- arru
- Medlem ●
- Stockholm
Japp du läste rätt
Varenda människa som har sett Dashboard i nya OS X 10.4 har påpekat att det ser inspirerats av, ser ut som eller rentav är en kopia av Konfabulator.
Instrumentbräda, men var sitter hastighetsmätaren?
Jag måste hålla med. Dashboard ser verkligen ut som Konfabulator (även om det utnyttjar flashigare grafikeffekter) Utseendemässigt är ju likheten enorm. Plug-insen kallas Widgets vilket är ett amerikanskt ord, men också precis vad de kallas för Konfabulator. Underliggande system (JavaScript) för att göra egna Widgets verkar också vara snarlikt Konfabulator.
Vad har hänt här? Har Apple köpt, stulit eller "inspirerats" av Konfabulator? Eller är likheterna i själva verket inte så stora? Är det fult/snyggt (och vad säger det i så fall om Konfabulator) Och: är det en bra eller dålig idé att bygga in denna funktion i systemet
Jag börjar med att själv svara:
Jag gillar det mesta med Konfabulator förutom hasitgheten och priset Tycker att de Widgets vi fått se ser lite skojiga ut men inte fula. En smart möjlighet att göra miniprogram som dessutom påminner om skrivbordstillbehören i gamla system 6
Fult, fult, fult... men har man två 30"-skärmar så kanske man behöver ha lite legobitar i ena hörnet för att pigga upp ;P
Men asså, fult eller inte, är inte de där väldigt lika (i stil) de medföljande widgetarna till Konfabulator? Fast du kanske inte gillar dem heller?
Btw, kolla in http://www.konfabulator.com/ - det verkar inte som om Apple köpt dom
Svinhugg går igen
edit: < http://www2.konfabulator.com/forums/viewtopic.php?t=3904 >
Svinhugg går igen
edit: < http://www2.konfabulator.com/forums/viewtopic.php?t=3904 >
Nej de verkar ju ovetande. Men inte så upprörda heller. De kanske håller inne med något?
Jag misstänker att någon ändå fått betalt nånstans men kanske står under nondisclosure?
För att vara kopia har ju Apple ändå plagierat lite väl mycket, vilket lämnar dem öppna för juridiska manövrer i så fall?
Nja, Konfabulator är ett sånt där program som man testar, det är lite flashigt men helt onödigt och mest irriterande och sen slänger man ut det. IMHO.
Btw, kolla in http://www.konfabulator.com/ - det verkar inte som om Apple köpt dom
Just, samma här. Kul ett tag men irriterande i längden. Knäppt att lägga till något i systemet.
Dashboard ör Konfabulator, fast istf att ligga som flytande fönster på skrivbordet, så ligger de på ett "lager" som man får fram via en knapptryckning. Man kan alltså inte se både Dashboard och övriga systemets fönster samtidigt, men man slipper flytta fönster eller nåt om man vill se widgetsarna.
Monkeyboy: Jag tycker att Konfabulator var ett SKITBRA program! Jag hade jättestor nytta av det, tills jag upptäckte att min dator hade blivit dubblet så seg av att hadet igång. I början stängde jag av K. när jag skulle göra något krävande, men tillslut slängde jag ut det, för om man har en iMac G3/350, så räcker det med seghet.
Detta skrev jag tidigare om dashboard: (länkar istf att skriv om allt här)
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=387675&postcount=307
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=387687&postcount=312
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=387695&postcount=316
Om det är så att man inte kan använda Dashboard Widgets på samma sätt som Konfabulator är skillnaden olik, dock så tycker jag det är synd att Apple gör samma sak som vad som hände med Sherlock och Watson!
Det stod faktiskt i Konfabulator-diskussionen att Watson-utvecklaren fick en slant av Apple. Tror det var samma sak med BeHierarchic och WindowShade för en herrans massa år sedan. Men vet jag? Näää...
Den nya funktionen "Dashboard" som förhandsvisades på WWDC alldeles nyss är nästan en ren ripoff av programmet Konfabulator (Mer om det här. Rena ripoffs är ovanligt för att komma från Apple, som ju är kända för att själva bli kopierade.
Vissa har sagt att Apple betalade K. för att få implentera programmet i Mac OS X eller att en av K.-utvecklarna gått över till Apple. Men enligt Konfabulator själva verkar det inte så.
På Konfabulator.com ger Konfabulator igen på Apple med rubriken "Cupertino, stert your photocopiers. Why wait until "the first half of 2005" when you can have the original Dashboard now?
helrätt tycker jag!
Speciellt som Samurize har funnits till Windows ett bra tag. (Nu vet jag iofs inte vem som var först, Samurize eller Konfabulator... är en switcher sedan en vecka tillbaka )
Vad trevligt! Borås verkar svämma över av switchers!
Vad trevligt! Borås verkar svämma över av switchers!
[off-topic] Hehe, kanske det. Efter över 10 år med PC/Windows så började jag jobba på en reklambyrå som nästan uteslutande kör Mac. Och nu fick vi möjlighet att göra ett personalköp. Ångrar det inte en sekund. Redan efter en vecka med min PB så är jag helt övertygad! Hade jag haft råd hade jag slängt ut mina kvarvarande Windows-burkar och köpt en G5 istället, men det kommer nog dröja ett bra tag... [/off-topic]
Finns det andra Konfabulator/Samurize-program till Macen eller är Konfabulator det enda?
Sen var ju de "widgets" som Apple visade rätt så fula IMHO, men det kanske blir bättre ju närmare release det kommer?
[off-topic] Hehe, kanske det. Efter över 10 år med PC/Windows så började jag jobba på en reklambyrå som nästan uteslutande kör Mac. Och nu fick vi möjlighet att göra ett personalköp. Ångrar det inte en sekund. Redan efter en vecka med min PB så är jag helt övertygad! Hade jag haft råd hade jag slängt ut mina kvarvarande Windows-burkar och köpt en G5 istället, men det kommer nog dröja ett bra tag... [/off-topic]
Finns det andra Konfabulator/Samurize-program till Macen eller är Konfabulator det enda?
Sen var ju de "widgets" som Apple visade rätt så fula IMHO, men det kanske blir bättre ju närmare release det kommer?
Sen ska dom vara lätta att göra själv i Javascript, bland dom lättaste språken som finns.
Jag har nu läst massa diskussioner liknande denna och det verkar som att Apple var först ändå med något som kallas för "Desktop Accessories" som fanns redan i System 6. Kan någon förklara vad detta är då, för oss som inte var med/minns den tiden?
Jag har nu läst massa diskussioner liknande denna och det verkar som att Apple var först ändå med något som kallas för "Desktop Accessories" som fanns redan i System 6. Kan någon förklara vad detta är då, för oss som inte var med/minns den tiden?
Desktop accessories, eller skrivbordstillbehör som de hette på svenska, var miniprogram som gjorde olika småsaker man ville göra med sin 80-talsmac samtidigt som man jobbade med ett "riktigt" program.
Exempel på detta var: filsökning, klocka, kalkylator, anteckningslappar, pusselspel, bildbibliotek med mera. Det främsta skälet att dessa småprogram fanns var att man till en början inte kunde köra flera "hela" program samtidigt, men skrivbordstillbehören var enklare uppbyggda och man kunde ha 15 st igång samtidigt med ordinarie program.
Småprogram är praktiska och det fanns mängder med 3-partstillbehör. Bland annat det så populära spelet Tetris.
Däremot krävde dessa småprogram en besvärlig installationsprocess för att kunna köras, och ur ett programmerarperspektiv var de apjobbiga att skriva.
Those were the days...
Du kan kolla in den här förklaringen: Desk Accessory
Och sen läsa den här Folklore-historien: Desk Ornaments
(Länkar från Universal Rule)
OK, så då kan man säga att Konfabulator visserligen använt sig av Apples gamla koncept. Men Apples dashboard är inte bara en ny version än skrivbordstillbehör-koncepter eller en inspiration av Konfabulators koncept, utan en ren kopia, men med några extra bättre (men MYCKET fulare) funktioner.
Om jag inte missminner mig fanns det liknande funktioner i nextstep, och dessutom är väl konfab-gänget fd apple-anställda? Om så är fallet så kan vi ju faktiskt inte veta vem som egentligen stal från vem - allt vi vet är vem som levererade först.
Om jag inte missminner mig fanns det liknande funktioner i nextstep, och dessutom är väl konfab-gänget fd apple-anställda? Om så är fallet så kan vi ju faktiskt inte veta vem som egentligen stal från vem - allt vi vet är vem som levererade först.
Oj, jaa... Komplicerat det här... Man kan ju faktiskt inte alltid säga säkert vem som uppfann något. Tex vem uppfann bilen? Är nog inte så lätt att peka på en person, det fanns nån som uppfann hjulet och nån som uppfann förbrännsingsmotorn etc...
Kanske ska man inte bry sig så mycket egentligen. Jag är nöjd med att Apple implenterar denna funktion bättre än vad K gjorde och sen om K blir rånade är ju EGENTLIGEN inte mitt problem...
Oj, jaa... Komplicerat det här... Man kan ju faktiskt inte alltid säga säkert vem som uppfann något. Tex vem uppfann bilen? Är nog inte så lätt att peka på en person, det fanns nån som uppfann hjulet och nån som uppfann förbrännsingsmotorn etc...
Kanske ska man inte bry sig så mycket egentligen. Jag är nöjd med att Apple implenterar denna funktion bättre än vad K gjorde och sen om K blir rånade är ju EGENTLIGEN inte mitt problem...
Nej, jag känner mej inte heller i stånd att döma i denna fråga. Jag gillar Konfabulator, men kommer nog uppskatta Dashboard ännu mer när det är dags.
Konfabulator - var riktigt coolt när det kom, jag körde det och laddade hem en massa skumma tillägg men efter en kortare tid så tycker jag de störde rejält.
Dashboard syns inte förrän man vill det - det är bra. (kanske även gick med konfabulator men inte i generic utförande)
Och jag håller med om att dashboard är rätt fult som det är nu men jag antar att Apple har gjort dem så olika så att folk själva ska göra egna - detta uppmuntrar ju faktiskt till det. Eller hur?
En annan aspekt är att 99% av alla användare är inte såna freaks som läser nyhetsforum och hänger med i vad för shareware som finns osv. Även om Apple snor en idé helt fräckt och det verkar som om vår lilla värld håller på att gå under, kommer Dashboard ändå att uppfattas som en nyhet för de flesta. Jag vet inte vad jag vill ha sagt med detta egentligen, det är bara en uppenbarelse som liksom kom till mig