Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator - justera objekt

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De allra flesta saker kan förtydligas genom illustrationer, men de ska ju få plats också, och det här är nog i det stora hela inte en topprioriterad funktion för de flesta användare

• Medlem
  • 2004-09-10 23:06
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De allra flesta saker kan förtydligas genom illustrationer, men de ska ju få plats också, och det här är nog i det stora hela inte en topprioriterad funktion för de flesta användare

Iofs, men min erfarenhet är att det kan ta stor plats att försöka förklara saker med bara ord, som man istället kunde beskriva med en bild och några ord. Och om nu beskrivningarna är så besvärliga att man "måste vara bibeltolkare för att förstå dem" så spelar det väl ingen roll att de tar liten plats - ingen använder den ändå...

Och nej, detta är väl inte en av de viktigaste funktionerna, men iallafall tillräckligt viktig för att finnas med i programmet ö.h.t. Och när den nu finns är det ju synd att man som användare inte hittar den och knappt ens kan läsa sig till den.

Hur lärde du dig själv att det gick att göra på detta sätt?

Det störtsta problemet med hjälpfiler är att ingen ens öppnar dem, STFM:s vana att rulla cigarrer av dem gör iaf att de kommer till mer användning än hos den typiske användaren.

Själv lärde jag mig det av Fredrik Rossander på Adobe, som spann som en katt när han lärt sig det och prompt skulle visa det. Och det var ju bra att han gjorde, för det är en trevlig detalj

• Medlem
  • 2004-09-11 11:48
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det störtsta problemet med hjälpfiler är att ingen ens öppnar dem, STFM:s vana att rulla cigarrer av dem gör iaf att de kommer till mer användning än hos den typiske användaren.

...och jag hävdar med en dåres envishet att det delvis beror på att hjälpfilerna är för dåligt skrivna. Själv brukar jag nog titta i hjälpfilerna ett par tre gånger innan jag lär mej att det inte är nån ide att leta där, eftersom man ändå inte hittar något som hjälper en.

Men då och då snubblar jag över hjälpfiler/manualer som faktiskt går att använda.

En undersökning visade att manualen var den sista utvägen, (precis som du sa - innan harakiri) efter det att man försökt själv, frågar experter, ringt support etc. Men att du fortfarande lever tar jag knappast som ett bevis för att manualerna är bra...

STFM: hur f..n bär man sig åt för att rulla cigarrer av hjälpfiler? Skär man ut den på sin platta bildskärm och rullar tobaken i LCDn??

• Medlem
  • 2004-09-11 12:02
Ursprungligen av wlao:

STFM: hur f..n bär man sig åt för att rulla cigarrer av hjälpfiler? Skär man ut den på sin platta bildskärm och rullar tobaken i LCDn??

Jag har hela tiden pratat om tryckta manualer. Hjälpfilerna har jag ännu inte lyckats hitta något bra ändamål för. De kanske funkar som isolering på hårddisken, så att viktiga filer inte blir skadade?

Manualer är väl bra, men om man sitter och jobbar så använder man ju i första hand programmen intuitivt. Ofta hittar man ett eget sätt att göra saker på, som kanske inte alltid är det optimala. Manualen tar jag bara till om det är något som jag verkligen inte förstår hur det fungerar i grunden.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-11 08:41

Själv lyckades jag faktiskt snubbla över det av en tillfällighet. Skulle använda "fördela mellanrum"-funktionen, som kräver (?) att du klickar på ett av objekten först. Testade detta även med de andra justera/fördela-knapparna, och mycket riktigt funkade det så. En mycket användbar funktion, imho.

Bevaka tråden