- Nurell
- Medlem ●
Jag måste vara blind, hittar inte några jobotions i dialogrutan för "Exportera layout som PDF...". Show me the light... var är den?
Du hittar den i Utskriftsformat, klicka runt lite så hittar du den under tillvalet PDF-alternativ.
Du ska alltså inte välja export...
Jag såg inte den här tråden förrän nu.
Efter en del oartikulerade inlägg känner jag mig manad att lägga näsan i blöt.
Bland annat skulle jag vilja veta vilka buggar Pizzabudet upptäckt och rapporterat.
Jag har jobbat i QXP sedan innan merparten av de som läser här hade lärt sig att gå på toaletten själva.
Sedan uppdateringen av QXP till 6.1 går det som en dans att göra PDF inifrån QXP 6.1. De olika jobotions som man har till Distiller finns som valbara inifrån dialogrutorna. Man kan ställa in utfall och passmärken också. Som jhansen skriver kommer det ingen "progress bar", men jag tror att det beror på att det går så fort att den inte hinner komma fram.
Jag har gett InDesign en ärlig chans, men jag står inte ut med segheten, det går alldeles för sakta. Och det är en massa onödigt lull-lull som man inte har nytta av om man inte ska producera amerikanska porrtidningar eller flyers för pervo-klubbar med skuggor, glödeffekter och annan skit.
Jag tror inte, som en del olyckskorpar kraxar om, att Quark kommer att försvinna. Hur man än vänder och vrider på det så är Quark XPress oerhört mycket snabbare än ID CS. Inte ens om man stänger av allt trams kommer ID CS ikapp.
Ett klart minus är priset på QXP.
Men ibland kan det vara värt att betala för sin egen tid också.
Så, min rekommendation till dig Milo, är att du uppgraderar. QXP 6.1 går blixtrande snabbt på en modern Mac och det funkar svinbra att göra tryckbara PDF.
Det finns många buggar kvar. Det finns buggar kvar sedan 4.11 som inte är fixade. Det är känt av Quark, men det sker inte så mycket, som vanligt.
Jag har kört Quark Xpress i tio år. Fem år i egen firma och resterande på större produktioner.
Skumt Indesign går så sakta för dig, jag vet ingen som tycker Quark 6.1 går snabbare. Speciellt inte då man producerar PDFer. Sen är typgrafisk kontroll lull lull?
Fel procenten med JAWS PDF motor är högre än de som kommer ur Indesign.
Sen kan man ju fråga sig hur bra det går ekonomiskt för Quark. De sålde uruselt av Quark 5, jag vet ingen som uppgraderade ifrån 4.11 ivarjefall. Quark 6 var en kattastrof, 6.1 löste de akuta buggarna. I Sverige saknas det support, det finns försäljning ifrån av NI, men annars är det europa kontoret som gäller.
Fortfarande med 6.1 så råkar vissa användare ut för att programmet dyker flera gånger per dag. Det kan vara helt nyinstallerde datorer med exakt samma installationer. Det finns ingen klar röd linje på vad felet beror på. Fast talar man med xTension utvecklare så är de inte förvånande, de hittar nya buggar i ett och de får ingen respons. När samma företag jobba med Indesign och pluggins till det så får de feedback direkt ifrån Adobe.
Jag har försvarat Quark i många år, men nu är jag tröttnat på deras agerande. Har mycket jag skulle vilja skriva, men det räcker att söka lite på nätet så inser man vad man får för sin investering. Tycker att få någon att välja Quark framför Indesign är som att säga till en Mac OS X användare att köra windows 3.11...
*snipp*
*snipp*
Hrrrmmhrrrmmmmm.... Vän av ordning säger "förloppsindikator".
Nu får du passa dig noga, Mondo.
Om du gör minsta antydning till "svengelska" i fortsättningen så kommer jag att skicka kattskit i tårtkartonger till dig.
Ska vi pissa in revir har jag jobbat med Quark sedan 1987, som betatestare av första versionen bland annat.
InDesign dyker oftare än Quarken gör, jag vet inte hur många gånger jag har fått starta om ID för något så enkelt som att göra en vanlig bok (boken uppdelad i flera dokument med max 50 sidor som mest, men det spelar ingen roll). Inga flashiga skuggor, inga toningar och annat skit utan ett vanligt hederligt dokument som man kunde kört i Quarken också utan problem. ID dök MINST 5 gånger om dagen. Har ALDRIG varit med om att Quarken dykt så många gånger varje dag, eller ens så många gånger i veckan!
Vem ljuger?
Vem ljuger?
Jag installerade ett nytt Panther när det kom i vintras p g a strul med maskinen och installerade engelska CS-paketet när det kom. Kan i nuläget inte ens minnas när jag hade en programkrasch senast. Jag har alla program igång och sätter datorn i vila när jag går hem å sen rullar veckorna bara på. Jag har inte upplevt en stabilare arbetsmiljö någonsin. Har en G4 800 MP med 1,25 gb RAM... å jag ljuger inte...
Ska vi pissa in revir har jag jobbat med Quark sedan 1987, som betatestare av första versionen bland annat.
InDesign dyker oftare än Quarken gör, jag vet inte hur många gånger jag har fått starta om ID för något så enkelt som att göra en vanlig bok (boken uppdelad i flera dokument med max 50 sidor som mest, men det spelar ingen roll). Inga flashiga skuggor, inga toningar och annat skit utan ett vanligt hederligt dokument som man kunde kört i Quarken också utan problem. ID dök MINST 5 gånger om dagen. Har ALDRIG varit med om att Quarken dykt så många gånger varje dag, eller ens så många gånger i veckan!
Vem ljuger?
Jag har också fått en känsla av att det handlar mycket om att pizza i revir från vissa personer.
Jag skulle gärna vilja att pissabudet redovisade buggarna han har hittat och rapporterat, har frågat honom också, men han törs inte berätta något för att han inte vill röja sin identitet (!).
Det må så vara att Quark Inc. har varit sega och dåliga på att få fram en fungerande version till OS X.
Det har gett Adobe luft under vingarna och de har fått ordentligt fotfäste nu.
InDesign är säkert ett bra program, jag har inte jobbat med det så mycket ännu, men har hittat en bugg i alla fall. Att formatmallarna ibland inte alls lyder det man har ställt in. Och att man inte kan spara ner från CS-versionen till 2.x.x är dåligt det också.
Hanteringen med att låsa text till baslinjeraster är idiotisk.
Programmet är långsamt även på en ny och snabb dator, särkilt om man har monterat mycket bilder.
QXP 6.1 är blixtsnabbt i jämförelse och många av tramsfunktionerna som finns i ID CS är onödiga.
Men jag kan hålla med om att prisbilden på QXP är helt sjuk.
Jag tror inte det skulle vara så mycket gnäll om QXP om det inte var så jävla dyrt.
Vem ljuger?
Indesign CS har sedan betan fungerat klockrent. Kvittar hur tunga jobben har varit. Quark Xpress 6 och 6.1 dyker för jämnan. Sen alla konflikter med andra produktionsverktyg skall vi inte tala om. Fast bryr Quark inte om buggrapporterna så får de stå sitt kasst.
Petra,
Utan jämförelser i övrigt. Det är något fel på din miljö. Det är garanterat INTE InDesign som orsakar de krascherna, även om det råkar vara där det yttrar sig. InDesign är faktiskt ett av de stabilaste Adobe-programmen Enligt alla erfarenheter jag har (och de är, vågar jag påstå, otroligt omfattande) så orsakas så har med tusenprocentig säkerhet såna problem andra rötter och går att komma till rätta med genom klassisk felsökning.
Öh.... så hur kommer det sig att det enda program som dyker är InDesign medan alla andra program jag kör (tro det eller ej men Photoshop kraschar inte!) funkar felfritt? Det är lätt att skylla på användaren för att försvara ett företag som kör andra program än de man själv kör.
Jag har även hållit på med Mac (både som lärare, support och vanlig användare) i rätt många år. Jag är inte född bakom vagnen och det ser illa ut att avfärda mina problem med InDesign som fel på datorn eller användarfel.
Men det är klart, skicka mig en G5:a så kanske jag sjunger andra toner när det gäller ID
Kan tilläggas att jag kör Panther med alla de senaste uppdateringarna, kör backup en gång i veckan (när jag jobbar med kritiska jobb som böcker gör jag backuper varje dag), kör diverse program regelbundet för att hålla systemet i trim. Använder min PowerBook G4 (1GHz, 1GB RAM) för det mesta av mitt arbete (kör aldrig några "haxies"). Som sagt, det finns ett program som dyker jämt medan konkurrenten inte dyker. Så visst, det är säkert min maskin det är fel på eller ännu hellre användaren.
Öh.... så hur kommer det sig att det enda program som dyker är InDesign medan alla andra program jag kör (tro det eller ej men Photoshop kraschar inte!) funkar felfritt? Det är lätt att skylla på användaren för att försvara ett företag som kör andra program än de man själv kör.
Jag har även hållit på med Mac (både som lärare, support och vanlig användare) i rätt många år. Jag är inte född bakom vagnen och det ser illa ut att avfärda mina problem med InDesign som fel på datorn eller användarfel.
Men det är klart, skicka mig en G5:a så kanske jag sjunger andra toner när det gäller ID
Kan tilläggas att jag kör Panther med alla de senaste uppdateringarna, kör backup en gång i veckan (när jag jobbar med kritiska jobb som böcker gör jag backuper varje dag), kör diverse program regelbundet för att hålla systemet i trim. Använder min PowerBook G4 (1GHz, 1GB RAM) för det mesta av mitt arbete (kör aldrig några "haxies"). Som sagt, det finns ett program som dyker jämt medan konkurrenten inte dyker. Så visst, det är säkert min maskin det är fel på eller ännu hellre användaren.
Kör du Quark på samma maskin?
Jag tog en titt i min krashlog. InDesign kraschade tydligen för två månader sedan... . och jag kör programmet i princip 8 timmar per dag.
Host Name: Anders-G4.local
Date/Time: 2004-03-17 15:45:11 +0100
OS Version: 10.3.3 (Build 7F44)
Report Version: 2
Command: InDesign CS
Path: /Applications/Adobe InDesign CS/InDesign CS.app/Contents/MacOS/InDesign CS
Version: CS (3000)
Nu ska vi ta lite fakta här:
1) Den skärmdump som Nurell visar hänvisar till Distiller, det har inget med Quarks Jaws-funktion att göra.
2) Hur funktionen för baslinjeraster kan vara mer "idiotisk" än i QXP kan jag inte förstå - den är i princip helt identisk mellan ID och Quark, även om ID har ett part ytterligare möjligheter.
3) Att formatmallarna inte "lyder" tror jag inte på, men om Nurell lyckas visa på det så ska jag gärna rapportera det.
4) Att ett problem yttrar sig på ett annat område än där det härstammar tillhör faktiskt vanligheten, t.o.m. hårdvarufel yttrar sig oftast i specifika situationer. Jag är helt säker på att Petras problem kan lösas med traditionell felsökning. Jag skulle börja kika på skadade teckensnitt som är den vanligaste orsaken till programkrascher i OS X, men det kan såklart vara mycket annat också
Nu ska vi ta lite fakta här:
1) Den skärmdump som Nurell visar hänvisar till Distiller, det har inget med Quarks Jaws-funktion att göra.
2) Hur funktionen för baslinjeraster kan vara mer "idiotisk" än i QXP kan jag inte förstå - den är i princip helt identisk mellan ID och Quark, även om ID har ett part ytterligare möjligheter.
3) Att formatmallarna inte "lyder" tror jag inte på, men om Nurell lyckas visa på det så ska jag gärna rapportera det.
4) Att ett problem yttrar sig på ett annat område än där det härstammar tillhör faktiskt vanligheten, t.o.m. hårdvarufel yttrar sig oftast i specifika situationer. Jag är helt säker på att Petras problem kan lösas med traditionell felsökning. Jag skulle börja kika på skadade teckensnitt som är den vanligaste orsaken till programkrascher i OS X, men det kan såklart vara mycket annat också
Ja, den hänvisar till Distiller. men där kan man ju också välja om man vill göra en fil för "betittning" eller för tryck. Det är väl bra?
Jag satt igår och gjorde ett 24-sidigt dokument. Behövde bara fyra mallar. Brödtext, bröd med indrag, mellis och rubrik. Brödtexten och bröd med indrag fungerade, men inte rubrik och mellis. Hur jag än ställde in så blev de båda brödtext.
Vad det gäller baslinjerastret så är det obegripligt varför det är mm i inställningarna och att man ska skriva "pkt" efter värdet. Jag har inte hittat det i manualen.
Det är klart att man även som inbiten kvarkare kan lära sig programmet. Men tröskeln känns hög och det är frustrernade att programmet är slött.
Har däremot inte varit med om några krascher, i vare sig ID CS eller QXP 6.1.
Ja, jag kör Quark på samma maskin.
Richard, kan du specificera vad dina traditionella felsökningsproblem innehåller som jag tydligen inte gör? Att typsnitt är en känslig sak är ingen nyhet och jag kör aldrig in fler typsnitt i maskinen än jag behöver. Aktiverar och avaktiverar. De typsnitt jag har funkar utmärkt i alla andra program (FreeHand, Photoshop, Quark osv) så ID kanske är extra känsligt isåfall? De typsnitt som jag kör med kommer dessutom från Adobe.
Många tvärsäkra åsikter här måste jag säga. Jag själv tycker att både Quark och Indesign i sina senaste versioner fungerar väldigt bra och stabilt i löpande tidningsproduktion. Har sällan eller aldring några programkrasher med dessa program längre - Quark 6.0 var en annan femma. Men, till saken:
Jag hade samma problem som Nurell med Indesigns typografimallar i början. Bytte typografimall, men det blev samma typsnitt osv. Försökte hålla ner alt, men det hjälpte inte. Det visade sig att texten jag försökte byta typografimall på hade en teckentypografimall som låg kvar när jag bytte stycketypografimall. För att rensa ALLT håller man ner alt och shift när man väljer stycketypografimall. Här fungerar alltså Quark och Indesign lite olika. (I Quark kan man också knyta teckentypografimallar till stycke-dito, men inte i Indesign.)
Hej igen. Stort TACK för alla svar... Mycket att tänka på... JAg gillar verkligen QXP men det kanske bara är utav ren vana? Tidigare var qxp väl bra mycket bättre - exaktare - än pagemaker; det var iallafall vad jag tyckte när jag valde mellan dem. Men nu kanske jag uppdaterar min inD 2 iallafall...