- carpark
- Medlem ●
- San Francisco
Har två mappar som vägrar slängas i papperskorgen. mp3-filerna i mappen kan jag inte heller flytta ut ur mappen då blir det felkod -43. Jag kan heller inte ändra namn på dom.
Testade med Trash-it som tömde papperskorgen men efter omstart så var dom kvar. Testade boota i 9:an för att slänga på det sättet men dom syntes inte där alls. Testade cocktail men inget hände. Allt verkar ok med privilegier och så på filerna.
Kollade i en gammal tråd om programmet x-ray men det funkade inte heller, tömde papperskorgen men när jag klickade på skrivbordet så blev papperskorgen full igen...
Hörde en vän som hade samma problem och fixade det med Norton. Finns det inget annat sätt?
Finns massvis med inlägg om MP3-filer som blir helt defekta under Mac OS X 10.3 pga. annorlunda tecken i filnamnen.
Den enda lösningen jag kunnat läsa mig till är en uppstart i Mac OS 9 (om din mac grejjar det). Där kan du byta namn på filerna och sedan skall det fungera igen.
Sök bland tidigare inlägg så finner du minst 2-3 trådar med många svar.
ja det är massa konstiga tecken i filerna...
men vet inte om filerna syns i 9an, testade starta upp i 9an men filerna syntes inte alls i papperskorgen (eller är 9ans papperskorg inte samma sak?)
starta i nian är inte så kul då jag inte kört inställningsassistenten där än...så måste tvångsavsluta den o sånt. ork. slöhet....
De kan också ha fått fel skapare/filtyp som påstår att filerna "används" till systemet som då inte raderar dem.
Då brukar detta funka:
Ändra filändelsen till .txt.
Öppna dem i en text editor och radera innnehållet.
Spara.
Kasta bort.
I Panther kan det funka att välja "Säker papperskorgstömmning".
Skrevs ursprungligen av mrubenson
Nians papperskorg är inte samma som X' papperskorg. Båda ligger i roten men heter Trash resp. .Trashes
Du har också en alldeles egen papperskorg som du hittar här: /Users/dittnamn/.Trash
Starta om i OS9 och leta fram den mappen. Då kan du slänga de där filerna. Alldeles säkert är det korrupta filnamn som ligger bakom problemet. Min far trasslade med det där ett tag innan vi kom på att göra en inloggning i nian. Hur man löser det på moderna maskiner som saknar den funktionen vet jag inte.
Skrevs ursprungligen av carpark
hmm... får felkod -43 när jag försöker ändra filändelse. Kan inte ändra namnen alls.
Vad är "säker papperskorgstömmning"?
Papperskorgen töms och de gamla slängda filerna skrivs över för att förhindra att nån plockar fram dem igen. Finns också i Norton bl.a.
Har råkat ut för samma sak. Det visade sig, efter en koll med disk warrior vara två filer som överlappade varandra. I mitt fall var den ena filen journalen, så när jag stängt av journalföringen på disken kunde jag till slut slänga den trilskande filen. Disk Warrior klarade inte av att fixa problemet på egen hand.
Hade innan dess testat att radera från terminalen, såväl med sudo, su och logga in som root. Provade även att starta datorn i single user mode. Inte heller target disk mode och plugga in datorn till tjejens iBook funkade.
Behöver ju inte vara samma sak som drabbat er, men har ni tillgång till disk warrior, kör det och kolla om det varnar för överlappande filer. Heter den ena av dessa journal har ni drabbats av samma sak som jag. Journalföring på hårddisken slår ni i så fall av med Skivverktyg.
Starta om nu och leta i din egen papperskorg och låt oss få veta om det funkar... Spänningen är olidlig.
oooh jävlar. detta kan göras till en film......laddar hem låtar o skit nu så kan inte.
men ..ah. lite av principsak så känns det fel att starta om! vill inte tillbaka. vill inte tillbaks till 9an för att göra något som x inte klarar
Nej, det känns för taskigt.
Det kanske går att radera filerna i single user mode efter omstart, om du nu vet var du ska leta? Det är ju lite mer hard core.
Jag lider av samma problem. Två stycken Mp3:or med kinesiska tecken som "inte finns" enligt datorn, men ligger trots allt där och vägrar försvinna.
Inget fungerar, behörigheter reparerade, disken reparerad. Alla tänkbara program har testats och även alla terminalkommandon i världen......nothing.
Inte ens med omstart i nian och rensning av /Users/dittnamn/.Trash ?? Vi lyckades i alla fall med den oortodoxa lösningen.
carpark: Är du säker på att du inte kommer åt filerna i 9:a? Vi diskuterade problemet tidigare här på forumet och testade allt (terminalen med sudo, discwarrior, filebuddy, norton, cocktail osv.). Det enda som hjälpte var en omtsart i 9:an, döpa om filerna utan konstiga tecken i namnen och sedan starta i OSX igen.
Känns för jävligt att behöva ta 9:an till hjälp för sådant men buggen tycks ha uppkommet iom. OSX 10.3 och jag kan personligen inte finna någon annan lösning än att göra så. :rolleyes: Oerhört trist att det bara gå att lösa mha. OS9 då de flesta maskiner idag inte ens klarar OS9. Har själv inte haft 9:an installerad sen OSX 10.1.