Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken programvara är mest värd pengarna?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 22:20

För mig är det BBEdit 7. Hade länge 'fuskat' lite med licensen på den. Men efter att ha insett hur mycket den har hjälpt mig köpte jag in två(!) licenser. En för min stationära dator och en för alla 'utvecklingsmiljöer' jag flyttar runt mellan. Nu kan jag sova gott och använda ett av de bättre verktyg jag använt. Mums!

Senast redigerat 2004-01-17 09:41
  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 22:54

Rent generellt måste man väl säga att iLife för typ 500 spänn är väldigt prisvärt, då speciellt iLife '04 som även innehåller GarageBand.

Logic Pro 6 verkar vara ytterst prisvärt om man läser några av reaktionerna.

Graphic Converter och BBedit är de bästa!

Script Debugger, gör livet löjligt mycket enklare för oss som gör AppleScript

Acrobat Professional, trots att det kostar en bra slant och är långsamt i Mac-version så är det värt varenda krona många gånger om

Photoshop Elements, mer bildbehandlingskraft än vad de flesta behöver för under en tusenlapp

Microsoft Office, jaja, säg vad ni vill, men det är min åsikt.

Stuffit DeLuxe, inte snabbaste packningsprogrammet, men många trevliga funktioner

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-20 07:07

Professionellt är det många program. Photoshop, Illustrator, Indesign, Fontographer, Quark Xpress, Cleaner och en massa fler som jag använder.

Privat är det nog snarare de där småprogrammen som man inte klarar sig utan.
Maxmenus och Liteswitch för dryga tvåhundringen har verkligen hjälpt mig genom livet. Så det får bli de som är mest värd pengarna.

Håller med om att småprogrammen kan ge mycket valuta för pengarna. Liteswitch, Dragthing och (svenska) Notepad Deluxe är oumbärliga.

DiskWarrior

Bland shareware är jag väldigt nöjd med köpet av SpamSeive, ett spamfilter för flertalet e-post-program. Har man Apples Mail så är det inte så nödvändigt, men jag kör Eudora och då är det guld värt.

• Oregistrerad
  • 2004-01-20 09:41

Logic 6 Pro.
Visserligen hade jag väl mer eller mindre varit tvungen att köpa Logic vad det än hade kostat men det nya priset är ju helt fantastiskt.

iLife '04 med studentrabatt: 199 kr + moms o frakt är ett helt okej pris.

Ett lite annorlunda program som jag är väldigt nöjd med heter CanCombineIcons och används för att skapa ikoner med hjälp av redan existerande ikoner. Kostade en hundring och har gett mig massor med snygga ikoner som helst.

Ciryon

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 11:22

LaunchBar från obdev.

Jag förstår inte hur jag orkade använda en dator innan LaunchBar kom in i mitt liv.

Well.. Graphic Converter är ju en killer..

• Medlem
  • London
  • 2004-01-20 13:32

Jag tycker Synergy är suveränt... skönt att ha iTunes kontroller på F-tangenterna.

Ett annat program jag inte klarar mig utan är Matlab men det är ju jobb och då tycker jag inte att det räknas...

Om jag nån gång blir rik så betalar jag nog för Illustrator. Eller så låtsas jag att jag betalar och skänker pengarna till välgörenhet istället, men det är klart värt pengarna. Riktigt bra program.

Att det är värt pengarna hindrar det dock inte från att vara på tok för dyrt.

Salling Clicker så klart. Så mycket för så lite pengar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 15:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Om jag nån gång blir rik så betalar jag nog för Illustrator.

Och under tiden så snor du och tjänar pengar på andra människors arbete? Sympatiskt... Vad är det du vill med ditt eviga snackande om piratkopiering här på 99?

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Och under tiden så snor du och tjänar pengar på andra människors arbete? Sympatiskt... Vad är det du vill med ditt eviga snackande om piratkopiering här på 99?

Förstår inte varför vissa blir så förvånade.
-Så du tycker att piratkopiering är bra? Tycker du det är okej att sno saker också?
Den eviga följdfrågan…

Grejen är ju den att det är ganska många av de som vi skulle kalla ”vanligt folk” som faktiskt snor saker hela tiden, allt från pennor och block på jobbet till mindre saker i affärer. Det kan även röra sig om att inte lämna igen saker de hittar m.m. Inte berätta då kassörskan ger för mycket pengar tillbaks osv. Även stölder av betydligt dyrare saker kan kännas rätt för vissa ibland.
Alla människor stjäl till viss del, frågan är bara vart gränsen går. (Jag är säker på att gränsen dessutom är ganska flytande för de flesta, för vissa kanske gränsen varierar beroende från vem man tar från, för andra kanske gränsen varierar beroende på hur stor chansen är att bli påkommen är. Tydligt är dock att ingen är genomgod)

Många skiter fullständigt i om de nu snor och tjänar pengar på andras arbete, speciellt då det handlar om piratkopiering av program som utvecklats av stora företag i andra länder.
Det är ingen minoritet som piratkopierar program, speciellt inte till deras hemdatorer. Ofta är samma människor ”egentligen” emot piratkopiering, fast ser det inte som en möjlighet att inte piratkopiera.
Så varför låta så förvånad.

(Kan dock hålla med om att det inte finns någon anledning i att dra upp det här med piratkopiering i den här tråden, speciellt inte då 99 nu försöker hålla sig lagligtkorrekt i den frågan och det bör respekteras.)

Tillbaka till ämnet i tråden, så tycker jag faktiskt att Pro Tools 6.2 med mBox är mycket prisvärt. Man får ett snuskigt bra program samt ett bra ljudkort för ca5000kr inklusive moms. Det ingår dessutom ofta lite andra pluggar och program på köpet också.
Dessutom så verkar det som om det inte finns att få tag på piratkopierat, vilket jag tycker gör att värdet på programmet ökar.

transmit ifrån www.panic.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 20:33

Adobe Creative Suit Pro. Inget snack. Photoshop, Illustrator och Indesign är de program som jag betalat minst per timme användning för. Och som jag tjänast mest pengar på. Och faktiskt haft mest roligt tid med.... Av alla program som jag kört på Macintosh.

Tvåa kommer Spectre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke

Att det ska bli accepterat.

Citat:

Att det ska bli accepterat.

Ägna din energi åt något bättre, det kommer aldrig att hända.

Se dig omkring

Citat:

Se dig omkring

Att folk piratkopierar är inget nytt. Inte heller att det finns många som tycker det är ok, men vad som händer just nu är att hårdvarulåst produktaktivering införs. Min kvalificerade bedömning är att nästa programgeneration från de stora mjukvarubolagen kommer att vara effektivt kopieringsskyddade. Piratkopieringens saga kommer snart att vara över.

Hehe

Jag tvivlar.

Hört talas om dongeln?

Richard. Mata inte trollen. Titta på dem och tyck att de är lite roliga och underliga istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Richard. Mata inte trollen. Titta på dem och tyck att de är lite roliga och underliga istället.

Du har rätt.

Inte mig emot.
Det vore sjysst om du kunde övertyga Antipiratbyrån om det också Merovech

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Att folk piratkopierar är inget nytt. Inte heller att det finns många som tycker det är ok, men vad som händer just nu är att hårdvarulåst produktaktivering införs. Min kvalificerade bedömning är att nästa programgeneration från de stora mjukvarubolagen kommer att vara effektivt kopieringsskyddade. Piratkopieringens saga kommer snart att vara över.

Kopieringsskydd är av ondo. Har man flyttat 250 macar med Quarkdonglar så vet ni vad jag pratar om. Donglar är bara problematiska.

Sen så finns det nog inget kopieringsskydd som inte går att knäcka.

Tycker vi på större företag borde få ett pris på mjukvaror och sen de där hemma kunde ju få subventioner. För bättre de betalar en licens än bara kopierar!

Bevaka tråden