorde med min Ericsson T630 sedan den var uppackad.
Jasså det var bra men vad säger du om att min Dell hittade min telefon automatiskt utan att behöva synka eller installera några drivrutiner! Datorn synkade direkt över min Telefonlista med endast en knapptryckning.
Menar du att du inte ens behövde para dom med den kodväxlingen?
Det fixsade datorn och telefonen själv jag behövde bara bekräfta att datorn och telefonen hade gjort kodväxlingen!
Det var fult gjort - så skall inte bluetooth funka…
Men fulhax med säkerhetsaspekter är ju inget ovant för en pezeanvändare så du hanterar det säkert bra
(för du pratar inte IRda eller USB-sladd väl? )
Det var fult gjort - så skall inte bluetooth funka…
Men fulhax med säkerhetsaspekter är ju inget ovant för en pezeanvändare så du hanterar det säkert bra
(för du pratar inte IRda eller USB-sladd väl? )
Nä det vet jag också, men jag satte inställningarna på full automatik för jag inte orka att bry mig om alla meddelande och små fix utan det låter jag datorn tag hand om, jag fick ju bekräfta och om jag var nöjd med inställningarna.
Nä det vet jag också, men jag satte inställningarna på full automatik för jag inte orka att bry mig om alla meddelande och små fix utan det låter jag datorn tag hand om, jag fick ju bekräfta och om jag var nöjd med inställningarna.
Allt det med ett knapptryck?
Du måste ha tryck något innihelsike hårt på den knappen…
Allt det med ett knapptryck?
Du måste ha tryck något innihelsike hårt på den knappen…
inställningen det var i Bluetooth och inte i telefonen men det gjorde jag när man aktiverade Bluetooth för första gången, sedan funkar Bluetooth automatiskt.
inställningen det var i Bluetooth och inte i telefonen men det gjorde jag när man aktiverade Bluetooth för första gången, sedan funkar Bluetooth automatiskt.
Så brukar det funka (när det funkar).
Vad var det för grejor i din dull?
För min dull är helt hopplös, men den kör jag ju iofs NT2k på… …mest beroende på att massa annat var hopplöst med XP, och det var det kinkigare med…
Det fixsade datorn och telefonen själv jag behövde bara bekräfta att datorn och telefonen hade gjort kodväxlingen!
Jag skulle bli asförbannad på Apple om dom åsidosatte min säkerhet på det sättet.
Ibland funkar det så smidigt, ibland inte. Inget konstigt med det...
På mina PC:s funkar Bluetooth bedrövligt, har ägnat hur mycket tid som helst åt att leta drivrutiner och olika fix. Många av mina PC-polare har i stor mån haft liknande problem, och diggar hur enkelt de kan kommunicera med min PB och min G5:a.
Hur jädra enkelt AppleScript är. Å sen kan man ju alltid flasha lite med QuickSilver
Inte för att nedvärdera AppleScript, jag älskar det, men VBScript är faktiskt inte såååå mycket svårare så om man lyckas impa med AppleScript så är det nog mest för att vederbörande inte känner till scripting överhuvudtaget.
Du kan klona hela hårddisken på din Mac till en extern HD, radera den interna hårddisken och klona tillbaka alltihop. Funkar perfekt med Carbon Copy Cloner. Glöm bara inte att reparera behörigheterna först.
Du kan installera en enda Mac exakt så som du vill ha den, med alla program osv, och klona över den installationen på en Firewire-hårddisk eller till en skivavbild. Sedan kan du installera en hel sal med Macar från den hårddisken eller skivavbilden över nätverket eller via kabel.
På i stort sett alla punkter krossar Mac OS X Windows-skräpet till pulver.
En Mc till och med dör på ett korrekt sätt vilket en Winburk inte gör:
< http://99mac.se/forum/showthread.php?t=56343 >
(Har givetvis inte provat det )
Du kan klona hela hårddisken på din Mac till en extern HD, radera den interna hårddisken och klona tillbaka alltihop. Funkar perfekt med Carbon Copy Cloner. Glöm bara inte att reparera behörigheterna först.
Du kan installera en enda Mac exakt så som du vill ha den, med alla program osv, och klona över den installationen på en Firewire-hårddisk eller till en skivavbild. Sedan kan du installera en hel sal med Macar från den hårddisken eller skivavbilden över nätverket eller via kabel.
Och det fungerar faktiskt precis lika bra på Windows...
Det vill jag gärna se. Kan du klona vilken Windows-burk som helst till en annan Windows-burk, vilken som helst, utan några särskilda kunskaper och med hjälp av gratis verktyg? Över nätverket eller från en extern hårddisk?
Med Mac OS X behöver du inte ens använda Carbon Copy Cloner (som f ö är gratis). Du kan lika gärna göra det med Skivverktyg, och utan några speciella kunskaper. Du väljer käll- och målskiva, klickar på hänglåset, skriver in lösenordet och klickar på Clone.
Det är förstås teoretiskt möjligt att göra det med Norton Ghost för Windows, men det kräver lite meck och att datorerna har liknande hårdvara. Själv har jag aldrig fått det att fungera över huvudtaget. Och Ghost kostar pengar.
Mac OS X 10.3 Panther funkar däremot på ALLA Macar som har inbyggd USB-port. Det är bara att klona över. Inga problem alls.
Det vill jag gärna se. Kan du klona vilken Windows-burk som helst till en annan Windows-burk, vilken som helst, utan några särskilda kunskaper och med hjälp av gratis verktyg? Över nätverket eller från en extern hårddisk?
Med Mac OS X behöver du inte ens använda Carbon Copy Cloner (som f ö är gratis). Du kan lika gärna göra det med Skivverktyg, och utan några speciella kunskaper. Du väljer käll- och målskiva, klickar på hänglåset, skriver in lösenordet och klickar på Clone.
Det är förstås teoretiskt möjligt att göra det med Norton Ghost för Windows, men det kräver lite meck och att datorerna har liknande hårdvara. Själv har jag aldrig fått det att fungera över huvudtaget. Och Ghost kostar pengar.
Mac OS X 10.3 Panther funkar däremot på ALLA Macar som har inbyggd USB-port. Det är bara att klona över. Inga problem alls.
Man kan klona så länge som maskinerna har hårdvara som är plug-and-play-kompatibel, är den inte det så är det förstås svårare, men det är ju något som följer med att hårdvaran är så diversifierad, inte att operativet i sig är dåligt eller så. Samma problem gäller på mac om du har installerat enheter som kräver särskilda drivrutiner etc. Men svaret i övrigt är, ja du kan göra allt det där andra med Ghost (och mer) Däremot kostar det som sagt pengar
Det gör det faktiskt inte alls. Jag lade en hel dag på det, utan att få en bootbar kopia. Då använde jag dels Norton, och ett par shareware alternativ. Det gick inte. Så att säga att det faktiskt funkar lika bra är en ren lögn.
Det gör det faktiskt inte alls. Jag lade en hel dag på det, utan att få en bootbar kopia. Då använde jag dels Norton, och ett par shareware alternativ. Det gick inte. Så att säga att det faktiskt funkar lika bra är en ren lögn.
Det är förvisso sant att OS X gör det väldigt snyggt, men å andra sidan måste jag säga att Norton Ghost gör det också och Ghost är fantastiskt bra när det handlar om att underhålla många maskiner samtidigt. Dock kostar det ju pengar, vilket är en nackdel
Jag tycker att det är tydligt att även Ghost inte funkar lika bra som det inbyggda skivverktyget, eftersom jag misslyckades med att få en bootbar kopia. Att det GÅR betvivlar jag inte, men man måste veta exakt hur man ska göra och manualen hjälpte mig inte med det. Som tur var hittade jag en kartong på kontoret, så jag slapp pröjsa för mitt misslyckande.
I OS X har man typ en knapp. Man måste vara betydligt mer korkad än jag om man ska misslyckas.
Diskussioner i det här ämnet har en tendens att spåra ur. Därför ber vi er ta det lugnt och sansat. Kommentarer som bryter mot våra villkor kommer raderas omedelbart. Eventuella kommentarer kring moderation tas i Feedback-forumet.
Visa
* Exposé - otroligt fin funktion som både ser bra ut och är extremt användbart
* Fast User Switching brukar alltid imponera även om det egentligen inte är nåt speciellt
* Preview för PDF-visning
* Hur enkelt man tar screenshots i OS X (cmd-shift-4 för att markera bit av skärmen t.ex.)
* Sökfunktionen i Finder där man bara börjar skriva
* Salling Clicker för att fjärrstyra datorn från mobilen
* Koppla upp mot ett trådlöst nätverk
* Terminalen om det är linux geeks som tittar på
Detta är förstås bara några exempel. Att bara visa själva macen (hårdvaran, datorn alltså) imponerad det med.
Ciryon
* Hur enkelt man tar screenshots i OS X (cmd-shift-4 för att markera bit av skärmen t.ex.)
Nu tror jag visserligen inte det finns någon funktion för att markera en bit på skärmen och ta screenshot i windows, men för att ta på hela skärmen eller ett fönster tycker jag då det är lättare att trycka PrintScreen för hela skärmen respektive Alt+PrintScreen för det aktuella fönstret.
Nu tror jag visserligen inte det finns någon funktion för att markera en bit på skärmen och ta screenshot i windows, men för att ta på hela skärmen eller ett fönster tycker jag då det är lättare att trycka PrintScreen för hela skärmen respektive Alt+PrintScreen för det aktuella fönstret.
Mmm, och då hamnar screenshotet i clipboarden.. skitpraktiskt. Inte.
Mmm, och då hamnar screenshotet i clipboarden.. skitpraktiskt. Inte.
Jag tycker det är bra mycket mer praktiskt än att det hamnar som en pdf-fil på skrivbordet, då jag vill spara min screenshots som PNG.