Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljarna värnar om protektionismen

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-09 13:19

Givetvis så har Apple en otroligt bra förhandlingsstyrka gentemot sina återförsäljare, eftersom Apple har monopol på att tillverka och leverera Macintosh-datorer.

Återförsäljarna kan i princip göra två saker för att förbättra sin förhandlingsstyrka, antingen så går man samman i s k inköpskarteller eller så väljer man att göra något helt annat d v s säljer enbart PC eller öppnar korvkiosk.

Apple klarar sig snart utan sina återförsäljare när man nu har AppleStore på nätet och allt fler egna butiker.

Undrar vad marginalerna är på en halv special?

word.

I mitt fall när jag köpte min G5 med skärmar så kollade man ju runt vart de lägsta priserna fanns.
Fast en mer viktigare detalj som jag tycker väger upp när man står inför valet om att köpa via näthandeln
eller hos en återförsäljare är ju att man får en "egen" personlig kontakt!

Detta avgjorde sen mitt val av återförsäljare.
Betalar hellre 500kr mer för ngt hos en trevlig återförsäljare än lite billigare hos ngn robot som bara vill sälja.
Support .. bemötande är det viktigaste vilket också gör att kunden i fråga återkommer 9 av 10 fall för att köpa igen. (kommer snart med ny beställning Palle

Sen tycker jag att det är synd att priserna är så höga, och ändå så får återförsäljarna så låga marginalvinster/såld enhet..
Visst skall priserna ner men vi vill heller inte att återförsäljarna börjar köpa in sämre tillbehör och kanske dåliga PC minnen för bättre priser.
Då kan man ju vända sig till Fel Giganten el liknande..

Det finns ju alltid val för olika personer ingen är tvingad att betala 500kr mer för minnen.
500kr kanske inte är så mkt om man vet att produkterna är testade och fungerar, så resonerar jag i alla fall

Om det är så erbarmligt dålig lönsamhet som Palle påstår, varför driver han företaget vidare då?
Då är det väl bättre att hitta på nåt lönsammare!

mvh
sventa

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 14:43
Ursprungligen av sventa46:

Om det är så erbarmligt dålig lönsamhet som Palle påstår, varför driver han företaget vidare då?
Då är det väl bättre att hitta på nåt lönsammare!

mvh
sventa

Ja, det frågar man sig faktiskt lite nu och då. Men man ger inte automatiskt upp för att man har motstånd. Man lämnar inte Apple för att muspekaren flippar i Safari t ex. Eller hur...?

Dels stämmer Macus svar - det vore inte kul att lämna hela den här snurren. Därför jobbar jag ganska frekvent med att skapa bättre lönsamhet, vilket är väldigt svårt via ren försäljning, men kan vara lättare via t ex service. Bl a kommer en del av vår verksamhet att ändras rätt radikalt under 2004 om allt fortsätter som planerna är nu. Jag säger inte mer om det i nuläget, men lönsamheten måste upp annars är det inte värt allt slit det innebär.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-14 12:14

Det är ju så himla kul att jobba med Mac.

Ja det skulle va det då!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-14 15:33

Även Apple har det svårt att klara sig på sin Mac-försäljning. Därför så satsar man på eftermarknad (bl a genom svårmekade produkter som iPod och iMac som kräver att man är utbildad serviceman), iPod och iTunes Music Store m m.

Bevaka tråden