Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinyl till CD

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg
Nja? Du kanske skulle snegla lite på NHT!? Jag tror att om du får hem en ny modern högtalare så kommer NS 1000 förpassas till pensionärshemmet. Själv använder jag en något esoterisk modell, INO Audio pr 18. Vad det är som är esoterisk är att den inte finns i vanliga handeln. Jag är ljudtekniker till yrket och har något högt ställda krav. Därför kör jag Mac!!

Vad handlar det om för pengar för ett par vettiga såna då?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 02:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell

...som finns på marknaden, förslagsvis. Pris? Länk? Bild?

• Medlem
  • 2003-12-29 03:02
Citat:

Olika högtalare kräver mer eller mindre förstärkareffekt. Ett slutsteg på 50 watt till ett par NS 1000 fungerar inte.

nä, men det har inte så mycket med effekttåligheten som med impedansen att göra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
effekttåligheten är mest för folk som vill impa. OM du krämade ut 400 w i dina lådor skulle du inte kunna stå ens utanför huset utan att må illa. Ett vettigt mått på hur mycket en högtalare låter är dB/W/m där man mäter ljudvolymen en meter från högtalaren med 1 watts matning. Som du ser har mina Tyr ett värde på 90. skulle jag maxbelasta högtalaren med 50 w skulle det ha blivit outhärdligt långt tidigare. Dessutom klarar högtalare ofta långt mer än de påstås göra så länge signalen är ren. Jag lovar att 50 w räcker till mitt vardagsrum på 40-45 kvm.

jag håller med om att de där persiskopen inte är vackra, men jag har ju som sagt de understa. Valnöt i topp och botten och svart nylonhögtalarull ruunt hela, eller grå betong om man tar bort ullen. Fräsigt!

Dina högtalare skulle tillsammans spela ca 110 dB SPL i topparna när dom matades med 50 W. En vanlig flygel låter starkare än så när man klämmer till. Det är en annan femma med modern komprimerad pop. Då är medelljudstyrkan ungefär samma som toppvärdet i musiken. Det är ofta outhärdligt vid dessa nivåer. Alltså är effekten av stor betydelse om man har normalkänsliga högtalare. Jag själv spelar inte sällan nära 180 W där mina högtalares basar börjar komprimera en aning. Men då låter inspelningarna bra.

Effekt är ofta missförstått. Att högtalare har specar som säger en effektangivelse betyder att om man matar en signal som inte alls har mycket med musik att göra så går dom sönder när signalen når en viss styrka. Om nu specarna stämmer överhuvudtaget. Det finns undantag på företag som har vettigare effektangivelser men jag rekomenderar att testa att vräka på med några plattor och ett stort förstärkarsteg och se om dom håller och framför allt om dom då låter bra. Det är i regel långt mycket mer substans i än att försöka tolka in något i en sådan här spec. Specen är ungefär lika matnyttig som att speca hur en bil uppför sig i -150 grader celsius om man inte har olja i motorn.

• Medlem
  • 2003-12-29 03:07

ok, här får man lära sig. Jag vet inte hur mycket en flygel låter när man klämmer till den ordentligt, men jag kan konstatera att högtalarna jag har, i kombination med min förstärkare (Technics av ungefär samma årgång), låter mer än jag står ut med redan när jag vrider upp volymratten till klockan 10 utan att kvaliteten har försämrats märkbart.

Citat:

nä, men det har inte så mycket med effekttåligheten som med impedansen att göra.

Jag vet det Baron.
Jag tycker att mina högtalare börjar kännas mossiga och skulle vilja ha något som är bättre, men det får inte kosta lika mycket som en begad Citro...äh jag menar BMW. Bra ljud för vettiga pengar. Max 20 papp för ett par bra lådor. Är man mesig då?
Kostar riktigt bra ljud mer?
Eller kan man få något som flyttar omkring möblerna i vardagsrummet för den summan? Som kan ta hand om både Hedwig van Båtluven och Björk, fast inte samtidigt?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 03:11

John:
Är det "Ingenjör Öhman" (Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet) som designar/konstruerar INO högtalarna måntro?

Hittade i alla fall en rolig sida där herr Öhman svarar på roliga frågor om ljudanläggningar i olika former, där en monitor vid namn INO Audio pi60 diskuteras.

Senast redigerat 2003-12-29 04:24
  • Medlem
  • 2003-12-29 03:11

jag skulle aldrig betala 20 papp för högtalare. Men alla är vi olika (och har olika mycket pengar )...

Citat:

http://www.nhtpro.com/2004/

http://www.xpro.se/

Dom har modeller mellan några till tiotals tusenlappar. Jag tänkte att NS 1000 en gång kostade runt en tia och NHT har en modell som kostar det. Du hittar svenska butiker under den undre länken. Jag hörde ett fett NHT-system på en mässa i Göteborg förr-förra sommaren. Det var det som slog mig när jag hör att du gillar att vräka på och vill ha bas på köpet. Testa dom i alla fall. Mer än så här kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte är mer insatt än detta.

Citat:

jag skulle aldrig betala 20 papp för högtalare. Men alla är vi olika (och har olika mycket pengar )...

Nej, egentligen är det helt perverst att göra det.
För 20 papp kan man göra en himla massa roliga saker.
Resa, äta och ha kul.

Citat:

http://www.nhtpro.com/2004/

http://www.xpro.se/

Dom har modeller mellan några till tiotals tusenlappar. Jag tänkte att NS 1000 en gång kostade runt en tia och NHT har en modell som kostar det. Du hittar svenska butiker under den undre länken. Jag hörde ett fett NHT-system på en mässa i Göteborg förr-förra sommaren. Det var det som slog mig när jag hör att du gillar att vräka på och vill ha bas på köpet. Testa dom i alla fall. Mer än så här kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte är mer insatt än detta.

Tack för länkarna.
Jag tror jag degade 14 papp eller nåt för NS 1000 när det begav sig. Äh, jag minns inte, dyrt var det i alla fall. Diskantelementen jag bytte nyligen kostade kostade 2 papp, styvt, styck. Det blev en dyr fest.
Jag ska seriöst kolla in NHT, tusen tack för tipsen.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 03:23

Vad anser du om Hifi-klubbens produkter då John?

Visst är det Ingvar Gilbert Igor John Peder Nikolaus Öhman som driver företaget INO Audio och konstruerar högtalarna. Intressanta pjäser, minst sagt. Kan inte vara billiga.

Senast redigerat 2003-12-29 04:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Johan:
Är det "Ingenjör Öhman" (Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet) som designar/konstruerar INO högtalarna måntro?

Hittade i alla fall en rolig sida där herr Öhman svarar på roliga frågor om ljudanläggningar i olika former, där en monitor vid namn INO Audio pi60 diskuteras.

Japp det är Öhman som gjort mina högtalare av märket INO. LTS har en ny ordförande men Ingvar är som vanligt en drivmotor i detta eminenta sällskap.

Jag tror att jag har börjat höra illa. Folk klagar på att jag spelar för starkt på stereon när jag tycker att det är lagom.
Trots det tror jag mig kunna uppfatta höga frekvenser, men jag tycker det skramlar mer i mellanregistret nu än förr.
Är det ett ålderstecken månne?
Eller har jag dåliga högtalare?
Nä nu måste jag gå och lägga mig.

Citat:

Vad anser du om Hifi-klubbens produkter då Johan?

Det är ett sånt generellt svepande att det inte låter sig göras något mer precist. Man kan väl med fog säga att deras sortiment ligger på framkant om man jämför med många andra butiker men dom är inte ensamna där. Jag är jädrans knivig att snacka ljud med för jag uttalar mig aldrig utan att ha testat lite. Av naturliga skäl har jag inte testat så mycket av ett så stort sortiment. Jag drar till exempel inte ett märke över en kant utan har märkt att enskilda modeller inom ett märke inte sällan skiljer sig lika mycket som mellan två olika märken.

Vad jag kan säga är att jag själv faktiskt använder ett NAD 208 men det verkar vara den blinda hönans pickade korn vad gäller detta märke. Dom kanske har gjort andra bra saker som jag inte testat men hittils har jag inte blivit imponerad. B&W har gjort en fin-fin modell som heter 801 om jag inte minns fel men det är en svindyr monitor och kanske inte så intresant här. Denon har gjort några fantastiskt bra CD-spelare men också några som enligt mig är rena skräpet. Jag tror att det generella framkant ger den bästa bilden av vad jag tycker om klubben utan att mena att deras grejor är outstanding eller är felfria.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 03:39

Det låter som ett sunt resonemang. Personligen använder jag en tämligen enkel integrerad förstärkare från NAD (350) som jag förvisso är mycket nöjd med, utan att påstå att jag testat allt för många dyra modeller. Till den har jag en dyrare CD-spelare från DENON och som sagt ett par DALI högtalare som jag valde ut efter många timmars idelt provlyssnande av modeller i alla prisklasser på hifiklubben. Idag är jag dock redo att byta ut dem mot något men jag vet inte riktigt vad. Jag gillar ljud men är långt ifrån expert eller guru.

Ju mer man läser i den där intevjun med herr Öhman, desto mer intresserad av dessa INO högtalare blir man. Många sidor att läsa men intressant är det.

B&W 801 är fascinerande högtalare med otroligt ljud.

Men vem har råd med något sådant för privat bruk? (120.000kr)

Citat:

Jag tror att jag har börjat höra illa. Folk klagar på att jag spelar för starkt på stereon när jag tycker att det är lagom.
Trots det tror jag mig kunna uppfatta höga frekvenser, men jag tycker det skramlar mer i mellanregistret nu än förr.
Är det ett ålderstecken månne?
Eller har jag dåliga högtalare?
Nä nu måste jag gå och lägga mig.

Nygjorda moderna inspelningar inom rock och pop låter ofta skramligare eller mer påfrestande idag. Det är kanske det du märkt? Om du testar att börja spela svagt och sedan vrida upp sakta tills du känner minsta lilla ansträngning i örat så kanske du kommer på att du spelar alldeles för mycket över denna gräns. Jag har märkt hur folk avlyssnar vissa konserter utan proppar då ljudet är så illa och starkt att jag själv nästan mår illa. Det har ofta med medvetenhet om vad som faktiskt inte längre är avslappnat att lyssna på än att det beror hörselskador. Mycket psykologi, psykoakustik och annat hokus pokus när det gäller detta. Lyssna på örat och inte på spelglädjen!

Jag kan givetvis inte utesluta hörselskador och rekommenderar en test. Det kan man göra oavsett skador eller inte bara för att kolla om man är i trim.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 03:48

Intressant intervju med Öhman, i allra högsta grad. Han tycks vara en självgod person som ändå tar sig själv med en nypa salt, skön stil.

Jag citerar:

Hursomhelst, min lilla analys av vad marknaden hade att erbjuda fick mig att tro att jag själv skulle kunna bygga mig bättre högtalare. Och det tyckte jag att jag gjorde också, fantastiskt mycket bättre faktiskt!

Jag konstruerade ett par trevägssystem till mig själv bestående av en liten vridbar topp, som ett… huvud, med en större baslåda under. Baslådan gjorde jag i två alternativa utformningar vad avser baselementets placering. På framsidan högt upp, respektive på baksidan långt ned. Det var väl 1975 eller 1976.

Så här i efterhand tycker jag att det är lite roligt att högtalaren med baselementet framåtriktat och placerat ovanför basreflexmynningen påminner starkt om KEF 105 som kom på marknaden två år därefter, och B&W 801 som kom på marknaden ytterligare två år senare, fast de hade slutna lådor båda två även om 801 konverterades till basreflex några år senare.

Min 3-vägshögtalare i den andra versionen (baselementet längst ned på baksidan) påminner starkt om NHT´s större högtalare med baselementet långt ned långt bak på ena sidoväggen (2,5 - 2,9 - 3.3) i vad avser hur de arbetar med rummet. Högtalare som dök upp på marknaden nästan 20 år senare!

Det där var en av de mer "självgoda bitarna" av intervjun.

NAD 350 har jag inte testat.

801:an är avsedd som arbetsredskap men har men en dryg hundring över så kan man ha ett par hemma med. Jag skulle våga säga att 801 var så bra delvis på grund av ren tur. Den hade egenskaper som inte ens konstruktörerna visste att den hade. I alla fall visste dom inte att dessa egenskaper var bra. Man ska göra sitt bästa och samtidigt ha lite flyt så kan det bli strålande resultat!

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 03:56

Jag undrar om inte min granne och gode vän har samarbetat med denne herr Öhman. Han driver ett företag som utvecklar tysta rum för avancerade ljudmätningar av olika slag. Det får jag fråga honom nästa gång vi ses.

God Natt!

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 04:00
Citat:

NAD 350 har jag inte testat.

801:an är avsedd som arbetsredskap men har men en dryg hundring över så kan man ha ett par hemma med. Jag skulle våga säga att 801 var så bra delvis på grund av ren tur. Den hade egenskaper som inte ens konstruktörerna visste att den hade. I alla fall visste dom inte att dessa egenskaper var bra. Man ska göra sitt bästa och samtidigt ha lite flyt så kan det bli strålande resultat!

Ja, precis. Fysisk våglära är väl så pass komplext och påverkas av så många omgivande faktorer att det skall till lite flyt för att lyckas revolutionera marknaden. Ser fram emot kursen som börjar nu i vår (på teknisk fysik vid kth).

Nu ere gonatt!

Citat:

Intressant intervju med Öhman, i allra högsta grad. Han tycks vara en självgod person som ändå tar sig själv med en nypa salt, skön stil.

Jag citerar:

Hursomhelst, min lilla analys av vad marknaden hade att erbjuda fick mig att tro att jag själv skulle kunna bygga mig bättre högtalare. Och det tyckte jag att jag gjorde också, fantastiskt mycket bättre faktiskt!

Jag konstruerade ett par trevägssystem till mig själv bestående av en liten vridbar topp, som ett… huvud, med en större baslåda under. Baslådan gjorde jag i två alternativa utformningar vad avser baselementets placering. På framsidan högt upp, respektive på baksidan långt ned. Det var väl 1975 eller 1976.

Så här i efterhand tycker jag att det är lite roligt att högtalaren med baselementet framåtriktat och placerat ovanför basreflexmynningen påminner starkt om KEF 105 som kom på marknaden två år därefter, och B&W 801 som kom på marknaden ytterligare två år senare, fast de hade slutna lådor båda två även om 801 konverterades till basreflex några år senare.

Min 3-vägshögtalare i den andra versionen (baselementet längst ned på baksidan) påminner starkt om NHT´s större högtalare med baselementet långt ned långt bak på ena sidoväggen (2,5 - 2,9 - 3.3) i vad avser hur de arbetar med rummet. Högtalare som dök upp på marknaden nästan 20 år senare!

Det där var en av de mer "självgoda bitarna" av intervjun.

Han har inte ett uns av jantelag i sig skulle jag våga påstå. Det är en av de saker jag uppskattar hos honom. Skön prick denna Öhman.

Han hade för övrigt en del flyt själv med sina pi 60 enligt honom själv.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 04:07

Precis!

Turen tycks vara på de framgångsrika högtalartillverkarnas sida. Utan tvekan.

Från början var det lite ofrivilligt, men allteftersom åren gick blev jag mer och mer övertygad om att jag verkligen gjorde världens bästa högtalare, och att de var så bra att de måste tillverkas. Jag har faktiskt på 24 år inte lyckats hitta några konceptuella brister på dem alls. Bara smådetaljer har justerats minimalt. Det kan kanske låta lite trippat, men det behöver ju inte betyda att jag varit duktig på något vis. Det kan lika gärna bero på att jag hade tur när det ursprungliga konceptet togs fram, men det gör ju inte högtalaren sämre.

Så fick vi det bekräftat också innan det var läggdags. Gonatt nu! Zzzz...

Gonatt...zzz...zzzz

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-29 05:02

20 Kapitel spännande intervju senare:

:eek: Sovdags!!!

*gäsp*

-> mot sängen!

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-29 08:48
Citat:

när vi ändå är inne på budgetlösningar kan jag rekmmendea en knappnål i botten på en pappersstrut. håll den försiktigt i vinylspåren när plattan snurrar så ska du se att du får ljud. Sedan kan du hålla trattens öppning mot en telefonlus och ringa vem det nu var som startade den här tråden och låta honom spela av dina 4000 vinylplattor.
Det är lite svårare med cd-skivor.

Funkar bäst med stenkakor!

Istället för cd kan du prova med runda knäckebröd, det är ju små gropar i de med;-)

Bevaka tråden