- draags
- Medlem ●
En annan aspekt är att 99% av alla användare är inte såna freaks som läser nyhetsforum och hänger med i vad för shareware som finns osv. Även om Apple snor en idé helt fräckt och det verkar som om vår lilla värld håller på att gå under, kommer Dashboard ändå att uppfattas som en nyhet för de flesta. Jag vet inte vad jag vill ha sagt med detta egentligen, det är bara en uppenbarelse som liksom kom till mig
Det ligger mycket i det.
Därför hoppas jag oxå att Apple lägger exempelvis hemma katalogen och eventuellt application mappen i dockan som grundinställning. Eftersom jag vet MÅNGA som inte är så kunniga som inte ens vet om att den möjligheten finns och eftersom detta förenklar och förtydligar användandet samt ger en fingervisning om vad man kan göra.
Jag tycker dessutom Konfabulator-snubbarna är rätt så töntiga som springer runt och gnäller överallt. Dom framstår bara som griniga gnällspikar.
Som det står i en del artiklar, det mesta i operativsystemen idag är ju kopior på annat. Är tex inte iChat en ren kopia på ICQ, Messenger osv?
Jag tycker dessutom Konfabulator-snubbarna är rätt så töntiga som springer runt och gnäller överallt. Dom framstår bara som griniga gnällspikar.
Som det står i en del artiklar, det mesta i operativsystemen idag är ju kopior på annat. Är tex inte iChat en ren kopia på ICQ, Messenger osv?
Fast iChat är inte en ren kopia av ICQ. iChat bygger bara på samma koncept som ICQ. Om iChat hade sett ut exakt som ICQ och haft samma "oh-oh"-ljud och samma inställningspanel och allt annat, då hade man kunnat säga samma sak om det som om Dashboard.
Adrian B: Intressant läsning.
Oj. Han övertygar iaf mig.
Mig med. Blir lika imponerad varje gång han kliver in och delar med sig av sina kunskaper / åsikter på det viset. Det där inlägget borde läsas av alla innan man bestämmer sig för att klanka ner på Dashboard/Apple.
John Gruber har (som vanligt) bidragit med ett läsvärt inlägg i debatten: http://daringfireball.net/2004/06/dashboard_vs_konfabulator
John Gruber skriver följande i sin artikel:
Wood wanted compensation for the existing work he’d done on Watson, not just a job that would pay him for future work on Sherlock. Twice offering Wood a job on the Sherlock team doesn’t qualify as oppression.
Han lämnar ut Dan Wood's egna åsikt i frågan.
Dan Wood om sin frågade anställning av Apple:
"Yes, I personally was offered a position at Apple, though that offer was made almost immediately after Watson was released. The offer was made again, ostensibly as some compensation for crushing Watson, but I declined for a number of reasons--though it would have kept me employed, it did nothing for the people working on my team. It also did not compensate for the intellectual property. Giving somebody a job is paying them for work yet to be performed. So it really wasn't any compensation at all."
Gruber skriver i sektionen "Look Under the Hood" om hur Konfabulator och Dashboard fungerar olika i det sättet att deras teknologier och programering är olika. Det är inte programmeringen som som Mac-communityt frågeställer, det är själva liknelsen av utförandet av båda produkterna.
John Gruber försöker bygga sitt argument på att Dashboard var en naturlig utveckling av Webcore och Exposé medan Arlo Rose grävde sin egen grav för att han gjorde Konfabulator mer som en platform. Och därför säger han i början av sin artikel:
Dashboard is not a rip-off of Konfabulator.
Han säger att Apple inte snott design idén utan att jämföra hur programmen fungerar och när dom kom, så det gör jag:
Konfabulator:
http://www.simonganiere.ch/mac/img/konf02.jpg
Synes på bilden: iTunes widget, Aktiemarknads widget, Analog Klocka widget.
Dashboard:
http://www.apple.com.au/macosx/tiger/images/dashboardtop_20040628.jpg
Synes på bilden: Kalender widget, Miniräknare widget, iTunes widget, Aktiemarknads widget, Analog Klocka widget.
Slutsats: Dom är onekligen väldigt lika i utförandet.
Kommentarer:
Konfabulator: Upplagt på deras sajt datumet 10 Februari 2003 vid släppandet av Konfabulator version 1.0. Datumet från när dom började med koncept och programmering är okänd
Dashboard: Upplagt på deras sajt datumet 28 Juni 2004 vid släppandet av Mac OS X Tiger. Datumet från när dom började med koncept och programmering är okänd, dock så är det troligtvis efter Apple släppte Panther.
Sidnot med Desk Ornaments:
http://folklore.org/projects/Macintosh/images/desk_accessories.gif
Synes på bilden: Miniräknare, Kalender, Pussel, Notepad, Key Caps, Control Panel.
Desk Ornaments är väldigt intressant att analysera:
Arlo Rose har kunnat tagit sin idé från Desk Ornaments.
Apple har kunnat tagit sin idé från Desk Ornaments.
Miniräknare och Kalender är precis det som Apples Dashboard har på sin screenshot som Konfabulator inte har, kan ses som ett bevis på att Apple hämtade inspiration från sig själv. Till Konfabulators försvar så har den också har en Kalender. Den enda den saknar är en miniräknare och till Konfabulator så finns det redan sånna widgets som tredjepart plugins för att komplettera programmet.
Egentligen ett väldigt dåligt argument som inte borde tas upp ens, men jag gör det bara för sakens skull.
Alla dessa program har vidareutvecklats och blivigt vanliga program sen då Findern blev multitaskad. Key Caps lever vidare i Mac OS X inbyggt i Keyboard panelen har jag för mig. Miniräknaren blev program så småningom och varit ett program hela vägen upp till Mac OS X. Samma situation med för Puzzle, som dock inte finns kvar i Mac OS X utan slopades.
Control Panel slopades definitivt i System 7 då Apple började med Inställningspaneler och Tilläg.
Här är dock då det blir en smula ironiskt:
Note Pad är en annan situation. Det blev ett vanligt program i senare Mac OS. Samtidigt köpte Apple programmet Antler! Notes som dom vidareutvecklade till Stickeys samt att Apple anställde programmeraren som programmerade programmet. Note Pad slopades någonstans i Mac OS 8-9 men det finns definitivt inte kvar i Mac OS X. Stickeys finns fortfarande kvar i Mac OS och carboniserades till Mac OS X. Varför Stickeys finns kvar och inte Note Pad är, enligt min spekulation, att inte många alls använde Note Pad då Stickeys var likadant då samtidigt mycket bättre.
Samma sak med Datum/Klocka i Desk Ornaments. Jag är inte säker med dess utveckling men det blev troligtvis inte ett program av det alls. Varför?Apple köpte programmet Superclock som var precis som det fast visade tiden och datumet uppe till höger i menyn. Jag är inte säker med om programmeraren till Superclock fick anställning, men till skillnad från Note Pad så slopades nog Datum/Klockan i Desk Ornaments så fort Apple fick ett mycket bättre fungerande koncept.
Av två av Desk Ornaments från 1981 så köpte Apple två program som gjorde likadana funktioner som utförde dom bättre, vilket var Antler! Notes och Superclock. Båda två är program som Apple köpte för att dom var bra och som lever kvar i Mac OS X idag! Och Apple inte bara köpte programmen av dom utan anställde en av dom. Datum/Klockan slopades tidigt. Note Pad levde (troligtvis) kvar som en blindtarm i Mac OS tills Mac OS X då programmet definitivt var slopat.
Både Konfabulator och Dashoard gömmer och visar widgets efter man trycker på en knapp.
Konfabulator:
http://konfabulator.com/info/version.html
"Added Konsposé - press F8 to reveal all your Widgets, move them about and press it again to return to where you were (or hold it down and release for a quick head's up of your Widgets)."
Funktion: Gömmer och visar Konfabulator widgets efter man trycker på en knapp.
Dashboard:
http://www.apple.com.au/macosx/tiger/dashboard.html
"...Dashboard is a semi-transparent layer that zooms across your Desktop with a single button click, similar to the way Exposé works. To put the Dashboard away, simply press the function key again..."
Slutsats: Dom är onekligen väldigt lika i utförandet.
Kommentarer:
Konfabulator Konsposé: Upplagt på deras sajt datumet 25 Juni 2004 vid släppandet av Konfabulator 1.7. Datumet från när dom började med koncept och programmering är okänd, dock så är det troligtvis efter den 15 Maj 2004 då det var datumet då dom släppte Konfabulator 1.6.1. Till deras försvar så har dom kanske bollat idén med Konsposé dagar/veckor/månader tidigare innan att utföra det då det enligt Arlo Rose troligtvis var en naturlig utveckling av deras produkt.
Dashboards liknande funktion: Upplagt på deras sajt datumet 28 Juni 2004 vid uppvisningen av Mac OS X Tiger. Datumet från när dom började med koncept och programmering är okänd, dock så är det troligtvis efter Apple släppte Panther. Till Apples försvar så tror jag det är väldigt osannolikt att dom på mindre än tre dagar drastiskt designar en widget-platform där man endast kan få fram dom på att trycka en knapp (jämtemot Konfabulators sätt att alltid vara framme beroende på programinställning) samt skapar en website åt det. Samt att Apple kanske bollat idén med Dashboard dagar/veckor/månader tidigare innan att utföra det då det enligt Steve Jobs/Phil Schiller naturligtvis var en vidareutveckling av deras produkt.
Det mest ironiska av det hela är att av dom två som givit kommentarer om det, Steve Jobs med sin
Excuse me, but Mac OS 9 had desktop Widgets long before Konfabulator
did. Apple was the first to use the term Widgets as well. We never
complained when the Konfabulator guys "ripped off Apple" and I think
its a bit unfair for them to be claiming we ripped them off now.
Steve
och Phil Schiller med sin
The
goal of Dashboard isn't to be like anything else. It's not his stuff.
What we've done is ours.
Coincidence? Inte bara att Steve Jobs uttalande om widgets i Mac OS 9är lite flummigt och flum utan Steve är en person som parkerar sin Mercedes på handikapparkeringen för att det är närmare parkeringsplatts, a.k.a. han försöker som sagt försvara sitt bolag in i det sista. Han vet som sagt att Arlo Rose inte har en chans alls att vinna mot Apple i någon form av rättegång. Han kan lika gärna ljuga. Jag säger inte att Steve Jobs ljuger, men jag säger att tack vare situationen han sitter i kan han lika gärna göra det och ingen kommer märka någon skillnad. Han har inte mycket att förlora på det.
Conspirisé.
Gruber skriver i sektionen "Look Under the Hood" om hur Konfabulator och Dashboard fungerar olika i det sättet att deras teknologier och programering är olika. Det är inte programmeringen som som Mac-communityt frågeställer, det är själva liknelsen av utförandet av båda produkterna.
Av två av Desk Ornaments från 1981 så köpte Apple två program som gjorde likadana funktioner som utförde dom bättre, vilket var Antler! Notes och Superclock. Båda två är program som Apple köpte för att dom var bra och som lever kvar i Mac OS X idag! Och Apple inte bara köpte programmen av dom utan anställde en av dom. Datum/Klockan slopades tidigt. Note Pad levde (troligtvis) kvar som en blindtarm i Mac OS tills Mac OS X då programmet definitivt var slopat.
Jag tror du missar hans poäng lite grann; Han argumenterar just för att anledningen till att apple inte köpte Konfabulator (eller årmindstonde försökte på det) är att det var inte alls det tillvägagångs sättet som apple var/är intresserade av!
To assume that Apple started with the idea of putting Konfabulator out of business for spite is to ignore the more obvious reason why Apple didn’t buy out Konfabulator: they had something completely different in mind engineering-wise.
Do you see how it’s entirely plausible that Apple’s decision to base Dashboard on Web Kit and Cocoa was based on purely technical reasons? Konfabulator isn’t a product — it’s a platform. Konfabulator itself does nothing other than provide an environment and API for widgets.
Adding a new platform layer to the system is a serious decision and commitment. If you’re still willing to argue that Apple should have bought Konfabulator as the basis for Dashboard, you’re implicitly arguing that Apple should be more concerned about being nice to third-party developers than they are about the quality of the engineering undergirding their platform.
Konfabulator Konsposé: Upplagt på deras sajt datumet 25 Juni 2004 vid släppandet av Konfabulator 1.7. Datumet från när dom började med koncept och programmering är okänd, dock så är det troligtvis efter den 15 Maj 2004 då det var datumet då dom släppte Konfabulator 1.6.1. Till deras försvar så har dom kanske bollat idén med Konsposé dagar/veckor/månader tidigare innan att utföra det då det enligt Arlo Rose troligtvis var en naturlig utveckling av deras produkt.
Dashboards liknande funktion: Upplagt på deras sajt datumet 28 Juni 2004 vid släppandet av Mac OS X Tiger. Datumet från när dom började med koncept och programmering är okänd, dock så är det troligtvis efter Apple släppte Panther. Till Apples försvar så tror jag det är väldigt osannolikt att dom på mindre än tre dagar drastiskt designar en widget-platform där man endast kan få fram dom på att trycka en knapp (jämtemot Konfabulators sätt att alltid vara framme beroende på programinställning) samt skapar en website åt det. Samt att Apple kanske bollat idén med Dashboard dagar/veckor/månader tidigare innan att utföra det då det enligt Steve Jobs/Phil Schiller naturligtvis var en vidareutveckling av deras produkt.
Som du själv säger, det är tveksamt att det implenterat av apple på tre (3) dagar, snarare var det en del av konceptet ifrån första början.
Conspirisé.
Eftersom du är så förtjust i att leta konspirationer kanske detta kan vara intressant för dig?
http://www.macmerc.com/news/archives/1454
f you watch the Tiger preview video of Apple's controversial Dashboard, you will see an address book entry for an Apple employee named Alan Smithee. The demo could have shown the name Steve Jobs and no one would have questioned it. So why Alan Smithee? According to the Internet Movie Database, Alan Smithee is "a common pseudonym for directors whose film was clearly taken away from her/him and recut heavily against her/his wishes in ways that completely altered the film...
Personligt tror jag att Dashboard i verkligheten är utvecklad av amerikanska regeringen på platsen känd som Area 51, i ett försök på att skapa en Übermensch vid namn iHuman genom att korsa dess gener med rymdmän. (detta bör ge fult utslag på folk sarkasm mätare)
Jag tror du missar hans poäng lite grann; Han argumenterar just för att anledningen till att apple inte köpte Konfabulator (eller årmindstonde försökte på det) är att det var inte alls det tillvägagångs sättet som apple var/är intresserade av!
To assume that Apple started with the idea of putting Konfabulator out of business for spite is to ignore the more obvious reason why Apple didn’t buy out Konfabulator: they had something completely different in mind engineering-wise.
Do you see how it’s entirely plausible that Apple’s decision to base Dashboard on Web Kit and Cocoa was based on purely technical reasons? Konfabulator isn’t a product — it’s a platform. Konfabulator itself does nothing other than provide an environment and API for widgets.
Adding a new platform layer to the system is a serious decision and commitment. If you’re still willing to argue that Apple should have bought Konfabulator as the basis for Dashboard, you’re implicitly arguing that Apple should be more concerned about being nice to third-party developers than they are about the quality of the engineering undergirding their platform.
Aj, en miss av mig. Skipp-läste artikeln lite bara, blev så ivrig att skriva
Jag tycker dock att hans inställning är lite hyckleri. Apple's taktik är i så fall den här situationen ungefär vad folk alltid klandrar Microsoft för, "Då Microsoft inte köper konkurrenten utvecklar dom sitt eget och släpper det med operativsystemet och så vipps så försvann konkurrensen."
Dock så finns det säkert situationer som med iView, fast jag tror inte MSN Messenger och Explorer är populära för att dom är en bra klienter precis (viket är skillnad mot Apple's som nu är förhållandevist väldigt bra).
Jag vill bara tillägga att jag gillar Apple, men bara för att man gillar Apple betyder att man inte ska vara kritiskt inställd. Jag röstar på John Kerry, men det betyder inte att jag inte är kritisk mot det Demokratiska Partiet.
Frågan om Apple snott Konfabulators koncept är enligt en röra, Apple's svar är för tunna medan Konfabulator's bevis kanske inte är så starka. Enda anledningen varför jag "hejjar" på Konfabulator är för att dom är "the underdogs" helt enkelt. Apple tog över deras marknad och Arlo Rose kan inte göra så mycket åt det.
Jag vill bara tillägga att jag gillar Apple, men bara för att man gillar Apple betyder att man inte ska vara kritiskt inställd. Jag röstar på John Kerry, men det betyder inte att jag är kritisk mot det Demokratiska Partiet.
Alla är vi väl kritiskt inställda, Adrian B's inlägg runt det summerar väl upp hela det ämnet ganska bra för min del..
Frågan om Apple snott Konfabulators koncept är enligt en röra, Apple's svar är för tunna medan Konfabulator's bevis kanske inte är så starka. Enda anledningen varför jag "hejjar" på Konfabulator är för att dom är "the underdogs" helt enkelt. Apple tog över deras marknad och Arlo Rose kan inte göra så mycket åt det.
Jag ifrågasätter dock om det mailet verkligen kommer ifrån Steve Jobs (till trots för mail headers), svaret var ganska flytande och okoncist tycker, iofs har han inte så mycket direkt kunskap om själva utvecklingen gissar jag, Safari utvecklarens svar på hans blog är mycket mer relevanta och sägande om Apples inställning imho.
"Tog över"!? Tiger ligger fortfarende 9-10 månader fram i tiden för de flesta människor, som jag sa innan, om Konfabulator gänget är smart har fått ett bra försprung att förbättra deras produkt.
Och om vi ska diskuterar hurvida att kopierar idéer, i större eller mindre utsträckning, är ok, så kan vi ju likabra utöka debatten tex. till OpenOffice.org vs. MS Office, Linux vs. Minix, iChat vs. Proteus, Medal of Honor vs. Call of Duty.
"Tog över"!? Tiger ligger fortfarende 9-10 månader fram i tiden för de flesta människor, som jag sa innan, om Konfabulator gänget är smart har fått ett bra försprung att förbättra deras produkt.
Jo, men saken är att han förlorar pengar och förlorar investerad tid med att utvecklat en helt egen plattform och sen så kommer Apple och släpper en egen som är gratis med varje Mac. Tror inte Konfabulator kommer hinna göra så mycket på tio månader -- tvärt om, tror att folk kommer skita att betala för Konfabulator (om programmet inte vidareutvecklas markant mycket mer) för dom vet att dom får ett som följer med ett helt nytt operativsystem senare.
Och om vi ska diskuterar hurvida att kopierar idéer, i större eller mindre utsträckning, är ok, så kan vi ju likabra utöka debatten tex. till OpenOffice.org vs. MS Office, Linux vs. Minix, iChat vs. Proteus, Medal of Honor vs. Call of Duty.
Jag håller med dig. Jag är kapitalist som dom flesta av oss. Konkurrens gör det bara bättre för oss konsumenter i slutändan. Men det betyder inte att Apple inte kunnat åtminstånde kontaktat Arlo Rose lite tidigare och berättat honom om vad dom ska göra. Det är som sagt samma marknad och Apple har gjort samma sak tidigare, och Apple borde väl åtminstånde lärt sig av sina tidigare misstag...
Jo, men saken är att han förlorar pengar och förlorar investerad tid med att utvecklat en helt egen plattform och sen så kommer Apple och släpper en egen som är gratis med varje Mac. Tror inte Konfabulator kommer hinna göra så mycket på tio månader -- tvärt om, tror att folk kommer skita att betala för Konfabulator (om programmet inte vidareutvecklas markant mycket mer) för dom vet att dom får ett som följer med ett helt nytt operativsystem senare.
jovisst, tyvärr verkar det vara svårt att vara trevlig och sjysst i mjukvarubranschen, just pga konkurensen.
Utan tvekan är ju Dashboard en direkt konkurent till Konfabulator, och min personliga mening är (än så länge) att Apple faktiskt har gjort den bättre produkten; bättre prissättning för att få möjligheten att köra widgets, samt vad som verkar vara, bättre/enklare möjligheter & tillvägagångssätt att utveckla nya widgets.
Själv äger jag ingen Konfabulator licens, just pga av ovanstående saker, samt att det känns som lite för mycket "fluff" för mig, vilket faktiskt även Dashboard gör just nu. Men "fluff" kan ju faktiskt vara trevligt ibland...
jovisst, tyvärr verkar det vara svårt att vara trevlig och sjysst i mjukvarubranschen, just pga konkurensen.
Utan tvekan är ju Dashboard en direkt konkurent till Konfabulator, och min personliga mening är (än så länge) att Apple faktiskt har gjort den bättre produkten; bättre prissättning för att få möjligheten att köra widgets, samt vad som verkar vara, bättre/enklare möjligheter & tillvägagångssätt att utveckla nya widgets.
Själv äger jag ingen Konfabulator licens, just pga av ovanstående saker, samt att det känns som lite för mycket "fluff" för mig, vilket faktiskt även Dashboard gör just nu. Men "fluff" kan ju faktiskt vara trevligt ibland...
Typ samma här. Jag har (kanske för första gången...) seriöst övervägt att skaffa en Konfa-licens, det föll på ovanstående saker + man betalar konfabulator, men de som verkligen borde få betalt är de som gjort (de fristående) widgetarna. Det är ju trots allt de som gör att jag vill köra Widgetar från början. Jag kan förstå att det är mycket jobb med Konfabulator men bra och snygga Widgetar är inte helt triviala att göra heller. (har själv gjort en och annan)
Håller också med om att Apple verkar har fått ihop en bättre produkt. Och det är inte så dåligt, vissa andra programvaruföretag plagierar ju konstant och får ändå sämre resultat
Diskussionen är klar nu
tycker jag John Grubers artikel för ett väldigt smart och sakligt resonemang för att Konfabulator och Dashboard inte är samma sak, i väsentlig mening, fastän de ser (ungefär) likadana ut.
Okej, kanske de ändå skulle ha erbjudit snubben jobb åtminstone. Men: ingen här har verkligen provkört Dashboard och bekräftat att det
är lika långsamt och minneskrävande
beter sig på samma sätt som Konfabulator (inställningsrutorna på baksidan har vi förvisso sett förut iLooking Glass, men även hos riktiga papper ute i verkligheten )
Dessutom har Dashboard stöd för
riktig HTML
Cocoa! (detta är ingen liten detalj...)
Så, jag tycker att Apple är ganska frikända i ljuset av dessa iakttagelser.
Diskussionen är klar nu
tycker jag John Grubers artikel för ett väldigt smart och sakligt resonemang för att Konfabulator och Dashboard inte är samma sak, i väsentlig mening, fastän de ser (ungefär) likadana ut.
Okej, kanske de ändå skulle ha erbjudit snubben jobb åtminstone. Men: ingen här har verkligen provkört Dashboard och bekräftat att det
är lika långsamt och minneskrävande
beter sig på samma sätt som Konfabulator (inställningsrutorna på baksidan har vi förvisso sett förut iLooking Glass, men även hos riktiga papper ute i verkligheten )
Dessutom har Dashboard stöd för
riktig HTML
Cocoa! (detta är ingen liten detalj...)
Så, jag tycker att Apple är ganska frikända i ljuset av dessa iakttagelser.
Vad är egentligen Cocoa?
Vad är egentligen Cocoa?
Cocoa är den standard som man gör "riktiga" Mac OS X-program i. Att Dashboard stöder Cocoa innebär att Widgetarna egentligen inte har några begränsningar alls, om den som gör dem kan skriva program i Cocoa. Så är inte fallet med Konfabulator.
Visst är programmens skärmbilder lika, men det innebär inte att programmen också är lika. Läs John Grubers artikel helt och fullt - han för ett väldigt bra resonemang för att Apple har gått sin egen väg, och att det bara är utseendet på medföljande Widgetar som är likt.
Diskussionen är klar nu
tycker jag
Jag tycker dessa typer av diskussioner är hälsosamma. Ska Apple få vidareutveckla sitt system även om det stör för tredjepartsutvecklare? Varför gör Apple detta då gång på gång och retar upp utvecklare, gruppen som Apple behöver mest? Blir inte utvecklare rädda då för att utveckla programvara i skräck om att Apple senare kommer krossa deras produkter genom att släppa en liknande produkt själv? Och så vidare...
Okej, kanske de ändå skulle ha erbjudit snubben jobb åtminstone.
Jag tycker Dan Woods ord, som är "Giving somebody a job is paying them for work yet to be performed. So it really wasn't any compensation at all." är ganska rätt. Att ge jobb till någon som kompensation är inte kompensation för tiden och pengarna den personen investerat i sin produkt.
Vänta ett tag, eftersom Dashboard bygger på WebKit. Betyder det att jag kan använda Flash med hjälp till att skapa widgets?
Jag förstår inte, du har själv citerat Grubers text, men du har inte läst den??
Jag var redan övertygad, både tack vare Universal Rules kommentar men framförallt som en reaktion mot hur alla (nästan alla) skrek "Plagiat!" om Dashboard så fort dom såg det, utan att veta något om det och utan att tänka efter.
Däremot är jag som vanligt djupt imponerad av Grubers texter, hans klarhet och att han verkar se saker på "mitt" sätt men formulerar det tusen gånger bättre och backar upp det med gedigen kunskap. Jag har haft en tendens att länka varenda nya artikel han skrivit i inlägg här på 99mac (om ingen annan hunnit före vill säga).
Däremot är jag som vanligt djupt imponerad av Grubers texter, hans klarhet och att han verkar se saker på "mitt" sätt men formulerar det tusen gånger bättre och backar upp det med gedigen kunskap. Jag har haft en tendens att länka varenda nya artikel han skrivit i inlägg här på 99mac (om ingen annan hunnit före vill säga).
Nu börjar det bli grymt off-topic - men du har väl investerat $30.72 i en t-shirt då också antar jag? Jag väntar på min
Nu börjar det bli grymt off-topic - men du har väl investerat $30.72 i en t-shirt då också antar jag? Jag väntar på min
Sådärja, nu har jag, i elfte timmen, lagt en order jag med. Coolt att ha en helt egen privat RSS-feed från Gruber dessutom
Kanske dags för en windows-release för konfabulator nu då? I rena ilskan...
Ja som hämnd vore det ju bra - Konfabulator kändes som en unik fördel med macen (eller, känns fortfarande men nu finns ju Dashboard dessutom)
Ja som hämnd vore det ju bra - Konfabulator kändes som en unik fördel med macen (eller, känns fortfarande men nu finns ju Dashboard dessutom)
Nej, Stardock DesktopX finns till Windows.
Gör precis samma sak som Konfabulator, se screenshot:
Kanske dags för en windows-release för konfabulator nu då? I rena ilskan...
Finns redan program som gör och ser nästan exakt likadant för Windows lång tid tillbaks.