Jag tror att det är så enkelt som följande:
Så fort någon får samma idé som Apple, att det är möjligt att tjäna miljarder om man vågar satsa miljarder på Open Source (som t ex Linux), så kommer Linux att bli ett hot. Inte en dag innan.
Med tanke på att det finns väldigt få företag inom datorbranschen som sticker ut hakan med vågade projekt (jag kommer på två, Apple och Sony), så kommer det dröja tills det dyker upp någon som vågar.
Det krävs en hårdvaruplattform, som tillsammans med mjukvaran bildar en enhet som är attraktiv. Så har alla tidigare OS-lösningar fungerat, men hittills har inte Linux det helt enkelt pga att det inte finns någon som backar upp projektet seriöst.
Man kan aldrig sia om framtiden, men att säga att Linux *just nu* skulle vara ett "hot" mot något är bara effektsökeri. Datorvärlden lever i 18 månaders cykler, så läget kanske är annorlunda om två år.
Afrika (allmän term, jag vet) är en stor och relativt orörd marknad. Beroende på om MS får tummen ur, så kan Open Source bli stort där. Jag har en lite initierad föraning om att det kan bli så. Att Apple skulle pionjera en marknad tror jag inte, även om det skulle vara smart att pumpa in några miljoner eMac i Afrikas skolor.