- carpark
- Medlem ●
- San Francisco
Skrevs ursprungligen av carpark
hmmm....ah...det kanske är sista utvägen då. men var hittar jag os x-papperskorgen i 9an?
Läser du inte svaren jag gav dig? Öppna hårddiskmappen, öppna mappen Users, öppna mappen med ditt användarnamn, öppna mappen Trash, eller släng den direkt om det är en fil.
Vad är det för mening att hjälpa till om du inte läser svaren??:confused:
Okej. Men gör inte om det!
Hoppas det lyckas nu!
hah. faan. avslutade nerladdningar o allt o startade om i 9an...
men trash-mappen är osynlig så jag kan inte göra nåt åt filerna i den. kunde söka o hitta filerna men inte göra nåt.
hur gör jag mappen synlig? ska finnas nåt program för sånt om jag inte minns fel?
var tvungen o gå upp i x igen för har inte ställt in internet eller nåt i 9an..detta är andra gången jag bootar i det sen datorköpet för ett år sen. shit. hur klarade man sig utan exposé eller docken? helt sjukt ju.....o hur klarade man av att se på sherlock ....?
Jag slänger lite filer och bootar om i nian för att se efter. Verkar underligt att mappen ska vara osynlig, det är den väl bara i tian?
Men först ska jag äta middag. Återkommer.
Okej. Metod 2:
Kan du flytta filerna ur papperskorgen? I så fall kan du lägga dem nånstans där du lätt hittar dem i OS9, till exempel direkt i roten, bredvid Applications och Users och System och så vidare.
Sen får du starta om i nian och slänga filerna där. Det funkar. Glöm inte att tömma papperskorgen innan du byter till x igen bara...
Det här är en bugg, man får söka lösningar på alla sätt man kan även om det bär emot. Min dator tog 15 minuter på sig att starta om i nian, eftersom den skulle bygga om skrivbordet först, och det tog låååång tid.
Skrevs ursprungligen av cal
Sorry. Alla mappar med filnamn som börjar på "." är osynliga även i 9:an. Nån Mac OS 9 räv kan säkert tipsa om lämpligt program för att gör den synlig. Sök på versiontracker annars....
Jag tror snarare att man har gjort dem osynliga i 9:an avsiktligt. Det är ju fullt med filer som börjar med punkt som ändå syns, eller hur?
För övrigt rekommenderar räven ResEdit eller FileBuddy. De kan mer än man behöver. ResEdit har jag använt sen OS hette 6 nånting...
Ja, visst är det medvetet. Bara jag som glömt att det var så i brist på OS9 användning under ett par års tid eller mer. ResEdit är kungligt, minns hur användbart det var i tidigare OS. Riktigt skrämmande hur hemma man känner sig i OSX numera och hur främmande OS9 känns.
Ooops... 1301 inlägg, jag som skulle göra forumsuppehåll. *suck*
[B]ja dom var väl inte osynliga i tidiga versioner av X och 9:an?
[/b] Från och med OS 9.2.x blev de väl det. Eller var det 9.1? Usch vad dåligt jag minns. Spelar mindre roll iofs. Osynliga är dem i alla fall och skall vara.
anyway det odödliga filerna visade sig ha en svag punkt och det är numera döda och begravda
Åter till ämnet. Vad bra att de dog till sist.
Jag har samma problem som du hade. Tyvärr går det inte att göra något för min del, går inte att flytta filerna ut ur papperskorgen. Jag har testat allt; alla program ifrån versiontracker, hackat i terminalen osv. Funderar på att ominstallera Panther när tentaperioden är över.
//fredrik
hmm...jag hade filerna i en mapp så kanske därför jag kunde dra mappen ur papperskorgen....
verkar konstigt iof..men kan du inte skapa en ny mapp o slänga den o lägga i filerna i den inne i papperskorgen o sen dra ut mappen?
jävlar va flummigt.
Förmodligen. Alla andra har läst hela tråden.
Ja, det är bra! Det rådet ger jag nästa gång. "Ta en utskrift på det du är rädd om, och sen formaterar du hårddisken."
hmm...jag hade filerna i en mapp så kanske därför jag kunde dra mappen ur papperskorgen....
verkar konstigt iof..men kan du inte skapa en ny mapp o slänga den o lägga i filerna i den inne i papperskorgen o sen dra ut mappen?
jävlar va flummigt.
Tyvärr, det går inte.
Blir i alla fall ett roligt projekt att installera om allt igen. Roligt att göra backup på saker osv.
//fredrik
Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Tyvärr, det går inte.
Vad är det för filer? Är det mp3:or med konstiga namn hos dig också?
testa norton då?! hade en vän som hade liknande problem....
försökte han tömma papperskorgen med filerna i så hängde sig hela datorn .....(den extremt skrämmande hängningen när en skylt med texter på 10 språk dyker upp)...... han fixade det tydligen med norton...
Skrevs ursprungligen av Björn Malmehed
Vad är det för filer? Är det mp3:or med konstiga namn hos dig också?
Två stycken mpg-filer samt en mapp. Det lustiga är att när jag markerar mappen i papperskorgen (mappen är för övrigt tom) så försvinner den. När man stänger ner papperskorgen och öppnar den igen har filen kommit tillbaka. Dagens i-landsproblem.
//fredrik