Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljarna värnar om protektionismen

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-05 16:38

?

Men då måste väl säljaren meddela att varan är begagnad? (Inte säker på att jag hängde med).

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-05 18:16
Ursprungligen av Schuckert:

Om det nu inte är som jag nämnde ovan att produkten inte är ny. Det står ingenstans i EU:s garantiregler vad som gäller begagnade varor. Då är det affärsuppgörelsen man gör mellan kunden och säljare som gäller. Vill man göra en bra affär som säljare i det fallet, upplyser man inte kunden om att varan är såld vid ett tidigare tillfälle. Det får framgå vid garantireparation.

För kunden så gäller garantin i båda fallen. Skillnaden är vem som får ta kostnaden för reparationen. Återförsäljaren eller leverantören.

Har de som säljer till exempel HP och Fujitsu-Siemens datorer samma låga marginaler som Apples återfärsäljare har? Jag tycker att marginalerna på så pass dyra saker som Apples datorer verkar orimligt låga.

som sagt, du måste nå volym för att kunna handla in till låga priser...

Ursprungligen av SockerConny:

som sagt, du måste nå volym för att kunna handla in till låga priser...

Ska man av detta tolka det som att det finns för många små återförsäljare av mac-kompatibla komponenter och datorer och att den lyckligaste lösningen vore att dom gick ihop till större enheter ? Eller vad ska man förespråka att volymerna blir större och priserna lägre ? Kanske är detta samma sida av myntet så att säga...

Gläder mig att även detta forum vaknade till liv, det är alltid bra att fotfolken gör sin röst hörd och att återförsäljare lär ut om sin verklighet... med lite tur så uppstår en viss symbios oss emellan... ha en bra helg, nu tar jag en lugn helg hos tanten min i Fristad ( norr om Borås ).

Inte min avsikt att ge mig in i debatten, MEN..

Jag kan tänka mig att det är större efterfrågan i Tyskland eftersom tyskland har några miljoner fler invånare än vad Sverige har därefter sätts nog priset ska du se..

Ju fler köpare och större lager av minnen antagligen blir dom billigare i det landet , i detta här fallet tyskland.

Dvs. är det stor efterfrågan på en produkt men få produkter blir produkten dyr
liten efterfrågan, men många produkter då sjunker priset

stor efterfrågan,många produkter=billigare

det måste ju vara fler personer i tyskland som efterfrågar t ex. minne än vad det finns personer i sverige?

Äh jag kan nog inte förklara det här

Tack för mig!

Mvh

Martin

Det jag verkligen undrar är hur det kommer att
T.ex. Net2world 512 Samsung kostar 870 Kr medan macoteket tar 1036 Kr Medan Apple tar 2600 Kr för samma minne ( samma serie på minnet ).
19% Skillnad mellan Net2World och Macoteket När båda har webbutik.
298 % Skillnad mellan Net2World och Apple

Eller hårddisk av typ WD Raptor 74 GB kostar 2295 på JMEDATA medan på macoteket kostar det 2744Kr medan inLife tar hela 2946 Kr.
vilket är 19.56 % skillnad mellan Jme och Macoteket butikerna och mellan Jme och inLife är det 28,36% skillnad för exakt samma produkt som kommer att fungera i både Mac och Pc ! Och alla 3 är Webbutiker.

Då finns det ingen anledning att stödja en Mac butik sam tar mellan ca 20 och 30 % mer för samma produkt som funkar garanterat på Mac och Pc.

Men att apple Store tar 289 % mer för samma sak som pc butik är ju sjukt!

Senast redigerat 2004-03-08 17:19

Har du täckning för att Apple ger just de auktoriserade återförsäljarna bättre vilkor - har svårt att tro detta... får man göra så ???

Ursprungligen av [email protected]:

Har du täckning för att Apple ger just de auktoriserade återförsäljarna bättre vilkor - har svårt att tro detta... får man göra så ???

Auktoriserade återförsäljare har ju alltid bättre villkor men samtidigt så ingår ju en hel del förpliktelser.

Problemet är att många som velat bli auktoriserade inte har fått bli det. En del utan att ens ha fått veta varför. Men självklart så beror det ju på att Apple vill ha bra spridning på Aåf och skydda sina befintliga Aåf:er men samtidigt så blir ju konkurrensen inget vidare med det systemet.

• Oregistrerad
  • 2004-03-08 18:50
Ursprungligen av jazzper:

Auktoriserade återförsäljare har ju alltid bättre villkor men samtidigt så ingår ju en hel del förpliktelser.

Problemet är att många som velat bli auktoriserade inte har fått bli det. En del utan att ens ha fått veta varför. Men självklart så beror det ju på att Apple vill ha bra spridning på Aåf och skydda sina befintliga Aåf:er men samtidigt så blir ju konkurrensen inget vidare med det systemet.

Så där är det ju med alla tänkbara märken även inom Wintel-världen. Det är inget konstigt med det.
Jag har även svårt att tro att Volvo skulle hantera vilken simpel bilfirma som helst på samma sätt som de traditionella Volvo-återförsäljarna med aukt serviceverkstad osv.

Olle, har inte SVT rättigheter som de är rätt ensamma om...?

Ursprungligen av Palle:

Så där är det ju med alla tänkbara märken även inom Wintel-världen. Det är inget konstigt med det.

Fast på Wintelsidan så konkurrerar ju typ 500 olika PC tillverkare om kundernas och återförsäljarnas gunst vilket gynnar konkurrensen.

• Oregistrerad
  • 2004-03-08 22:28

Fast på Wintelsidan så konkurrerar ju typ 500 olika PC tillverkare om kundernas och återförsäljarnas gunst vilket gynnar konkurrensen.

Visst, men man kan som t ex Acer-ÅF få bättre avtal, rabatter, förpliktelser osv som gör att man har bättre möjligheter än andra butiker som vill sälja Acer.
Just det är väl en exakt likhet...?!

Ursprungligen av Palle:

Visst, men man kan som t ex Acer-ÅF få bättre avtal, rabatter, förpliktelser osv som gör att man har bättre möjligheter än andra butiker som vill sälja Acer.
Just det är väl en exakt likhet...?!

Nja fungerar inte samarbetet med Acer så kan man ju ringa Toshiba , Fujitsu IBM eller någon annan PC tillverkare som säkert är öppna för förslag och kanske kan ge bättre avtal Lite svårare för en Apple återförsäljare iofs så kan dom ju switcha till att bli PC återförsäljare men då sitter dom ju på en massa "onödig" mac-kompetens.

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 01:43

Nja fungerar inte samarbetet med Acer så kan man ju ringa Toshiba , Fujitsu IBM eller någon annan PC tillverkare som säkert är öppna för förslag och kanske kan ge bättre avtal Lite svårare för en Apple återförsäljare iofs så kan dom ju switcha till att bli PC återförsäljare men då sitter dom ju på en massa "onödig" mac-kompetens.

Jo, men frågan gällde väl att det kan finnas skillnader mellan olika ÅF och att de kan ha olika avtal med Apple. På samma sätt som Acer-ÅF kan ha olika avtal sinsemellan...?

Att slutkunden inte kan välja på flera andra macar har inte direkt med ÅF:s avtal med Apple att göra.
Eller har jag fattat frågeställningen fel?

Ursprungligen av Palle:

Jo, men frågan gällde väl att det kan finnas skillnader mellan olika ÅF och att de kan ha olika avtal med Apple. På samma sätt som Acer-ÅF kan ha olika avtal sinsemellan...?

Att slutkunden inte kan välja på flera andra macar har inte direkt med ÅF:s avtal med Apple att göra.
Eller har jag fattat frågeställningen fel?

Nja jag menade väl mer att en Apple återförsäljare har inget att sätta emot Apple i förhandlingar det blir liksom take it or leave it. Hade det funnits fler mac tillverkare än Apple så hade dom i alla fall haft ett val. Och konkurrensen hade varit sundare än dagens.

Apple borde ha lärt sig av MS att det inte är hårdvaran man tjänar stora pengar på utan OSet. Hade Apple för några år sedan satsat på lägre marginaler på burkarna och bredare distribution så hade ju OSX varit en grym kassako vid det här laget. Men som sagt det är ju inte försent än.

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 11:52

Hade Apple för några år sedan satsat på lägre marginaler på burkarna och bredare distribution så hade ju OSX varit en grym kassako vid det här laget. Men som sagt det är ju inte försent än.

Det hade varit grym kassako med samma usla kvalitet som PC-hårdvara i allmänhet och Windows i synnerhet.

Vill vi ha det?

Det hade varit grym kassako med samma usla kvalitet som PC-hårdvara i allmänhet och Windows i synnerhet.

Vill vi ha det?

PC hårdvara är inte usel i allmänhet det är en gammal fördom som tydligen aldrig dör. Det dåliga med PCs har ju varit drivrutinerna och OSet men även dom har blivit bättre.

Apples trumfkort är fortfarande designen och OSet. Tror du verkligen MAC OSX skulle bli sämre med 10 ggr. så många användare ? Jag tror tvärtom.

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 15:02

PC hårdvara är inte usel i allmänhet det är en gammal fördom som tydligen aldrig dör. Det dåliga med PCs har ju varit drivrutinerna och OSet men även dom har blivit bättre.

Apples trumfkort är fortfarande designen och OSet. Tror du verkligen MAC OSX skulle bli sämre med 10 ggr. så många användare ? Jag tror tvärtom.

Bättre än kasst är fortfarande uselt.

Skämt åsido, problemet med PC-hårdvara är komponenterna var för sig är utmärkta, men tyvärr inte passar ihop många gånger. Lite som dyra lättmetallfälgarna på sportiga bilen; det går att montera dem på hjulaxlarna, de sitter fast, bilen rullar, men förbättrades köregenskaperna? Eller dyra seglet på segelbåten; passar storseglets bukighet just min båt?

Apple, Sun och det lysande undantaget IBM är mycket seriösa vad gäller vilken hårdvara som väljs i produkterna (dånande fläktar räknas inte). Det finns en anledning till varför det i princip bara är IBM som passerar krävande hårdvarucertifieringar i mediabranschen. Apple behöver inte kvala; de är redan seedade till final.

[QUOTE="Schuckert

Apple, Sun och det lysande undantaget IBM är mycket seriösa vad gäller vilken hårdvara som väljs i produkterna (dånande fläktar räknas inte). Det finns en anledning till varför det i princip bara är IBM som passerar krävande hårdvarucertifieringar i mediabranschen. Apple behöver inte kvala; de är redan seedade till final.[/QUOTE"]

Final...!? Knappast då deras skärmar endast klarar kraven för TCO 95 när det gäller miljö och ergonomi. TCO 03 är det som gäller om man skall ha chans till finalplats...

http://www.tcodevelopment.com/pls/nvp/Document.Show?CID=776&MID=8

Bättre än kasst är fortfarande uselt.

Skämt åsido, problemet med PC-hårdvara är komponenterna var för sig är utmärkta, men tyvärr inte passar ihop många gånger. Lite som dyra lättmetallfälgarna på sportiga bilen; det går att montera dem på hjulaxlarna, de sitter fast, bilen rullar, men förbättrades köregenskaperna? Eller dyra seglet på segelbåten; passar storseglets bukighet just min båt?

Apple, Sun och det lysande undantaget IBM är mycket seriösa vad gäller vilken hårdvara som väljs i produkterna (dånande fläktar räknas inte). Det finns en anledning till varför det i princip bara är IBM som passerar krävande hårdvarucertifieringar i mediabranschen. Apple behöver inte kvala; de är redan seedade till final.

Visst Apple har bra kvalite på hårdvaran men skillnaden mellan typ iMac o eMac är oftast minimal mot billiga PCs nuförtiden och Apple har gjort bort sig lite genom att snåla med klenare grafikkort alldeles för lite förinstallerat minne och leverera macar med långsammare HDs än betydligt billigare PCs.

Dessutom är jag förvånad över hur lätt OSX kan gå ner på grund av OSX "kompatibel" USB kringutrustning hände ju nästan aldrig med OS9. Med fler användare skulle sånt fixas fortare.

Senast redigerat 2004-03-09 19:47
  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 19:31

... och Apple har gjort bort sig lite genom att snåla med klenare grafikkort alldeles för lite förinstallerat minne och leverera macar med långsammare HDs än betydligt billigare PCs...

...men de fungerar klanderfritt. Eller hur? IBM har också ganska osexiga komponenter som också alltid fungerar.
Nåväl. det börjar väl blir lite OT nu eller va änna..

Ursprungligen av Palle:

Olle, har inte SVT rättigheter som de är rätt ensamma om...?

Jo det har dom säkert, typ namnrättigheter på program som är deras... tror att TV4 försökte använda sig av TipsExtra och hamnade på kolitionskurs med oss - sedan existerar självfallet vanlig upphovsrätt - tänkte du på något speciellt efter som du frågade ???

Jo det har dom säkert, typ namnrättigheter på program som är deras... tror att TV4 försökte använda sig av TipsExtra och hamnade på kolitionskurs med oss - sedan existerar självfallet vanlig upphovsrätt - tänkte du på något speciellt efter som du frågade ???

Han menade nog mer att SVT (liksom dom flesta tv-bolag) genom finurliga avtal gärna knyter upp attraktiva program och evenemang som dom får ensamrätt på.

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 01:39

Rätten till marksänd TV t ex, där man från statens håll inte släpper in vilken kanal som helst.
Och där är det inte ett fritt företag som gör vad de vill, utan lag och stat och överhet.
Don´t mess with Göran...

Men ärligt talat - egentligen var det bara en liten skämtsam kommentar med anknytning till dig, Olle.
Det kändes som så självklart att sånt här finns överallt i alla branscher, även då att det finns olika avtal för olika nivåer av ÅF. Jag har ju själv långt ifrån alla exklusiva bitar av business man kan ha som Apple-ÅF, men tycker det inte är konstigt alls att det finns andra som får göra saker, eller har rabatter som jag kanske inte har.
Om du köper 50 st PowerBooks av mig, kan jag fixa bättre pris åt dig än åt den som köper 5 st - svårare än så är det egentligen inte.

Ursprungligen av Palle:

Rätten till marksänd TV t ex, där man från statens håll inte släpper in vilken kanal som helst. Och där är det inte ett fritt företag som gör vad de vill, utan lag och stat och överhet..

.

Hör egentligen inte till denna tråd men räcker det inte med att det sammanlagt kommer ca 30 TV-kanaler att sändas i det digitala marknätet. Betänk att ett flertal av de som får NEJ till att vara med inte bedöms som att ha råd med detta. När det gäller KÖP av tv-program eller tv-koncept ( typ Robinsson ) så finns det i regel bara 1 variant och som vi då ska *slåss* om att få rättigheterna till... vilket i sin tur knappas kan jämföras med att få ett bättre pris OM man köper in 50 macar på en lastpall. Hos oss blir det alltså att ju fler intresenter desto HÖGRE pris - medans det i ditt fall men en lastpall macar borde ge ett LÄGRE pris.

• Oregistrerad
  • 2004-03-11 01:24

.

Hör egentligen inte till denna tråd men räcker det inte med att det sammanlagt kommer ca 30 TV-kanaler att sändas i det digitala marknätet. Betänk att ett flertal av de som får NEJ till att vara med inte bedöms som att ha råd med detta. När det gäller KÖP av tv-program eller tv-koncept ( typ Robinsson ) så finns det i regel bara 1 variant och som vi då ska *slåss* om att få rättigheterna till... vilket i sin tur knappas kan jämföras med att få ett bättre pris OM man köper in 50 macar på en lastpall. Hos oss blir det alltså att ju fler intresenter desto HÖGRE pris - medans det i ditt fall men en lastpall macar borde ge ett LÄGRE pris.

"Köp av TV-koncept" ?? Jag är inte med i dina hopp i jämförelsen, Olle.
Men den där liknelsen med SVT jag slängde ur mig var inte direkt nödvändig. Det spårar ur totalt. Osmart av mig att blanda in detta.
Jag har länge funderat över hur rätt (?) det varit med de olika monopolliknande varianter vi haft i Sverige typ Telia, SJ, SVT m fl.
Till ämnet igen: Jag kunde inte förstå vad som var konstigt med att det finns olika avtal för olika ÅF.
Om något är tveksamt vad gäller Apples försäljningspolicy, är det snarare deras sätt att utnyttja sin unika sits och manövrera ut sina egna ÅF med AppleStore på olika sätt. Om vi har sämre avtal med Apple vad gäller t ex inköpspriser än inWarehouse eller Macoteket är jag inte bekymrad. De säljer mycket mer än vad vi gör. DET bekymrar mig mer...

• Oregistrerad
  • 2004-03-08 20:52

Det är alldeles sant att ju mer du koncentrerar dig på att sälja Apple, desto bättre rabatter får du. Volym är en annan rabattfaktor. Däremot har du förpliktelser som kostar oerhört mycket pengar varje år. I princip lånar vi ut pengar till Apple som sedan kommer igen som rabatter.

Så här är det i varje bransch. Min far har en rörfirma som installerar Thermia värmepumpar. Thermia liknar mångt och mycket Apple kontra PC-burkar. Bra grejer helt enkelt. Farsans företag har också förpliktelser i form av utbildning av personal, certifieringar och marknadsaktiviteter när det gäller Thermia. Detta kommer dock tillbaka som rabatter på inköpspriset.

Antagligen beror prisskillnaden på några miljoner mer invånare, flera av dem är säkert mackunder...

Tänk positivt att många tillbehör kan ni köpa hos en Pc återförsäljare och få det biligare än hos Mac återförsäljare.

Bevaka tråden