- Thomas R
- Medlem ●
- Falun
Alltså, om du vill justera så att alla objekt ligger på en linje, så kan du ju t ex bara lägga ett tillfälligt objekt på samma linje som det du vill justera till. Göra din mittenjustering, gruppera objekten och sedan justera mot det tillfälliga justeringsobjektet. Eller så kan du använda hjälplinjer. Jag ser inte att det blir så jobbigt, även om du har tusen objekt.
Jag har också stört mig på detta, och det måste väl finnas ett sätt att lösa det på? Jag har för mig att man kunnat göra det genom att låsa objekt, eller genom vilken ordning det sker på, men det var länge sen och det kan ha varit i PS...
Jag har också stört mig på detta, och det måste väl finnas ett sätt att lösa det på? Jag har för mig att man kunnat göra det genom att låsa objekt, eller genom vilken ordning det sker på, men det var länge sen och det kan ha varit i PS...
Nej, just när det gäller mittjusterade objekt så *tror* jag inte att det går att få att fungera så... fast jag ser det inte som ett problem.
Jodå, det funkar visst. Markera alla objekt du vill justera, klicka därefter (med objekten markerade) på det av objekten du vill centrera kring. Klicka därefter på vilken justering du vill ha, mitt i detta fallet. Voilà!
Eeeh, nej.
Mittjustering fungerar inte så. De andra gör det däremot.
Jag tror den funktionen kom i Illustrator 10, och finns såklart kvar i CS
Jag tror den funktionen kom i Illustrator 10, och finns såklart kvar i CS
Tack, Richard, för det klargörandet. Blev lite fundersam över att ingen annan verkar ha fått det att funka. Kör 10:an på jobbet, ska kolla om det funkar likadant där. Inte för att jag inte tror dig, men ska testa ändå.
Diskussionen rörde ju ingen specifik Illustrator-version, så det var lite orättvist att påstå att jag hade fel...
Ur Illustrators hjälpfil:
--
Om du vill justera eller fördela objekten i förhållande till ett visst objekts kant eller ankarpunkt klickar du på det objektet. Sedan klickar du på knappen för den typ av justering eller fördelning som du vill ha.
--
Det verkar i så fall finnas olika versioner av Illustrator CS... här funkar det inte.
"Om du vill justera eller fördela objekten i förhållande till ett visst objekts kant eller ankarpunkt klickar du på det objektet. Sedan klickar du på knappen för den typ av justering eller fördelning som du vill ha. "
Följer man de anvisningarna händer ju ingenting. Man kan ju inte fördela eller justera ett objekt.
Det verkar i så fall finnas olika versioner av Illustrator CS... här funkar det inte.
"Om du vill justera eller fördela objekten i förhållande till ett visst objekts kant eller ankarpunkt klickar du på det objektet. Sedan klickar du på knappen för den typ av justering eller fördelning som du vill ha. "
Följer man de anvisningarna händer ju ingenting. Man kan ju inte fördela eller justera ett objekt.
Medge att den där tolkningen knappast kan räknas till dina finaste stunder
Medge att den där tolkningen knappast kan räknas till dina finaste stunder
"Klicka du på objektet. Sedan klickar du på knappen för den typ av justering eller fördelning som du vill ha. "
Nu har jag destillerat tipset till vad det verkligen står att man ska göra. Vad händer om du först klickar på ett objekt, för att sedan klicka på knappen för justering? Ingenting.
Jag medger ingenting.
Jo förresten, jag medger att de andra justeringmetoderna fungerar likadant som mittjustering, fast de förefaller fungera mer logiskt, pga att man oftast vill justera mot det objekt som ligger högst upp om man t ex vill göra en toppjustering. Gör man en mittjustering vill man nog rätt sällan att den ska hamna på en proximerad punkt mellan alla objekten. Det verkar bara oligiskt, men är naturligtvis logiskt som fan. Datorlogik.
Jodå, det funkar visst. Markera alla objekt du vill justera, klicka därefter (med objekten markerade) på det av objekten du vill centrera kring. Klicka därefter på vilken justering du vill ha, mitt i detta fallet. Voilà!
"Klicka du på objektet. Sedan klickar du på knappen för den typ av justering eller fördelning som du vill ha. "
Nu har jag destillerat tipset till vad det verkligen står att man ska göra. Vad händer om du först klickar på ett objekt, för att sedan klicka på knappen för justering? Ingenting.
Jag medger ingenting.
Medge dock att jag skriver "med objekten markerade", inte "avmarkera samtliga objekt", och att du därför om du läst lite noggrannare antagligen hade kunde få det att fungera.
Stort tack för filmen Micke! Nu fattar till och med jag.
Men håll med om att det inte var särskilt lätt att fatta att man skulle klicka på ett av objekten en gång till för att det skulle funka.
Verkligen inte. Speciellt som de andra justeringsmetoderna förefaller att använda en annan metod. Nåja, nu fick vi ju ordning på det!
Kan ju omöjligt vara enklare än här, det är ju bara ett klick extra, enda sättet att få färre steg är ju om Freehand kunde styras på telepatisk väg.
Att man inte känner till en sak betyder ju inte att det är svårt.
Kan ju omöjligt vara enklare än här, det är ju bara ett klick extra, enda sättet att få färre steg är ju om Freehand kunde styras på telepatisk väg.
Att man inte känner till en sak betyder ju inte att det är svårt.
Trots allt ett klick mindre i FH och då är det ju enklare. Det svåra är ju att läsa fram det här xtra klicket mellan raderna i manualen.
Men jag är överlycklig nu att det fungerar : )
Det är evigheter sen jag använde Freehand, men på något sätt måste man ju ange vilket objekt som skall ligga still och utgöra referenspunkt, och det MÅSTE ju kräva någon typ av handgrepp - eller? Enlighten me please!
Det är evigheter sen jag använde Freehand, men på något sätt måste man ju ange vilket objekt som skall ligga still och utgöra referenspunkt, och det MÅSTE ju kräva någon typ av handgrepp - eller? Enlighten me please!
Det var evigheter sedan jag också körde FH, men jag har för mej att den alltid justerade alla objekt till det som man markerade först eller sist.
Alternativt kunde man låsa det objekt man ville justera mot, markera alla objekt inkl. det låsta och justera, varvid alla andra objekt snällt radade upp sig längs det som inte kunde flytta på sig.
Att kunna markera låsta objekt är en funktion som jag saknar i Illustrator.
"Om du vill justera eller fördela objekten i förhållande till ett visst objekts kant eller ankarpunkt..."
Framgår ju av pluralformen "objekten" att det är fler än ett, men ingen fara, ett misstag sker så lätt
Jag visste inte att man var tvungen att vara legitimerad bibeltolkare för att läsa manualer. Det är nog anledningen till att jag rullar cigarrer av, och avnjuter mina manualer med en cognac. Alltmedan jag förstrött klickar runt på skärmer och ser om det händer något.
"Om du vill justera eller fördela objekten i förhållande till ett visst objekts kant eller ankarpunkt..."
Framgår ju av pluralformen "objekten" att det är fler än ett, men ingen fara, ett misstag sker så lätt
Jag visste inte att man var tvungen att vara legitimerad bibeltolkare för att läsa manualer. Det är nog anledningen till att jag rullar cigarrer av, och avnjuter mina manualer med en cognac. Alltmedan jag förstrött klickar runt på skärmer och ser om det händer något.
...och tänk så mycket tydligare det hade varit om man hade bemödat sig med att lägga in en liten bild i manualen/onlinehjälpen.
Även jag ser läsning av manualer som det absoluta sista steget innan harakiri, först när allt annat provats öppnar jag dem.