Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 4.5 släppt

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-04-29 20:33
Ursprungligen av lilledanne:

Intressant - nu klagar inte Music Store att jag bor i ett land där det inte stödjs att handla låtar, jag kommer så långt så jag kan fylla i mina uppgifter in kreditkort. - det finns inget land att välja på, frågan är om jag skulle kunna handla låten om jag bara fyllde i att jag bor i California ... ? Vad tror ni ?

/ D

Ett par veckor på amerikanskt verkstadsgolv resulterade i en o annan Pepsi och ungefär en tredjedel så många "vinstlotter". Jag fyllde i ett godkännt amerikanskt postnummer o stad, utan korrelation med uppgifterna i mitt .mac-konto och kunde mata in mina Pepsikorkar och börja shoppa.

Dock dyker ett annat problem upp -det något begränsade utbudet på iTMS. Om det ska bli någon framgång även i Europa så måste europeiska skivbolag och artister få utrymme. Bläddrar man lite i affären så känns det väldigt "amerikanskt".

Verkar inte funka..antar att de korrelerar VISA kortet mot din riktiga adress..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 11:50

"Group compilations while browsing" är en grym ny funktion. Länkar till iTMS från piratade låtar är också smart

Ursprungligen av Leftrustle:

Länkar till iTMS från piratade låtar är också smart

Hur vet den det? Eller tolkar den alla låtar som inte är köpta via ITMS som piratade?

Ursprungligen av whoami:

Hur vet den det? Eller tolkar den alla låtar som inte är köpta via ITMS som piratade?

Tar tillbaks... Den länkar alla låtar till iTMS

I den bifogade ReadMe-filen står det inget om QuickTime 6.5.1, eller har jag missat något:

iTunes 4.5 requires Mac OS X version 10.1.5 or later (Mac OS X 10.2.6 is recommended). Music sharing and DVD burning require Mac OS X version 10.2.4 or later, and AAC encoding requires QuickTime 6.2 or later. 256 MB RAM is recommended.

[Edit: säg nu att det står i Info-rutan när man startar programmet första gången. Det krävs 6.5.1 för att använda låtar man laddar ner från iTMS. Knappast aktuellt... ]

Senast redigerat 2004-04-28 12:27

Jepp, att inte kunna lägga till sångtexten någonstans i info'n eller så, det suger.

Nån som uppdaterat programvaran i sin iPod och testat om ipoden stödjer WMA nu också ?

Lossless är ju inte konstigare än att "Zippa" en fil, när du packar upp den förväntar du ju dig att få tillbaks en exakt kopia av originalet..

Kan vi svenskar inte få gratislåten?
När jag trycker Download så måste jag fylla i id och lösen. Där säger dem att jag måste komplettera mina uppgifter (kreditkorsnummer + petitesser). Tydligen matchar inte mitt VISA med en fakeadress i New York...

Usch! Bort med de där fula pilarna efter varenda spår, artist, album och genre. De tar ju bara plats! Om de nu måste länka all ens musik till iTMS, kunde man inte ha en gemensam knapp istället för alla dessa skotthål!

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Usch! Bort med de där fula pilarna efter varenda spår, artist, album och genre. De tar ju bara plats! Om de nu måste länka all ens musik till iTMS, kunde man inte ha en gemensam knapp istället för alla dessa skotthål!

He, såg just att de går att ta bort i inställningara... vad glad jag blev!

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Usch! Bort med de där fula pilarna efter varenda spår, artist, album och genre. De tar ju bara plats! Om de nu måste länka all ens musik till iTMS, kunde man inte ha en gemensam knapp istället för alla dessa skotthål!

Vaddå "länka ens musik till iTMS", vad menas?

Ursprungligen av ill_chrill:

Vaddå "länka ens musik till iTMS", vad menas?

som jag skriver...

iTunes lägger till en länk till iTMS(iTunes Music Store) för var och en av min mp3:or som jag redan har på CD.

Ha! Nu blev jag ännu gladare. Det går nu att gruppera samlingar när man bläddrar. Då kan jag slänga min smarta spellista "Album med en artist"...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-29 11:03
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Ha! Nu blev jag ännu gladare. Det går nu att gruppera samlingar när man bläddrar. Då kan jag slänga min smarta spellista "Album med en artist"...

Jag jublade lite när jag såg det också, men det funkar ju inte? Gör jag fel (hur man nu skulle kunna göra det)?

Edit: Jag hittade just att den la till "Samlingar" i artistlistan, men det gjorde ju varken från eller till. När man markerar den så ligger ju alla huller om buller ändå, eftersom jag sorterar efter artist. Jag hade hoppats på att den skulle gruppera varje samlingsalbum för sig i biblioteket.

Ursprungligen av hugin:

Jag jublade lite när jag såg det också, men det funkar ju inte? Gör jag fel (hur man nu skulle kunna göra det)?

Edit: Jag hittade just att den la till "Samlingar" i artistlistan, men det gjorde ju varken från eller till. När man markerar den så ligger ju alla huller om buller ändå, eftersom jag sorterar efter artist. Jag hade hoppats på att den skulle gruppera varje samlingsalbum för sig i biblioteket.

Du får klicka i "Del av samling" i infon för de låtarna som ingår i en samling. Då funkar det bra.

Ursprungligen av hugin:

Jag jublade lite när jag såg det också, men det funkar ju inte? Gör jag fel (hur man nu skulle kunna göra det)?

Edit: Jag hittade just att den la till "Samlingar" i artistlistan, men det gjorde ju varken från eller till. När man markerar den så ligger ju alla huller om buller ändå, eftersom jag sorterar efter artist. Jag hade hoppats på att den skulle gruppera varje samlingsalbum för sig i biblioteket.

Gör de inte det? Så fort du markerar ett album som samlingsalbum så organiseras bibliteket (om du har "Ordna mappen i iTunes" ikryssat) så att de hamnar albumvis under mappen "Samlingar".

Jag tycker det var skönt att bli av med alla ströartister under "artist" i bläddringen. (har ett gäng Mr Music som jag köpt billigt *skäms lite*)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-29 11:46

hmm.. på min går det visst att köra iTunes samtidigt hos två andvändare (på samma dator)
men nu till den underbara funktionen som jag märkte nu:

dela ut ditt bibliotek.. logga in som en annan användare.. starta itunes.. o där finns musiken från det andra konton..
underbart.. detta har jag saknat.. nu slipper man ju hålla på med "shared" folder o sånt..
eller har detta gått innan?

//johan

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-29 13:35
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Gör de inte det? Så fort du markerar ett album som samlingsalbum så organiseras bibliteket (om du har "Ordna mappen i iTunes" ikryssat) så att de hamnar albumvis under mappen "Samlingar".

Jag tycker det var skönt att bli av med alla ströartister under "artist" i bläddringen. (har ett gäng Mr Music som jag köpt billigt *skäms lite*)

Nej du, jag märker ingen skillnad mer än att jag fick "Samlingar" under "Artist" i bläddringsläget, men grupperat per album är det inte.

(Ja, jag har markerat dem som del av samling och jag har valt "ordna mappen iTunes Music")

Ursprungligen av hugin:

Nej du, jag märker ingen skillnad mer än att jag fick "Samlingar" under "Artist" i bläddringsläget, men grupperat per album är det inte.

(Ja, jag har markerat dem som del av samling och jag har valt "ordna mappen iTunes Music")

Det var det märkligaste, det gör det för mig... Testade precis nu för att vara säker. Har du du exakt samma namn på albumet? Bifogar bild på före/efter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-29 21:39
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Det var det märkligaste, det gör det för mig... Testade precis nu för att vara säker. Har du du exakt samma namn på albumet? Bifogar bild på före/efter.

Alltså, nu är du ju i Finder. Där har jag inget problem. Det du beskriver är skillnaden mellan att ha ett album markerat som samling eller inte, och det har funkat fint länge. Det jag retar mig på är att samlingar blir utspridda i biblioteket i iTunes. Jag trodde att det här skulle vara en lösning på det problemet, men icke.

Ursprungligen av hugin:

Alltså, nu är du ju i Finder. Där har jag inget problem. Det du beskriver är skillnaden mellan att ha ett album markerat som samling eller inte, och det har funkat fint länge. Det jag retar mig på är att samlingar blir utspridda i biblioteket i iTunes. Jag trodde att det här skulle vara en lösning på det problemet, men icke.

Aha, ok, missförstånd... Jag tror jag förstår nu. Du retar dig på att alla samlingsalbum blir utspridda, när du sorterar biblioteket på artist. Det irriterar även mig, men jag tror det skulle kännas ännu konstigare om iTunes inte sorterade fullt ut på artist om man nu väljer det sorteringsläget.

Jag använder mig av blädderläget hela tiden, och nu slipper man iaf alla samlingsartister i "artistlistan".

Jag tycker det skulle vara optimalt att sortera så som man sorterar sina fysiska CD-skivor, efter artist (hela album) och hela samlingsalbum så som jag tror du menar. Ett sätt att lösa detta vore att iTunes ger en möjligheten att sortera per "album art", då får man automatiskt ihop alla samlingsartister till samma album. Dessutom så är det smidigt, snyggt och trevligt att bläddra runt bland sina skivomslag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 18:23

Nu har dom även släppt den uppdatering på Quicktime som krävs http://www.apple.com/quicktime/download/

Märkte nu att man kan dubbelklicka på music store och få upp den i ett eget fönster

En nyhet att glädja sig åt även utan amerikanskt kreditkort och skrivare till omslagen är den väsentligt utökade radioförteckningen. En ny självklar favorit blir nog Radio > Electronica > Groove Salad

Noterade att musiken fortsätter spelas upp även vid användarbyte. Minns jag inte helt fel fimpades ljudet om jag loggade in som annan i den tidigare versionen. Tyvärr går det fortfarande inte att starta upp iTunes för två användare samtidigt utan att meka loss... men att musiken rullar vidare är kanske alltid något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 19:34
Ursprungligen av Striberger:

Noterade att musiken fortsätter spelas upp även vid användarbyte. Minns jag inte helt fel fimpades ljudet om jag loggade in som annan i den tidigare versionen. Tyvärr går det fortfarande inte att starta upp iTunes för två användare samtidigt utan att meka loss... men att musiken rullar vidare är kanske alltid något.

Fan vad bra,,, blev sne senast i morse när tjej logga in på sin sida mitt i min favo låt!!

Ursprungligen av Pegges:

En nyhet att glädja sig åt även utan amerikanskt kreditkort och skrivare till omslagen är den väsentligt utökade radioförteckningen. En ny självklar favorit blir nog Radio > Electronica > Groove Salad

Groove Salad tror jag har varit listad sedan första iTunes versionen. Den kanalen är grymt trevlig, lyssnar ofta på den. Annars är det ju bara att gå in på http://www.shoutcast.com och leta runt så har man x-tusen stationer till.

Bevaka tråden