- Richard Rönnbäck
- Medlem ●
- Norrtälje
- 2004-01-22 07:39
Det finns en hel del saker man kan göra för att snabba upp InDesign, men framför allt handlar det om att ta tillvara på de nya möjligheterna. Och det är också svar på frågan varför man prioriterar funktionalitet framför snabbt gränssnitt i InDesign:
Lite hårddraget så kan man säga att Quark är en digital replika av det analoga klippbordet där redan färdigställ text och bild sätts samman. Till det fungerar det utmärkt.
Det är naturligtvis InDesign också, men InDesign har tagit saker några steg längre och byggt in funktionalitet för att förbättra arbetsflödet som helhet och för att faktiskt låta datorn göra det den är bra på: räkna ut trista saker åt oss. Här är lite blandade exempel:
* Slippa onödiga konverteringssteg för grafik
* Kunna arbeta med justeringslager
* Slippa tidsödande och kvalitetsförsämrande urklippsbanor
* Fungerande text- och teckenhantering, gemensam för Mac och PC
* Fungerande färghantering, gemensam för Mac och PC samt identiskt med övriga program i suiten (Photoshop, Illustrator, Acrobat)
* Förhandsgranskning av övertryck
* Förhandsgranskning av separationer
* Överlägset tabellverktyg
* Optisk marginaljustering, optisk kerning, teckenskalning, styckedisposition, balansering av ojämna rader
* Överlägsen hantering av textblock
* Överlägsen scriptbarhet BÅDE på Mac och PC, OCH dessutom i Javascript för plattformsoberoende script
* Utbyggbar metadatahantering
* Text- och bildinfo direkt i programmet, t.ex. ursprunglig och effektiv uplösning
* Överlägsen XML-hantering
* Överlägsen PDF-hantering
Listan kan faktiskt göras hur lång som helst. Nu kan man iofs säga: "Det struntar jag i, för jag använder aldrig vare sig X eller Y, jag ritar bara fyrkantiga block som jag fyller med text och bild"
Om man gör det och är nöjd med det, ja få finns det ju ingen anledning att byta men själva poängen med att byta är att man kan UTVECKLA sitt arbetsflöde och låta datorn göra det den är bra på. Om man har tänkt fortsätta jobba på PRECIS på samma sätt som tidigare så är det ingen idé att byta till InDesign. De stora vinsterna kommer när man FÖRÄNDRAR sitt arbetssätt
Från min tid på Adobe så finns det ett stående argument som jag har hört otaliga gånger från Quark-användare: "Jag har jobbat på det här sättet i 15 år"
Just det...
Likaså har jag hört: "När bara Quark 5, eller 6, eller 6.1, eller 7 kommer, ja DÅ..." Men det missar helt poängen: De stora tidsvinsterna finns inte att hämta i vare sig ett rappare gränssnitt eller någon petitessartad förbättring av ett enskilt verktyg – de finns att hämta i ett FÖRÄNDRAT arbetssätt och där tillåter InDesign de facto mycket mer än Quark.
Anledningen till att man inte upptäcker dessa möjligheter på en gång är att man suttit så länge i Quark att man tenderar att återskapa sitt gamla arbetssätt även i ett nytt program. Man tror att man måste skapa urklippsbanor, konvertera till CMYK, spara till EPS, rita ett bildblock och montera bilden, istället för att bara dra och släppa Photoshop-bilden och låta InDesign sköta resten.
Det Anders Täpp och Brake pratar om är just hur de tack vare ny funktionalitet har kunnat förändra sitt arbetssätt.
När Quark-användare får en demonstration av InDesign från någon som kan programmet utan och innan så blir de faktiskt nästan alltid övertygade om att det ger fler möjligheter, och då finns en annan vanlig kommentar: "Jo, det är jättebra, och vi ska byta, men just nu har vi så mycket att göra"
Det är ungefär som att säga att man inte har tid att vässa yxan för att man har så mycket skog att fälla.
Märks det att jag gillar InDesign?