Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinyl till CD

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-28 21:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det vet jag väl. Nu tror jag nog att det mest handlade om att slaska i några gamla favvos till en iPod eller liknande från början.
Börjar man rota i det här med vinyl kontra CD o s v så blir det ett nytt ämne.

Ok, jag har både vinyl- och cdspelare!

Men mitt inlägg var menat för den som vill ha vinyl, fast på CD-media. Och kunna njuta av det.

En platta man gillar gör sig bättre i fodralet och ens minne (inte RAM;-) än avspelad på en undermålig skivspelare och sedan konverterad med en halvdålig D/A och en massa annat elände.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-28 21:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
varför skulle man då göra sig omaket att digitalisera från början...

Därför att man kanske inte har råd med en skivspelare minst lika dyr som datorn. Gör jobbet och sälj sedan utr el låt någon kompetent firma konvertera. CD har många fördelar ur bekvämlighetssynpunkt och bra pickuper är dyyyra.

Vad kostar en bra pickup idag? på "min tid" var Shure V15 Type III eller nåt ganska bra. Vad kostar en bra idag? Jag har en Ariston Audio vinylspelare med SME tonarm, minns inte typbeteckningen på den. Men det var fina grejor när det begav sig.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-28 22:12
Citat:

Vad kostar en bra pickup idag? på "min tid" var Shure V15 Type III eller nåt ganska bra. Vad kostar en bra idag? Jag har en Ariston Audio vinylspelare med SME tonarm, minns inte typbeteckningen på den. Men det var fina grejor när det begav sig.

Är dåligt uppdateraed på modeller och priser!

Allt från någon el några tusenlappar för en MM till tiotusentals kr för MC, el rentav riktigt oanständiga belopp.

Skicka ett PM om du vill jag ska ta reda på vad som kan vara lämpligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Är dåligt uppdateraed på modeller och priser!

Allt från någon el några tusenlappar för en MM till tiotusentals kr för MC, el rentav riktigt oanständiga belopp.

Skicka ett PM om du vill jag ska ta reda på vad som kan vara lämpligt.

Jag hade bara tänkt att jag kanske skulle köpa en ny nål till pickupen, det är en Shure V15 Type IV såg jag just, med en sån där liten borste på också.
En elliptisk vill jag minnas, sen om det är MM eller MC minns jag inte. (Fast jag vet vad beteckningarna står för).:D

Svarta plastskivor med små spår gör mig skitnervös. Jösses, analoga signaler med brus, nålar, damm i spåren, skivborstar... oj oj oj oj oj oj oj. Nej det är för jobbigt och nervöst. Jag äter hellre en burk daggmask.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-28 22:50
Citat:

Jag hade bara tänkt att jag kanske skulle köpa en ny nål till pickupen, det är en Shure V15 Type IV såg jag just, med en sån där liten borste på också.
En elliptisk vill jag minnas, sen om det är MM eller MC minns jag inte. (Fast jag vet vad beteckningarna står för).:D

Kan du byta nål själv så är det en MM!

MC måste fabriksrenoveras. Fråga i en välsorterad butik el någt hififorum för pris på utbytesnål.

OK.
Jag ska kolla upp det.
Tack!
Sist jag köpte ny nål var väl för typ 12 år sedan och då kostade den en bra bit över tusenlappen. Det lär väl inte ha blivit billigare.:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Svarta plastskivor med små spår gör mig skitnervös. Jösses, analoga signaler med brus, nålar, damm i spåren, skivborstar... oj oj oj oj oj oj oj. Nej det är för jobbigt och nervöst. Jag äter hellre en burk daggmask.

Ta det lugnt Kumi, det finns det som är mycket, mycket värre.:cool:

• Medlem
  • 2003-12-28 23:01

när vi ändå är inne på budgetlösningar kan jag rekmmendea en knappnål i botten på en pappersstrut. håll den försiktigt i vinylspåren när plattan snurrar så ska du se att du får ljud. Sedan kan du hålla trattens öppning mot en telefonlus och ringa vem det nu var som startade den här tråden och låta honom spela av dina 4000 vinylplattor.
Det är lite svårare med cd-skivor.

Citat:

när vi ändå är inne på budgetlösningar kan jag rekmmendea en knappnål i botten på en pappersstrut. håll den försiktigt i vinylspåren när plattan snurrar så ska du se att du får ljud. Sedan kan du hålla trattens öppning mot en telefonlus och ringa vem det nu var som startade den här tråden och låta honom spela av dina 4000 vinylplattor.
Det är lite svårare med cd-skivor.

Det går med CD också om man ger sig fan på det.
Fast då måste man verkligen ge sig fan.

Historia från jura:
När jag var liten följde det med en akustisk reklamgrunka till Vademecums tandkrämstuber.
En tråd, eller remsa som hade ett ljudligt budskap. Den satt fast i ena gavlen av den lilla pappkartongen till tandkrämstuben. Den var räfflad på så sätt att om man höll nageln mot tråden och drog den ganska snabbt och jämnt så så pratade det ur pappkartongen. "Tag Vademecum" lät det.
Det är väl ingen annan som är så inihelvete gammal att den minns det här, på detta ställe.
Det var då jag insåg att jag ska jobba med reklam.
Nu har jag insett att jag borde ha valt att jobba med något annat.

Jag minns (knappt) raketosten, rigelloflaskorna, öl klass IV B, GB-glassen i en plastkula, Silver Dollarjeansen, Gul & Blås usla twilljeans som var enormt tajta och gick sönder på en gång (fanns också med ljusblått foder som det stod "Gul & Blå" på) och platåskor, Carlssonhögtalare, Robban Brobergs Robbot i "The Pling & Plong Shåv" osv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Jag minns (knappt) raketosten, rigelloflaskorna, öl klass IV B, GB-glassen i en plastkula, Silver Dollarjeansen, Gul & Blås usla twilljeans som var enormt tajta och gick sönder på en gång (fanns också med ljusblått foder som det stod "Gul & Blå" på) och platåskor, Carlssonhögtalare, Robban Brobergs Robbot i "The Pling & Plong Shåv" osv.

Vad minns du egentligen?

• Medlem
  • 2003-12-28 23:36

jag äger en sliverdollar och ett par Carlssonhögtalare om jag vill.

*mallig*

Jag hade ett par Carlsson uppe på vinden som jag skulle skänka bort nyssens.
Vi bar ner skiten till vardagsrummet och kopplade in på mina 600 Watts monoblock. Men det blev inte musik där inte. Gummit i kanten av baskonerna hade torkat, det blev mest som ett prassel.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-28 23:45

Själv minns jag bara gamla bilar som är dubbelt så gamla som jag själv. Min egen fyller fö. 40 i år (nåväl, det året som börjar om några dagar). Bara så ni vet.

Jag är lika barnslig som min egen bil som fyller ett bast i juni nästa år.

• Medlem
  • 2003-12-28 23:55

budgettips: dra ut en lång remsa gladpack, vik den tills du har lagom tjockt material, klistra fast det där det torra gummit satt - voila! Som nya!

edit: ang torra högtalargummin

Citat:

budgettips: dra ut en lång remsa gladpack, vik den tills du har lagom tjockt material, klistra fast det där det torra gummit satt - voila! Som nya!

edit: ang torra högtalargummin

Tack för det tipset!
Tror du att partiet med pukslagen i Stravinskijs Våroffer kan passera med "godkänt" på hyfsat stark nivå sedan? Karlssons Klister är inte bra va? Det måste vara något som är lite mer flexibelt, tror jag.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 00:19

Vad använder ni för högtalare gubbar?

Idag använder jag ett par DALI 6006 (dansktillverkade golvhögtalare). Rejäla pjäser som passar bättre till partybeats och rock än klassiskt. Även om de inte är så "grovhuggna" som man kan tro. Mycket detaljer osv. men ej tillräckligt för min smak.

Blir nog ett par B&W 602 S3 (brittiska stativhögtalare) inom kort om jag inte finner något vettigare alternativ i samma prisklass. Membranen i de högtalarna lär nog inte torka hoppas jag (kevlar).

Jag har ett par gamla Yamaha NS 1000 Monitor, spelar bra och tål mycket effekt. Men jag skulle vilja ha något tyngre som tål ännu mer effekt och som kan spela både Beethoven och Björk med samma finess.

Varför spela med 2 x 400 W? Har du såna här vaxpluggar från apoteket i öronen?

Btw, Beethoven var som bekant nästan döv. Det är därför hans musik måste spelas så högt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 00:37

Ok. Gamla klassiker. NS 1000 kom väl på 80-talet? De har ju fått mycket positiv kritik och testas än idag.

Att ett par högtalare skall klara både Björk och Bethoven är ju hela grejen. Dock ej på samma gång. Personligen kommer jag nog tumma en del på bas och dynamik i mitt nästa högtalarköp. Man skall ju trots allt flytta till en trång lägenhet snart.

Den dagen jag vill ha mer bas och dynamik går det ju alltid att ställa stativhögtalarna bak och köpa ett par kraftiga fronthögtalare och en center som komplement. Men då krävs det nog att man bor lite mer flott än i studentlägenhet.

Btw. är du halvdöv som behöver mer effekt Nurell? Eller har du ett vardagsrum på 200kvm?

Spelar ni stereo eller surround?

Jag spelar så klart inte Beethoven och Björk samtidigt. Vad jag menar är att jag vill ha högtalare som kan hantera all sorts musik bra. Mina gamla NS 1000 gör det, det är äkta monitorljud. Och reservdelar finns, för jag
blåste diskanterna för ett tag sedan när någon manipulerat med de annars avstängda tonkontrollerna när det var fest. Jag har ett ganska litet vardagsrum, men jag bor på landet och jag kan fläska på så mycket jag vill när som helst. Men det skulle inte vara fel med lite mer tyngd i basen, liksom.
Förslag på annat?
Infinity kanske?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 00:58

Ja, precis. Personligen ser jag inget behov av "monitors" med referensmässigt ljud. Men det är väl ett alternativ man kanske borde fundera över inför nästa högtalarköp. Man hamnar väl gärna i en annan prisklass än jag tänkt mig då dock.

Svårt att rekommendera en högtalarmodell åt någon annan med tanke på hur personligt ett högtalarval är. Sedan låter ju samma högtalare helt olika beroende på var den placeras.

• Medlem
  • 2003-12-29 02:19

Den gamla modellen av Rauna Tyr. Några kilo tyngre och lite annorkunda formgivning än nu för tiden. Bilden föreställer den gamla modellen, den jag har.

De där översta ser mest ut som något som hör hemma på en Öresundsfärja. Effekttåligheten verkar skral också. 100 Watt, vad är däfenåge?

• Medlem
  • 2003-12-29 02:41

effekttåligheten är mest för folk som vill impa. OM du krämade ut 400 w i dina lådor skulle du inte kunna stå ens utanför huset utan att må illa. Ett vettigt mått på hur mycket en högtalare låter är dB/W/m där man mäter ljudvolymen en meter från högtalaren med 1 watts matning. Som du ser har mina Tyr ett värde på 90. skulle jag maxbelasta högtalaren med 50 w skulle det ha blivit outhärdligt långt tidigare. Dessutom klarar högtalare ofta långt mer än de påstås göra så länge signalen är ren. Jag lovar att 50 w räcker till mitt vardagsrum på 40-45 kvm.

jag håller med om att de där persiskopen inte är vackra, men jag har ju som sagt de understa. Valnöt i topp och botten och svart nylonhögtalarull ruunt hela, eller grå betong om man tar bort ullen. Fräsigt!

Citat:

Förslag på annat?
Infinity kanske?

Nja? Du kanske skulle snegla lite på NHT!? Jag tror att om du får hem en ny modern högtalare så kommer NS 1000 förpassas till pensionärshemmet. Själv använder jag en något esoterisk modell, INO Audio pr 18. Vad det är som är esoterisk är att den inte finns i vanliga handeln. Jag är ljudtekniker till yrket och har något högt ställda krav. Därför kör jag Mac!!

Citat:

effekttåligheten är mest för folk som vill impa. OM du krämade ut 400 w i dina lådor skulle du inte kunna stå ens utanför huset utan att må illa. Ett vettigt mått på hur mycket en högtalare låter är dB/W/m där man mäter ljudvolymen en meter från högtalaren med 1 watts matning. Som du ser har mina Tyr ett värde på 90. skulle jag maxbelasta högtalaren med 50 w skulle det ha blivit outhärdligt långt tidigare. Dessutom klarar högtalare ofta långt mer än de påstås göra så länge signalen är ren. Jag lovar att 50 w räcker till mitt vardagsrum på 40-45 kvm.

jag håller med om att de där persiskopen inte är vackra, men jag har ju som sagt de understa. Valnöt i topp och botten och svart nylonhögtalarull ruunt hela, eller grå betong om man tar bort ullen. Fräsigt!

Man kan spela högt (starkt) så länge siganlen är ren. Det vet jag.
Olika högtalare kräver mer eller mindre förstärkareffekt. Ett slutsteg på 50 watt till ett par NS 1000 fungerar inte.

Bevaka tråden