Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript ändra ikon

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-03 01:17

Jag skulle vilja göra ett AppleScript som ändrar ikonen på en mapp eller fil till en i förväg bestämd bild.

Sedan skulle jag vilja att man kan högerklicka på en fil, eller mapp, och kunna välja scriptet från menyn så att det appliceras på filen/mappen.

Hur gör man det? Går det sista att fixa öht?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 09:29

Hmmmm. jag har nog inte lösningen på exakt detta problem men något jag ofta råkat ut för är att vilja ha bildfilens innehåll som ikon för jpg, gif och andra bildfiler.
Den kan ju bli "standard"-ikon om man t ex roterar bilden i Förhandsvisning.

Lösningen på mitt problem blev denna freeware-grunka http://www.monkeybreadsoftware.de/Freeware/MakeIcon.shtml

Kanske inte exakt rätt svar på din fråga men kan kanske lösa något av problemen... (Kanske något att gräva i för den realbasic-intresserade?)

Applicerat av ikon är inte scriptbart i Finder. Det är en brist som väldigt många har påpekat under lång tid och som Apple är väl medvetna om. När det gäller bilder så kan man skicka bilden till "Image Events" som är ett rudimentärt bildbehandlingsprogram utan gränssnitt som är inkluderat i Panter, och som kan lägga till ikoner. Är det jpg-bilder så tror jag tyvärr man får en kvalitetsförsämring, eftersom bilden sparas igen.

Däremot kan man lösa del två, genom en kontextmenyplugin som heter "Big Cat" och som låter en köra skript för det man klickar på. Så om man hittar ett program som kan skapa ikoner (av bilder) så kan det gå.

1
Bevaka tråden