Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 17:16

Att min ssskatt aldrig vill komma. "05 may 04 truck arrived at final destination Apple, Taiwan" är det senaste livstecknet. Dagen innan stod det "departed direct "KN Luxemburg". Då jag hoppas att de inte skickade tillbaka den till Taiwan antar jag att de menar att den skickades till Luxemburg i förrgår och anledde igår från Taiwan. På TNT har de den inte i systemet ännu (ringde). Och på AppleStore OrderStatus-sidan hittas inte beställningen alls. Lite orolig blir jag. Lugnet infinner sig först när mitt barn är hemma i min trygga famn.

Nåja, digitalkameran är laddad och klar så jag kan ta porrbilderna när det är dags att strippa kartongen

Bra! Bilder får vi aldrig nog av

Försvunnit

Min iBook skulle levererats idag, den skeppades ut från Helsinborg i morse men nu har den försvunnit. Inte illa, iBooken har rest runt halva jorden och så försvinner den på resan mellan Helsingborg-Malmö. Ännu inga vettiga svar från TNT.
Vad trött jag blir ...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 17:45
Ursprungligen av Stenbäck:

Bra! Bilder får vi aldrig nog av

Kom att tänka på att jag fortfarande har porrbilder på när min hädangångna iBook anlände för över två år sedan oframkallade i min urmodiga analoga kompaktkamera. Får försöka komma ihåg att framkalla dem.

Tog bilder när jag öppnade kartongen, får se, de dyker väl upp nån gång

Snabb fråga, jag dubbelklickade på .dmg-filen som proteus var packad som. Installationsprogram startade. Och sen kom jag igång med programmet. Installerade jag på rätt sätt nu?
Fick söka igenom systemet efter Proteus och starta filen där sedan. (valde att den skulle vara kvar i dockan sedan)

Hoppas på att du avlägger en rapport sedan

Citat:

Vi har ju fått nya Powerbooks.

Correction! *Jag* har inte fått någon Powerbook. Förbannade otur; TNT lastade inte på min låda i Holland, utan den kommer till Sverige först i morgon bitti. Why, oh why? Vilken förnedring på mållinjen!

Ang. minnen: jag har 512Mb från fabriken och kommer vänta några månader och sedan köpa en 1Gb-krets när priserna gått ned något.

Ang. batterier: hur ska jag behandla batteriet i början så att det får bästa prestanda?

Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Ang. batterier: hur ska jag behandla batteriet i början så att det får bästa prestanda?

http://www.apple.com/support/powerbook/
Andra stycket heter "Learn more about your PowerBook battery".

http://www.batteryuniversity.com/
Mycket bra sajt om batterier i allmänhet - plugga på!

  • Medlem
  • 2004-05-06 20:26
Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Correction! *Jag* har inte fått någon Powerbook. Förbannade otur; TNT lastade inte på min låda i Holland, utan den kommer till Sverige först i morgon bitti. Why, oh why? Vilken förnedring på mållinjen!

Ang. minnen: jag har 512Mb från fabriken och kommer vänta några månader och sedan köpa en 1Gb-krets när priserna gått ned något.

Ang. batterier: hur ska jag behandla batteriet i början så att det får bästa prestanda?

Beklagar sorgen.

Att vänta på minnesprissänkningar är nog smart, det tänker jag också göra.

När du får din dator i morgon koppla in nätadaptern och ladda upp batteriet fullt.
Dra ut sladden sedan och ladda ur batteriet tills datorn försätts i viloläge av sig självt.
Ladda upp batteriet fullt igen, då är det kallibrerat.

  • Medlem
  • 2004-05-06 20:32

Här kommer första Xbench om det nu betyder något.
Uhh, ... jag fuskade. Har satt in ett 512 MB RAM minne så nu har jag 768 MB RAM. (Någon som vill köpa ett 256 MB RAM minne (Samsung)?)

  • Medlem
  • 2004-05-06 20:41

Angående extra RAM minne. Såg att www.inetdata.se hade ett minne som de specificerade som DDR SO-DIMM PC2700 200 pin för 1065kr, ... inkl. moms!!! Cyklade dit (från "förorten" ) i värsta regn och åska. Väl framme såg jag att det var ett Twinmos minne och storleken såg ut att passa i PB. Frågade försäljaren om kvalitén på minnet varpå han svarade att det betraktas som ett märkes minne (har ingen aning själv?). Kom hem fort som blixten stoppade in minnet, ... och det FUNKAR!!!

Hmm, ... undrar om jag har gjort rätt. Kan det krångla senare även om allting ser ut att funka nu?

... jäklar vad det är skönt att knappa in på det nya AluPB-tangentbordet.

Angående tester tror jag att ganska många skulle vara intresserade av några benchmarks med våra nya 'books. Exempelvis jämförelser mot äldre powerbooks och stationära system förutom rena stapeldiagram från XBench (eller vad det hette). Jag tror att min 17'' med 128Mb grafik kommer att kunna spöa en flera stationära system (inga av de nya G5:orna givetvis).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-06 20:52

Hehe, jag cyklade genom samma regn och åska för att handla mitt bluetooth tangentbord.

Starkt jobbat!
Själv har man suttit inne hela dagen med nya datorn Nja, var iofs och handlade inför helgens grillfest då man får slita sig ifrån den

TwinMos står (stod?) sig ganska bra på "pc"-minnen då jag hade koll på sådan, dvs, för ungefär 1-2 år sedan.

Fast de har bara 500Mb-minnen, jag vill ha en 1Gb-krets i det tomma jacket. Tack för batteriinfo förresten.

  • Medlem
  • 2004-05-06 21:15
Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Fast de har bara 500Mb-minnen, jag vill ha en 1Gb-krets i det tomma jacket. Tack för batteriinfo förresten.

Jag kör en "fattigmanslösning från förorten" tills "giga" har gått ner lite.
768 mot 512 MB RAM gör lite skillnad trots allt, ... speciellt för apps som jag kommer köra.

  • Medlem
  • 2004-05-06 21:16

Nu går jag ut å tar en öl på stan med polarna.

Ha det gött, vi hörs senare.

Ursprungligen av 3OPAH:

Nu går jag ut å tar en öl på stan med polarna.

Ha det gött, vi hörs senare.

3OPAH: Hur lång tid tog det för dig att få burken!? 3-5 byggdagar stog det på min, men är det ink eller ex leverans?

  • Medlem
  • 2004-05-06 23:51
Ursprungligen av Jont Olof:

3OPAH: Hur lång tid tog det för dig att få burken!? 3-5 byggdagar stog det på min, men är det ink eller ex leverans?

Det är exklusive leverans. Räkna med ca två veckor totalt. Fast tolvan "byggs snabbare" tror jag. Det kanske blir nån dag mindre i så fall.

Hm, du har kanske rätt. Om jag tycker att det går segt köper jag kanske ett 500-minne ändå.

Ha! Nu var den beställd! En Powerbook 12'' som bara skall hottas med lite mer minne så snart den anländer.

Lite utav ett genidrag faktiskt. Egentligen skulle jag ha en riktig arbetsstation, men som den macnörd jag är kunde jag bara inte köpa förra generationens powermacar bara några veckor innan uppdateringen. Dessutom behöver jag en portabel dator. Jag ska ju på WWDC, God damn it!!!

PB G5 tror jag dröjer (och jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om det Jazzper), det är en magkänsla jag har. Och eftersom Kraftböckerna blivit så jäkla billiga (min konfig gick för dryga 15 papp ex. moms) så känns det som en strålande lösning i väntan på G5:an. Efter sommarn, när Apple släppt nya 30'' skärmen, nya uppdaterade Powermacs och något strålande, högpresterande audiointerface som det ryktas om överallt, då kan man plocka fram pluskan och stimulera köptarmen igen.

Den har ju fått sitt nu inför WWDC 2004 och sommaren. Ska bli jäkligt skönt att kunna förpassa min sunkiga, men trofasta, gamla iMac DV 400 till sambon och en pension som surfdator. Tanken på en fräsch dator att musicera, programmera och surfa i hängmattan med är hur schysst som helst.

Barnslig köpglädje kommer jag alltid lida av. Kör hårt flickor och pojkar!

Ursprungligen av Jont Olof:

PB G5 tror jag dröjer (och jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om det Jazzper), det är en magkänsla jag har.

Det kan stämma eftersom Applechefer säger precis samma sak. Är det ingen som läser vad självaste företaget bakom burkarna säger?

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Det kan stämma eftersom Applechefer säger precis samma sak. Är det ingen som läser vad självaste företaget bakom burkarna säger?

Länk tack.

Ursprungligen av whoami:

Länk tack.

"In the very long run, the G5 is part of our long term processor roadmap, but it will be some time before that processor will be in a notebook," said Mr Joswiak.

He declined to be pinned down to a date for G5 portables, but pointed out that it had taken at least two years for the G4 chip to make it from the desktop to the notebook

http://www.macminute.com/2004/04/19/powerbookg5

Det är andra gången på inte alltför lång tid som nån på Apple säger detta.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

"In the very long run, the G5 is part of our long term processor roadmap, but it will be some time before that processor will be in a notebook," said Mr Joswiak.

He declined to be pinned down to a date for G5 portables, but pointed out that it had taken at least two years for the G4 chip to make it from the desktop to the notebook

http://www.macminute.com/2004/04/19/powerbookg5

Det är andra gången på inte alltför lång tid som nån på Apple säger detta.

1999-2001 kan ju. sägas vara 2 år , fast det var väl i realiteten 1 år och fyra månader mellan G4 staionär och G4 bärbar introduktionerna.

Min iBook beställdes 20 april, levererades från Taiwan den 28, och idag är det den 7. Den verkar fortfarande vara i Luxemburg eller på en obestämbar plats i universum. Jag hoppas att den kommer på lördag, om de kör ut då. Annars *bör* den komma nästa vecka. Räknar att det kan tar mellan två upp till tre veckor från beställning om man har otur.

T

  • Medlem
  • 2004-05-07 01:05

Ja, vissa har otur ... tyvärr. :/
Har du försökt att ringa Apple eller TNT? Har du försökt att söka på trackingen?

å andra sidan kan dom ju inte säga ngt annat. hur hade det sätt ut om dom sa:

"yes - the PB G5 will arrive shortly"...hur kommer försäljningen på bärbart se ut...

Attans också... Ringde TNT och Apple. Min Pb 15-tummare har legat i Luxemburg (passerade tullen utan problem) sedan klockan 14 den 4 maj... TNT har bara inte plockat upp leveransen. Mycket ovanligt, tydligen, men de skulle jäkta på dem lite. Ingen dator före helgen för mig.

Argh!

Det är inte sant! Bara en timme efter jag snackat med TNT om att datorn ligger kvar i Luxemburg ringer TNT och meddelar att de försökt leverera den hemma hos mig, men att ingen var hemma. Typiskt nog stod flickvännen i duschen JUST då... Och förarn har bara halvdag så jag får den ÄNDÅ inte förrän på måndag.

Vilken koll de har på sina paket.

Bevaka tråden