Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari: Olika namn på samma sak?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vaffö gör den på detta viset? Jag ska tanka ner några word-filer.

De ville se hur lång tid det tog innan någon hittade det.....

  • Medlem
  • 2004-09-10 23:31

Det verkar som om man redan har följt länken en gång (och alltså redan har hämtat den länkade filen) så står det "Spara..."

Det borde ändras till Spara som... hursomhelst. Hämta som... är knappast svenska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-11 00:11

Subtilt påskägg… ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-11 00:26

För mig verkar det som att om man klickar på något som redan lästs ner och ligger i cache eller liknande (t ex bilder i sidor) så står det spara, annars står det hämta, när safari måste hämta ner grejer från servern i fråga.

Någon som orkar ändra systemet till engelska och jämföra vilka ursprungsorden/ordet är?

Ursprungligen av xevve:

För mig verkar det som att om man klickar på något som redan lästs ner och ligger i cache eller liknande (t ex bilder i sidor) så står det spara, annars står det hämta, när safari måste hämta ner grejer från servern i fråga.

Det verkar rimligt. Om jag högerklickar på länken till en diskussion jag har läst här på 99mac så säger den "spara", men om det är en diskussion jag inte läst så blir det "hämta". Är gåtan löst nu?

Då kanske det kan vara en finess för modemsurfare men annars har det väl ingen betydelse? Har man bredband och vill få ner en fil eller läsa en sida så drar man ju bara ner den.

Jag tycker dock fortfarande att den svenska översättningen inte är bra. Vi har Sparat som i 20 års tid nu, men vad är Hämta som? Det handlar ju fortfarande om att spara en sak till hårddisken. Möjligen kunde jag accepterat "Ladda ner och spara som..." men jag tycker detta är ett exempel på lite för finurligt gränssnitt. Istället för hjälp blir det bara ologiskt.

Ni har så rätt gubbar!

Jag testade nu på engelska. Save och Download. Funkar bra på engelska men Spara och Hämta på svenska... njae...

Att jag fick två olika beteenden på dessa Wordfiler berodde på att jag tidigare installerat en Word-plugin som visar filen direkt i webbläsaren. En av filerna hade jag således redan tittat på i webbfönstret.

Ladda ner är bättre än hämta men jag tycker som sagt inte de behöver göra någon skillnad. Någon som kommer på varför detta skulle vara bra?

Jag tror inte att det är en genomtänkt skillnad. I ett program av Safaris storlek så finns det kanske 5 - 8.000 textsträngar och det är vanliga människor som hittar på vad det ska stå där, och då blir det såna där inkonsekvenser, inget märkligt med det.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 09:06

Jag tycker det var en rätt logisk funktion, även om kanske inte svenskan var helt klockren.

"Hämta till" eller till och med "hämta till disk" i stället för "hämta som" kanske?

(hämta är inget vackert ord när man använder det ofta, btw..)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror inte att det är en genomtänkt skillnad. I ett program av Safaris storlek så finns det kanske 5 - 8.000 textsträngar och det är vanliga människor som hittar på vad det ska stå där, och då blir det såna där inkonsekvenser, inget märkligt med det.

Visserligen, men att Adobes översättare döpt om menyn "Arkiv" till "Fil" i Photoshop CS är väl ändå oförlåtligt.

Ursprungligen av Monkeyboy:

Visserligen, men att Adobes översättare döpt om menyn "Arkiv" till "Fil" i Photoshop CS är väl ändå oförlåtligt.

Har de? Skandal. Allra helst som den heter Arkiv i InDesign CS.

Tidningarna skriver ladda ner, inte hämta. Det är det uttrycket som satt sig. Safari behöver dock inte skilja de här sakerna åt som jag skrev tidigare. Man surfar med Safari på nätet och ibland vill man spara något till hårddisken. Det räcker så.

  • Medlem
  • 2004-09-11 11:38

Exakt. Skillnaden mellan att spara och hämta (eller ladda ner) är så subtil att det är nog bara den utvecklare som skrev koden som bryr sig. "Vanligt fölk" struntar fullkomligt i vilket.

Fast å andra sidan tror jag knappast att "vanligt fölk" upptäcker att det står ömsom "spara" och ömsom "hämta"...

Ursprungligen av wlao:

Exakt. Skillnaden mellan att spara och hämta (eller ladda ner) är så subtil att det är nog bara den utvecklare som skrev koden som bryr sig. "Vanligt fölk" struntar fullkomligt i vilket.

Fast å andra sidan tror jag knappast att "vanligt fölk" upptäcker att det står ömsom "spara" och ömsom "hämta"...

Om filen är på några GB och du sitter på modem så bryr du dig kanske. Fast jag kan hålla med om att det borde vara tydligare.

Ursprungligen av lokedhs:

Om filen är på några GB och du sitter på modem så bryr du dig kanske. Fast jag kan hålla med om att det borde vara tydligare.

Poängen är väl att man inte ser hur stor en fil är när man ser det här. Sitter man på modem och vet innan att filen är 1 gb så lär man ju inte högerklicka den för nerladdning.

Senast redigerat 2004-09-11 17:41

Nope... this is geek central...

1
Bevaka tråden