Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tolererar inte att bli kallad Nazist

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag tycker att moderatorerna gör ett väldigt bra jobb, men jag tycker nog ändå att de ibland bord ge folk en aning mer spelrum för misstag och ha lite mer is i magen ibland

Det skrivs vänliga och trevliga mail/PM till de medlemmar som tar sig irrfäder utanför forumets regler. Det läggs ned tid på att vara korrekt och ges chanser.

Om någon skulle vara kvick på hanen brukar det ordna till sig.

Jag skriver här fast jag egentligen inte borde.

Jag kan förstå att en del är upprörda för att de tror att jag kallat Björnström för nazist. Det har jag INTE gjort. De flesta har nog inte kunnat följa tråden eftersom den är borttagen. Jag blev bara förvirrad och förbannad för att trådar som jag höll på att skriva raderades under tiden som jag skrev nya inlägg.
Förmodligen var det den berömda droppen, det jag skrev. För det var någon som satt och tog bort trådar och inlägg på löpande band då. PJWs avskedstråd togs bort t ex. Han var upprörd över den överdrivna modereringen, det var därför han ville hoppa av. Och det var den jag skrev i då, under "de långa knivarnas natt", som det lär heta.

Jag vill egentligen inte hoppa av, men jag känner mig inte välkommen att deltaga i något forum eller tråd här längre.

Nurell, jag hoppas iaf att du stannar kvar (trots att du kör Quark )

>>> Nurell: om det inte redan är gjort. Inled en dialog med Björnström via mail, så att dammet kan lägga sig?!

Vad är detta? Ett dagis eller ett psykhem? Man börjar ju undra...

• Medlem
  • 2004-01-06 13:56

Nurell skrev ordagrannt:

Citat:

Jag skulle svara på nixons tråd om varför trådar raderas hux flux, under tiden som jag gjorde det så raderades den tråden också. Är det Adolf Hitler som har återuppstått och tagit kommando över 99mac.se?

Den sista kommentaren var ovanligt korkad men borde inte ha resulterat i en sådan överreaktion. Enklaste lösningen hade väl varit att radera den avslutande harangen och skicka en skarp reprimand till Nurell.

• Medlem
  • 2004-01-06 14:00

Nu vill jag ha en funktion i Mac OS 10.4 Pussy där man kan ställa in ett datum och en exakt tid och trycka på Återgå. En tidsmaskinsfunktion alltså.

Vi har inte tagit bort varken PJW:s eller Nurell:s konto av den anledningen att vi vill har kvar er här på forumet.

Alla gör bort sig och alla kan överreagera - titta bara på mig som har en förmåga att klampa i klaveret med jämna mellanrum.

Ska vi sikta in oss på MWSF04 nurå? Jag ska gå och köpa dip på Konsum nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Eller så är det bara de som verkligen inte gillar moderering som gör mest väsen av sig, medan de som tycker att moderering är bra inte uttryckt detta tillräckligt ofta. Jag tillhör definitivt den sistnämnda gruppen, eftersom jag tycker att det bästa med 99mac är att det är just ett välstrukturerat Mac-relaterat forum med mycket substans. Men jag kanske är ensam om att tycka så?

Nope Samuel, vi är flera som uppskattar moderering. Diskussionen grumlas dessvärre av ett antal retoriska tricks. Ett vanligt tricks är att kalla moderering på någon annans forum för "Censur". Det är en avgörande skillnad mellan att staten förbjuder DN att skriva elaka artiklar om regeringen -- censur -- och att DNs chefredaktör refuserar min artikel om vem-som-egentligen-mördade-Olof-Palme. I nästan alla 99mac-diskussioner om moderingen så dyker detta ord "censur" upp. Det är ett sätt att via association försöka skuldbelägga modereringen, efter som alla tycker att cencur är dåligt, så måste ju också 99macs moderering vara dålig.

99Mac är ett uttryck för yttrandefrihet. Det är en grundläggande frihet att skapa ett annat forum med helt andra regler. Det är faktiskt ganska skönt att leva i ett fritt land.

Så, istället för att ta till knep som att jämföra någon med Hitler/använda ordet "censur" trots att det inte är censur, så borde vi hålla diskussionen på en bättre nivå. Jag tycker att den bättre nivån är "Hur skall vi göra 99Mac bra/bättre?". Jag respekterar om någon tycker att 99mac skulle bli ett bättre ställe med mindre/ingen moderering, men då måste man kunna framföra den åsikten med bra argument istället för att ta till liknelser med totalitära stater och diktatorer.

Själv tycker jag att modereringsnivån är bra.

Jag tycker mig dock se en viss slitning mellan Martins önskan med 99mac och vad många medlemmar tycker skulle vara trevligt... Jag inbillar mig att Björnström ser Livsstil som en belastning i komersiella sammanhang. 99mac som komersiellt varumärke skulle öka ju fler beslutsfattare och experter som fanns här. Samtidigt urholkas det av den mängd socialt-myspys/trams/kalla det vad ni vill. Grundproblemet är nog att många experter hänger här för det sociala. Det är en balansgång. Hittills tycker jag den balansgången har skötts bra, men det är lika bra att prata om problemet, i bästa Dr Phil-anda.

Allvarligt talat. Som jag sade alldeles nyss. Är det ett dagis eller psykhem? Varför skall ett "Livstils" forum finnas på en macsajt? Fattar inte det... Har ni inte Flashback, Backflash, 99forum etc etc att hänga på istället.... Som det är nu börjar man knappast inte undra om Hitler, utan om några pajaser från Cirkus Scott har invaderat 99MAC.... (och då menar jag givetvis inte dig Björnström, eller någon av moderatorerna)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström

Bra idé ..
Sugen jag blev på Dip nu också :rolleyes:

• Medlem
  • 2004-01-06 14:07

Japp. Nu skiner vi i det här och förpassar hela rasket till historiens skräpkammare tycker jag.

• Medlem
  • 2004-01-06 14:12
Citat:

Vi har inte tagit bort varken PJW:s eller Nurell:s konto av den anledningen att vi vill har kvar er här på forumet.

Alla gör bort sig och alla kan överreagera - titta bara på mig som har en förmåga att klampa i klaveret med jämna mellanrum.

Det där var ett underbart inlägg som gjorde mig glad.
Nurell och PJW är bra människor och har gjort min tillvaro trevlig här.

Nu ska jag fixa till lite inför exposändningen... vi syns

• Medlem
  • 2004-01-06 14:16

Let's move on... Det är inte modereringen som är problemet, utan att trådar försvinner hux flux utan kommentar... Bättre att låsa en tråd eller ta bort enskilda inlägg, men säg till varför det sker.

I början fans inte Livsstil.. Då var det många livsstilsinlägg i alla trådar.. För att lösa detta så skapades en tråd som hette "Allmänt" den döptes senare om till "Allmänt om Mac" för att samla allt shit chat om mac på ett ställe, samtidgt skapades tråden Livstil för all övrigt..

Livsstil behövs, Min gissning är att tillsvidare kommer många Livsstilsinlägg att hamna i Almänt om Mac, precis som dom gjorde före livsstil fanns...

Senast redigerat 2004-01-06 14:34

Dilldip införskaffat. 16.30 kommer 99mac-gänget hit och då börjar vi vår Expo-vaka med nyheter och reportage.

Ska börja göra lite snittar med västerbottenost, konjaksmedwurst och lite sånt så att vi orkar hålla på hela kvällen

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-06 14:39

Snälla ni, läs Taz inlägg, det speglar väldigt bra hur det känns. Livsstil är en jäkla varböld där det dyker upp det ena knäppa efter det andra, å så får man sin inbox bombarderad av arga anmälningar och frågor var ens fantastiska inlägg tog vägen!
Om jag ser en tråd i Livsstil som jag tycker verkar urspårad så åker den med en gång, varför skulle jag förklara det? Är det något som bryter mot reglerna så måste ju den som skrev det vara medveten om det. Jag har inte den tiden som behövs för att säga till samma jeppar gång efter annan att de får lägga ner! Dessutom kan vi inte ha sånt där trams liggande kvar, det går bara inte.
För övrigt måste jag säga att jag har tröttnat kapitalt på det här stället. Det har blivit någon lekstuga för sysslolösa cyniker och bittra männsikor. Det roliga har fullständigt försvunnit, jag kan inte se varför jag ska lägga timmar på 99mac när det enda som kommer tillbaka är sura kommentarer om att man inte får flyta ut totalt i Livsstil! Jag kan ju hälsa att jag på inget vis är ensam i dessa åsikter.
Ni säger att vi snart har alla svar på de vanliga frågorna och att då kommer inläggstakten att sjunka? Jamen låt den göra det då! Antalet inlägg har ju inte ett skit med kvalitén att göra! Jag ser hellre 10 intressanta inlägg per dag, än 100 ointressanta.
99mac har blivit som min SPAM, det börjar bli svårt att vaska fram vad som är intressant. Senaste inlägg kan vara flera hundra efter en helg och då finns det ingen sportslig chans att man skall kunna hitta det vettiga i det.
Mitt tips är att om ni inte har något _riktigt_ vettigt att tillföra en diskussion så håll truten. Man behöver inte bladdra bara för att man kan!
Usch vad trött å less jag är

Satsa på 99forum istället, det är bra men lite låg verksamhet bara. Det fungerar ju som ersättare till Livsstil.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 15:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Let's move on... Det är inte modereringen som är problemet, utan att trådar försvinner hux flux utan kommentar... Bättre att låsa en tråd eller ta bort enskilda inlägg, men säg till varför det sker.

En perfekt konklusion av två dagars turbulens!

I övrigt kan vi nog aldrig komma överens om Livsstils vara eller icke vara i framtiden. Det måste "någon" besluta om utifrån hur det fungerar, är ekonomiskt försvarbart mm. Man kan tillfredsställa några stycken för det mesta, alla ibland men aldrig alla hela tiden!

Tre timmar och fem minuter kvar!!!:)

• Medlem
  • 2004-01-06 15:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
S
Om jag ser en tråd i Livsstil som jag tycker verkar urspårad så åker den med en gång, varför skulle jag förklara det?

osv..

Varför modererar någon som inte tycker om livsstil just den tråden?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-06 15:07

Klickar man på livsstil tycker jag man skickas till 99forum.
Smidig lösning.

Bollman:
exakt, "håll truten"-faktorn är underskattad, och gravt underutnyttjad på detta forum. Det vore underbart om man slapp alla dessa "Mac är livet"-inlägg med tokroliga smileys efter... det ironiska är att de som skriver flest såna spam-inlägg på detta forum är samma människor som är ivrigast att hålla med Björnströms utestängning av Nurell (R.I.P...) och efterlysa en "vuxen" samtalston...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
För några dagar sedan blossade det ju upp en debatt om att hårdare moderering krävs. Där östest det galla över arbetet som moderatorerna utför precis av motsatt anledning med andra ord. Hur fasen ska man då agera som moderator?

/M

Ett stort problem är att det (väl?) gäller särskilda regler för Livsstil, något som många inte riktigt tänker på.

Jag har varit emot Livsstil sedan dag ett och har inte ändrat mig på den punkten efter den här händelsen.

Citat:

Du köpte väl Tacodip ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 15:16
Citat:

Om jag ser en tråd i Livsstil som jag tycker verkar urspårad så åker den med en gång, varför skulle jag förklara det? Är det något som bryter mot reglerna så måste ju den som skrev det vara medveten om det. Jag har inte den tiden som behövs...

GRRR... Nu börjar blodet svalla igen... (såja lugn och fin...) Det är just det som behöver förändras. Att inte din subjektiva syn bara hux flux tystar ner utan förklaring. Ha tydliga regler och förfaringssätt som alla moderatorer utgår ifrån och redovisa dem. Om tiden inte finns så fundera på en annan lösning. Att låsa och lämna kvar stoppade trådar är dessutom ett synligt vattenmärke för "vad som gäller"!

• Medlem
  • 2004-01-06 15:19
Citat:

Om jag ser en tråd i Livsstil som jag tycker verkar urspårad så åker den med en gång, varför skulle jag förklara det? För övrigt måste jag säga att jag har tröttnat kapitalt på det här stället. 99mac har blivit som min SPAM, det börjar bli svårt att vaska fram vad som är intressant. Senaste inlägg kan vara flera hundra efter en helg och då finns det ingen sportslig chans att man skall kunna hitta det vettiga i det.
Mitt tips är att om ni inte har något _riktigt_ vettigt att tillföra en diskussion så håll truten. Man behöver inte bladdra bara för att man kan!
Usch vad trött å less jag är

:eek: Om det är så du känner förstår jag inte varför du vill moderera.
Kanske retar det bara upp folk med en sån attityd.Jag tror det är viktigt med moderatorer som "kan ta folk" på rätt sätt och vara lite pedagogiska.

MVH: Niclas

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-06 15:21

Låsa en tråd med en kommentar längst ner om varför tråden är låst tycker jag vore den bästa idén.

Om en av mina trådar skulle försvinna skulle jag tro det var strul med databasen, och skapa tråden på nytt..

• Medlem
  • 2004-01-06 15:30

Dessutom försvann trådar i livsstil som inte fanns något fel i (om man bortser från att dom inte handlade om mac)
Men det ska väl vara meningen med ett Livsstils forum!!?
De är dessa trådar som försvann som är upprinnelsen till allt.
Om de trådarna hade fått någon förklaring skulle inget ha hänt.
Ingen på livsstil är emot moderering tvärtom.... om den sköts snyggt.

• Medlem
  • 2004-01-06 15:36

Som alternativ för den som vill skriva på engelska finns Macfora. Så rent, snyggt och prydligt kan ett forum också vara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag skriver här fast jag egentligen inte borde.

Jag kan förstå att en del är upprörda för att de tror att jag kallat Björnström för nazist. Det har jag INTE gjort. De flesta har nog inte kunnat följa tråden eftersom den är borttagen. Jag blev bara förvirrad och förbannad för att trådar som jag höll på att skriva raderades under tiden som jag skrev nya inlägg.
Förmodligen var det den berömda droppen, det jag skrev. För det var någon som satt och tog bort trådar och inlägg på löpande band då. PJWs avskedstråd togs bort t ex. Han var upprörd över den överdrivna modereringen, det var därför han ville hoppa av. Och det var den jag skrev i då, under "de långa knivarnas natt", som det lär heta.

Jag vill egentligen inte hoppa av, men jag känner mig inte välkommen att deltaga i något forum eller tråd här längre.

Nu får du väl skärpa dig. Att påstå att du INTE kallade Martin för Nazist är hårklyverier. Martin eller någon av moderatorerna gjorde något, du kallade agerandet för Hitlermetoder. Så var det. I mina ögon är det ingen skillnad så det argumentet är det bara att lägga ner.

Sedan är det fruktansvärt löjligt att göra som du gör: likställa massmord på miljoner, tortyr och lemlästning med att radera några tangenttryckningar du åstadkommit troligen genom att knacka näsan i tangentbordet och sedan råkat träffa "skapa inlägg"-knappen.

Det kommer en punkt i livet då man gjort något korkat och då kan man antingen stå upp och ta ansvar för sina handlingar och rakryggat be om ursäkt eller så gör man som du gör, försöker skylla ifrån sig genom att åberopa tolkningsföreträde eller något annat eländigt fegt.

/Ola

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-06 15:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
Bollman:
exakt, "håll truten"-faktorn är underskattad, och gravt underutnyttjad på detta forum. Det vore underbart om man slapp alla dessa "Mac är livet"-inlägg med tokroliga smileys efter... det ironiska är att de som skriver flest såna spam-inlägg på detta forum är samma människor som är ivrigast att hålla med Björnströms utestängning av Nurell (R.I.P...) och efterlysa en "vuxen" samtalston...

Mja, visst finns det ett antal som skriver överflödiga inlägg som inte tillför något, det som jag tycker är mycket mer störande är när vissa medlemmar försöker göra ironiska formuleringar. Ironi funkar inte bra på forum då folk läser vad som står och misstolkar det som faktisk uppfattning och inte ironi vilket sedan skapar en hel hoper sura inlägg helt i onödan....nurell var för övrigt en av experterna på just det området. Jag har läst många såna helt onödiga gräl som egentligen inte handlar om någonting.

Bollman, kom igen nu....allt är inte nattsvart, det är bara att komma igen. Jag är här för att diskutera Mac och det hoppas jag att du kommer att vara framledes också. Det finns fortfarande en enorm ansamling av kompetens här på forumet, låt oss använda den på ett positivt sätt istället.

Bevaka tråden