- iJohannes
- Medlem ●
- Uppsala
Apple stämmer ju gärna åt höger och vänster när andra låter sig inspireras av Apples koncept. Tänker närmast på PocketPC-spelaren som såg ut som iPod:en. En larvig stämmning men kanske skulle konfabulator ge igen med samma medel. Men det förstås, hur ofta vinner David mot Goliat i rättssalen?
Dashbord använder sig av en del nifty (var bara tvungen att använda det ordet) finesser från Core Image, MacRumors har två filmer:
http://www.macrumors.com/downloads/tiger/dashboard_address.mov
When current widgets are launched, they appear with a water-ripple effect on the desktop.
http://www.macrumors.com/downloads/tiger/dashboard_flip.mov
To change the color or font preferences of a sticky note, you simply click on the rotate button and the sticky flips around to offer preferences controls on the back.
Dashbord använder sig av en del nifty (var bara tvungen att använda det ordet) finesser från Core Image, MacRumors har två filmer:
http://www.macrumors.com/downloads/tiger/dashboard_address.mov
When current widgets are launched, they appear with a water-ripple effect on the desktop.
http://www.macrumors.com/downloads/tiger/dashboard_flip.mov
To change the color or font preferences of a sticky note, you simply click on the rotate button and the sticky flips around to offer preferences controls on the back.
Och allt är gjort med JavaScript? Så jag kan göra lika tuffa widgetar själv? Wow!
Då finns det ju fördelar jämfört med Konfabulator
Och allt är gjort med JavaScript? Så jag kan göra lika tuffa widgetar själv? Wow!
Då finns det ju fördelar jämfört med Konfabulator
Konfabulator använder väl också JavaScript? Skumt att Apple tog JavaScript också, de borde ju ha valt AppleScript. Kanske är för att de vill att alla som har skrivit widgets för Konfabulator ska börja skriva gadgets för Dashboard?
Konfabulator använder väl också JavaScript? Skumt att Apple tog JavaScript också, de borde ju ha valt AppleScript. Kanske är för att de vill att alla som har skrivit widgets för Konfabulator ska börja skriva gadgets för Dashboard?
Först och främst har de väl plagierat Konfabulator rakt av så det är väl främsta anledningen för JavaScript. Men samtidigt är ju HTML/XML och JS sååå tajta och det är nog ett bättre val därför.
Men AppleScript hade varit lättare att skriva i.
Edit: och vadå 1337???
Jag tycker att Steve kan använda dashboard med gott samvete. i NextStep så kunde man göra liknande små applikationer väldigt lätt. Inte med java skript och samma funktionalitet som konfabulator eller dashboard. Men tanken var den samma.
Jag tycker att Steve kan använda dashboard med gott samvete. i NextStep så kunde man göra liknande små applikationer väldigt lätt. Inte med java skript och samma funktionalitet som konfabulator eller dashboard. Men tanken var den samma.
Exakt. Hela widget-konceptet kommer från NeXT, och i viss mån även OS/2. Så det är ju tvärt om Stardock som har kopierat NeXT, som sedan har kopierats av Konfabulator. I precis den ordningen.
Skulle precis posta om Hyatts kommentar till Dashboard, men mr Dansk hann före.
Dave Hyatt är killen bakom Safaris renderingsmotor och det betyder även WebKit. Det Hyatt nu säger, som står i Dansks citat, är att varje liten Dashboard widget är en egen webbsida och har tillgång till allting som finns i WebKit. Det gör att Dashboard skiljer sig en del från Konfabulator. Jag tycker det låter mycket intressant och ser fram emot mera utförlig info från Hyatt om detta.
Först och främst har de väl plagierat Konfabulator rakt av
Njae, säg inte det. Alla är upp över väggarna just nu över hur Apple plagierat Konfabulator och jag kan hålla med Brent Simmons när han skriver att det sänder en dålig signal:
What concerns me is the message the Dashboard thing sends. It goes like this, “If you come up with a good idea and develop a successful product, we might copy it and bundle it for free with the OS.
Men samtidigt, vem var egentligen först? Juha Haataja (Universal Rule) har en annan syn på det:
The developers of Konfabulator accuse Apple of copying the functionality into the next release of Mac OS X (10.4, aka 'Tiger'). However, one should note that Apple originally invented the concept of desk accessory, which were prominent in early (non-multitasking) versions of Mac OS. Later desk accessories were mostly replaced with separate applications. Now, it seems that desk accessories will make a comeback. So, Konfabulator copied an idea from Apple, improved it, and now Apple is implementing desk accessories once again. I don't see a problem in that.
n other words, each widget is just a web page, and so you have the full power of WebKit behind each one... CSS2, DOM2, JS, HTML, XMLHttpRequest, Flash, Quicktime, Java, etc. I'll have a lot more to say later on, but I thought it important to clear that up right up front, since a lot of people were asking me about it in email and such
http://weblogs.mozillazine.org/hyatt/archives/2004_06.html#005876
Fö. tycker jag att detta spetaklet är grymt uppskruvat, konfabulator folken klagar och gormar sig, diverse sk. bloggare agerar dramaqueens. Kan inte nån be dom inse att så funkar mjukvaruindustrin?
Det finns en uppsjö utav FPS spel, men jag hör inte tex ID Software klaga och bete sig som en bunt 12 åringar över att det kom/kommer så många spel liknande doom/quake konceptet. Nej, istället är dom konstruktiva och försöker att göra något bättre istället! Jag uppmanar Konfabulator folken till att göra samma!
Vad är det som är nytt? Att packa ihop ett gäng småprogram i ett eget lager? Eller att småprogrammen har en annan fönstertyp? Jag antar att det här innebär att dessa "widgets" (betyder inte det något helt annat i gammel-Unix?) skrivs på ett eget sätt, precis som gamla skrivbordstillbehör (desk accessories). Dags att damma av alla gamla DAs då.
Nej, jag tycker det känns som om en del av tänket i System 6 är tillbaka. Allt går runt.
Är det bara jag som tycker Apple har en helt annan poäng med Dashboard?
Eftersom alla småprogrammen knyts till Exposé, blir det ju som ett extra lager i hela operativsystemet. En knapptryckning och din vanliga arbetsyta tonar bort och du kommer åt miniräknare, väderlek, börskurs etc. En ny knapptryckning och din vanliga arbetsyta tonar fram igen.
Mycket snyggt och användarvänligt. Precis så skulle jag vilja ha på mitt vanliga skrivbord också.
Är det bara jag som tycker Apple har en helt annan poäng med Dashboard?
Eftersom alla småprogrammen knyts till Exposé, blir det ju som ett extra lager i hela operativsystemet. En knapptryckning och din vanliga arbetsyta tonar bort och du kommer åt miniräknare, väderlek, börskurs etc. En ny knapptryckning och din vanliga arbetsyta tonar fram igen.
Mycket snyggt och användarvänligt. Precis så skulle jag vilja ha på mitt vanliga skrivbord också.
Nej du är inte ensam Jag tycker Dashboard är fiffigt och snyggt, men smaken är som bak...sidan på en PC - uppdelad på en massa konstiga sätt.
Som tur är man inte tvungen att använda DB om man inte gillar det, och kan dessutom lätt göra egna widgetar i borstad metall eller vad man nu vill ha
Om jag ska vara ärlig så är det ändå lite långsökt med att säga att Apple gått bakåt och kollat på sina gamla operativ system för insperation för det här. Jag menar, varför just Desk Accessories? Varför inte tabs eller window shades från OS 8 i så fall?
Phil Schiller är registrerad användare av Konfabulator. Hela Pixar har en licens också. Apple vet mycket väl om Konfabulator.
Om jag ska vara ärlig så är det ändå lite långsökt med att säga att Apple gått bakåt och kollat på sina gamla operativ system för insperation för det här. Jag menar, varför just Desk Accessories? Varför inte tabs eller window shades från OS 8 i så fall?
Därför att dom tyckte DA var en bättre grej? Ett smart utnyttjande av WebKit.
Phil Schiller är registrerad användare av Konfabulator. Hela Pixar har en licens också. Apple vet mycket väl om Konfabulator.
Ingen försöker säga att Apple inte känner till Konfabulator, bara att dom i sin tur inspirerats av andra (förutom DA så verkar det som om NextStep hade något liknande). Alla tar och ger...
Vad Konfabulator tillfört, och som Apple "vidareutvecklat", är idén om att alla kan göra sina egna widgets. Det verkar vara den mest tydliga inspirationen/plagiatet från just Konfabulator som jag ser det.
(skrev detta inatt, men så gick Björnström och stängde ner 99mac vid tre-tiden så jag kunde inte posta och jag insåg att jag nog borde sova också)
Kan inte sluta surfa Dashboard just nu
Såhär skrev jag tidigare i tråden:
Vad Konfabulator tillfört, och som Apple "vidareutvecklat", är idén om att alla kan göra sina egna widgets. Det verkar vara den mest tydliga inspirationen/plagiatet från just Konfabulator som jag ser det.
Uppenbarligen är det precis vad Arlo Rose anser (min markering):
Matt: The point has been raised that Apple had a similar concept to the Dashboard in Desk Accessories back in the original OS. Do you think this at all validates the Dashboard as their own idea?
Arlo: No, People keep bringing up Desk Accessories. Desk Accessories were just mini applications accessed via the apple menu. The idea behind K is not so much about the basic Widgets as it is about empowering people to easily create their own and this is the key part that Dashboard duplicates.
Men för att kontra detta skriver John Gruber:
So, by this logic, it’s OK for Apple to provide an API for desk accessory-like things, but it’s not OK for them to be easy to develop.
Ja varför blir jag en aningen irriterad på IDG och deras löpsedel journalistik och missade viktigare och mer positiva nyheter.
http://www.idg.se/ArticlePages/200406/29/20040629115917_NOK/20040629115917_NOK.dbp.asp
Men det ligger ändå något i det de skriver. Apples Dashboard är riktigt likt Konfabulator. Jag kan förstå att skaparen blir sur. Det verkar helt förbjudet att på något sätt kritisera Apple. Hade MS gjort samma sak och fått en liknande löpsedel hade det nog inte blivit samma reaktioner.
I förlängningen kan det nog bli problem för Apple om de själva tar över för mycket att mjukvaran. Jag tror till exempel att det är en anledning till att inte Apple själva kommer med ett eget riktigt bra officepaket. Hur många skulle köpa MS Office ifall det följde med ett fullvärdigt AppleWorks? Det skulle nog inte dröja speciellt länge innan MS skulle lägga ner det på samma sätt som MS Explorer. Det skulle nog bli svårt att övertala de stora IT-avdelningarna och många blivande switchers att byta till Mac om inte Office fanns.
Men det ligger ändå något i det de skriver. Apples Dashboard är riktigt likt Konfabulator.
Och Konfabulator är i sin tur väldigt likt tidigare saker. Har du läst Grubers text länkad ovan?
Jag kan förstå att skaparen blir sur.
Jo, självklart, eftersom Dashboard är en Konfabulator-dödare. (Och en mycket bättre produkt utifrån vad som sagt om det hittills.)
Det verkar helt förbjudet att på något sätt kritisera Apple.
Det där är ett ganska vanligt argument här på 99mac. Att det skulle vara förbjudet att kritisera Apple, för vi macanvändare tycker Apple är allsmäktiga och aldrig gör något fel. Så är det naturligtvis inte (även om det tyvärr finns fanatiska macfans som förstör för de mera nyanserade).
Problemet är när folk skriker "bu" så fort en nyhet presenteras utan att tänka längre än näsan räcker (eller tänka alls). Ett klassiskt exempel här på 99mac var lanseringen av iPoden då det var högljudda röster som klagade på hur värdelös den var och förklarade att den minsann inte skulle sälja överhuvudtaget. Och eftersom ingen lär av sina misstag så lät det nästan likadant när iPod mini lanserades.
Ett annat populärt exempel är att gå i taket över prisskillnaden på Apples produkter mellan USA och Sverige. Hur kan Apple ta 10.000 kr mer för 30"-skärmen? Bara för att man inte förstått att det är 25 % moms på svenska Apple Store.
Sen måste man verkligen välja vad man läser här om man får uppfattningen att hängivna macanvändare inte är kritiska mot Apple. Här om någonstans så skärskådas verkligen varenda sak Apple gör och många är minst sagt kritiska. Apples sätt att hantera garantiärenden (det tog ett halvår av protester på nätet för att få Apple att erkänna att iBook hade allvarliga fel som Apple borde åtgärda), Apples förmåga att värna om sina svenska kunder (från Björnström t.ex. om allt strul med XServe G5), att man måste gå in i Safari för att ändra förvald webbläsare osv osv.
Att kritiskt granska det Apple gör är viktigt och ska uppmuntras, förstås. Men att häva ur sig negativa kommenterar utan eftertanke så fort något nytt lanseras (eller att älta vissa eviga diskussioner som att Apples datorer är si och så mycket dyrare jämfört med PC-tillverkare X) är knappast givande.
I förlängningen kan det nog bli problem för Apple om de själva tar över för mycket att mjukvaran. Jag tror till exempel att det är en anledning till att inte Apple själva kommer med ett eget riktigt bra officepaket. Hur många skulle köpa MS Office ifall det följde med ett fullvärdigt AppleWorks?
Ryktena säger att Apple jobbar på en ny, mycket bättre version av Apple Works som kan läsa och skriva Office-filer. Bra att ha den dagen Microsoft väljer att lägga ner Office för mac.
Det skulle nog inte dröja speciellt länge innan MS skulle lägga ner det på samma sätt som MS Explorer.
Jag tror du blandar ihop orsak och verkan. MS la inte ner IE för mac för att Apple skapade Safari. Apple skapade Safari för att ge macanvändarna en vettig webbläsare. IE 5 för mac har inte fått någon uppdatering (annat än enstaka säkerhetsuppdateringar) sedan OS 9-tiden. MS utvecklar ju inte ens IE för Windows längre, nästa nya uppdatering av den kommer tidigast 2006 och då som en del av Longhorn.
Det skulle nog bli svårt att övertala de stora IT-avdelningarna och många blivande switchers att byta till Mac om inte Office fanns.
Ja, jag hoppas verkligen MS fortsätter att utveckla Office för mac, det är ett viktigt argument för att få in macen i blandade miljöer och för switchers, precis som du säger. Men samtidigt är det nog bra att Apple har alternativ, ifall MS väljer att sluta utveckla Office för mac. Annars ligger macen riktigt risigt till den dagen Office försvinner.
Nu börjar det bli grymt off-topic - men du har väl investerat $30.72 i en t-shirt då också antar jag? Jag väntar på min
Jag har inte gjort det *ännu*, men jag har planer på det. Jag har bara haft så kasst med pengar på sistone att min budget inte tillåtit det (som egenföretagare kan man ibland ha det rätt tufft). Men helst vill jag ju beställa en tröja, förstås. Och med alla priser som kommer att lottas ut är det ännu mera lockande.