Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskrift till ensidiga postscriptfiler?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om det är möjligt att skriva ut ett flersidigt dokument från Indesign till ensidiga postscript-filer?

Vi producerar en katalog på ca 400 sidor som vi ska leverera i pdf-format till vårt tryckeri. Eftersom de gör utskjutningen ska vi leverera ensidiga pdf:er och enligt dem krävs det att pdf :en är skapad från en ps-fil och inte en eps.

Det vore skönt att slippa skriva ut 400 sidor, sida för sida...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Ahlström:
Är det någon som vet om det är möjligt att skriva ut ett flersidigt dokument från Indesign till ensidiga postscript-filer?

Det vore skönt att slippa skriva ut 400 sidor, sida för sida...

Det finns ju en lite speciell Postscript fil i Distillers "Xtras" mapp som heter "RunFilEx.ps". Vad man gör är att man i den anger ett antal postscipt filer som skall slås ihop till en PDF fil. (man anger ordning, utfilsnamn osv). Detta borde ju gå att göra på andra hållet med.
Dvs. man skriver en Postscript fil som skapar en PDF-fil från varje sida i en annan Postscriptfil (din PS fil).

Kan inte påstå att jag har lösningen i höger bakficka, men kanske herrarna Rönnbäck eller Risdal har ett förslag på lämplig postscript kod? Det borde ju finnas lite "insider" information ;-).

Ska se om jag kan komma på nåt i morrn.
Annars kan man ju alltid scripta Acrobat med applescript.
Det finns säkert nåt PDF splitter program på pdfzone.com eller så också, mer eller mindre kommersiellt...

/Mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Ahlström:
Det vore skönt att slippa skriva ut 400 sidor, sida för sida...

Det är ju precis därför världen har begåvats med AppleScript. Det är busenkelt att printa en fil med hjälp av AppleScript.

Gör såhär att du skapar en utskriftsstil med rätt inställningar.
Sen skriver du ett script som...
a) öppnar din fil i InD
b) kolla filens namn och lägg det i en variabel
c) starta en loop
d) printa en sida och ge utfilen sökväg + filnamn+ordningsnummer. Sökvägen är lämpligtvis in-mappen i en Distiller hotfolder - alternativt så kan man se till så att applescriptet öppnar den resulterande filen med Distiller - men då krävs det att man väljer joboption först (minns inte om man kan styra detta med applescript).

Kan återkomma med ett exempel i morrn om det är intressant.

/Mattias

Kolla dina privata meddelanden Herr Ahlström.

Sådärja, det var ju inte så knepigt!

Först - skapa en printer inställning i InD. T.ex en som printar till postscript fil, automatiskt sidformat, passmärken, skärmärken, utfall, alla fonter+bilder, Nivå 3, binär.

a) låter dig välja Indesign fil
b) låter dig välja utmapp
c) låter dig välja printer inställningar (av de förvalda som finns)
d) printar sidorna till din mapp med din inställning och döper dem till "filnamn_sidnummer.ps"

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">set theFile to (choose file with prompt "Välj InDesign filen!") as string
set theFolder to (choose folder with prompt "Var skall Postscript filerna sparas?") as string
tell application "Finder" to set theFileName to name of file theFile

tell application "InDesign 2.0.1"
activate
open theFile
set myDocument to active document
set NumberOfPage to pages per document of document preferences of myDocument

set thePrintPrefs to get name of printer styles
set theStyleToUse to (choose from list thePrintPrefs with prompt "Välj Inställning") as string

tell myDocument


tell print preferences
set active printer style to theStyleToUse
end tell

repeat with myPageCounter from 1 to NumberOfPage
set myPageNumber to (name of page myPageCounter of myDocument)

set myPSPathAndName to theFolder & theFileName & "_" & myPageNumber & ".ps"

tell print preferences
set page range to myPageCounter as string
set print file to myPSPathAndName
end tell
print without print dialog
end repeat
end tell

display dialog "Klart, stäng dokument och..." & return & " ¬
" with icon note buttons {"Stäng inte", "Spara inte", "Spara"} default button "Spara"
if button returned of the result is "Spara inte" then
close document 1 without saving
else if button returned of the result is "Spara" then
close document 1 with saving
end if

end tell</pre>

Kopiera, klistra in i Manusredigeraren, spara som ett kompilerat script och lägg det i din scripts folder (om du kör os x).

Detta är skrivet och fungerar på OS X 10.2.2 och InDesign 2.0.1.
Funkar säkert på andra configs också, men, man vet ju aldrig...

Lycka Till
Har du fundringar så kan du alltid maila.
/Mattias Jonsson
mattias.jonsson@framkom.se
Framkom Verksamhetsutveckling AB

Tackar, tackar! Funkar finfint, även i MacOS9.

Är helt grön vad gäller Applescript och har en liten fråga bara: Måste man öppna upp skriptet i manusredigeraren och välja "spela upp" eller finns det nåt sätt att automatiskt köra det genom att dubbelklicka på skriptfilen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Ahlström:
Tackar, tackar! Funkar finfint, även i MacOS9.

Är helt grön vad gäller Applescript och har en liten fråga bara: Måste man öppna upp skriptet i manusredigeraren och välja "spela upp" eller finns det nåt sätt att automatiskt köra det genom att dubbelklicka på skriptfilen?

Spara som ett "Program".
Välj Spara som i manusredigeraren, välj "Program" som format och tuta och kör.
Vill du lägga det hos "användare" och inte göra det möjligt väljer du "Spara enbart för uppspelning" under Arkiv i stället, då kan du inte öppna scriptet i manusredigeraren. Kanske lite over kill men...

/Mattias
edit: kan tydligen scripta men inte stava såhär på morgonkvisten

[ 22 November 2002, 08:21: Meddelandet ändrat av: Mattias Jonsson ]

Okej. Jag och mina kollegor ropar i kör: Tack Gode Gud för Mattias Jonsson och Applescript!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Ahlström:
Okej. Jag och mina kollegor ropar i kör: Tack Gode Gud för Mattias Jonsson och Applescript!

Hehe, hela redaktionen gick rätt igenom taket

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Ahlström:
Okej. Jag och mina kollegor ropar i kör: Tack Gode Gud för Mattias Jonsson och Applescript!

Ha. Vad har du för faktura adress?
Nä, skämt åsido.

Har funderat ett tag på att sätta upp en site och lägga upp en massa sånahär snippets som gör livet lite enklare för oss grafiska dårar.

Vad tror ni, skulle det vara en intressant idé?

/Mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:
Vad tror ni, skulle det vara en intressant idé?

Tips och tricks för grafiska dårar. Självklart!

/Fredriks kollega

[ 22 November 2002, 10:19: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Jag har naturligtvis inget att invända mot Mattias eminenta AppleScript lösning men jag använder mig ofta av en annan lösning som första alternativ.

På vår xServe har jag nu installerat Ghostscript 7.04. Denna är terminalbaserad men har bra prestanda, speciellt på en dualburk. Den klarar många typer av konverteringar till och från PostScript med förbluffande gott resultat. Splittning av PS 1 och 2 filer fungerar utmärkt och så även rastrering till tiff (PS 3 har jag inte provat). Jag har tillverkat ett shellscript som gör att en mapp på servern har blivt en hot-folder. Alla filer användarna lägger i den konverteras till 300 dpi tiff oavsett om det är en jpeg, pdf, eps eller ps fil. En likadan skall jag nu sätta upp som skall skapa komprimerade PDF 1.3 filer.

Vissa begränsningar finns dock. Stödet för transparenser i PDFer (PDF v 1.4) är än så länge ganska begränsat. Vissa begränsningar finns även med färghanteringen av spotfärger på text och illustrationer som gör att de konverteras till RGB färgrymden.

Jag skulle inte rekommendera detta som en totallösning men det har i alla fall hjälpt mig mycket med att få ut arbetskopior och snabbat upp en del rastreringsarbeten ganska avsevärt.

Fullt PS3 stöd och PDF 1.4 är på väg inom kort också.

Och jag kanske glömde att nämna det men mjukvaran är gratis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-22 11:43

99passmarken.com?

Jag bidrar gärna med dom simpla trick jag eventuellt sitter inne med.

Fast för att återgå till frågan så tycker jag att Mattias första spår lät lite tuffare. Det där med PS-koden. Det skulle förmodligen gå rätt mycket snabbare också. Har du en sån lösning nånstans också? Kanske i vänster bakficka? *nyfiken*

- - -

Uppdaterat:
Mitt inlägg skulle alltså ha kommit före Tomas om inte han varit så snabb.

Tomas: Dina shellscripts låter väldigt intressanta tycker jag! Jag har länge funderat på att börja använda Ghostscript, men inte hunnit sätta mig in i det. Finns det nån chans att du vill dela med dig av scripten?

[ 22 November 2002, 11:48: Meddelandet ändrat av: HL ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HL:
99passmarken.com?

Nja. Faktum är att jag redan har både domän, serverutrymme osv så det är bara inspiration jag saknat... men det kommer det kommer.

/Mattias - som nu inser att det är dags att joxa lite mer med GS.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HL:
9Tomas: Dina shellscripts låter väldigt intressanta tycker jag! Jag har länge funderat på att börja använda Ghostscript, men inte hunnit sätta mig in i det. Finns det nån chans att du vill dela med dig av scripten?

Definitivt. Skall bara snugga till dem lite först. Innehåller endel "fulhack" som bara funkar på min maskin.

Och här är ett motsvarande script som jag plitade ihop men som använder InDesigns inbyggda PDF-export:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
tell application "InDesign 2.0.1"

-- Den här sektionen hämtar info från dokumentet
set myDocument to active document
set myName to name of myDocument
set myPages to pages of myDocument

set myFolderPath to (choose folder with prompt "Välj vilken mapp du vill spara PDF-filerna i") as string
set myStyles to name of PDF export styles
set myExportStyle to (choose from list myStyles with prompt "Please Choose an Export style") as string

-- Det/de tecken du vill använda som avgränsare mellan filnamn och sidnummer
set mySeparator to "_"

--Den här sektionen gör själva jobbet
repeat with anItem in myPages
set myPageNumber to name of anItem as string
set MyPDF to myFolderPath & myName & mySeparator & myPageNumber & ".pdf"
set page range of PDF export preferences to myPageNumber
tell myDocument
export format PDF type to MyPDF using myExportStyle without showing options
end tell
end repeat

end tell

</pre>

Richard Rönnbäck, Adobe Systems Nordic

[ 23 November 2002, 19:48: Meddelandet ändrat av: Richard Rönnbäck ]

Jag provade att köra Mattias Jonssons script, men jag får ett felmeddelande. Nu är jag inte på jobbet, och jag minns inte exakt var i koden det knasade sig, men det kan bero på att den InDesign versionen jag kör är lite udda. Eller kan det vara att jag kör OS X och inte OS 9?

Ska försöka på en annan version och återkommer på måndag Att få detta script att fungera vore helt underbart!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Norrman:
Jag provade att köra Mattias Jonssons script, men jag får ett felmeddelande. Nu är jag inte på jobbet, och jag minns inte exakt var i koden det knasade sig, men det kan bero på att den InDesign versionen jag kör är lite udda. Eller kan det vara att jag kör OS X och inte OS 9?

1) Vad blev det för felmeddelande och var?
2) Vaddå udda?

/Mattias

Vore det inte praktiskt att skriva scriptet för acrobat istället? Då spelar de ingen roll vilket program som skapar PS-filen. Alltså en möjlighet att automatiskt splitta en flersidig PDF-fil till ensidiga dokument.

Bara en idé, eller har jag missat något?

MVH
Jerker Olander

Ok, det här kvalar väl knappast in på tips o tricks listan, men jag brukar göra ett eget pappersformat som är (vid a4) 297mm * (antal sidor) högt och sedan spara filen med Mac OS X inbyggda funktion.

Duger säkert inte för tryck, men om man bara vill slå ihop några dokument för webben eller dyl och inte har Acrobat så funkar det fint.

Hej Jerker

Ja, du har missat något. Den funktionen finns redan som batch-script på Acrobat 5-CD:n

/ Richard

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
Hej Jerker

Ja, du har missat något. Den funktionen finns redan som batch-script på Acrobat 5-CD:n

/ Richard

Tack för hjälpen. Det har förundrat mig länge, så fanns svaret framför näsan på mig.

Jag får felmeddelandet "InDesign 2.0 got an error: The given property value is not valid." med "page range" markerat i manusredigeraren ur frasen nedan:

tell print preferences
set page range to myPageCounter as string
set print file to myPSPathAndName
end tell

InDesign versionen är av typ ej uppgraderbar, fråga inte varför.
Jag lyckas inte hitta våran senare InDesign version så jag har bara den här att prova på. Ska leta efter CD skivan igen.

/Henrik Norrman som postar från Patriks dator.

1
Bevaka tråden