Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 4.5 släppt

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 09:50

Saxat från Macnn:

"Free Downloads/Singles of the week"; "Party Shuffle" dynamic playsists; CD Insert Printing; Wish Lists; WMA file import (of unprotected files); a lossless encoder for importing CDs into iTunes; and direct links to the music store from playlists. Apple also updated its user agreement, which now offers unlimited CD burning of songs with play Plus en del andra saker.

Väst att veta är att iTunes 4.5 kräver en uppdatering av Quicktime som ännu inte har släppts.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 09:51

Tankar hem det nu. Lossless AAC! Apple är bara grymmast! Äntliiigeen!!

Ursprungligen av acke:

Saxat från Macnn:

"Free Downloads/Singles of the week"; "Party Shuffle" dynamic playsists; CD Insert Printing; Wish Lists; WMA file import (of unprotected files); a lossless encoder for importing CDs into iTunes; and direct links to the music store from playlists. Apple also updated its user agreement, which now offers unlimited CD burning of songs with play

Väst att veta är att iTunes 4.5 kräver en uppdatering av Quicktime som ännu inte har släppts.

Så.... om inte Quicktime xxx finns så kan man mao inte använda iTunes 4.5? Eller? Förvirrad...

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 09:56
Ursprungligen av Charles Xavier:

Så.... om inte Quicktime xxx finns så kan man mao inte använda iTunes 4.5? Eller? Förvirrad...

/CX

Jo, men det kan bli trubbel vid importering. Läste tyvärr inte så noga vad det stod.

Såg det just. Jag som checkade ifall det kommit en ny version av programmet senast igår kväll. Tack för tipset.

Lossless Encoder... mmmmmmm!

Undrar om vi här i Europa kan ta en den där fria singeln varje tisdag?

Ursprungligen av Mats Björnström:

Såg det just. Jag som checkade ifall det kommit en ny version av programmet senast igår kväll.

Det var ju onödigt av dig, eftersom det var allmänt känt att det skulle hända saker idag som t.ex. en ny version av iTunes...

"Requires Quicktime 6.5.1 (included)"

Har inte sett någon text som säger att det kommer bli problem.

När kommer det i programuppdateran tros ?

Kanske ryktet om nya PODS i eftermiddag inte är helt åt skogen då ?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 10:57
Ursprungligen av lilledanne:

Kanske ryktet om nya PODS i eftermiddag inte är helt åt skogen då ?

Vad är det för rykten? Var har du läst det?

/ Nyfiken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 11:48
Ursprungligen av Perry:

Vad är det för rykten? Var har du läst det?

/ Nyfiken

iPod Update 2004-04-28 supports all models of iPod and iPod mini introduced before April 28, 2004. This update is required to take advantage of new features in iTunes 4.5 and the iTunes Music Store.

http://www.apple.com/ipod/download/

sen vad det betyder vet man ju inte..

http://www.appleinsider.com/article.php?id=393

Sen undrar man om det en uppgradering från 4.0, eller en nergradering som i fallet 4.2?

Icke destruktiv kompression, är det verkligen möjligt med AAC?

Ursprungligen av DaPhox:

Lossless AAC! Apple är bara grymmast! Äntliiigeen!!

Ursprungligen av whoami:

Icke destruktiv kompression, är det verkligen möjligt med AAC?

Jag tror inte det har något med ACC att göra, vet inte var DaPhox läst det, på Apples sidor kallas det bara Apple Lossless encoder.

En annan sak: Tror ni att denna nya version kommer att dyka upp i programuppdateringen när den svenska versionen kommer?

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte det har något med ACC att göra, vet inte var DaPhox läst det, på Apples sidor kallas det bara Apple Lossless encoder.

En annan sak: Tror ni att denna nya version kommer att dyka upp i programuppdateringen när den svenska versionen kommer?

Finns det inte någon svensk version än???

En sak som borde finnas är ju sångtexter, åtminstone till låtar köpta från iTunes Music Store. Karaoke.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-28 13:03
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte det har något med ACC att göra, vet inte var DaPhox läst det, på Apples sidor kallas det bara Apple Lossless encoder.

En annan sak: Tror ni att denna nya version kommer att dyka upp i programuppdateringen när den svenska versionen kommer?

Den svenska versionen har kommit! Inte i uppdateraren, men när jag installerade var den minsann på svenska! Och fortsätter vara det när jag använder programmet förstås...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 14:23

Filer som konverteras till det nya formatet, som även inne i nya iTunes kallas "Apple Lossless", får filändelsen .m4a och på den låt jag testade så minskade filstorleken med ca 40%. Jag har inte gjort något seröst lyssningstest än, men om Apple lever upp till sitt "lossless" så kom det nya formatet mycket lägligt för mig: min externa HD på 160GB håller på att bli full av alla .aif-filer!

Ursprungligen av maca:

Filer som konverteras till det nya formatet, som även inne i nya iTunes kallas "Apple Lossless", får filändelsen .m4a och på den låt jag testade så minskade filstorleken med ca 40%. Jag har inte gjort något seröst lyssningstest än, men om Apple lever upp till sitt "lossless"

Lossless jämfört med vad?

AIFF eller gamla AAC???

Ursprungligen av whoami:

Lossless jämfört med vad?

AIFF eller gamla AAC???

Lossless jämfört med CD-skivans information. Lossless betyder, precis som lilledanne kommenterar, samma sak som att komprimera med t.ex. ZIP. Lossless är när ingen information överhuvudtaget kastas bort, den bara packas bättre. JPEG är lossy medan TIFF kan komprimeras lossless.

Ursprungligen av skamuel:

Den svenska versionen har kommit! Inte i uppdateraren, men när jag installerade var den minsann på svenska! Och fortsätter vara det när jag använder programmet förstås...

Aha, vad bra. Det var när jag besökte svenska Apples iTunes-sida som det fortfarande stod 4.2 (men inte nu längre!) som versionsnummer. Men Apple *brukar* ju numera alltid släppa språken samtidigt, så det var skumt. Det är nog bara svenska Apple som är alldeles för sega...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 14:35
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte det har något med ACC att göra, vet inte var DaPhox läst det, på Apples sidor kallas det bara Apple Lossless encoder.

En annan sak: Tror ni att denna nya version kommer att dyka upp i programuppdateringen när den svenska versionen kommer?

Sorry, läste lite info på alla möjliga sidor, det stod nånstans. Såg att det inte var det på Apple's sida. My mistake.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 14:43

Men m4a är ju MPEG4 som bygger på AAC-kodaren. Så vitt jag förstår är det knappast fel att säga att det är AAC.

Kolla här:

http://www.m4a.com/

Vad gäller "lossless" så är förståss tanken att den ska vara lossless i förhållande till en okomprimerad aif-fil, men hur den sedan skiljer sig från 320 kbit/s AAC (den högsta AAC-kvalitén som går att välja i iTunes) vore intressant att veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 14:57

Har nu gjort tre versioner av samma låt:

1. aif (okomprimerad): 26,3 MB
2. m4a "lossless": 16,3 MB
3. m4a AAC 320 kbit/s: 6 MB

Avsevärda skillnader med andra ord. Seriöst lyssningstest återstår ännu att göra, men redan vid ett snabbtest inbillar jag mig att jag kan höra en kvalitétsskillnad mellan aif och AAC 320 kbit/s.

(Kör med digital ut från G5, till separat D/A-omvandlare av hög kvalité - TEAC D500)

Ursprungligen av maca:

Men m4a är ju MPEG4 som bygger på AAC-kodaren. Så vitt jag förstår är det knappast fel att säga att det är AAC.

Kolla här:

http://www.m4a.com/

Vad gäller "lossless" så är förståss tanken att den ska vara lossless i förhållande till en okomprimerad aif-fil, men hur den sedan skiljer sig från 320 kbit/s AAC (den högsta AAC-kvalitén som går att välja i iTunes) vore intressant att veta.

AAC är en del av MPEG4. Och en teknikerna i MPEG4 audio. En annan är TwinVQ t.e.x
Apple kör med Dolbys konsument AAC codec för MPEG4 audio.

.m4a står för mpeg4audio andra giltiga filändelser är .mp4

Allt detta står på länken. Kände bara att det blev lite förvirring. M4A är bara en filändelse för MPEG4 Audio och inte ett format, vilket man får lite uppfattningen när man läste ditt inlägg maca.

På denna länk kan li läsa mer om MPEG4 ALS (Audio Lossless Coding):
http://www.nue.tu-berlin.de/forschung/projekte/lossless/mpeg4als.html

Så här ser MPEG4 audio väldigt kort ut för dom intresserade:

GA (General Audio):
AAC (Hög kvalité, Högre bitrate över 32kpbs)
TwinVQ (Transform-domain Weighted Interleave, Vector Quantization för lägre bandbredder, 6-16 kbps)

Sen har vi olika profiler:
Speech Audio Profile
Synthesis Audio Profile
Scalable Audio Profile
Main Audio Profile
High Quality Audio Profile
Low Delay Audio Profile
Natural Audio Profile
Mobile Audio Internetworking Profile (AAC, TwinVQ och BSAC Bit Sliced Arithmetic Coding

Senast redigerat 2004-04-28 16:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 18:34
Ursprungligen av Christopher Anderton:

AAC är en del av MPEG4. Och en teknikerna i MPEG4 audio. ...
.m4a står för mpeg4audio andra giltiga filändelser är .mp4

Allt detta står på länken. Kände bara att det blev lite förvirring. M4A är bara en filändelse för MPEG4 Audio och inte ett format, vilket man får lite uppfattningen när man läste ditt inlägg maca.

Nja, jag hade nog förstått det just på det sättet som du förklarar och just därför menade jag att det inte är fel att kalla det nya "Apple lossless" för en variant av AAC ... men efter att ha läst din länk så förstår jag att det är mer korrekt att säga att det är en variant av MPEG4, som skiljer sig från AAC.

Senast redigerat 2004-04-28 18:55
Ursprungligen av maca:

Nja, jag hade nog förstått det just på det sättet som du förklarar och just därför menade jag att det inte är fel att kalla det nya "Apple lossless" för en variant av AAC ... men efter att ha läst din länk så förstår jag att det är mer korrekt att säga att det är en variant av MPEG4, som skiljer sig från AAC.

Det är ingen variant av MPEG4. DET ÄR MPEG4.
MPEG4 är en standard som beskriver hur man skall göra vissa saker på ett sätt. AAC är en del av den standarden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 23:30
Ursprungligen av maca:

Men m4a är ju MPEG4 som bygger på AAC-kodaren. Så vitt jag förstår är det knappast fel att säga att det är AAC.

Kolla här:

http://www.m4a.com/

Vad gäller "lossless" så är förståss tanken att den ska vara lossless i förhållande till en okomprimerad aif-fil, men hur den sedan skiljer sig från 320 kbit/s AAC (den högsta AAC-kvalitén som går att välja i iTunes) vore intressant att veta.

Varför håller alla på och "spekulerar" så mycket om Lossless AAC?
"Lossless" betyder bara en sak, förlustlös. Dvs. du kan komprimera en, till exempel, AIFF-fil till detta format och sedan dekomprimera den igen, och du kommer att få en AIFF-fil med identiskt innehåll. (jämför MP3, WMA, vanlig AAC, JPEG, där du inte får identisk fil vid dekomprimering)
Att det ändå kallas AAC beror förmodligen på att det använder liknande psyko-akustiska modeller för att välja vad som ska komprimeras. Den är alltså speciellt anpassad för att komprimera ljud. Själva komprimeringen kan sedan göras med förlust eller förlustfritt med olika filstorlek som resultat.

Edit: såg nyanserna i citerade inlägget, det var inte meningen att flamea! Naturligtvis är det av intresse att veta hur mycket man vinner i kvalité på att köra lossless istället för högsta lossykvalitén. Men kom ihåg: det fina med lossless är ju att man vet att förlusten är noll. Man kan tom. komprimera senare om nya rön uppkommer...

Annars var det många riktigt fina funktioner, gillar särskilt party-spellistan, CD-omslag och ovanstående komprimering!

Senast redigerat 2004-04-28 23:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 17:45
Ursprungligen av arru:

"Lossless" betyder bara en sak, förlustlös. Dvs. du kan komprimera en, till exempel, AIFF-fil till detta format och sedan dekomprimera den igen, och du kommer att få en AIFF-fil med identiskt innehåll. (jämför MP3, WMA, vanlig AAC, JPEG, där du inte får identisk fil vid dekomprimering)
Att det ändå kallas AAC beror förmodligen på att det använder liknande psyko-akustiska modeller för att välja vad som ska komprimeras. Den är alltså speciellt anpassad för att komprimera ljud. Själva komprimeringen kan sedan göras med förlust eller förlustfritt med olika filstorlek som resultat.

Citat:

Jag utgår ifrån att dom har med Dolbys encoder som inkluderar Lossless AAC enligt standard. Då dom har kört på Dolbys AAC encoder innan.

Jag följde den tidigatre länken, som du hade Christopher, till Berlins tekniska högskola. Där står bl a att läsa:

Lossless audio coding enables the compression of digital audio data without any loss in quality due to a perfect reconstruction of the original signal. It is a topic of high interest for both professional and customer applications. While modern lossy coding standards such as MP3 or AAC...

In July 2002, MPEG issued a call for proposals to initiate the submission of technology for lossless audio coding. This call basically supported two different approaches, either a hierarchical system consisting of a lossy core codec (e.g. MPEG-AAC) and a lossless enhancement layer, or a lossless-only codec.

Jag har fattat, Christopher, att Apple Lossless är MPEG4, men däremot kan jag inte dra någon annan slutsats av ovanstående citat än att Lossless skiljer sig från AAC som alltid är lossy.

Varför skulle man då inte kunna säga att AAC, respektive Lossless, är två olika varianter av MPEG4?

Jag kan inte heller se att det skulle handla om att "dekomprimera" en lossless-fil till AIFF. Filen är en MPEG4- fil (med filändelsen m4a) och förblir det även vid "användning/lyssnande". Om du vill ha tillbaka den till AIFF måste du göra en ny konvertering.

Ursprungligen av maca:

Jag följde den tidigatre länken, som du hade Christopher, till Berlins tekniska högskola. Där står bl a att läsa:

Lossless audio coding enables the compression of digital audio data without any loss in quality due to a perfect reconstruction of the original signal. It is a topic of high interest for both professional and customer applications. While modern lossy coding standards such as MP3 or AAC...

In July 2002, MPEG issued a call for proposals to initiate the submission of technology for lossless audio coding. This call basically supported two different approaches, either a hierarchical system consisting of a lossy core codec (e.g. MPEG-AAC) and a lossless enhancement layer, or a lossless-only codec.

Jag har fattat, Christopher, att Apple Lossless är MPEG4, men däremot kan jag inte dra någon annan slutsats av ovanstående citat än att Lossless skiljer sig från AAC som alltid är lossy.

Varför skulle man då inte kunna säga att AAC, respektive Lossless, är två olika varianter av MPEG4?

Jag kan inte heller se att det skulle handla om att "dekomprimera" en lossless-fil till AIFF. Filen är en MPEG4- fil (med filändelsen m4a) och förblir det även vid "användning/lyssnande". Om du vill ha tillbaka den till AIFF måste du göra en ny konvertering.

Korrekt. Jag väntar svar från Apple för att reda upp det hela. Läser på vissa ställen om just Lossless AAC.
Dock så fortfrande är inte AAC etc etc "varianter" på MPEG4, utan det är MPEG4. Det är en del av standarden MPEG4. Vad skulle det vara variant på? MPEG4? Ljuddelen i MPEG4 är ju just b.l.a AAC. Och det kan ju inte vara en variant på sig själv. Det låter inte så logiskt.

Mer korrekt att säga är att t.e.x AAC och TwinVQ är delar i MPEG4.

Intressant - nu klagar inte Music Store att jag bor i ett land där det inte stödjs att handla låtar, jag kommer så långt så jag kan fylla i mina uppgifter in kreditkort. - det finns inget land att välja på, frågan är om jag skulle kunna handla låten om jag bara fyllde i att jag bor i California ... ? Vad tror ni ?

/ D

Bevaka tråden