Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångel med typsnittsboken

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag strulade med typsnittsboken (i Mac OS X) igår och idag upptäckte jag att word inte vill funka längre utan lägger av i samband med att programmet optimerar sina typsnittsinställningar vid uppstart. Dessutom har jag märkt att typsnitt på webben har bytts ut (bland annat typsnittet i det här forumet). Typsnittsboken går också ovanligt trögt, det tar väldans lång tid att till exempel aktiver o avaktivera typsnitt.

Jag har inte tagit bort typsnitt i typsnittboken eller i någon fontmapp. Det enda jag gjorde var att lägga till typsnitt i "min" fontmapp i biblioteksmappen (en hel massa). Däremot så testade jag att avaktivera och aktivera typsnitt men återställde allt som det var (så vitt jag kan se). Uppenbarligen måste jag ha klantat till det. Är det nån som har nån ledtråd?

/Lisa

• Medlem
  • 2004-09-14 23:36

Vad ska man säga... innan Apple själva kommer på, och framför allt kan förmedla till andra, hur fan Typsnittsboken ska användas gör man bäst i att inte klicka på den ikonen...

Du har fått en konflikt. Förmodligen har du aktiverat ett typsnitt som har kommit i konflikt med systemets typsnitt. Jag har aldrig orkat lära mig typsnittshanteringen ordentligt i OS X, pga av att jag inte har behövt använda den så flitigt. Jag lägger de typsnitt jag vill använda i min font-mapp, och skiter i all form av hantering.

Jag tycker inte vi ska vara taskiga mot typsnittsboken...

Själv är den det verktyg jag använder i mitt jobb på en reklambyrå, och det funkar utmärkt. Jag är helt nöjd med att nu slippa Suitcase et al.

Så här kör jag:

I Typsnittsbokens (TB) inställningar har jag alltid rutan "Kopiera alltid typsnitt vid installation" (obs! kör engelskt här på jobb så det kan formuleras annorlunda på svenska) för att den inte ska flytta typsnitt från mitt bibliotek (som i mitt fall ligger på en server).
Jag har tagit bort de typsnitt från systemet som jag inte behöver. Tänk bara på att systemet behöver vissa typsnitt för att fungera. Därefter har jag skapat olika uppsättningar för olika kunder/jobb och dragit de typsnitt jag vill ha till lämplig uppsättning. Uppsättningarna aktiverar jag vid behov. TB blir förmodligen segt om man har hundratals typsnitt installerade, men varför skulle man ha det? Så många använder man ju knappast på en gång. Vill man se hur ett typsnitt ser ut är det bara att dubbelklicka det i Finder så förhandsvisas det i TB. Det här har funkat problemfritt sedan Panther kom. TB kan inte auto-aktivera typsnitt som finns i ett dokument man öppnar, vilket hade varit bekvämt, men jag ser det inte som något större problem.

Lisa, du kan nog behöva rensa TB innan du provar att använda det igen. Flytta de typsnitt du vill behålla från Library/Fonts och ~user/Library/Fonts till annan mapp eller ditt typsnittsbibliotek och starta sedan TB igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 11:56
Ursprungligen av Michael Nord:

Jag tycker inte vi ska vara taskiga mot typsnittsboken...
Så här kör jag: [....]

¨
Jag använder samma metod, men har likförbannat problem - ibland finns inte en del typsnitt tillgängliga, deras mappar (i Typsnittsbok) är tomma. Om jag loggar ut och in igen så _kanske_ typsnitten kommer tillbaka.

Jag har haft det här problemet sedan första versionen av 10.3. Typsnittsdubletter bortrensade (för hand, har inte tagit bort några systemfonter), börjat om på nytt x antal ggr, kollat filrättigheter etc. Ändå strular det som fan en del dagar. Jag borde köpa Suitcase, men jag är för snål just nu och det _borde_ ju fungera.

Lösning, någon?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-15 18:04
Ursprungligen av tei:

¨
Jag använder samma metod, men har likförbannat problem ....
Lösning, någon?

Apple?
Kanske i 10.4?
Om vi har tur och Apple inser hur viktig det har alltid varit - teckensnitt hanteringen på Mac.
(att man har överlåtit så grundläggande funktion i ett OS till andra - Adobe osv)

Att ett program kraschar när det läser av typsnitt är en ganska kraftig indikation på att man har skadade typsnitt, med tanke på att du upplever att Typsnittsboken går långsamt så blir det desto troligare. Det är dags för klassisk felsökning och ominstallation från oskadade typsnittsfiler

Tack för hjälpen! Jag rensade och ominstallerade typsnitt (lite färre den här gången) och fick allt att funka igen.

/Lisa

1
Bevaka tråden