Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tolererar inte att bli kallad Nazist

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 09:34

Jag kan bara konstatera att det är jättesvårt att moderera forum, och det är jättetrist när man bygger upp saker som användare förkastar i raljerande ordalag.

Själv blev jag utsedd till fascist bara för att jag ville få något gjort (som admin på 99musik), och någon gjorde en tweakad bild på mig som visade vilken sann fascist jag var.

Då var det bara att sätta sig i baksätet. Så nu administrerar tre killar jag litar på "mitt" gamla forum, 99musik.

När administrator-rollen (som ju är nödvändig ibland om man inte vill att forumen ska bli helt skrämmande för nya besökare t ex) blir "personlig", när det beror på "dig", då blir allt förbannat trist.

Det bästa vore kanske att skapa upp någon seriefigursliknande Adde Administrator som bara administrerar, men ej skriver inlägg etc, någon som förblir anonym för användarna.

Det där med tacksamhet är folk lite svaga med i allmänhet också, det är lätt att kritisera, men svårt att berömma.

Det är väl iofs bara att kolla på hur t ex mediahundarna just nu sliter den av världen älskade artisten Michael Jackson i formliga stycken.

Vi människor är ibland för djävliga mot varann.

Martin - jag gillar 99mac och uppskattar all tid, energi och ekonomi du lägger ned. Jag är ett fan. The matrix has me. Och som du vet är jag även överjävligt tacksam för att du håller igång 99musik också! Det är mycket snyggt gjort av dig att ha startat dessa sköna forum.

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 09:44

Ja, det här ska väl ändå vara ett forum för vuxna människor som kan utbyta tankar och erfarenheter på just ett vuxet sätt (självklart plats för ironi och humor såklart), och inte någon lekstuga för folk som inte kan uppföra sig.

Bra Martin, stå på dig, sån't ska man verkligen inte tåla.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-06 09:46

Jag läste igenom hela den nu även stängda tråden på HMC och jag måste säga att vissa av dom juvelerna gör ju mig iaf förbannad. Jag har läst många trådar med en hel del av de personerna inblandade som är lite för ironiska, insinuanta och ibland med direkta förolämpningar! Dom tror att man bete sig på ett sätt som hade varit helt otänkbart om man istället mötts in real life. Jag ställer inte upp på det. Saker som man själv som person aldrig skulle kunna säga in real life ska man inte säga på ett forum heller...

Det andra jag skulle vilja säga är att om jag lade ner en enorm massa tid och en hel de pengar på ett sådant här forum och skulle uppleva sådana här diskussioner skulle jag också bli upprörd. Ett sådant här forum är INTE gratis och att vi lever i en demokrati betyder INTE att man kan skriva precis vad som helst var soim helst. Någon j-vla ordning måste det ändå få vara.

Ett annat litet forum (i ett helt annat ämne) började efter att det blivit tillräckligt stort att "driva" från det ursprungliga syftet och det ledde till att personen som drev hela forumet la ner det. Så kan det gå här med om man inte kan bibehålla diskussionen på den nivån i dom områden där det är tänkt. Det är inget jag önskar. Men man ska vara klar över att det är ett alternativ om det som diskuteras på forumet "flippar ut" för mycket.

Jag saknar inte livsstil (har för länge sedan gett upp den tråden) så förändringen är inget problem för mig. Jag tycker det är bra att man bevakar att inte hela forumet tillåts "driva" över till att bli ett agitationsforum med påhopp, ironi och förolämpningar. Vi är faktiskt här för att diskutera mac och inte psykoanalys.

Till er som lägger ner allt jobb för att göra detta möjligt vill jag bara säga tack och hatten av och en i övrigt god fortsättning på året.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Efter att ha läst en massa inlägg här och på andra forum inser jag att ni verkligen inte gillar moderering - och då kan ju livsstil aldrig komma tillbaka. Detta gjorde mig lite fundersam.

Tycker detta är en fel slutsats. De flesta inser att moderering behövs, är nödvändig. Men än mer nödvändigt är en förklaring till modererandet. Och det räcker inte med privat kontakt mellan berörda parter, alla på forumet måste få veta varför inlägg och trådar tas bort. Annars blir det aldrig någon bättring, och det gör folk sura.

För min egen del har jag ingen aning om vad jag får eller inte får skriva, för jag ser att trådar tas bort, men har ingen aning om varför. Vad vet jag, helt plötsligt kanske man är avstängd. Och visst, då har jag lärt mig min läxa, men ingen annan. Och någon annan kan sedermera göra samma misstag.

Jag tycker, att om det gick till som du säger, så gjorde du rätt att stänga livstil, för att bli kallad nazist ska ingen behöva tåla. Men ärligt talat så har jag ingen aning om hur det egentligen gick till, eftersom tråden är borta, och det är bara adrahandsversioner jag får reda på. Och detta skapar nog mer problem...

Dessa regler togs fram i Juni 2002 efter en tidigare (och betydligt större) sammandrabbning i livsstil:

http://99mac.com/regler.shtml

Dom är inte helt uppdaterade men reglerar tydligt vad som gäller.

Trots mina få inlägg har jag varit på 99mac i stort sett varenda dag sedan den dagen jag blev medlem. Utan 99mac hade jag gått miste om mycket i mac-världen, speciellt när jag är relativt ny på plattformen. Tyvärr måste jag säga att under den tiden jag har varit medlem har jag uppfattningen att sådana här dispyter blir allt vanligare i takt med att medlemsantalet ökar, vilket är ganska självklart.

Nu har jag ingen aning om vad dispyten handlade om, så jag tar ingens parti. Men min generella uppfattning är dock att ofta förekommer ingen konstruktiv kritik debattörer sinsemellan när det uppstår meningsskiljaktigheter, utan ofta är det personliga agg mot den andre som framkallar ibland lite väl grova och onödiga uttalanden.

Jag ser fram emot nya versionen av 99mac, samt skulle det vara kul om världens längsta tråd fick vara kvar. Jag ser fram emot ett nytt år med mindre tjafs och mer mac, prylar osv. Hoppas att det går i den riktningen!

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Tycker detta är en fel slutsats. De flesta inser att moderering behövs, är nödvändig. Men än mer nödvändigt är en förklaring till modererandet.

Håller med om detta. Jag struntar i person-problematiken men önskar att om det fattas inlägg i den kronoligiska ordningen dom kommer i så ska det framgå. Det ser väldigt konstigt ut med inlägg som talar med försvunna inlägg och det är krångligt att leta så pass noga att man kan komma fram till att det måste vara inlägg som fattas för att det ska gå ihop. Det räcker med att sudda ut texten och skriva raderat med röd text men låta inläggsrutan vara kvar så fattar man snabbt. Lås hellre trådar och sudda det värsta än att ta bort allt. Resultatet blir ungefär detsamma men man ser vart det blivit av med tråden.

För övrigt har jag inget övrigt att önska av modererandet.

Det här med demokrati tas ibland upp i sådana här diskusioner. Ett forum som detta är ingen demokrati. Medlemarna är gäster här och vi får lära oss hur skåpet ska stå. Ungefär som när man kommer hem till någon IRL. Kommer man till någon vänlig, gästfri människa behöver man ingen demokrati för att det ska bli trevligt. Många värdar är måna om att folk ska trivas med mera men i slutänden så har värden eller värdinnan bestämmanderätt och passar det inte är det bara att gå eller det omvända om gäster beter sig blir dem ombedda att skärpa sig eller gå. Det löser sig med tiden. Själv trivs jag väldigt bra med värden här på 99mac.

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 11:02

Vi saknar dig dock djupt på 99musik!

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 11:17

Jösses, vad är det här? Om jag går hem till en kompis följer jag de (outtalade) 'regler' och 'lagar' som råder i hans hus och börjar inte gnälla och skälla om jag blir tillsagt att 'så där får du inte göra i mitt hem'.

Är inte det en självklarhet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 11:22

Märkligt att en del börjar prata om "yttrandefrihet" i sådana här fall. Visst en sådan finns, och den yttrar sig som en rätt att starta ett eget forum ifall man inte trivs med de fora som finns idag. Den som driver ett forum är självklart den som också sätter upp reglerna för hur forumet skall fungera. Självklart. Däremot bör förstås varje forumsansvarig tänka igenom hur han/hon skall sköta sitt forum - iallafall om man vill maximera antalet (vettiga) medlemmar. Om admionistratören beter sig otydligt finns en risk att tappa "nyttiga" medlemmar. Givetvis är det upptill den som driver forumet att göra dessa avvägningar.

Vad gäller moderering håller jag med några av de senaste inläggen ovan. Moderering är ett måste på de flesta fora, men man bör vara tydlig i modererandet eftersom otydliga redigeringar och försvinnande inlägg/trådar oftast får just den här effekten - dvs att medlemmar blir förvirrade och/eller irriterade. Stötande inlägg? Tag bort innehållet, men lämna kvar själva inlägget med en kommentar om varför den ursprungliga texten tagits bort. Stötande tråd? Lås den, och redigera sedan olämpliga inlägg enligt ovan. Det tror jag är det smidigaste sättet att sköta sådana här fall, för att undvika att medlemmar blir alltför irriterade.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-06 11:43

Livstil när det bitvis funkade kunde kanske fylla en viss funktion att man lärde känna någon annan mac användare ytligt. Dock måste det finnas bättre sätt att fixa ett forum för den uppgiften.

Så jag saknar inte livstil. En massa rappakalja på låg nivå. Verkar som en massa människor har ett tråkigt liv och inte har någon fast punkt i sin tillvaro (tex.. Fru-barn-fritid -sexliv...mm...), därav dessa okontrollerade pojk uttyck-och skitsnack som blev en vanlig syn på slutet.. Jätte tråkigt.. jag saknar inte det alls.

Person angrepp och liknelser på så låg nivå som Hitler visar på en väldigt omoget omdöme , och som i detta fall att det samtidigt har varit framme i tidigare diskussioner är mycket klent från inblandad person ifråga.

Låt oss för böveln konsentrera oss på vesäntligheter som hör hemma i allas våran mac miljö ..som tex kvällens Mac show från Jobs....

Så Keep up the good work Björnström & Company...

God Fortsättning på 2004 och lycka till med nya 99.mac 4.0...!

Citat:

Dessa regler togs fram i Juni 2002 efter en tidigare (och betydligt större) sammandrabbning i livsstil:

http://99mac.com/regler.shtml

Dom är inte helt uppdaterade men reglerar tydligt vad som gäller.

Det är lätt att glömma bort att vi alla klickat "ok" via den texten när vi första gången registrerade oss på 99mac.

Kan man jämföra med att man inte alltid läser hyrevillkoren för en DVD-film t ex?

Citat:

Efter att ha läst en massa inlägg här och på andra forum inser jag att ni verkligen inte gillar moderering - och då kan ju livsstil aldrig komma tillbaka. Detta gjorde mig lite fundersam.

Eller så är det bara de som verkligen inte gillar moderering som gör mest väsen av sig, medan de som tycker att moderering är bra inte uttryckt detta tillräckligt ofta. Jag tillhör definitivt den sistnämnda gruppen, eftersom jag tycker att det bästa med 99mac är att det är just ett välstrukturerat Mac-relaterat forum med mycket substans. Men jag kanske är ensam om att tycka så?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-06 12:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Eller så är det bara de som verkligen inte gillar moderering som gör mest väsen av sig, medan de som tycker att moderering är bra inte uttryckt detta tillräckligt ofta. Jag tillhör definitivt den sistnämnda gruppen, eftersom jag tycker att det bästa med 99mac är att det är just ett välstrukturerat Mac-relaterat forum med mycket substans. Men jag kanske är ensam om att tycka så?

Inte alls, det är så vi vill ha det!

• Medlem
  • 2004-01-06 12:13
Citat:

Jag kommer inte tillåta att jag eller någon annan som frivilligt driver 99mac blir kallad för nazist - det vill jag göra väldigt tydligt.

Livsstilsforumet är borta tills vidare. Låt oss koncentrera oss på MacWorld Expo 2004 SF imorgon istället.

Du har mitt stöd Björnström. Jag hade gjort precis samma sak.

För några dagar sedan blossade det ju upp en debatt om att hårdare moderering krävs. Där östest det galla över arbetet som moderatorerna utför precis av motsatt anledning med andra ord. Hur fasen ska man då agera som moderator?

/M

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 12:15

Undrar just om de personer som nämner sin rätt till yttrandefrihet, skulle säga samma saker i verkliga livet, öga mot öga, med dem som tilltalas.

Stå på dig Martin

/ E

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Hur fasen ska man då agera som moderator?

Det bästa är att hela tiden vara konsekvent. Var tydliga med vad som gäller, tumma inte på de regler som är uppsatta.

Sen så får vi besökare av forumet acceptera det eller så söker vi oss till ett annat forum som passar bättre.
Man kan inte tillfredställa alla.

Jag kan förstå att de som blir modererade reflexmässigt (dvs utan tankeverksamhet) ställer sig upp och vrålar cencur när de inte får någon motivering. Men då missar man lite av hur ett forum byggt på frivilligas insatser fungerar.

Om 50 idioter sätter igång och ballar ur i en tråd 10 minuter innan mitt favoritprogram på TV börjar, skall jag då som frivillig tvingas att skriva ett välformulerat klokt och artigt inlägg till alla 50 när jag tar bort deras inlägg? Om det tar tre minuter per inlägg talar vi om 150 minuter, 2.5 timmar alltså. Middagen, godnattsagan för barnen, kvalitetstiden med frugan, kvällsbärsen och smörgåsen och favorit-tv-programmet ägnas åt att hantera idioter. Är det rimligt?

Tyvker vi verkligen att den som bryter mot reglerna man accepterat när man registerade sig på forumet förtjänar ett artigt brev när man brutit mot dem? I så fall, vems tid skall vi offra för att skriva det, de frivilligas? Är det rimligt att vi säger till alla frivilliga när de erbjuder sig att hjälpa till med att skapa en bra webbsite för Mac-användare att "Jo, du kan behöva ägna kvällar och helger åt att hantera idioter och vara artig mot dem, även om det innebär att du inte hinner med något annat dvs det du vill hjälpa till med som frivillig?" Det är en av kärnfrågorna och fattar man inte det så upprepar jag gärna denna uppmaning till de som blivit modererade och skriker om censur som stuckna grisar: Skaffa dig ditt eget forum som jag kan besöka och bete mig som en idiot i. Där jag kan ställa orimliga krav som stjäl massor av din tid.

Om man inte hjälper till så skall man hålla käft och inte klaga på de frivilliga. Om man inte är nöjd kan man bygga upp ett eget forum. Om man inte följer reglerna har man inte gjort sig förtjänt av något annat än att få sina inlägg raderade utan motivering och kontot avstängt.

/Ola
Edit: Stavning meningsbyggnad mm.

Senast redigerat 2004-01-06 12:37
Citat:

Om man bara utgår ifrån den här tråden så är slutsatsen en annan, ingen här verkar egentligen ha nåt emot moderering, endast moderering utan förklaring. Dvs så länge ett skäl ange eller en förklaring ges så godtar nog de flesta moderingar (utom några bråkstakar förstås) men när trådar och inlägg bara försvinner spårlöst så ogillas det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
För några dagar sedan blossade det ju upp en debatt om att hårdare moderering krävs. Där östest det galla över arbetet som moderatorerna utför precis av motsatt anledning med andra ord. Hur fasen ska man då agera som moderator?

Jag förstår att det är ett tufft arbete och emellanåt otacksamt arbete, men jag skulle nog säga att det är mera sansade och för 99mac bättre åsikter som kommer fram i diskussionen om hårdare moderering än tvärtom. Som jag skrev ovan, många tycker moderering är ok och rent av bra, men ange gärna skäl.

Sen måste ni skilja på livsstil och macdiskussionerna. De som efterlyser hårdare moderering är oftast såna som inte ens läser livsstil utan bara vill skruva upp skärpan ytterliggare i de macrelaterade diskussionerna. Medan det i livsstil ibland spårar ur totalt och det är också där man kan återfinna de som blir konfysa av minsta lilla antydan till moderering.

(Jag skulle verkligen välkomna mera moderering i macdiskussionerna, t.ex. så flyttas väldigt sällan trådar som postas i fel forum. Men å andra sidan känner jag att jag inte har rätt att klaga så länge jag själv inte tar ansvaret och ansöker om att själv bli moderator.)

Citat:

Har försökt vara tyst i den här tråden. Har liksom inte känt att jag haft något att tillföra.
Hur som helst så vill jag bara tillägga att jag gillar öppen och enkel modering.
Dvs två enkla system.
1. Spårar tråden ur så låser man hela tråden med ett sista därför låste vi tråden meddelande. (man låter dock tråden ligga kvar)
2. Om ett enstaka inlägg är utanför ämnet helt eller t.ex. innehåller hets mot folkgrupp eller liknande. Men resten av tråden är en bra tråd, så man ser gärna att tråden finns kvar, då raderar man hela det meddelandet, men endast texten, som byts ut mot: Inlägget har raderats. (hänvisning till våra regler). Dvs ungefär samma system IDG har på sina nyhetsforum.
Det ska alltså gå att se vem som skrev det raderade meddelandet. Och att det funnits där.
Det bör också stå vem som raderat meddelandet. Vill då den som fåt sitt meddelande raderat ha svar på varför kan han ju skicka ett mail till denne för svar. Jag skulle gissa på at det inte kommer att ske för ofta. Har man skrivit något olämpligt så kommer det nog till klarhet varför då meddelandet raderas i de flesta fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 12:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Men jag kanske är ensam om att tycka så?

Nej...

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 12:41

Om ni står i valet och kvalet mellan att låta livsstil försvinna helt eller inte så skulle jag nog själv föredra att ni behåller det, fast helt omodererat och tydligt ange i reglerna att det ÄR omodererat och att åsikter som framförs där inte alltid delas av 99mac. De användare som missbrukar den friheten kommer med tiden att stå ut i mängden så pass att ni kan peta dem från 99mac helt och hållet. Det borde kräva mindre energi än att dagligen utvärdera individuella inlägg.

Anledningen till att jag gärna ser att livsstil finns kvar i framtiden är att det är ju 99mac's själ. Det är där man lär känna folk på forumet. Det är klart att siten kan vara en steril problemlösar-miljö men varför då? Ungefär som att aldrig gå på krogen med arbetskamraterna. Jag tror inte att det kommer bli samma sak om man skapar ett separat 99mac-medlemmar-snacka-skit forum med en länk från 99mac heller.

Om det är bandbreddsproblem som det gäller så går det väl att fixa så att man max får t ex skapa x antal trådar per dag och person i just livsstil forumet, eller?

• Oregistrerad
  • 2004-01-06 12:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Sen måste ni skilja på livsstil och macdiskussionerna. De som efterlyser hårdare moderering är oftast såna som inte ens läser livsstil utan bara vill skruva upp skärpan ytterliggare i de macrelaterade diskussionerna. Medan det i livsstil ibland spårar ur totalt och det är också där man kan återfinna de som blir konfysa av minsta lilla antydan till moderering.

Där slår du nog huvudet på spiken misstänker jag.
Jag har inte postat ett enda inlägg i livsstil, och har verkligen inga problem med hårdare moderering, utan som jag har sagt tidigare, det är det som möjligör högt i tak. Det är ju det som gör 99mac till det bästa forumet

Detta kräver moderatorer som vill jobba med detta i längden - det är ett tråkigt och otacksamt gratisarbete som aldrig tar slut och moderatorerna får väldigt sällan någon uppskattning. (julfest 1ggr per år för dom som kan ta sig till Stockholm)

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Om ni står i valet och kvalet mellan att låta livsstil försvinna helt eller inte så skulle jag nog själv föredra att ni behåller det, fast helt omodererat och tydligt ange i reglerna att det ÄR omodererat och att åsikter som framförs där inte alltid delas av 99mac. De användare som missbrukar den friheten kommer med tiden att stå ut i mängden så pass att ni kan peta dem från 99mac helt och hållet. Det borde kräva mindre energi än att dagligen utvärdera individuella inlägg.

Anledningen till att jag gärna ser att livsstil finns kvar i framtiden är att det är ju 99mac's själ. Det är där man lär känna folk på forumet. Det är klart att siten kan vara en steril problemlösar-miljö men varför då?

Jag vill påstå att du har helt fel i denna fråga - vi HAR kört omodererat under 99mac:s första år och det slutade med att vi kom till den punkt där jag valde mellan att lägga ner helt eller ta tag i problemet.

Jag lägger hellre ner 99mac helt och hållet än kör det i botten genom att släppa på modereringen.

Det spårade ur så fruktansvärt mycket att jag inte vill gå in på 99mac pga alla påhopp, diskussioner om våldtäkter på barn och allt skitsnack.

Om någon vill starta ett helt omodererat forum á la 99mac-livsstil så kan jag personligen hjälpa igång en sådan insats med forumprogramvara och serverutrymme under en period.

Ganska snabbt kommer den som driver en liknande lösning stöta på problem:

- Vad är meningen med forumet?
- Vem orkar/vill driva en liknande tjänst?
- Varför kommer inte gästerna tillbaka?
- Om det blir en populär sida kommer andra frågor att dyka upp: vem står för pengarna?
- Vill en annonsör synas på sidan?

Jag tycker vi sett flera exempel på hur det kan sluta även bland dom svenska macsiterna.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-01-06 13:02

Att bli modererad för att brutit mot reglerna/uttal, är det vanligt?
Att det sker har jag ju sett men inte ofta.
Jag är ju inte inne på livsstil så ofta.
Är det ofta samma personer som blir modererade?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-01-06 13:03

Maktmissbruk skulle jag kalla det..

Dock inte utan att hålla med om att det va fel att kalla nån moderator nazi

Jag tycker att man ska fråga sig om ens inlägg, eller moderatorsåtgärder bidrar till dämpa upprörda känslor, eller om de tvärtom förvärrar.

I det här fallet togs Nurells inlägg bort, utan att han visste varför, därför blev han förbannad och uttryckte sig jäkligt korkat. Visst har Björnström eller en moderator rätt att bli upprörda över det.

Problemet ligger att i den åtgärd de vidtog bidrar till att förvärra situationen – att stänga livsstil och att dra igång nya trådar på ämnet eskalerar bara situationen.

Ett bättre sätt hade varit att skicka ett välformulerat brev som förklarar att personens inlägg togs bort eftersom det bröt mot forumreglerna. Visst tar det lite tid första gången man gör det, men det är ju sak som man kan ha färdigskrivet och bara klippa och klistra. Och det tar ju alla gånger mindre tid än vad moderatorerna nu får lägga på den efterföljande situationen - som de i hög grad själva bidragit till att skapa.

Jag tycker att moderatorerna gör ett väldigt bra jobb, men jag tycker nog ändå att de ibland bord ge folk en aning mer spelrum för misstag och ha lite mer is i magen ibland

Bevaka tråden