- Fröjdan
- Medlem ●
- Håbo
Enklast för mig visade sig vara Toast+Spin Doctor(ingår i toast 5) samt en iMic.
Billigast? Tja, det är väl att leta uipp freewareprogram som gör jobbet åt dig. Jag kommer inte ihåg några på rak arm, däremot minns jag att dom jag fick tag i inte funkade speciellt bra.
En iMic beöver du nog i allafall om du inte har ljudingång på burken.
Skrevs ursprungligen av Ermedahl
Enklast för mig visade sig vara Toast+Spin Doctor(ingår i toast 5) samt en iMic.
Billigast? Tja, det är väl att leta uipp freewareprogram som gör jobbet åt dig. Jag kommer inte ihåg några på rak arm, däremot minns jag att dom jag fick tag i inte funkade speciellt bra.
En iMic beöver du nog i allafall om du inte har ljudingång på burken.
Jag har en G5 med både vanlig och optisk ingång, men hur kopplar man in skivpelaren, såg för ett tag sedan att det fanns en speciell skivspelare med medföljande program för under tusenlappen, men den var bara till PC.
F
Du behöver en förstärkare med inbyggt RIAA-steg för skivspelare. Jag har en du kan få för ynka 300 kr.
Koppla in skrivspelaren med RCA-pluggar och en jordledning. Sedan drar du en sladd med RCA-pluggar i ena änden och en 3,5 mm japanplugg i den andra mellan förstärkaren och datorn.
Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Jag har en G5 med både vanlig och optisk ingång, men hur kopplar man in skivpelaren, såg för ett tag sedan att det fanns en speciell skivspelare med medföljande program för under tusenlappen, men den var bara till PC.
F
Testa Final Vinyl 1.0.1
Final Vinyl has several advanced features including equalization and built in RIAA curves.
En del säger att det är bra, en del säger att det är skit!
Testa, det är gratis!
Behöver väl en sladd oxå, RCA Female till 3.5 mm plug!?
Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Du behöver en förstärkare med inbyggt RIAA-steg för skivspelare. Jag har en du kan få för ynka 300 kr.
Koppla in skrivspelaren med RCA-pluggar och en jordledning. Sedan drar du en sladd med RCA-pluggar i ena änden och en 3,5 mm japanplugg i den andra mellan förstärkaren och datorn.
Tack för alla tips, det där med din RIAA förstärkare verkar intressant, men menar du att man inte kan köra direkt från en musikanläggning till datan?
F
Om din musikanläggning har en ingång för vinylspelare så har den ingången ett RIAA-steg. Brukar heta phono. Då fattas bara en rec-out eller en pre-out eller annan utgång som du borde kunna tappa ut signalen igenom.
en vinylspelare har inte samma signal ut som tex ett kasettdäck eller cd-spelare. Det är bara om du vill tanka ngt från en vinylspelare du behöver ett riaa-steg, antingen en löst sådant för runt 1000-lappen (i en seriös hifi-butik) eller i en stereoförstärkare med phono-ingång. AUX-, Tape- CD- eller Tuner-ingångar räcker inte utan det måste vara Phono.
http://www.kjell.com sök på riaa
Man kan tanka ut vinylen från en förstärkare med Phono-ingångar och om den har AUX- eller Tape Out- kontakter. Det har de ju i allmänhet.
Då behövs ju bara en sladd med RCA-kontakter i en änden och ministereo i den andra. Samt lämplig programvara, SpinDoctor eller FinalVinyl eller liknande.
Om man äger vinylspelare som är kopplad till en förstärkare, alternativt har något "allt-i-ett-alternativ" har den ju RIAA-steg. Annars har man svårt att lyssna på vinylskivorna. Det dugör är att ansluta datorn till förstärkarens lågnivåutgång, liksom nämnts en 5-6ggr tidigare ovan.
man kan oxå koppla nån lågnivåutgång på förstärkaren till datorns analoga ljudingång.
eller löpa en skivspelare med inbygd riaa-steg. Jag misstänker att det var detta http://se.kelkoo.com/search.jsp?catId=100164013&siteSearchQuery=riaa&x=0&y=0 du tänkte på. Steinberg Clean kan du kanske strunta i till förmån för Spin Doctor.
Hej
tack för alla tips, jag har några stycken gamla "allt i ett" ljudanläggningar på vinden ( fråga mig inte varför? ) skall kolla utgångarna på dom.
Tankade hem Final Vinyl, när jag startade programmet kom det upp själva "instrumentet" på skärmen men allt är gråmarkerat, får väl pilla lite med den och se om jag får i gång den.
Kör Panther så det kanske måste till en uppgradering av Final Vinyl?
F
Skrevs ursprungligen av cal
Vill man vara riktigt gniden och sniken kan man ju annars använda sitt "allt-i-ett" system och ansluta högtalarutgången till ljudingången på macen med låg volym på spelaren med risk för riktigt uruselt resultat.
Det låter som den slutgiltiga lösningen på detta problem.:D
Bra tips.
Om man inte har plattan själv men vet att en kompis har den så kan man be kompisen ringa upp (helst med mobiltelefon) och spela upp den i telefonen. Man håller luren framför den inbyggda miken på Macen och så spelar man in, med gratisprogram då, helst.
Snacka om hajfiddelitty!
Ja, och har man inte nummret till någon som kan sången så kanske polarn har det, och då kan han ringa upp den personen på sin fasta telefon och sedan ringa upp dig på mobilen. Sen får personen ifråga sjunga samtidigt som polarn håller lurarna mot varandra (fast den ena vänd så att micken hamnar rätt förstås) och du håller din lur mot en gammal skraltig beige Apple-microfon som knappt passar i micuttaget på din stationära dator (då den ej har något mic-uttag). Hmm.. det går ju inte. Då kanske du kan koppla in den micken till din gamla skraltiga Apple SE 30 och dra en stereokabel med 3.5mm hane i båda ändar mellan SE'n och din modernare macs lågnivåingång. Eller? Kanske var en dålig idé?
Skrevs ursprungligen av cal
Ja, och har man inte nummret till någon som kan sången så kanske polarn har det, och då kan han ringa upp den personen på sin fasta telefon och sedan ringa upp dig på mobilen. Sen får personen ifråga sjunga samtidigt som polarn håller lurarna mot varandra (fast den ena vänd så att micken hamnar rätt förstås) och du håller din lur mot en gammal skraltig beige Apple-microfon som knappt passar i micuttaget på din stationära dator (då den ej har något mic-uttag). Hmm.. det går ju inte. Då kanske du kan koppla in den micken till din gamla skraltiga Apple SE 30 och dra en stereokabel med 3.5mm hane i båda ändar mellan SE'n och din modernare macs lågnivåingång. Eller? Kanske var en dålig idé?
Snacka inte skit om min gamla trogna SE/30 som står bredvid G5,an, den startar upp snabbare än "storebror"
Fått många tips, utom att låta vinylskivorna också ligga kvar på vinden!
Jag tror jag löser detta nu, TACK
F
Billiga skivspelare ger billigt ljud/musikupplevelse!
Du kan använda hörlursuttaget på din kompaktanläggning. Men jag rekar att du talar med Mirre på Veteran HiFi i Sthlm, han har extremt fina prylar och gör regelbundet överföring av vinyl till CD åt folk.
Sen är det enkelt..
Ska man hårddra det hela så är det just ingenting som egentligen duger av de portar för in och ut av ljud som duger på Macen.
Det är mer en fråga om krav. Om man bara vill slaska in någon gammal vinylare av nostalgiska skäl så duger det.
Allra billigast och enklast blir det om man jagar fram musiken på CD, klappat och klart. Det mesta finns ju på CD. Ofta är det "remastrat" också.
Skrevs ursprungligen av Nurell
Allra billigast och enklast blir det om man jagar fram musiken på CD, klappat och klart. Det mesta finns ju på CD. Ofta är det "remastrat" också.
Inte säkert det blir bättre för det!
Bra vinyl på bra svarv låter fantastiskt, även jämfört med CD. Beror ju på vad du ska ha materialet till, lyssna via datorn, iPod el motsv enklare system.
Ska du njuta av samlingen via en audiofilanläggning många gånger så kan det vara värt att anstränga sig lite.
Skrevs ursprungligen av Baron
varför skulle man då göra sig omaket att digitalisera från början...
Det kanske inte är inte för inte som en audiofilerna kallar en vinylspelare för "svarv".
Särskilt om man ska spela de musikaliska verken många gånger.
Men jag håller med dig Baron, det verkar ju fjantigt att bångla med digitalisering av vinylen om man har en bra "svarv".