Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.3.5 nu tillgänglig

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Improves the way Safari handles certain kinds of GIFs, including ones that could cause Safari to quit unexpectedly"

Undrar om de som haft problem med Aftonbladets hemsida klarar sig nu?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 02:01

Underbart! Jag hoppas nu på att min G4 ska bli tystare och skärmen plattare, att CDROM-driven ska klara att bränna DVDs snabbare än någonsin och att... men det är alltid kul med uppdateringar!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-08-10 10:16

Ska inte nån skriva snart att "ingen större skillnad fast jag tycker datorn känns lite kvickare"...

10.3.5-uppdateringen ger Mac OS X 10.3 "Panther" förbättrad funktionalitet och ökad stabilitet och rekommenderas för alla användare.

Några viktiga förbättringar:
- förbättrat stöd för NTFS-formaterade enheter
- förbättrad tillförlitlighet för användarinloggning och anslutande av hemkataloger i nätverksmiljö
- uppdaterade grafikdrivrutiner för ATI och NVIDIA
- förbättrad Bluetooth-kompatibilitet för Apple Wireless Keyboard, Apple Wireless Mouse och Bluetooth-telefoner
- förbättrad kompatibilitet med FireWire- och USB-enheter
- förbättrad typsnittshantering
- uppdateringar av programmen Mail och Bildinsamling
- förbättrad kompatibilitet för program från andra tillverkare
- tidigare fristående säkerhetsuppdateringar

Mer information om den här uppdateringen hittar du på adressen: http://www.info.apple.com/kbnum/n25791
Mer information om säkerhetsuppdateringar hittar du på adressen: http://www.info.apple.com/kbnum/n61798

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 10:41
Citat:

- förbättrat stöd för NTFS-formaterade enheter

vad tror ni detta innebär? - att man kan skriva till NTFS-diskar?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 10:52

- förbättrad tillförlitlighet för användarinloggning och anslutande av hemkataloger i nätverksmiljö

den satt klockrent. innan har finder hängt sig när jag startat om, för den lyckades inte logga in på en PC-server. nu funkade det hur bra som helst!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-10 11:00

Ingen uppdatering av iSync??

Ursprungligen av skatan:

Ingen uppdatering av iSync??

Finns att hämta NU i programuppdateraren..

synk

Ursprungligen av skatan:

Ingen uppdatering av iSync??

Kom nyss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 20:16

Rykten säger att det finns en inbyggd Bluetoothfjärrkontroll del. Lite som Salling Clicker. Finns tydligen i "Bluetooth Inställningsassistent". Är Salling Clicker nästa sharewareoffer för Apple?

Ursprungligen av acke:

Rykten säger att det finns en inbyggd Bluetoothfjärrkontroll del. Lite som Salling Clicker. Finns tydligen i "Bluetooth Inställningsassistent". Är Salling Clicker nästa sharewareoffer för Apple?

Ja jävlar, det fanns det. Man kans styra muspekaren och lite sånt.

-Desktop
-Mediaplayer
-Presenter

finns att välja på.

Och jag tror inte Salling är nästa shareware-offer. Det enda Apple gjort är ju att ge stöd i OS X för nåt som redan finns i en del mobiler.
Sen har salling släppt detta program:
http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/RemoteBasics/

Detta utökar funktionaliteteten i det som redan finns i en del av SE-s lurar, närmare bestämt: K700i, K700c, eller S700. Bl a kan man styra iTunes med det. Helt gratis är det också!

Ursprungligen av Rickard A:

Ja jävlar, det fanns det. Man kans styra muspekaren och lite sånt.

-Desktop
-Mediaplayer
-Presenter

finns att välja på.

Vart hittar du det? jag hittar det inte

Ursprungligen av mrsandin:

Vart hittar du det? jag hittar det inte

Finns i min K700i under: Kommunikation/Bluetooth/Fjärrstyrning

Och med RemoteBasics (se mitt förra inlägg) (kan man även styra bl a iTunes, VLC, DVD-player mm. Det de funktionerna hamnar på samma ställe som ovan.

Sen körde jag om bluetooth setupassistant före. Men det kanske man inte behöver göra. Där fanns i a f en möjlighet att välja att telefonen ska kunna fjärrstyra macen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 22:52

Det här med förbättrat stöd av NTFS formaterade diskar var en positiv förbättring. Testade för skojs skull min externa hårddisk som är formaterad som NTFS, ja och se där den gick läsa. Tycker detta är bra för då har man kommit förbi en stor spärr mellan Windows och OSX.

Visst det har alltid gått att läsa NTFS via nätverket men detta är för mig ett stort steg i rätt riktning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-10 22:59
Ursprungligen av marko:

Det här med förbättrat stöd av NTFS formaterade diskar var en positiv förbättring. Testade för skojs skull min externa hårddisk som är formaterad som NTFS, ja och se där den gick läsa. Tycker detta är bra för då har man kommit förbi en stor spärr mellan Windows och OSX.

Visst det har alltid gått att läsa NTFS via nätverket men detta är för mig ett stort steg i rätt riktning.

Går det att kopiera filer till NTFS disk ?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 23:06
Ursprungligen av REP:

Går det att kopiera filer till NTFS disk ?

Testade precis, det går INTE. Någon som som vet varför? Någon teknisk begränsning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-10 23:07
Ursprungligen av marko:

Testade precis, det går INTE. Någon som som vet varför? Någon teknisk begränsning?

Jag läste i forum 99 i våras att det inte gick

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 23:24
Ursprungligen av marko:

Någon som som vet varför? Någon teknisk begränsning?

Jepp och den begränsningen heter Microsoft. Mig veterligt så håller de mycket hårt i NTFS.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-10 21:18

Min tickar på bra efter uppdatering!

Visst är det skönt när en uppdatering funker precis som den ska!

Finder

Ursprungligen av EricBradley:

Visst är det skönt när en uppdatering funker precis som den ska!

MEN Finder är fortfarande 10.3.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 22:07
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

MEN Finder är fortfarande 10.3.2

Så är det för alla. Se Findern som vilket program som helst.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

MEN Finder är fortfarande 10.3.2

Vadå fortfarande?
Finder-versionen i 10.3.4 var ju 10.3.1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 22:28

Citerar mig själv från iSync-tråden:
Tydligen ska kombinationen Mac Os X 10.3.5 och iSync 1.5 göra underverk om du försöker synka en P900 med din Mac och inte får upp telefonen i iSync

Så, nu är det sagt här också. Vet många som kommer att ha svårt att hålla tillbaka tårarna om det fungerar.

  • Medlem
  • 2004-08-10 22:46

Hehe, fick min iBook idag (min första mac någonsin). När jag startade datorn första gången så kördes "automatisk programvaruuppgradering" (eller vad det heter). När allt var tankat & installerat så blev skärmen helt svart ett bra tag. Orkade inte vänta så jag gick iväg ett tag och när jag kom tillbaka så var datorn avstängd. Nu när jag försöker starta den så står det bara "You need to restart your computer.". Har startat om ett antal gånger nu och kommer sjutton inte förbi den där texten. Tips?

Ursprungligen av Peeer:

Hehe, fick min iBook idag (min första mac någonsin). När jag startade datorn första gången så kördes "automatisk programvaruuppgradering" (eller vad det heter). När allt var tankat & installerat så blev skärmen helt svart ett bra tag. Orkade inte vänta så jag gick iväg ett tag och när jag kom tillbaka så var datorn avstängd. Nu när jag försöker starta den så står det bara "You need to restart your computer.". Har startat om ett antal gånger nu och kommer sjutton inte förbi den där texten. Tips?

Hm.. skumt problem.
Testa att dra ur strömsladden, ta ur batteriet. Vänta en stund och starta sedan datorn med batteriet och strömsladden tillbakasatt.

/K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 23:25
Ursprungligen av Peeer:

Hehe, fick min iBook idag (min första mac någonsin). När jag startade datorn första gången så kördes "automatisk programvaruuppgradering" (eller vad det heter). När allt var tankat & installerat så blev skärmen helt svart ett bra tag. Orkade inte vänta så jag gick iväg ett tag och när jag kom tillbaka så var datorn avstängd. Nu när jag försöker starta den så står det bara "You need to restart your computer.". Har startat om ett antal gånger nu och kommer sjutton inte förbi den där texten. Tips?

Oj, vilken otur du har. Verkar som att du har råkat ut för en situation där du får kernelpanics när du startar datorn. Ungerfär som blåskärm under Windows. Något jag som har använt Mac OS X sedan den tredje utvecklarversionerna (1999 tror jag den kom) bara fått tre gånger.

Har du installerat något billigt extra minne? Prova i sådant fall att ta ut det och starta datorn. Om du precis har köpte den och du inte har kopierat över några av dina saker alternativt du har kavr sakerna på din gamla dator skulle jag installera om systemet med hjälp av de skivorna du fick med datorn. Se till att formatera hårddisken innan du börjar installera om systemet.

Messa om något strular så hjälper vi dig!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-08-10 22:49

Hittar inte möjligheten till fjärrstyrning någonstans. Har provat att ta bort och lägga till min telefon (z600), men jag har inte ens något alternativ i Bluetooth anslutningsguide (eller vad den heter), som handlar om fjärrstyrning... Telefonen går utmärkt att synka dock, likaså att göra allt annat. Men ingen fjärrstyrning. Varför?

-- Patrik

Ursprungligen av Poopster:

Hittar inte möjligheten till fjärrstyrning någonstans. Har provat att ta bort och lägga till min telefon (z600), men jag har inte ens något alternativ i Bluetooth anslutningsguide (eller vad den heter), som handlar om fjärrstyrning... Telefonen går utmärkt att synka dock, likaså att göra allt annat. Men ingen fjärrstyrning. Varför?

-- Patrik

Jag tror bara det gäller ett fåtal telefoner. Förmodligen de som RemoteBasics funkar med, dvs K700 och S700.

Detta är ju inte nåt som apple skapat utan det har funnits i K700 hela tiden men utan stöd för mac. Det är alltså inte 10.3.5 som ger K700 nya funktioner utan bara möjligheten att använda de befintliga med Mac OS X. RemoteBasics utökar denna funktionalitet.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-08-10 23:08
Ursprungligen av Rickard A:

Jag tror bara det gäller ett fåtal telefoner. Förmodligen de som RemoteBasics funkar med, dvs K700 och S700.

Detta är ju inte nåt som apple skapat utan det har funnits i K700 hela tiden men utan stöd för mac. Det är alltså inte 10.3.5 som ger K700 nya funktioner utan bara möjligheten att använda de befintliga med Mac OS X. RemoteBasics utökar denna funktionalitet.

Aha. Shit också! Kör ju iofs med Romeo ibland, det fungerar ok.

-- Patrik

Bevaka tråden