Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 konkurrent (nääää)

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mondo:

Jävelberg, den var skrämmande ful. Men vad förväntar man sig av PC-skojare som Dell eller Gateway?

PC-skojare, haha! Ytterligare ett ord till samlingen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 19:48

Den andas oneklingen öststatsmässig smaklöshet. Precis som HPs och Dells datorer. PC-pajaser.

Ursprungligen av Mondo:

Den andas oneklingen öststatsmässig smaklöshet. Precis som HPs och Dells datorer. PC-pajaser.

anar vi en viss fanatism bakom uttalanden som detta?

att klassificera en viss kategori datoranvändare som "pajaser" är fjortisnivå....

• Medlem
  • 2004-10-01 02:16

Och....

I all argumentation från "de grå-beiga burkars" läger ligger nivån c:a där,

Men förhoppningsvis är vi bättre

Onekligen ganska ful i profil den också, men inte i klass med Gateway-monstret som är så ful att t.o.m. formgivarens mor måste svikta i sin kärlek till sonen eller dottern som designat den.

Notera även den imponerande skärmen på hela 15"!!!

MVH

Rickard

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 20:00

Vad håller Sony på med? Var inte de bra på design en gång i tiden? Hiskeligt ful dator btw.

Och Sony har snott iMac G5 konceptet från Apple

Ursprungligen av Leftrustle:

Och Sony har snott iMac G5 konceptet från Apple

Touché! Ha, ha. Gamla 20th Anniversary hade man ju glömt bort.

Sonys maskin är däremot inte ful från sidan. Den är extremt funktionell med tanke på vad som sitter i den i form av hårdvara för Mpeg2 encoding och liknande. Men det är lustigt hur alla verkar planera att sitta och titta på sin iMac från sidan när dom köpt den. Jag känner mig som jag tillhör en minoritét som tittar på datorn framifrån. Och från den vinkeln är iMacen ful som en apa IMHO. Det är ju fronten på en eMac. Blä. Nej, då anser jag med bestämdhet att mitt Vaio exempel är en mycket trevligare produkt att vila ögonen på.

Steve Jobs sa någon gång att en Mac aldrig fick ha mer yta under bildkant än över. Om designen blir undertung ser produkten korkad ut eftersom vi associerar en dator med ett ansiktes linjer. Där brister både iMacen och eMacen rejält och jag tycker att Jobs hade helt rätt. Även om han själv inte håller med sig själv längre, uppenbarligen.

Och, ja, Gateway-exemplet var nog balnd det fulaste jag sett också...

• Medlem
  • 2004-10-01 00:46
Ursprungligen av thevil:

När ska han ha sagt detta? Från vilka maskiner skulle detta ha börjat gälla? En länk eller en sidangivelse eller dylikt kanske?

Det låter iofs som en sån där korkad grej som han kan kläcka ur sig. Han är väl knappast särskilt konsekvent. Nuvarande iMac-designen påminner om en idé Ive hade till den förra iMacen. Den var inte tillräckligt ball då, tyckte Jobs.

Ursprungligen av thevil:

När ska han ha sagt detta? Från vilka maskiner skulle detta ha börjat gälla? En länk eller en sidangivelse eller dylikt kanske?

ISBN 91-7942-029-X. "Vandringen är målet" av Jeffrey Young. Columna förlag 1989.

• Oregistrerad
  • 2004-09-30 20:59

VAIOn var sjukt snygg framifrån. Jag vill sno den där bakgrundsgrafiken SONY har designat.

• Medlem
  • 2004-09-30 21:11

Jag tycker inte det är särskilt snyggt att VAIOn inte är symmetrisk. Det är mer utrymme på högersidan av skärmen än på vänstra!

• Medlem
  • 2004-09-30 21:20

Man tycker olika, men gillar man Vaion så har jag svårt att tänka mig att man gillar Apples design alls. Vilket är helt OK naturligtvis, men de har inte samma publik ur ett estetiskt perspektiv.

• Medlem
  • 2004-09-30 22:06
Ursprungligen av stfm:

Man tycker olika, men gillar man Vaion så har jag svårt att tänka mig att man gillar Apples design alls. Vilket är helt OK naturligtvis, men de har inte samma publik ur ett estetiskt perspektiv.

Helt riktigt !!

• Oregistrerad
  • 2004-09-30 21:21

Bullshit

• Oregistrerad
  • 2004-09-30 22:26

Kan det verkligen vara så dyrt att investera lite pengar i utseendet. Har för mig att det finns en hel del duktiga industridesigners, men kanske är det något för Sverige (t ex) att satsa extra kring.

Problemet är inte designerna, utan ledningen.

Har en kamrat som pluggade i Taiwan, och arbetade ett halvår som designer på ett lokalt datorföretag som är jäkligt stora.

De kunde designa ursnygga prylar, men sedan kom en färgblind chef och sa att produkten skulle vara lila med kromade knappar för att hans fru tyckte om det. Jag skämtar inte, detta är helt sant!

Det som gör Apple och andra unika är att dessa företags ledningar antingen förstår design och/eller till fullo litar på designavdelningen.

Problemet är inte designerna, utan ledningen.

Har en kamrat som pluggade i Taiwan, och arbetade ett halvår som designer på ett lokalt datorföretag som är jäkligt stora.

De kunde designa ursnygga prylar, men sedan kom en färgblind chef och sa att produkten skulle vara lila med kromade knappar för att hans fru tyckte om det. Jag skämtar inte, detta är helt sant!

Det som gör Apple och andra unika är att dessa företags ledningar antingen förstår design och/eller till fullo litar på designavdelningen.

När vi nu ändå pratar PC-design så måste jag säga att jag är rejält imponerad av Sony Vaios vätskekylda "R"-serie stationära maskiner.

Monolitsvarta. Knäpptysta. 3,6GHz.

• Medlem
  • 2004-10-01 00:26
Ursprungligen av Martin Munthe:

När vi nu ändå pratar PC-design så måste jag säga att jag är rejält imponerad av Sony Vaios vätskekylda "R"-serie stationära maskiner.

Monolitsvarta. Knäpptysta. 3,6GHz.

Jag håller med, de ser ut som något ur en mycket avancerad sci-fi spionfilm. Fast vad händer när man vill pilla in en DVD, känns det fortfarande som en monolit från framtiden?

Låt oss se efter:

Ursprungligen av stfm:

Jag håller med, de ser ut som något ur en mycket avancerad sci-fi spionfilm. Fast vad händer när man vill pilla in en DVD, känns det fortfarande som en monolit från framtiden?

Ja. Precis som vilken lämplig hyffsat framtidssäker maskin som helst så har den plats för flera optiska enheter, recovery disk för Linux och säkerligen tar den ett helt gäng hårddiskar. Men sånt kanske är omodernt numera. Det skall liksom vara Big Tower med massor av luft i så att illusionen av stilrenhet infinner sig...

Vätskekylning och rejäl utbyggbarhet är ett mycket sunt initiativ av Sony. Dom har helt enkelt fattat behovet bortom iTunes och iPhoto-liknande applikationer. WMVHD är väl det första som slår mig ur konsumentsynpunkt. Video- och ljudredigering är väl det som slår mig ur proffssynpunkt.

Men det är klart. Bra design är väl kanske att vara tvungen att läga operativet på en extern FireWire-disk för att kunna RAID-konfigurera maskinens interna hårddiskar. Det blir ju så snyggt och stilrent om man inte behöver ha innehållet i maskinen.

• Medlem
  • 2004-10-01 01:30
Ursprungligen av Martin Munthe:

Ja. Precis som vilken lämplig hyffsat framtidssäker maskin som helst så har den plats för flera optiska enheter, recovery disk för Linux och säkerligen tar den ett helt gäng hårddiskar. Men sånt kanske är omodernt numera. Det skall liksom vara Big Tower med massor av luft i så att illusionen av stilrenhet infinner sig...

Vätskekylning och rejäl utbyggbarhet är ett mycket sunt initiativ av Sony. Dom har helt enkelt fattat behovet bortom iTunes och iPhoto-liknande applikationer. WMVHD är väl det första som slår mig ur konsumentsynpunkt. Video- och ljudredigering är väl det som slår mig ur proffssynpunkt.

Men det är klart. Bra design är väl kanske att vara tvungen att läga operativet på en extern FireWire-disk för att kunna RAID-konfigurera maskinens interna hårddiskar. Det blir ju så snyggt och stilrent om man inte behöver ha innehållet i maskinen.

Jag trodde att vi snackade estetik nu. Apples lösningar låter ofta enkelhet och estetik gå före utbyggbarhet och flexibilitet. Kan ju knappast komma som en överraskning, och självklart skulle det bästa vara en kombination av de båda.

Vi har lite olika preferenser och smak. Konstigare än så är det inte. Med det sagt så köper jag faktiskt inte Apples datorer för hårdvaran. Om det inte var för OS X, så skulle jag inte ägna Apple en tanke. Även där tycker vi ju lite olika. Faktum är att jag på vissa sätt föredrar även OS 9 framför XP.

Ursprungligen av stfm:

Jag trodde att vi snackade estetik nu. Apples lösningar låter ofta enkelhet och estetik gå före utbyggbarhet och flexibilitet. Kan ju knappast komma som en överraskning, och självklart skulle det bästa vara en kombination av de båda.

Vi har lite olika preferenser och smak. Konstigare än så är det inte. Med det sagt så köper jag faktiskt inte Apples datorer för hårdvaran. Om det inte var för OS X, så skulle jag inte ägna Apple en tanke. Även där tycker vi ju lite olika. Faktum är att jag på vissa sätt föredrar även OS 9 framför XP.

Jo det kommer faktiskt som en överraskning. Som gammal Apple-användare är jag van att ha burken fullproppad med hårddiskar och PCI-kort och annat. Att som med G5:an göra en större maskin med mindre utrymme är ett helt nytt "tänk" från Apples sida. Powerbook är ett utmärkt exempel på en maskin som rymmer mycket på liten yta om man jämför med de flesta bärbara PC-schabrak som blir stora som dasslock så fort dom skall innehålla en DVD-spelare och ett par högtalare.

Jag föredrar OS9 framför OSX och XP. Jag kör inte 9:an längre av förklarliga orsaker men jäklar vad jag längtar tillbaka ibland.

nåja, apple är inte det enda företaget som kan kränga designade produkter, en bra början ser vi här från microsoft

http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/productdetails.aspx?pid=027

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-30 22:47

Gateway burken, finns den på riktigt? Eller var det ett skämt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 01:09

"The Journey Is the Reward"

• Oregistrerad
  • 2004-10-04 18:19

Eller "Målet är vägen" som Bill Gates bok väl heter...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-10-04 17:51

Den där Gatewayen har uppenbarligen snott designen från SUN!

Vad är det intressanta med dessa burkar, Gateway eller Sony Vaio?

Jag tror att synen på datorn i hemmet har förändrats, idag kan vi mer eller mindre göra det mesta på våra datorer. Där det mest sker förändringar är i spel. (Jag räknar nu inte med proffsbiten utan datorn i hemmet).

Jag tror inte man längre blir lika "impad" när grannen har en dator med så många mhz eller så mycke minne. Datorn i hemmet har blivit mer en bruksvara och då kommer nu Apple in. Varför ha en dator som behöver gömmas.

Designade datorer blir mer viktigt i hemmet.

Att vissa inte gillar nya imacens design måhända men andra gör det. Om man gillar Gateways eller sony variant - visst, det är en smaksak.

Jag har själv har en viss förkärlek för gamla möbler, mörka och tunga, andra hatar det. De kanske gillar 50-tal, 70-tal - vilket jag inte är lika förtjust i.

Men tillbaka till start meningen - varför bry sig om Sony eller Gateway när de inte kan köra X. För min del är det en av poängen med varför jag kör en Apple produkt.
Vissa alternativ väljs bort innan man ens tänkt tanken.

Senast redigerat 2004-10-05 09:15
  • Medlem
  • Mark
  • 2004-10-05 00:10

Det finns flera som fösökt sig på "Allt i ett". Lyckat? Tja, tror inte det;)
http://www.amitech.dk/

/c

Bevaka tråden