- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Under flera år har jag irriterat mig på de höga priserna av komponenter som Svenska återförsäljare av mac-tillbehör envisas med att behålla. Gör dom inget åt detta så blir det som med vin och sprit, Norrmän handlar i Sverige, Svenskar handlar i Danmark, Danskar handlar i Tyskland och hela underlaget för branchen kan försvinna här hemma. Vad man än må tycka om det så måste den protektionistisa inställningen bort tack vare eller på grund av att vi lever i Europa. Visst, lägre priser kan medföra att de svagare försvinner men konsumenten vinner lika fullt
För en tid sedan handlade jag via nätet nere i Tyskland en produkt till mina macar, priset inkl. frakt och moms blev ca: 60% lägre. Ibland ligger tanken om kartellbildning bland Svenska återförsäljare snubblande nära tillhands och att återförsäljarna inte vill konkurera på den andres bekostnad, så vem gynnas då av detta - inte du och inte jag i alla fall. Så en liten uppmaning till alla ni återförsäljare - VÅGA att expandera även om om det drabbar era konkurenter.
Tack för ordet - Olle
Lite tråkigt med helt ogrundade påståenden från en så pass seriös deltagare som dig, Olle.
Jag tar det iofs inte så allvarligt eftersom jag inte känner till nån som helst kartellbildning bland mac-ÅF.
Jag kan inte begripa hur det skulle kunna finnas nån heller, då jag driver en butik själv och känner till marginalerna och kostnaderna för oss. Vilka priser skulle rimligen kunna hållas uppe..??
Det är naturligtvis som vanligt i affärsvärlden även för oss - tillgång & efterfrågan, service & kunnande, affärsidé osv som bestämmer mycket av vilka framgångar vi når. Men det är en rätt sjuk bransch vi jobbar i när det gäller priser.
Ofta tjänar vi några hundra kr på en dator för 10-20.000:-. Uppstår minsta problem med en sån dator är man omgående på förlustsidan. Det går inte att dra runt en business på det.
Vinstnivån kan i procent sett vara betydligt högre på t ex minnen eller hårddiskar, tack och lov. Det handlar ändå fortfarande om små belopp typ 100-200:- på en tusenlapp och då tar vi på oss risken/ansvaret/garantin att de ska fungera till resp maskin, vilket inte är busenkelt i dagens minnesdjungel.
Visst, det är enkelt för en konsument att kolla upp sitt speciella fall exakt och sen briljera i nåt forum med att man "vet att detta funkar perfekt och är billgast här eller där".
Att sedan hålla sig ajour med 100 modeller, testköra och "avslöja" slarviga leverantörer, som ibland har helt fel i sina uppgifter till oss är en annan sak.
Att ta smällarna när priserna plötsligt sjunker med hela vinsten x 2 och sen försöka bli av med dem utan att gråta för mycket. "Ajdå, vi hade visst 30 moduler på lager och nu gick de ner med 20% på tre dagar"
Allt detta på ett par man i butiken (i vårt fall).
Det är bra att du håller oss vakna och vi behöver ju konkurrensen också. Annars kan det självklart dra snett. Men med vår situation där det mer och mer styrs till att de största drakarna typ stormarknaderna tar över och överlever medan de mindre lägger näsan i vädret en efter en är inte bra för konsumenterna heller, det tror jag du inser. Det brukar inte vara där macanvändare går in när de ska ha hjälp med de produkter de köpt - inte ens när de köpt dem där (!)
Som det är nu får man ligga och jaga specialare och egna nischer för att överleva - vilket också är kul för en del konsumenter ibland.
Som t e x nu, när vi strax kommer att komma med en överraskning för en del av er som gillar musik och Apples produkter...
Lite tråkigt med helt ogrundade påståenden från en så pass seriös deltagare som dig, Olle.
Jag tar det iofs inte så allvarligt eftersom jag inte känner till nån som helst kartellbildning bland mac-ÅF.)
Palle, det är stor skillnad mellan att PÅSTÅ att det existerar kartellbildning och att som jag hellre valde att skriva, dvs. "Ibland ligger tanken om kartellbildning bland Svenska återförsäljare snubblande nära tillhands". OM det HADE existerat en kartellbildning så hade jag knappast känt till den.
Faktum kvarstår - svenska priser ÄR höga och bör sänkas. Att "tanken" ligger nära tillhands är bara den att ingenting tycks inträffa med de högre Svenska priserna medans det i andra delar av det gemensamma Europa ser helt annorlunda ut. men OK, förklara gärna VARFÖR det är omöjligt med priser som kan konkurera med de ute i Europa.... är det så enkelt att vi har högre moms som äter upp vinsterna eller är det pg.a att Sverige är en för ointresant marknad för leverantörerna... jag är öppen för argumenten.
Fortfarande lika seriös om än skarpt kritisk mot hela branchen och INTE mot NÅGON enskilld återförsäljare i mac-leden.
(MVH) - Olle
Palle, det är stor skillnad mellan att PÅSTÅ att det existerar kartellbildning och att som jag hellre valde att skriva, dvs. "Ibland ligger tanken om kartellbildning bland Svenska återförsäljare snubblande nära tillhands". OM det HADE existerat en kartellbildning så hade jag knappast känt till den.
Faktum kvarstår - svenska priser ÄR höga och bör sänkas. Att "tanken" ligger nära tillhands är bara den att ingenting tycks inträffa med de högre Svenska priserna medans det i andra delar av det gemensamma Europa ser helt annorlunda ut. men OK, förklara gärna VARFÖR det är omöjligt med priser som kan konkurera med de ute i Europa.... är det så enkelt att vi har högre moms som äter upp vinsterna eller är det pg.a att Sverige är en för ointresant marknad för leverantörerna... jag är öppen för argumenten.
Fortfarande lika seriös om än skarpt kritisk mot hela branchen och INTE mot NÅGON enskilld återförsäljare i mac-leden.
(MVH) - Olle
Ok,sorry, du påstod det inte, men en antydan borde väl ha grunder också. Det är en annan sak att undra varför det är sån skillnad mellan priser i övriga europa och Sverige.
ÄR det förresten sån skillnad mot övriga europa? De jag sett dig nämna är ju tillverkare, inte vanliga ÅF.
Sen är det ju så att moms, frakt, vinst/hanteringskostnad/lagerhållning med tillhörande prisras emellanåt osv måste läggas på.
Om vi skulle köpa hem de minnen du refererar till vad gäller PB12" (vilket vi råkar göra lite nu och då) - vilket pris skulle du då sätta om du var i våra kläder?
Du lämnar lite väl många frågor helt orörda om hur vi ska överleva och kunna servera mac-sverige produkter att "ta och känna på", service osv om vi inte får lägga på en vinstmarginal på det vi säljer.
Om hur du ser på det du skrev "Visst, lägre priser kan medföra att de svagare försvinner men konsumenten vinner lika fullt". Betyder det att du gärna ser att Mac-ÅF i framtiden består av ONOFF, Siba, Dustin osv...? Om du menar det, kan jag köpa ditt tänkande lättare. De kan säkert ha 40:- i marginal på t ex ett minne. Det är ju rätt lätt att kolla, förresten.
Om vi skulle köpa hem de minnen du refererar till vad gäller PB12" (vilket vi råkar göra lite nu och då) - vilket pris skulle du då sätta om du var i våra kläder?
För att kunna svara på detta så behöver jag veta inköpspris och dom brukar inte vara offentliga, men OK jag kan svara vad jag TYCKER är ett rimligt pris för en 1 GHz modul för PB 12" - tycker att den borde ligga på 3.750 inkl. moms i Sverige. DÅ kan jag gärna tänka mig att handla svenskt, kan aceptera att det är bortåt 800 kronor dyrare än i Tyskland.
Du lämnar lite väl många frågor helt orörda om hur vi ska överleva och kunna servera mac-sverige produkter att "ta och känna på", service osv om vi inte får lägga på en vinstmarginal på det vi säljer.
Visst ska ni självfallet ha vinst på era affärer men även Tyskland har ungefär en liknande levnardsstandard och för mig är det obegripligt att skillnaderna är så pass stora mellan våra två länder.
Macfolk verkar vara rätt missnöjda med det mesta, det gnälls både på det ena och det andra, eller är jag bara gnällig? Man får det man betalar för, kvalité´har alltid kostat lite extra och jag hävdar att macprylar överlag håller en högre klass än PC grunkor. Det finns bra PC tillbehör också på marknaden men de sakerna kostar också mer än de billiga varianterna.
Vad är det man letar efter, köper du priset eller produkten? Det kostar att bedriva affärer, i Sverige är också marknaden mindre än vad den antagligen är i Tyskland. Ju fler enheter man kan sälja desto lägre styckepris kan man ge, stora volymer ger ofta ett bättre inköpspris men det är också som påtalat en stor risk man som ÅF tar. Hur kul är det att ligga med 100 TV kort som är osäljbara för att det har släppts ett nytt och billigare igår?
Ej att förglömma är att återförsäljarna i sin tur handlar från stora distributörer och de är en mer problematisk del i ledet om man tittar på konkurrenssituation.
Jag blir ibland konfunderad när det gäller priserna på tillbehör från MacButiker. Det är svårt för mig att veta om det är dåliga inköpskanaler, höga kostnader för butikslokaler eller någonting annat som gör att prisnivåerna är ganska höga. Men det gör en liten skillnad för mig som konsument. Jag vill ha så låga priser som möjligt. Det är upp till ÅF att pressa priserna så de kan erbjuda konkurrenskraftiga priser.
När jag funderar på att köpa en ny Seagate 120 GB hårddisk, ser priserna hos min Mac ÅF, gör en körning på pricerunner och finner att det finns nästan 30 PC-företag som säljer hårddisken billigare så blir jag konfunderad. Jag vill helst stödja min Mac ÅF men vill helst inte betala mer för samma produkt som jag kan köpa hos någon annan.
Ja men det där gäller ju alla återförsäljare i alla branscher, att man för det mesta hittar någon som är billigare på det man letar efter.
Om vi ser bara till Mac-priserna (Apple's egna produkter) VET jag att marginalerna för Å-Försäljarna ÄR minimala. Det jag snarare undrar är: hur kan datorerna vara så i.i.h-e mycket billigare i USA jämfört med Europa, mycket annan elektronik följer ju dollarn. Oerhört störande.
Olle - ta fram ett exempel på en produkt som du anser är alldeles för dyr i Sverige så att vi har något att diskutera kring.
Jag tror vi kan vara överens om att just Appleprodukter har låga marginaler - det är väl tillbehör (ju ovanligare - desto mer marginal) som vi talar om?
Idag finns det bara en stor importör av Mactillbehör och det är Macoteket. Dom säljer till i stort sett alla andra återförsäljare och priserna blir nog ganska utjämnade pga att det finns ett gemensamt inköpspris.
Olle - ta fram ett exempel på en produkt som du anser är alldeles för dyr i Sverige så att vi har något att diskutera kring.
Egentligen borde det vara mer rättvist att enbart peka på skillnader i pris hos återförsäljare i mac-ledet men så här kan det se ut, fullt medveten om att svaret kan bli att för att göra jämförelser så måste produkten vara identisk oavsett vem som säljer den - jag har självfallet inte den insynen:
Via webben - Sverige:
1. MACOTEKET - 1 GB minne till 17" PowerBook G4 och 15" PowerBook ALU - 3.995 ex. moms.
2. MACFORUM - 1GB Notebook DDR2700 till PB G4 12", 15" & 17" - 3.704 ex. moms.
3. POWERPC - 1 GB DDR 2700 PowerBook G4 15" + 17" Alu - 3.592 ex. moms
Kommentar:
Trevligt att se att *minst* är billigast, dvs. att PowerPC kan ha råd att ligga 403 kronor lägre än storebror Macoteket - bra jobbat! Vågar drista mig till att lokalhyrorna är mycket högre för Macoteket men kan inte komma bort från att även omsättningen är högre där då det gäller minnen. Som jag ser det så är 400 kronor ganska stor skillnad för likvärdig produkt.
Via webben - Tyskland:
SO-DDR RAM 1GB PC2700 Apple PowerBook G4 12"/15" /17" (2003/Alu).- 299,90 euro www.dsp-memory.de ( inkl. tysk moms a 16% ) - blir ca: 2.900 kronor
Kommentar:
Prisskillnaden mellan Tyska DSP och Macoteket är ca: 1.000 kronor vilket för min del är motiv nog att ha startat denna tråd. OM jag till slut skulle handla svenskt så blir det helt klart hos Palle ( www.powerpc.se ), dessvärre så går min jakt vidare efter ett bra pris på en 1 GB-modul för Powerbook 12" - 1GHz.
Galenskaper och priser:
KINGSTON 1GB SO-DIMM PC2100 - KTA-PBG4266/1G - 6.395,00 ex moms.
mailsvar från Dustin den 29 januari, minnet är av Kingston själva avsett för PB 12"
.
Jag har deltagit i liknande disskusioner vad gäller andra brancher. Där har man sett att 'problemen' finns att finna i det faktum att vi i sverige betalar skatter på skatter plus moms, att importören/grossisten i praktiken har monopol samt att det rör sej om en liten importmarknad som är mkt känslig och utsatt för valutakurser och marknadens prissvängningar. Det är sällan så att återförsäljarna lägger på skamlösa marginaler!
Själv har jag inget emot att betala ett något högre pris för att få handla saker över disk. Handlade för ett tag sedan minne från just macoteket. Jag tycker det är värt några extra kronor att få prylen i handen samt den trygghetskänsla man får av en ÅF - om nåt krånglar är det bara att gå tillbaks. Men när priserna hos en ÅF är de dubbla jämfört med att handla via nätet så blir det naturligtvis svårt att argumentera för en ÅF. Tyvärr.
[edit] Såg just att jag fick det till att imortörer/grossister av apple produkter har monopol i sverige. Det var inte meningen. Jag avsåg en viss importör av ett visst cykelmärke (specialized). Jag har ingen aning om hur det funkar vad gäller import och grossist delen av apple produkter i sverige. Sorry för eventuellt missförtstånd. [/edit]
/jensa
Det finns nog en hel del orsaker till att det ser ut som det gör:
1. Återförsäljarna har dåliga marginaler på sina tillbehör.
2. Låg försäljning gör att man lätt blir liggande med osålda produkter inköpta till ett högre pris.
3. Återförsäljarna jobbar inte aktivt med sin tillbehörsförsäljning och har även dålig koll på konkurrensen.
4. De köper in från samma leverantörer som sätter ett s k ca-pris som ofta blir återförsäljarens utpris. åf-rabatten räknas ut på ca-priset (som även kan kallas för rekommenderat utpris).
5. AppleStore fungerar som marknadsledare bland Apple-åf. Många följer Apples höga prissättning.
6. Kunderna är dåliga på att klaga på priset. Istället röstar man med fötterna och Apple-åf vet därför inte om vilka affärer man går miste om.
Om det finns ett samarbete mellan olika återförsäljare, så tror jag inte att det i första hand handlar om prissättning på tillbehör. Men det kan mycket väl förekomma generella inköpssamarbeten och lösa överenskommelser att inte priskonkurrera sinsemellan. Man glömmer då bort eller bortser från att man på tillbehörssidan även konkurrerar med PC-företagen.
Olle - tack för exemplet.
99mac håller på att utveckla en ny cool funktion för co-shopping, ungefär som COOP AppleStore grejerna vi diskutera för ett par år sedan. Avtal är redan klara med tre leverantörer som kommer presentera sina produkter genom vår sajt - tanken är att alla åf/leverantörer är välkomna att göra likadant, det är alltså inte knutet till en viss åf utan produkten står i centrum. (kan inte förklara alltför mycket - du får se det i drift när det är klart istället)
Vi kommer ta 3.275kr exkl moms för 1GB DDR PC2700 SO-DIMM enligt ovanstående exempel och då går ett par procent till 99mac:s verksamhet.
Vi kommer ta 3.275kr exkl moms för 1GB DDR PC2700 SO-DIMM enligt ovanstående exempel och då går ett par procent till 99mac:s verksamhet.
Ett fullt värdigt och konkurenskraftigt pris som även jag gärna kan ställa upp på med tanke på att en del pengar går till 99mac - bra jobbat! OM det sedan är bakåtkompatibelt för PB 12" - 1 GHz så blir jag överlycklig.
Ps.
Har försökt att inte såra eller trampa någon ÅF på tårna men jag tycker att denna diskution har blivit nödvändig... det är för få revolutioner från konsumenter ibland... kanske typiskt svensk att bara tiga still
Olle
När jag behöver ny dator (eller nytt tillbehör) letar jag först fram produkter som klarar det jag vill göra, sedan gör jag en prisjämförelse och sedan handlar jag. Jag tror att de flesta gör likadant. Att jag sedan vet att en resa till ett annat land skulle göra mitt inköp billigare måste jag naturligtvis fråga mig om jag har möjligheten att göra inköpet (oftast = vänta ett tag till jag ändå ska dit) till rimlig kostnad i det andra landet och svaret är oftast nej. Jag vet att Europa då och då tar till extratullar mot det ena eller det andra landet (eller handelsområdet) så att priserna går upp.
Det finns en faktor till och det går aldrig att helt bortse från hur cool/läcker/häftig en produkt är. Det gjorde att jag, som är en utpräglad Unix/Linux-människa valde iBook i stället för en rad andra maskiner som skulle gjort jobbet bra, kanske till och med med lite mindre besvär någon gång. Men vad gäller priset finns så många faktorer som ändå säger mig att det lönar sig att inte snegla för långt bort. Från tid till annan har jag lockats att köpa kvalitetsvaror i annat land, men jag har nästan alltid ångrat mig om produkten gått sönder.
En stereoanläggning från Pioneer, inköpt i Japan gick sönder. Mellanskillnaden i reparationsledet var större än förtjänsten vid inköp eftersom en signatur på ett dokument fattades.
En kamera inköpt i Tyskland visade sig tillhöra ett parti efterlysta kameror, butiken fanns inte kvar vid polisanmälan. Ingen ville reparera.
En miniräknare inköpt i Japan visade sig vara en produkt som inte såldes i Europa utan måste skickas till Japan för reparation. Garanti? Visst men frakten skulle jag få betala själv.
Jag reser mycket och anser att jag i samtliga fall haft god koll, men ändå blev jag lurad eller lurade mig själv.
När grejorna inte hållit och de varit inköpta i Sverige har jag inte haft några problem. Extra försäkringar och förlängda garantier har alltid betalat sig. Och i slutändan har behovet av arbetsverktyg alltid varit större än behovet av att spara hårt.
Jag kan inte hålla med utan ser schmuck föra fram en del av sanningen. Hårt hållna återförsäljare, skatt på skatt i flera led, konstiga bedömningar i fråga om tullavgifter, importörpåslag som borde få importörer att rodna och grossister med mycket udda kunskaper i matematik.
När vi gick med i EU (utan att vilja starta en politisk diskussion om saken) fick vi specialtullar på vissa livsmedel för att skydda livsmedelproduktionen inom EU. Jag som köper japanskt ris fick se priset mer än fördubblas över dagen. Min familj som är halvt japansk fick vänja sig av med en del matvanor eftersom produkterna trots frånvaro av sådana produkter inom EU inte längre ens får importeras. Min tro är att svenska myndigheter och EU också har stor del i de höga priserna.
>>Olle
Prisexemplet du tog fram var väl ett exempel på sund priskonkurrens mellan mac-återförsäljare. Inget att yvas över m a o.
Det är väl värre när man jämför med PC-återförsäljarna och upptäcker att Mac-återförsäljarna kan vara dubbelt så dyra!
Med de riktigt usla marginaler som råder i Mac-branschen, är det tveksamt om en normal funtat och ekonomiskt insatt person skulle driva Apple-ÅF överhuvudtaget. Marginalerna är redan i botten och ibland under. Det är bara postorder som kan överleva med 2-3% marginal.
Vill man som vi vara Apple Partner, krävs det att vi köper maskinerna av Apple (ibland från dist.) och man har lager hemma.
Dessutom är det svårt att jaga produkter på spotmarknaden till Apple-kunder. Det finns för mycket att välja på. Tar man hem diskar av en sort i större mängd, är det en anna modell kunden vill ha. Det blir på förlust på sådana affärer.
Spotmarknaden är lömsk på det sättet. En annan blir den ibland uteblivna slutgaranti. Det finns kunder till oss som har köpt minnen och hårddisk, där garantin inte har ingått för att produkten redan är såld (dock ej använd). Ett sätt att kringgå EU:s garantikrav. Man köper helt enkelt en redan såld (beg) produkt billigare fast utan garanti.
Johan, bara ett förtydligande från min sida. Jag har inga invändningar mot prisbilden av prissättningarna på datorer från Apple, det är kringprylarnas prissättning som stör mig. Jag är förvånad över det i mina exempel fanns en skillnad på ca: 10%, kanske är jag naiv men det känns högt. Att det existerade sätt att kringgå EU´s garantikrav kom som en nyhet och sådant gillar jag ju inte.
Att det existerade sätt att kringgå EU´s garantikrav kom som en nyhet och sådant gillar jag ju inte.
Det förstod jag!
Angående spotmarknaden och ett exempel:
- Dell köper 300.000 st Seagate 120GB/8MB direkt från Seagate. Detta för att få ett riktigt lågt pris och snabb leverans.
- Dell använder sig sedan av 50.000 st av dessa diskar och säljer resten på spotmarknaden.
- Diverse aktörer (tex Komplett.se) köper sedan upp dessa i större partier till löjligt låga priser. Dell gör en liten förtjänst.
- Aktörerna säljer sedan dessa till ÅF runt om i Europa och gör en liten förtjänst.
- ÅF (även Komplett.se) säljer disken till långt under marknadspris till slutkund. Många gånger under det pris Seagate har till sina distributörer. ÅF gör en förtjänst. Desto större jämfört med att köpa via Distributören som har tagit hem disken direkt från Seagate.
- Kunden får sin vara och är (än så länge) nöjd.
Vad som dock händer är att i ledet Dell > spotmarknaden räknas disken som såld till slutkund. Då har alltså Seagates garanti börjat gälla. Även om inte disken är öppnad och använd. Lite lurigt.
Detsamma gäller tex apparater köpta på NetonNet.
Johan, bara ett förtydligande från min sida. Jag har inga invändningar mot prisbilden av prissättningarna på datorer från Apple, det är kringprylarnas prissättning som stör mig. inte.
Men det är just prissättningen på Macar och dom obefintliga marginalerna på datorerna som gör att Apples återförsäljare måste ta ut överpriser på tillbehör. Man kan nästan tala om kartellbildning vad gäller apples priser eftersom Apple ger bättre pris och bonusar till auktoriserade återförsäljare som nästan aldrig går under Apples rekommenderade priser. Och dom oauktoriserade återförsäljarna kan inte gå under eftersom marginalerna är så futtiga.
Angående kringutrustning/tillbehör så tycker jag 10% mer är rimligt för att handla från en kunnig Mac återförsäljare men 30-50% som det ibland handlar om är ju orimligt.
>>Schuckert
Jag håller med dig helt. Apple-återförsäljarnas stora problem är att de är just Apple-återförsäljare och helt och hållet beroende av Apple som leverantör. Apple kan diktera villkoren och återförsäljarna har inget att sätta emot. Om de inte går samman och kräver bättre villkor vill säga. Men då får de skynda sig. När AppleStore-butikerna har spridit sig till Europa, så behöver inte Apple återförsäljarna längre.
Så går det till att bygga ett globalt företag. Vi har sett det förut.
Vill man veta mer om hur återförsäljarna tänker on nuet, framtiden och Apple så kan följande bidrag från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet ge lite mer att fundera över "En studie av Apple Computers Distrubutionsmodell", ICU Analytisk, termin 4 - 2003:
http://www.informatik.gu.se/~klang/icu_vt03/andersson_muhr_vallin.pdf
Info ur rapporten där 1 återförsäljare ska ha sagt att:
"En traditionell återförsäljare måste sälja Apple för 10 miljoner/anställd för att täcka lönekostnaden medan Apple Store klarar sig på 2 miljoner/anställd" - OM detta stämmer så förstår jag mer att ni har det ganska tuft... och att detta kan bidra till att priser på komponenter är till nöd höga.
"En traditionell återförsäljare måste sälja Apple för 10 miljoner/anställd för att täcka lönekostnaden medan Apple Store klarar sig på 2 miljoner/anställd"
Eller som vi "på skoj" räknade ut:
För att driva en liten central butik i Göteborg med A-läge, måste man sälja 2st G5:or, inkl skärm, om dagen. Då är inte personalens löner inräknade.
Det blev ingen butik för oss.
Eller som vi "på skoj" räknade ut:
För att driva en liten central butik i Göteborg med A-läge, måste man sälja 2st G5:or, inkl skärm, om dagen. Då är inte personalens löner inräknade.
Det blev ingen butik för oss.
Om alla räknade så där så skulle det inte finnas några butiker alls det är ju kringutrustningen och storkunderna som ger vinsten.
Sen så har ju Apple fler heta produkter än G5:or mixen av stationära bärbara och iPods borde ju leda till några miljoner kronors försäljning i månaden plus en hel del kringutrustningsförsäljning i en centralt belägen väl marknadsförd liten butik
Sedan så tycker jag iofs att Apple borde ge sina åf bättre marginaler eftersom båda skulle tjäna på det och kanske lära sig av Dell's och andra PC tillverkares mer aggressiva marknadsföring och prissättning. När en produkt inte säljer lika bra som vid introduktionen så ska priset sänkas snabbt och inte först två veckor innan det kommer nya modeller.
Om alla räknade så där så skulle det inte finnas några butiker alls det är ju kringutrustningen och storkunderna som ger vinsten.
Sen så har ju Apple fler heta produkter än G5:or mixen av stationära bärbara och iPods borde ju leda till några miljoner kronors försäljning i månaden plus en hel del kringutrustningsförsäljning i en centralt belägen väl marknadsförd liten butik.
Det var väl snarare ett räkneexempel på om man skulle förlänga verksamheten ut i en riktig butik. Helt klart kan man ha flera hundra procents marginal på tillbehör som patchkablar och "småtillbehör", men focus måste ju ändå vara på att kunna sälja burk och i andra hand tillbehör. Exempelvis en iMac, med ett MIDI-keyboard som ev. tillbehör.
Jag tittade in på OnOff för några veckor sedan och fann att deras marginal på exemplet patchkabel låg på runt 600%. Ganska bra förtjänst om det blir volym.
Det var väl snarare ett räkneexempel på om man skulle förlänga verksamheten ut i en riktig butik. Helt klart kan man ha flera hundra procents marginal på tillbehör som patchkablar och "småtillbehör", men focus måste ju ändå vara på att kunna sälja burk och i andra hand tillbehör. Exempelvis en iMac, med ett MIDI-keyboard som ev. tillbehör.
Visst jag förstår men en dator köper dom flesta ungefär vartannat år men tillbehör köper många varje månad.
När det gäller garantianspråk så är det säljaren som ger garantin till kunden. Om inte säljarens leverantör står för kostnaderna i samband med garantireparationen så får säljaren stå för dem ändå.
Om det nu inte är som jag nämnde ovan att produkten inte är ny. Det står ingenstans i EU:s garantiregler vad som gäller begagnade varor. Då är det affärsuppgörelsen man gör mellan kunden och säljare som gäller. Vill man göra en bra affär som säljare i det fallet, upplyser man inte kunden om att varan är såld vid ett tidigare tillfälle. Det får framgå vid garantireparation.