Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

linjer fetare när man drar i dem

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-23 12:06

I QXP 4 blir linjer feta när man drar i dem med "kransen" aktiv, den som gör att man ser förändringen i realtid. Det gjorde att det blev lättare att passa ihop olika linjer. Är den funktionen borta i QXP 5 eller ska man kunna slå på den nånstans. Jag hittar ingen inställning för det.

Eller är det en XTension som åstadkommer detta? På en av mina arbetsplatser är det så i qxp 4.

• Medlem
  • 2004-01-23 12:08

Jag känner inte igen funktionen... Vad menar du med fetare, och vilka linjer?

Realtidsförändringen finns i såväl version 5 som 6. Frågan är vad du menar med kransen respektive feta linjer?
Menar du att linjerna punktas upp när du drar i dem och kransen är kringlan?

Menar du med "passa ihop" att de ska få likadana egenskaper (längd) eller att de ska mötas/ansluta till varandra?

• Medlem
  • 2004-01-23 12:18

Realtidsändringen finns redan i 4:an. Kransen illustreras med bilden nedan. På Expressen/KvP/GT blir linjerna minst 5 p när man drar i dem med kransen aktiv för att det ska bli lättare att passa dem mot en mötande linje i tex ett hörn. men jag misstänker att det handlar om en xtension, för när jag öppnar en gammal 4.1 nu så finns funktionen inte där.

Ja det är inte standard i vare sig 4:an, 5:an eller 6:an. Det kan ju dock vara en inställning?
Jag har aldrig använt termen "kransen" förut. Får väl börja nu.
Jag brukar använda stödlinjer och fäst vid stödlinjer. Tycker det är enklare.

• Medlem
  • 2004-01-23 12:30

linjer möter inte varandra om man fäster dem mot stödlinjer. Det blir i alla fall lite pillande. Funktionen på Ex/KvP/GT är bättre.

edit: dessutom gillar jag inte att ha en massa stödlinjer i vägen. Får väl gå över till ID...

Jag tycker nog det blir mer linjer och annat bråte i Indesign. Men jag är ingen fena på det.

• Medlem
  • 2004-01-23 12:39

yep, håller med. Men fortsätt här: http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38309 i stället.

Det här är ett klassiskt problem som har att göra med huruvida linjebredden ska inkluderas i beräkningar eller inte.

Jag vill minnas att det inte går att välja beteende i Quark. Problemet förvärras av att Quarks måttpalett endast kan ta mått på övre vänstra hörnet , att man inte kan välja snäpp-beteende för linjer, och att funktionen för att justera objekt är lite begränsad.

Det bästa sättet är att använda måttpalettens förmåga att räkna, dvs skriva in önskad position i mm samt lägga till eller dra i från halva linjebredden i punkter, så här ungefär:

22mm +0,5pt

(och jag skulle själfallet inte komma på tanken att nämna hur enkelt det är i InDesign )

• Medlem
  • 2004-01-23 13:00

Tur att det finns en så bra extension då. Synd bara att man inte har den själv...

Hur gör man (principellt) i ID då?

InDesigns Omforma-palett har en inställning för huruvida linjebredden ska inkluderas eller om inställningarna ska utgå från linjens mitt. Den inställningen styr även beteendet på hur objekt justeras (vilken i sin tur har betydligt fler möjligheter) Oavsett inställning så kan man välja huruvida ett objekt ska snäppa enligt dess mitt eller enligt ytterkanten på linjen. Slutligen kan man välja var måttet ska utgå från på objektet, den s.k. omformningspunkten.

Just det exempel som du visar, där linjens nederkant, och andra linjens högerkant ska ansluta är väldigt tydligt.

• Medlem
  • 2004-01-23 13:08

låter ju jätteenkelt... Tänk vad mossigt att behöva titta på linjen när man drar den...

• Medlem
  • 2004-01-23 13:19

Ett bättre alternativ kan vara att rita linjer, som är hörn, med pennan istället. Då slipper du måtta ihop dem alls.

Nja man KAN alltså precis lika gärna dra, men skillnaden är alltså att det i InDesign blir rätt

• Medlem
  • 2004-01-23 13:21

ID verkar rätt ofta vara som ett extremt utvecklat handikapphjälpmedel: det finns en massa funktioner för den som inte litar på sina egna ögon (eller hjärnkapacitet).

Xpress mäter ju olika beroende på om det är en box eller en linje. För en box så inkluderas linjebredden, men inte för en linje.

Minns jag helt fel, men gick inte det att ställa att även boxar ska mäta efter mittlinjen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
ID verkar rätt ofta vara som ett extremt utvecklat handikapphjälpmedel: det finns en massa funktioner för den som inte litar på sina egna ögon (eller hjärnkapacitet).

Själv brukar jag kalla det för användarvänlighet när det blir som jag har tänkt mig, utan specialskrivna extensions

• Medlem
  • 2004-01-23 13:43

bah, det är ju som att jämföra en Yamahabåge med en HD.

Kan inte låta bli att hoppa in i den här tråden....

Varför inför inte Adobe en InDesign-assistent som kan poppa upp lite då och då och säga saker som:
"Det ser ut som om du håller på att redigera en kvällstidning. Vill du ha hjälp?"
Och när man trycker på OK så lägger programmet automatiskt in en 96 punkter stor rubrik, en ingress med tre utgångar, en fet svart blaffa i toppen på sidan där det står "EXTRA" och en bild på Big Brother-Linda...

Vad var adressen för att skicka in förbättringsförslag till Adobe nu igen?

• Medlem
  • 2004-01-28 22:18

nu sitter jag på KvP och funktionen jag efterlyste är borta?! kan jag ha drömt alltihop? Eller är det på nån annan tidning...?

1
Bevaka tråden