Skrevs ursprungligen av Earth
GRRR... Nu börjar blodet svalla igen... (såja lugn och fin...) Det är just det som behöver förändras. Att inte din subjektiva syn bara hux flux tystar ner utan förklaring. Ha tydliga regler och förfaringssätt som alla moderatorer utgår ifrån och redovisa dem. Om tiden inte finns så fundera på en annan lösning. Att låsa och lämna kvar stoppade trådar är dessutom ett synligt vattenmärke för "vad som gäller"!
Du fattar verkligen inte var du är någonstans eller hur?
1. Förklaring är inte nödvändig.
2. Modering är inte att "tysta ner".
3. Regler finns.
4. Vi är inte robotar, så alla bedömningar är mer eller mindre subjektiva. Objektiv 100% finns bara i laboratorier.
5. Det är frivilliga som moderar, därmed har de begränsat med tid och modereringen skall vara en bisyssla i uppdraget, inte huvudsaken.
6. Av det följer att modering kan inte ske i kommitter för att destillera fram 100% objektivitet. Fler moderatorer kan inte konsulteras om vartenda inlägg.
7. Alla som bryter mot reglerna stjäl i praktiken tid från vettigare och mer konstruktiva saker (framförallt roligare) genom att kräva "objektivetet", "motiveringar" och annat skräp. Har jag begränsat med tid så kan jag antingen göra kul, konstruktiva eller vettiga saker eller skriva motiveringar till inlägg till personer som bryter mot reglerna. Hmmmm... Vad skall man välja?
8. Forumet är i privat ägo (se det som en privat fest med flera värdar) och därmed är det bara att acceptera villkoren för deltagandet, eller skapa ett eget forum. (Som omedelbart drabbas av samma problem, men då är det din tids som äts upp av idiot-hantering och då är det inte lika kul eller hur?)
Tänk en gång till på orsak, verkan-sammanhang och konsekvenser av dina förslag innan du skriver inlägg.
/Ola
P.S. Om någon nu tror det så är jag inte moderator.